Krukaskeerring

zzoeff

MF'er
10 nov 2006
205
62
Ik heb een vraag aan de beroeps-monteurs. Vorig jaar is de versnellingsbak van mijn BMW R850R gereviseerd en zijn ook de koppelingsplaten vervangen. De fiets is van 1995 en had er destijds 87000 km. opzitten. Nu tien maanden en 15 duizend km. verder blijkt de krukaskeerring te lekken. Dat is vastgesteld door BMW. Nu vraag ik me af, is het niet gebruikelijk om een nieuwe krukaskeerring te plaatsen bij het vervangen van de koppelingsplaten? Het is een dag sleutelen namelijk bij een boxer.
 
Als je een koppeling vervangt, blijft het vliegwiel gewoon zitten, en daarmee die keerring ook, die zit erachter.
Als deze toen niet lekte, is er geen reden om deze te vervangen.
 
Duidelijk. Dank voor de reacties.

Andere vraag: er gaat 3,75 liter olie in het carter als je er ook een nieuw oliefilter indoet. Ik heb er per abuis 4,20 liter ingedaan. Daarna een half uurtje gereden. Kan het zijn dat de krukaskeerring hierdoor is gaan lekken? De R850R zou 0,25 liter teveel moeten kunnen hebben is mij verteld. Ik heb er dan 0,2 liter echt teveel ingedaan.
 
Dat halve litertje teveel kan net genoeg zijn om die keerring om zeep te helpen.

Herr BMW had in de beginjaren van de R850/1100 genoeg problemen en oplossingen om de carterdruk/ontluchting op orde te brengen.
Ergens in '97 was dat op orde.

Dus je hebt gewoon pech.
 
Omdat het inderdaad veel werk is om bak en koppeling te demonteren, monteer ik zelf wel altijd een nieuwe krukas keerring bij auto en motor met vergelijkbaar systeem (BMW's en klonen).
Dat hóeft niet zoals gezegd, maar men raadt het aan.
Het vliegwiel is er snel af en de keerring zelf is tientjeswerk...
 
Ik heb een vraag aan de beroeps-monteurs. Vorig jaar is de versnellingsbak van mijn BMW R850R gereviseerd en zijn ook de koppelingsplaten vervangen. De fiets is van 1995 en had er destijds 87000 km. opzitten. Nu tien maanden en 15 duizend km. verder blijkt de krukaskeerring te lekken. Dat is vastgesteld door BMW. Nu vraag ik me af, is het niet gebruikelijk om een nieuwe krukaskeerring te plaatsen bij het vervangen van de koppelingsplaten? Het is een dag sleutelen namelijk bij een boxer.

Nee
 
Het heeft even geduurd, maar hier een update. De versnelingsbak is er af en wat blijkt: de versnellingsbakkeerring lekt. Met de krukaskeerring is niets aan de hand. De koppeling is vet geworden en moet ook vervangen worden. Oscar motorservice in Nunspeet heeft vorig jaar de versnellingsbak gereviseerd en een nieuwe koppeling geplaatst. Hij zou ook de versnellingsbakkeerring hebben vervangen. Je verwacht dat de reparatie onder garantie valt, maar Oscar Koenen neemt geen verantwoordelijkheid. Het vervangen van alle keerringen en de koppelingsplaat kost weer duizend euro, gedverdrr..!

Motorservice Oscar was vroeger misschien een goed bedrijf, maar inmiddels schaar ik hem onder de charlatans. Hij biedt geen service.
 
Laatst bewerkt:
Als ik een keerring vervang bij een klus...en die is een jaar later lek. Is of de keerring niet goed, of de montage niet goed gegaan. Voor beide moet je je verantwoordelijkheid dragen. Wij doen dat wel op de zaak.. tenzij er 100.000 km mee gereden is natuurlijk...

Maar 1 jaar later...en amper kilometers..is het best aan te rekenen op 1 van 2 bovenstaande argumenten.
 
Oscar motorservice begint me steeds meer te verbazen. Vorig jaar heeft hij nieuwe lagers in de versnellingsbak gemonteerd. Hij zegt dichte lagers in plaats van naaldlagers te hebben geplaatst. Die zouden beter zijn. De serienummers van de lagers zijn niet te traceren. Nu wil hij dat ik de bak naar hem opstuur zodat hij kan controleren of alles nog wel goed is. Dat vind ik vreemd. Ik begin steeds argwanender te worden.

Zijn dichte lagers beter dan open naaldlagers? Naaldlagers worden gesmeerd door versnellingsbakolie, dichte lagers hebben alleen maar het vet wat in de lager zit.
 
Ik ben niet de expert maar ik heb nog nooit een afgedicht lager in een bak of blok gezien. Wiellagers en dergelijke natuurlijk wel, maar die zitten niet op een plek waar flink wat olie rondspat / spuit.
Lijkt mij dat de olie ook koelt, hoewel een wiellager ook zwaar belast wordt, maar met minder hoge toerentallen.
 
Ik ben niet de expert maar ik heb nog nooit een afgedicht lager in een bak of blok gezien. Wiellagers en dergelijke natuurlijk wel, maar die zitten niet op een plek waar flink wat olie rondspat / spuit.
Lijkt mij dat de olie ook koelt, hoewel een wiellager ook zwaar belast wordt, maar met minder hoge toerentallen.
Dan heb je nog nooit een BMW versnellingsbak uit elkaar gehaald...... :+

Daar zitten dichte lagers in.
 
Oscar motorservice begint me steeds meer te verbazen. Vorig jaar heeft hij nieuwe lagers in de versnellingsbak gemonteerd. Hij zegt dichte lagers in plaats van naaldlagers te hebben geplaatst. Die zouden beter zijn. De serienummers van de lagers zijn niet te traceren. Nu wil hij dat ik de bak naar hem opstuur zodat hij kan controleren of alles nog wel goed is. Dat vind ik vreemd. Ik begin steeds argwanender te worden.

Zijn dichte lagers beter dan open naaldlagers? Naaldlagers worden gesmeerd door versnellingsbakolie, dichte lagers hebben alleen maar het vet wat in de lager zit.
Maar ik begrijp dus dat de versnellingsbak niet bij Oscar Motorservice is uitgebouwd nu? Dan is het claimen van garantie ook niet meer mogelijk, dan had je hem de kans moeten geven er naar te kijken.
Als hij nu heel schappelijk is levert hij de keerring onder garantie en eventueel de koppelingplaat. Je kan niet verwachten dat hij ook het arbeidsloon van een ander bedrijf gaat betalen als hij niet zelf in de gelegenheid is gesteld de werkzaamheden uit te voeren.
 
Herr BMW werd door de toenmalige klanten op de vingers getikt dat de toen ('92-'93) nieuwe bakken net zo rumoerig waren als de oudere 2-kleppers,
Onder een terugroepactie werden die toen vervangen door serie #2.
Die 1e serie bakken M93, waren dan wel rumoerig, maar beter als de volgende serie, de M94.

In de loop van de M94 zijn er kegellagers vervangen door kogellagers, en gelijk alle lagers dan afgedicht.
De theorie hierachter was dat slijtsel van de bak en lagers elkaar beschadigden.

Later kwam de 3e herziene versie, de M97, deze is wel beter, maar toch ook nog een zorgenkind.
 
Herr BMW werd door de toenmalige klanten op de vingers getikt dat de toen ('92-'93) nieuwe bakken net zo rumoerig waren als de oudere 2-kleppers,
Onder een terugroepactie werden die toen vervangen door serie #2.
Die 1e serie bakken M93, waren dan wel rumoerig, maar beter als de volgende serie, de M94.

In de loop van de M94 zijn er kegellagers vervangen door kogellagers, en gelijk alle lagers dan afgedicht.
De theorie hierachter was dat slijtsel van de bak en lagers elkaar beschadigden.

Later kwam de 3e herziene versie, de M97, deze is wel beter, maar toch ook nog een zorgenkind.
M97 heb ik niet veel problemen mee (gehad) bij mijn klanten, alleen lekkages van keerringen blijft een dingetje. Vooral de achterste pris as keerring, die is zo strak dat deze een groef in de as slijpt. En af en toe een pris as waar de vertanding afligt.

De oudere bakken waren echt dramatisch.....
 
Och och bmw.
Maar bak olie en motorolie ruiken toch heel verschillend.
Motorolie enigzins lekker.
Maar bakolie bah wordt er misselijk van.
En Oscar ja ooit eens geweest.met de gsa1150.
Dat was ook meteen de laatste keer.
Beetje vreemde snuiter.
Meer verwaande kwast.
Ik ben ook vreemd maar niet verwaand.
 
Maar ik begrijp dus dat de versnellingsbak niet bij Oscar Motorservice is uitgebouwd nu? Dan is het claimen van garantie ook niet meer mogelijk, dan had je hem de kans moeten geven er naar te kijken.
Als hij nu heel schappelijk is levert hij de keerring onder garantie en eventueel de koppelingplaat. Je kan niet verwachten dat hij ook het arbeidsloon van een ander bedrijf gaat betalen als hij niet zelf in de gelegenheid is gesteld de werkzaamheden uit te voeren.
Een aantal weken geleden, toen ik met de klacht over olielekkage bij hem was, wilde Oscar de bak uitbouwen en de krukaskeerring vervangen. Dat was volgens hem het euvel van de lekkage. Het zou mij 450 euro kosten. Ik kon de motor direct achterlaten. Ik vond het vreemd dat hij de krukaskeerring niet direct vervangen had. Daar ben ik dit topic om begonnen. Ik heb Oscar aansprakelijk gesteld voor het nalaten van werkzaamheden en daar heeft hij niet op gereageerd. Hij heeft twee weken lang de kans gekregen om er naar te kijken, maar is daar niet op ingegaan. Daarop heb ik besloten om een ander bedrijf in de arm te nemen en die heeft vastgesteld dat het de versnellingsbakkeerring is die lekt. Nu wil Oscar opeens in de bak kijken om te zien of alles nog wel goed is. Ik vind het een raar verhaal. Heeft hij wel de juiste lagers geplaatst? De serienummers zijn niet door BMW te traceren. Het kan ook zijn dat hij helemaal geen nieuwe lagers heeft geplaatst. Ik weet het niet. Ik was er niet bij en ik heb te weinig kennis van motorfietsen. Ik vertrouw hem voor geen meter meer.
 
Och och bmw.
Maar bak olie en motorolie ruiken toch heel verschillend.
Motorolie enigzins lekker.
Maar bakolie bah wordt er misselijk van.
En Oscar ja ooit eens geweest.met de gsa1150.
Dat was ook meteen de laatste keer.
Beetje vreemde snuiter.
Meer verwaande kwast.
Ik ben ook vreemd maar niet verwaand.
Het bedrijf waar ik nu ben vond de olie inderdaad naar kattenpis ruiken en concludeerde dat het de versnellingsbakkeerring was die lekte. Hij blijkt gelijk te hebben.
 
Terug
Bovenaan Onderaan