krukassensor demonteren Breva1100 zonder reset elektronica?

IJzervreter

MF veteraan
Donateur
29 apr 2004
31.951
17.996
Op mijn Breva zit een krukaspositiesensor die volgens mij een beetje olie "zweet"langs de rand. Het ding is ruitvormig en met twee inbusjes vastgedraaid. Kan ik dit ding even losdraaien, schoonmaken en opnieuw monteren met wat nieuwe pakking? (zit wel op een rotplek zo bij die uitlaatbocht :X )

Of moet de elektronica gereset worden als je dit losmaakt?

Wie weet dit?

Bij voorbaat dank.

Vr. Gr. IJzer
 
Bedankt Bolski,..ik was zelf ook even offtopic door de hoge temperatuur.

Lijkt me ook wel dat je zo,n ding eruit kunt halen zonder reset maar zal je maar gebeuren. ;(

Het is amper de moeite dat "zweten" maar zal zeker door de warmte nu ineens wel goed te zien zijn door een glimmende plek rond die sensor.

"Moderne"Guzzi,s,..
 
Alle sensors die je bij Guzzi tegen komt buiten die van je gasklepstand kan je zonder meer vervangen/verwijderen zonder te resetten.
Pas nog die van een Daytona RS er uit gehad niet dat die lekte maar hij gaf een foutmelding als het blok warm werd en dan viel de ontsteking uit .
Na vervanging was het probleem weg .
Lekkage kan ook via de boutjes komen waar de sensor mee vast zit .
 
Alle sensors die je bij Guzzi tegen komt buiten die van je gasklepstand kan je zonder meer vervangen/verwijderen zonder te resetten.
Pas nog die van een Daytona RS er uit gehad niet dat die lekte maar hij gaf een foutmelding als het blok warm werd en dan viel de ontsteking uit .
Na vervanging was het probleem weg .
Lekkage kan ook via de boutjes komen waar de sensor mee vast zit .

Dat denk ik eigenlijk ook, had al iets soortgelijks bij een inbusje in de kunststof afdekkap aan de voorzijde van het blok. (dat ovaaltje met dat ronde Guzzi embleempje erin ;) )

Dat heb ik toen opgelost door wat van die zwarte taaie pakkingzooi erin te doen.

Zal het over twee dagen even doen,..

Het rotte is dat je nog niet kan zien waar het lekt, alleen olienevel rond die sensor,..

Bedankt voor de input,.,. *O*
 
Laatst bewerkt:
gaat het hier niet om de krukas positiesensor?
Dat is degene die je BDP bepaald. Volgens mij kan je die niet even loshalen en zomaar terugzetten, die zal getimed moeten worden. Tenminste, bij een BMW wel, ik kan me niet voorstellen dat het bij een Guzzi anders werkt.
 
zolang hij niet gemonteerd is met sleufgaten of op een verstelbaar deel hoef je er niets aan af te stellen.
zolang je het contact uit laat kun je hem gewoon los halen zonder een fout code te krijgen
 
sleufgaten is inderdaad een goede indicatie.
Ik zou voor de zekerheid even krasjes maken om de huidige positie te markeren.


Het ding zit op zo,n rotplek, is met vaste boutgaatjes en het lijkt wel of er boven en onder geen pakking uitkomt krullen . Er zit een zwart rubberachtig dichtmateriaal tussen. Juist rond de boutjes puilt er niets uit aan de randjes.

Zal het eens goed schoonmaken met een beetje remreiniger en dan nog eens goed kijken. Hoopte al dat het opgehouden was nadat ik het bovenste inbusje nog een slagje na kon draaien,..
 
Het ding zit op zo,n rotplek, is met vaste boutgaatjes en het lijkt wel of er boven en onder geen pakking uitkomt krullen . Er zit een zwart rubberachtig dichtmateriaal tussen. Juist rond de boutjes puilt er niets uit aan de randjes.

Zal het eens goed schoonmaken met een beetje remreiniger en dan nog eens goed kijken. Hoopte al dat het opgehouden was nadat ik het bovenste inbusje nog een slagje na kon draaien,..


Weekje later, alleen de inbusjes eruit gedraaid en met wat vloeibare pakkingen opnieuw gemonteerd. Nog wat vloeibare pakking rond de sensor gesmeerd (netjes) nadat ik de boel ontvet had. Nu na ongeveer 300km geen spoor van lekkage meer.

Als dit afdoende is geweest scheelt het een hoop gepiel op die lastige plek.

Bedankt voor de reacties! :]
 
Terug
Bovenaan Onderaan