kruktap????

  • Onderwerp starter Anoniempje327
  • Startdatum
A

Anoniempje327

Guest
Kan iemand me uitleggen welk onderdeel van de krukas bedoelt wordt met KRUKTAP.
In veel gevallen hebben ze het over de pen waar het bigend over draait. Ik lees echter ook op diverse sites dat de kruktap de as is waar het primaire tandwiel op zit, en aan de andere kant de dynamo. Waar het bigend over draait heet dan bigend-pen.
Hoe zit het nu werkelijk :?
Of heet het allebei kruktap?
 
Ik vind binnen enkele minuten 50 vehaaltjes over het vervangen van keerringen op de kruktap en over het verwijderen van vliegwielen en tandwielen van de kruktap.
Hebben die het nou allemaal bij het verkeerde eind? of heten die dingen allebei kruktap :?
 
Jammer Niels :P , een big-end is een big-end, een kruktap is het gedeelte wat door het hoofdlager gedragen wordt, al dan niet uitstekend voor een tandwiel en/of een dynamo op te monteren. :+

Nou ik heb toevallig nog niet zo lang geleden een module gehad over het hoofddrijfwerk van motoren.
Big-End is dat deel van de drijfstang dat op de krukas gemonteerd wordt.
Een kruktap (of "lagertap) is dus dat gedeelte van de krukas waarop het Big-End van de drijfstang gemonteerd wordt.
Als je het echt goed wil zeggen zeg je "drijfstanglagertap" !!!

Komt erop neer dat zowel Niels als Dhr Ritzen half gelijk hebben.
 
Nou ik heb toevallig nog niet zo lang geleden een module gehad over het hoofddrijfwerk van motoren.
Big-End is dat deel van de drijfstang dat op de krukas gemonteerd wordt.
Een kruktap (of "lagertap) is dus dat gedeelte van de krukas waarop het Big-End van de drijfstang gemonteerd wordt.
Als je het echt goed wil zeggen zeg je "drijfstanglagertap" !!!

Komt erop neer dat zowel Niels als Dhr Ritzen half gelijk hebben.

Dus niet!!

Je hebt een krukwang, al of niet uitgevoerd met vastzittende kruktap en/of big-end pen.
Bij een harley zijn alle delen los, dus hier heb je 2 wangen, 2 tappen, en 1 big-end pen, waarover de big-end lagers en beide drijfstangen draaien.
Een oude gsx 1100 heeft b.v. krukwangen met om en om een wang mét kruktap én big-end pen, en een wang met alleen een kruktap, zo worden de wangen opgebouwd tot een multi-cylinder krukas.
Véél 1 cylinders, hebben 2 wangen mét kruktap, en een losse big-end pen.

Gr. Paul.

Tóch die module nog eens overlezen :P :+
 
Dus niet!!

Je hebt een krukwang, al of niet uitgevoerd met vastzittende kruktap en/of big-end pen.
Bij een harley zijn alle delen los, dus hier heb je 2 wangen, 2 tappen, en 1 big-end pen, waarover de big-end lagers en beide drijfstangen draaien.
Een oude gsx 1100 heeft b.v. krukwangen met om en om een wang mét kruktap én big-end pen, en een wang met alleen een kruktap, zo worden de wangen opgebouwd tot een multi-cylinder krukas.
Véél 1 cylinders, hebben 2 wangen mét kruktap, en een losse big-end pen.

Gr. Paul.

Tóch die module nog eens overlezen :P :+

En ik citeer nu een klein maar alleszeggend zinnetje uit een dictaat Motoren 'hoofddrijfwerk' geschreven door Dr. Ir. Versteeg.

"Tussen de krukwangen zit de kruktap"

Nou kun je me veel wijsmaken maar niet dat ik al zolang ik autotechniek studeer en da's nu bijna 9 jaar dit altijd verkeerd heb geleerd.
Een Big-End pen is weer iets anders. Das een pen die door twee krukwangen zit geperst volgens mij.

Gelukkig bedoelen we allebei hetzelfde Mr. Ritzen hahahaha ;) ;)
 
Wat doet het krukasmechanisme nu precies?

We spreken nadrukkelijk van krukasmechanisme omdat we de combinatie van krukas/zuiger/drijfstang bedoelen. De zuiger maakt een op en neergaande (oscilerende) beweging in de cilinder. Door de zuiger te verbinden met de krukas middels een drijfstang ontstaat een krukasmechanisme. Dit mechanisme zet dus de oscilerende beweging om in een roterende (draaiende) beweging. Tegelijkertijd worden de krachten (welke op de zuiger werken) overgebracht op de krukas. Bij de constructie van de krukas wordt er rekening gehouden met het gewicht van het roterend gedeelte en het gewicht van het oscilerend gedeelte. Tegenover de kruktap bevindt zich een contra-gewicht. De zwaarte van het contra-gewicht wordt vermeerdert met 100% roterend gewicht plus een bepaald percentage van het oscilerend gewicht. (± 50%)

Enzo kun je nog wel tig verhalen vinden,allemaal weer anders.

Ik zou zeggen kruktap = waar drijfstanglager op zit, astap = waar hoofdlagers op zitten...


:)
 
De krukas = de gehele as inclusief de krukken
Krukken = krukwangen met kruktap
Kruktap = de as waar het big-end aan vast zit
Big-end = het onderste deel van de drijfstang (hiermee zit de drijfstang vast aan de kruktap
Small-end = het bovenste deel van de drijfstang (hiermee zit de drijfstang vast aan de zuigerpen)
 
Dus niet!!

Je hebt een krukwang, al of niet uitgevoerd met vastzittende kruktap en/of big-end pen.
Bij een harley zijn alle delen los, dus hier heb je 2 wangen, 2 tappen, en 1 big-end pen, waarover de big-end lagers en beide drijfstangen draaien.
Een oude gsx 1100 heeft b.v. krukwangen met om en om een wang mét kruktap én big-end pen, en een wang met alleen een kruktap, zo worden de wangen opgebouwd tot een multi-cylinder krukas.
Véél 1 cylinders, hebben 2 wangen mét kruktap, en een losse big-end pen.

Gr. Paul.

Tóch die module nog eens overlezen :P :+
Op internet kom ik ook tegen dat ze het hebben over; twee drijstangen op een kruktap' Weten ze dan de juiste benaming niet? Ik krijg een beetje het idee dat het allebei kruktap heet :? Anders spreken ze elkaar wel heel veel tegen.
 
Op internet kom ik ook tegen dat ze het hebben over; twee drijstangen op een kruktap' Weten ze dan de juiste benaming niet? Ik krijg een beetje het idee dat het allebei kruktap heet :? Anders spreken ze elkaar wel heel veel tegen.

Je moet ook niet alles geloven wat je op internet leest... |(



:+


kruk-tap, as-tap, lijkt mij duidelijk, het tappie is het lagergedeelte
 
Je moet ook niet alles geloven wat je op internet leest... |(



:+


kruk-tap, as-tap, lijkt mij duidelijk, het tappie is het lagergedeelte
Daarom stel ik mijn vraag hier, al word het me niet veel duidelijker
Dat de kruktap het lagergedeelte is dat was me al duidelijk. de vraag is alleen welk lagergedeelte?
 
Daarom stel ik mijn vraag hier, al word het me niet veel duidelijker
Dat de kruktap het lagergedeelte is dat was me al duidelijk. de vraag is alleen welk lagergedeelte?

als as-tap het gedeelte is van de kruk-as lagers dan vind ik dat kruk-tap het gedeelte is waar het big-end aan vast zit.

Maar dan kom je bij hetvolgende, weet de schrijver dat ook, ik bedoel 'haynes' schrijft ook wel eens iets op wat ik anders zou noemen.

De ene noemt wings vleugels en de andere bedoelt spatbord. Het voorrraam 'windshield ' is net zoiets.
 
Iemand moet dat ding toch ooit een naam hebben gegeven :?
Iedereen kan wel schrijven wat hij denkt dat het is of wat hij er van vind, maar ergens moet ik toch kunnen vinden wat het echt is :?
Enkele denken het zeker te weten, maar hebben niet hetzelfde antwoord. Misschien iemand een sugestie waar ik moet zoeken?
 
Daarom stel ik mijn vraag hier, al word het me niet veel duidelijker
Dat de kruktap het lagergedeelte is dat was me al duidelijk. de vraag is alleen welk lagergedeelte?

Ik ben even in mijn autotechniekarchief gedoken om je toch maar even te helpen.
Bijgevoegd staat een plaatje van een krukas van een W12-motor van Audi.
Ik heb aangegeven wat de kruktap en de hoofdlagertap is/zijn.

Hoop dat het nu een beetje duidelijk is!!!

krukas.jpeg
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan Onderaan