krukas doormidden

str(sp)eet(d)fighter

MF veteraan
31 okt 2003
1.704
39
58
Budel
Beste man/jongen,
Gisteren tijdens het rijden met mijn Derbi Senda SM DRD(super motard brommer), is een stuk van de krukas afgebroken |( . Niet zoals "normaal"doorgebroken, maar een stuk eraf van 4 cm aan de vliegwielzijde.
Hebben jullie enig idee wat de oorzaak hiervan kan zijn ?
Ik heb hem onlangs gebruikt gekocht, met 10.000 km op de klok.
Ik heb wat foto's toegevoegd, waarop je kunt zien wat het euvel is. :(

Hopelijk hebben jullie wat info waar iets mee kan.
Het lijkt verdacht veel op een constructiefout !

M. vr, gr, Hans Tunissen en Mart Tunissen








klik op de foto's om te vergroten :+
 

Brutus30

Die hard MF'er
10 mrt 2004
444
0
35
Oisterwijk
Onbalans in je kruk-as of vleigwiel. Of je vliegwiel zat er niet goed op. Waardoor de krukas flink gaat slingeren bij die hoge toeren. En dan knak zegt. Maar hoeveel Km staan er op en met wat voor setup rij je. Want als er een grote cilinder op zit met een orginele kruk-as dan kan het gebeuren.
 

piet7

Banned User
29 sep 2003
1.438
0
de bout waarmee het vliegwiel vast zit zal misschien zonder momentsleutel te vast vast vast gedraaid zijn,wat vibraties en hitte hebben de rest gedaan B|
 

Hulzie

MF veteraan
10 nov 2002
9.321
1
56
Staphorst
- onbalans, veroorzaakt door iets wat tegen de kruk aangelopen heeft of een lager met teveel speling ergens
 

Wuf

MF veteraan
26 apr 2004
8.556
114
49
Tilburg
ach :( :( :( :( |( |( |(
loop nou nie zo ongeloofelijk te zeiken want die jonguh die wil gewoon wa info van wat meer geinformeerde personen en dan loop jij weer te zeiken!!!!
:( :( :(
wa hek toch een hekel aan zulke mensen

maarjah verder weet ik geen antwoord op je vraag maar ben het wel eens met die andere :) :)

lekker scheetje ben jij he :}

ik zou zeggen, ga effies naar een dealer als de moped nog niet te oud is, en leg het hele verhaal voor. baad het niet, dan schaad het ook niet. hier verwacht ik niet dat er mensen zijn die weten of het vaker voorkomt bij dit model. Als dat nl het geval is, krijg je waarschijnlijk gratis een nieuwe.
 

str(sp)eet(d)fighter

MF veteraan
31 okt 2003
1.704
39
58
Budel

hij heeft er 10855km opzitten en is 1 jaar en 2 maanden oud.
derbi heeft origineel al een 80cc blok, daar hebben ze alleen een 50cc op gezet.
het blok is nog nooit open geweest en dat heeft de vorige eigenaar ook niet gedaan. ik denk persoonlijk dat het niks te maken heeft met vermogen op die plek.
ik ben btw ook de eerste in NL die dit voor elkaar krijgt. en de krukas kan nog veel krachtigere cilinders houden, zoals bijv. de malossi mhr(is 80cc alleen dan op en top getuned)

we slaan de locale dealer over omdat dat zo'n lamzak is. ik heb nou contact met de importeur van nederland ik moet de raarste foto's opsturen :9 een foto van de complete brommer, van de km stand, framenr, SPRUITSTUK.
maarja nogmaals het is een rare plek om te breken, als hij nou bij de big end lagers was gebroken of de aandrijfstang krom, daar kon ik nog mee leven dan want dan weet je dat het aan de cilinder lag.
 
Laatst bewerkt:

TZ750 Owner

Die hard MF'er
3 nov 2002
644
0
Aalsmeer
Het zou kunnen dat het krukaslager aan de linkerkant kaduuk is gegaan waardoor de kruk is gaan slingeren. Als zoiets eenmaal begint is er geen houden meer aan en vernietigt een krukas zichzelf in no-time, zeker bij een gillende tweetakt. Helaas zul je dit pas weten als je het blok los hebt.
 

JanB

geblokkeeerd account
24 jan 2003
47.133
2
Onbalans kan een hele goede oorzaak zijn.....of mogelijk een fabricagefout in de as.
Bij onbalans: Op langere termijn ontstaat metaalmoeheid (de as wil elke keer een beetje bewegen op de plek waar de onbalans zit) en uiteindelijk gaat de boel scheuren. In dat geval heeft de lagering ook een flinke tik gehad....
Bij een fabricagefout: Uiteraard zit er altijd "spanning" tussen de as en het vliegwiel, het vliegwiel wil door de massatraagheid altijd door draaien, waar de as dat niet altijd wil, bv. bij inhouden van het gas. Normaal gesproken moet zo'n as dat prima aan kunnen. Zit er een onvolkomenheid in de as, dan kan dat dus tot asbreuk leiden.

Ik denk dat alleen een metallurg écht kan zien wat de breuk in de as heeft veroorzaakt.
 

str(sp)eet(d)fighter

MF veteraan
31 okt 2003
1.704
39
58
Budel
Kleine correctie: Je weet dat hij bij jou nooit meer toeren heeft gemaakt dan standaard...
ik vertrouw de goede man waar ik het van gekocht heb. hij had er veel verstand van en was zeer zuinig op zijn ex-brommer

en er zijn mensen die met een airsel 70cc rondrijden en die lopen op 15000rpm en dat kan die krukas normaal ook goed aan. dus die maken bijna 2x zoveel toeren.
 
Laatst bewerkt:

Redline Rider

MF veteraan
5 mei 2003
10.844
3
lagers moeten normaal toch wel langer mee gaan dan 10 000km ofniet? hij heeft nooit meer toeren gemaakt dan standaart.
Ik heb 22k gereden met me Liquid cooled Aerox... 21.5k heeft hij 110 gelopen. Toen ik hem weg deed was het blokje nog in topconditie.

Dus 10k mag het volgens mij nog lang niet rot zijn
 

=lvt=

MF veteraan
12 feb 2004
14.570
1
www.yeager.50megs.com
Tja, het is iig vermoeid of het materiaal was al niet goed.
Het is natuurlijk met onbalans wel zo dat wanneer het om een of andere rede intreedt, je lager te grazen neemt en vervolgens escaleert. Weet je nog wat je hoorde voordat het gebeurde?

bij mijn brommer bleef het gelukkig (ooit eens) bij een losgelopen ontstekings-vliegwiel....

ps. ik vind de kern van de as een vreemd kleurtje hebben, hoort dat zo?
 
Laatst bewerkt:

=lvt=

MF veteraan
12 feb 2004
14.570
1
www.yeager.50megs.com
ach :( :( :( :( |( |( |(
loop nou nie zo ongeloofelijk te zeiken want die jonguh die wil gewoon wa info van wat meer geinformeerde personen en dan loop jij weer te zeiken!!!!
:( :( :(
wa hek toch een hekel aan zulke mensen

maarjah verder weet ik geen antwoord op je vraag maar ben het wel eens met die andere :) :)
Wie is hier de zeikerd? ;)
 

Technolab

MF veteraan
21 jun 2004
14.220
5
Bezoek site
Vermoedelijk vliegwiel losgeraakt/getrild (krassen in zijwangen?)
dit heeft metaal moeheid veroorzaakt in je krukas(waarschijnlijk zat hierin al een haarscheurtje(fabrieks-fout)
Zat de moer nog op het astapje?
En hoe ziet de spie eruit?

Bij rep zeker de lagering controleren en vervangen bij twijfel.......

Suc6
 

Neonlampje

MF veteraan
16 okt 2002
2.443
0
34
Groningen
Ws is de kruk vanuit de fabriek al verneukt geweest...
Een productiefout.. hoeveel jaar zit er garantie op zo'n ding? (niet toevallig 2 jaar ofzo?)

Als het door het verkeerd monteren (te hard vastdraaien, of scheef vastzetten) komt, dan was de krukas al lang uit zn lagers gelopen...

Wel grappig opzich, meestal zijn de ori spullen vele malen betrouwbaarder dan de imitatie... :)