Krukas draad doorgedraaid

olmez

MF'er
5 mrt 2007
131
0
goeiedag, ik heb een Aprilia leonardo 125cc 4t motorscooter in mijn bezit, waarvan de krukkas schroefdraad doorgedraaid is.
het moer dat de variateur op zijn plaats houdt.

nou wil ik weten of een nieuwe draad erop tappen een optie was en of dat zo gedaan kon worden.
(het as is helemaal glad geen spoor van het oude schroefdraad te bekenen.)

ik moet een optie vinden om de variateur op zijn plaats te houden want een nieuwe krukass word mij te DUUR( 1050,00 euro )

of weet iemand waar ik zo iets veel goedkoper kan krijgen!!!

Alvast dank,
 
Lassen kan niet, gezien het staal is met een hoog koolstofgehalte wat daardoor bros wordt bij het lassen, opnieuw een (kleinere) draad snijden (boren) wordt ook moeilijk omdat de krukas aan de oppervlakte is gehard.
 
het moet eigenlijk best fijne draad zijn anders heb je na een paar keer je moer aan draaien weer hetzelfde aan de hand.

heb bij brommers best vaak gewoon m8 of m10 erop gesneden met een snijplaatje en dat hield altijd.

wat is je buitendiameter?
hoogstwaarschijnlijk moet je krukas er toch uit om het fatsoenlijk te kunnen maken.
 
Nieuwe krukas 1050 euro ? _O- voor een 1 pitter.

Das echt oplichterij :P


Wat ik zou doen is krukas de-monteren, draadend afdraaien en proberen nieuw draad in te snijden (van m10 naar m8 bv, ik weet niet hoe groot ie is)
Lukt dat niet, nieuw asje kopen en weer monteren.

Zo'n krukas kost echt niet meer dan 300 euro, geloof dr geen reet van!
 
Nieuwe krukas 1050 euro ? _O- voor een 1 pitter.



Zo'n krukas kost echt niet meer dan 300 euro, geloof dr geen reet van!

dat denk ik ook :Y
de krukasjes van een 125 zijn niet veel zwaarder als van een brommer.
bedenk volgende keer dat die moer is om de poelie op zijn plaats te trekken, de conus houdt hem vast.
als de conus goed schoon is hoeft die moer nauwelijks meer als handvast
 
dat denk ik ook :Y
de krukasjes van een 125 zijn niet veel zwaarder als van een brommer.
bedenk volgende keer dat die moer is om de poelie op zijn plaats te trekken, de conus houdt hem vast.
als de conus goed schoon is hoeft die moer nauwelijks meer als handvast

klopt, eventueel een beetje loctide ter voorkoming van losdraaien.
 
Er worden wel meer verkeerde termen gebruikt en adviezen gegeven.
Loctite op schroefdraad en conus? Neem je de groene, dan kun je normaal loshalen wel vergeten.
Een krukas repareren is geen klusje, die je zelf moet doen zonder enige kennis van zaken.
Wat als de tap halfwege afbreekt? Dan heb je er nog een probleem bij...
 
volgens mij gaat het hier om uitwendige draad.
als iemand daar heli-coils voor heeft hoor ik het graag *O*

draadbusje erop moet toch kunnen? :+


Er worden wel meer verkeerde termen gebruikt en adviezen gegeven.
Loctite op schroefdraad en conus? Neem je de groene, dan kun je normaal loshalen wel vergeten.
Een krukas repareren is geen klusje, die je zelf moet doen zonder enige kennis van zaken.
Wat als de tap halfwege afbreekt? Dan heb je er nog een probleem bij...

niet loctide op de conus, alleen op de schroefdraad natuurlijk.
en ik noem het loctide omdat dat een algemene naam ervoor is. (misschien alleen hier in Brabant?)
Noem ik het in het vervolg wel schorefdraadborgmiddel ofzo. En die heb je in verschillende sterktes/specificaties ja.
 
ik heb een website(www.scooter-center.com) gevonden waar ik de krukas voor 150 euro kan bestellen en een goeie monteur(kennis) die de krukkas voor niets wilt vervangen.

heel erg bedankt voor iedereen!!!
 
Terug
Bovenaan Onderaan