KTM 1050/1090/1190/1290 Adventure Topic, Op eenzame hoogte.

Je motor is momenteel nog geknepen. Alle moderne KTM’s hebben de eerste 1000KM minder touren en PK’s tot hun beschikking. Het rode gebied begint al bij 6000tpm als je straks 1000km heb gereden dan springt hij gelijk van deze “inrij” modus af en heb je het volle toeren en PK bereik. De PK’s die je nu hebt zijn gelijkwaardig als je in regenmodus rijdt.

Gok zo’n 100pk ipv 125pk bij de 1090 & 100 pk ipv de 160 pk bij een 1290.

Ik zou hem dus eerst lekker inrijden en daarna kijken of het stationair nog onregelmatig loopt en afstelling nodig heeft.

Mooi fiets man!!
 
Je motor is momenteel nog geknepen. Alle moderne KTM’s hebben de eerste 1000KM minder touren en PK’s tot hun beschikking. Het rode gebied begint al bij 6000tpm als je straks 1000km heb gereden dan springt hij gelijk van deze “inrij” modus af en heb je het volle toeren en PK bereik. De PK’s die je nu hebt zijn gelijkwaardig als je in regenmodus rijdt.

Gok zo’n 100pk ipv 125pk bij de 1090 & 100 pk ipv de 160 pk bij een 1290.

Ik zou hem dus eerst lekker inrijden en daarna kijken of het stationair nog onregelmatig loopt en afstelling nodig heeft.

Mooi fiets man!!

Dank voor het compliment :)
Heb al een hoop fietsen gehad maar deze steekt er met kop en schouders bovenuit.

Klinkt plausibel, al was het niet dat ‘ie bij de dealer voor de deur 3 pogingen nodig had om te starten + dat de motor pas na 2 seconden rommelig afslaat bij contact uitzetten.
Dit icm het wat opmerkelijke stationair lopen doet me denken aan de gewraakte benzinepomp :?
 
ipv de 160 pk bij een 1290

Mmmm dat had ik toch zeker niet toen ik een paar weken geleden mijn 1290 ophaalde.
Op vrijdagochtend opgehaald en gelijk een weekend naar Luxemburg gereden maar merkte absoluut geen beperking in vermogen.
En ik kom van een 1190 dus ik had de beperking tot 100pk echt wel gemerkt.
 
De lamp instelling van 6000 toeren of desgewenst hoger of anders kan je zelf in stellen er is niets geknepen hoor
Dat kan je gewoon via het menu doen
 
Even een vraag wie vind dat de ktm nogal bokkerig loopt onder de 3000 rpm vooral als je dan optrekt.

Mijn vraag komt hier vandaan dat de bmw boxer het hier een heel stuk beter doet.

En ik heb al een wat het lijkt een verbetering gekocht in de vorm van lambda dongels .
 
Bmw boxers hebben een voordeel van 200cc me dunkt dat die meer koppel heeft, daarbij is dat blok ook veel meer getuned op lage toeren en middengebied..

Toevallig vanmiddag even op gelet en vond het zeer aangenaam vast te stellen dat de 1090 zo trillingsvrij is in voetsteunen, handsvatten en zadel!
30 km/h in z’n 3 bij 2000 rpm vond ie prima, zet het gas er gelijkelijk op en hij gaat er prima vandoor.

Wat betreft de schakellamp; die doet het bij mij dus niet. Ingesteld op 5000 toeren in RPM1 en 5500 toeren in RPM2. Helaas.
 
Het voordeel is niet meer cc een boxer heeft altijd voordeel loop cultuur
de arme afstelling schijnt ook dit te verergeren op een ktm forum word zeer positief over de afdoppen van de lamba gesproken.
 
Het voordeel is niet meer cc een boxer heeft altijd voordeel loop cultuur
de arme afstelling schijnt ook dit te verergeren op een ktm forum word zeer positief over de afdoppen van de lamba gesproken.

Klopt idd, ik heb ze bij mijn 1050 nu ook afgedopt. Van onderuit veel soepeler ,het enige nadeel is het benzineverbruik , van 1:19 naar 1:17,5
Overigens ik heb ook de overbrenging van 17 naar 16 tands, ook dat scheelt
 
Ik heb nou niet het idee dat mijn 1090 niet soepel (genoeg) is van onderuit.
Eerst maar eens goed inrijden en na de 1000 beurt zien we wel verder.

Is het een bekend gegeven dat ‘ie na contact uit (sleutel terugdraaien) na 2 seconden pas écht uit is?
Zelfs als je alleen het contact aanzet en weer uit duurt het even voordat alles echt stilvalt.
Is dat normaal dat er zoveel vertraging in lijkt te zitten?
 
Ik heb nou niet het idee dat mijn 1090 niet soepel (genoeg) is van onderuit.
Eerst maar eens goed inrijden en na de 1000 beurt zien we wel verder.

Is het een bekend gegeven dat ‘ie na contact uit (sleutel terugdraaien) na 2 seconden pas écht uit is?
Zelfs als je alleen het contact aanzet en weer uit duurt het even voordat alles echt stilvalt.
Is dat normaal dat er zoveel vertraging in lijkt te zitten?

Mijn 1090 is ook behoorlijk soepel (heb er nu iets van 17.000 km op staan), ik kan altijd fatsoenlijk in de sportmodus rijden zonder al te veel hikken.
Wat je nog hoort bij het uitzetten is volgens mij de brandstofpomp die nog even blijft doordraaien.
Over het verbruik kan ik zeggen dat de 1090 toch wel wat zuiniger is dan de 1050 (die mijn vrouw heeft). Als we samen toeren (en dan rijd ik dus tamelijk rustig) kan ik met gemak 1 op 20 halen, terwijl mijn vrouw op de 1050 dan op 18,9 a 19 km haalt op een liter. Als we dan op een autoweg continu honderd rijden kan ik met de mijne wel 1 op 23 a 24 halen (hoe harder en constanter je rijdt hoe zuiniger hij wordt). Ook op de snelweg bij 130 lukt 1 op 22 nog wel.
Als ik echter in mijn eentje op pad gas lukt het me wel om op 1 op 18 te komen, minder zuinig lukt me niet, hoe stevig ik ook aan het gas hang.

Overigens kan ik op de 1050 van mijn vrouw ook niet in de sportmodus rijden, die is een stuk minder soepel, en heeft veel meer een aan-uitreactie. In de straat-stand is hij echter heel smeuïg.
 
Als je van een BMW komt weet je precies wat het verschil is met de ktm .
En de kenners weten wat ik dan bedoel met soepel of het bokkerig gedrag onder de 3000 rmp.

Daar hebben we het dus over.

Mijn enorme slingering in het stuur tussen 60 en 80 bij gas los laten word in tussen onderkent door de dealer hij wil het wiel opnieuw laten spaken dan wel uitslingeren.
 
Ik heb zelf een 1200GS gehad dus weet wel wat je bedoelt, maar is het geen appels met peren vergelijken?

Op welke banden staat je 1090? Heb je de gewone of een R?
 
Ik rijd De R versie banden maakt niet uit er hebben meerdere mensen met verschillende banden dit probleem
 
Apart! Ik zal er ook eens op letten.

Altijd leuk een nieuwe motor volgehangen met elektronische snufjes.
Maar de vragen blijven komen;

Is het normaal dat na een reset het een eeuwigheid duurt voordat de resterende km’s en het gemiddelde verbruik worden weergegeven?

Het slechte starten bleek eenmalig. Start als een zonnetje. Loopt soms een beetje onregelmatig (vooral bij lage snelheid in z’n 2). En het nog even nadraaien van de brandstofpomp blijk ik gelukkig ook niet de enige mee te zijn.

Voor de R eigenaren: als ik aan de verstelknop van de veervoorspanning draai hoor ik klikjes, klopt dat? Mijn oude 950S had dat niet. Niks lam gedraaid al?
 
Apart! Ik zal er ook eens op letten.

Altijd leuk een nieuwe motor volgehangen met elektronische snufjes.
Maar de vragen blijven komen;

Is het normaal dat na een reset het een eeuwigheid duurt voordat de resterende km’s en het gemiddelde verbruik worden weergegeven?
Ja, hij berekent immers het gemiddelde verbruik en daar doet hij bij mij tenminste een kilometer of 8 over voordat ik het in mijn scherm te zien krijg.

Het slechte starten bleek eenmalig. Start als een zonnetje. Loopt soms een beetje onregelmatig (vooral bij lage snelheid in z’n 2). En het nog even nadraaien van de brandstofpomp blijk ik gelukkig ook niet de enige mee te zijn.
Nooit op gelet om eerlijk te zijn ik draag ook oordopjes dus ik hoor het niet, maar over het algemeen loopt een brandstofpomp langer door, dit doen ze bij auto's ook namelijk.

Voor de R eigenaren: als ik aan de verstelknop van de veervoorspanning draai hoor ik klikjes, klopt dat? Mijn oude 950S had dat niet. Niks lam gedraaid al?
Zover ik weet horen ze te klikken, doen al mijn enduro's en crossers ook die ik heb gehad
 
Het klikken staat zelfs in het instructie anders weet je nooit hoeveel je nu in of uitgedraaid hebt.
 
Hallo Mannen en wellicht vrouwen mits die aanwezig zijn of mee kijken.

in mijn zoektocht naar een 1190stuit ik opeen aantal vragen waar de motorverkopers mijmaar weinig andwoordt opgeven. Welicht kunnen jullie deze beandwoorde?

in de handel zijn een heel asortiment motoren te koop vanaf 20 tot 25 duizend en dan pas weer vanaf 40 tot 55 duizend kilometer. maar 50duizend voor zo n twin is toch pas net ingereden of kan ik beter een paarduizend extra (dus langer sparen) euro uitgeven voor een fiets met.minder kilometer, nou werd mij een 1190 aangeboden uit 14 met 49000 kilometer voor 8900 euro een een 1190 R uit 14 met 2900 kilometer voor 9600 euro. wat is jullie.mening?
 
De 2-cilinder motor kan heel wat kilometers hebben, maar de rest is wel aan slijtage onderhevig... vering, koppeling, kettingset hebben op 50.000 km al flink wat te lijden gehad (afhankelijk van de jou onbekende rijstijl van de vorige eigenaar(s) ).

Voor slechts 1.000 euro meer is de keuze voor het exemplaar met 3.000 km op de teller voor mij een no-brainer.... het is in de R-uitvoering wél een andere motor...
 
Qua wegligging vind ik de R nu al superfijn, ondanks (of dankzij?) de 21/18” wielcombi en lange veerwegen.
Je kan merken dat ze in Oostenrijk echt niet stilzitten qua ontwikkeling.
Zelfs met duo en na wat tweaken aan de vering/demping blijft het top.

Om nog even terug te komen op mijn eigen quote dat de schakellamp niet werkt;
Heb het boekje (voor de verandering) eens doorgenomen en rpm1 en rpm2 blijkt een “window” te zijn. Stel je ze in op respectievelijk 5000 en 5500 toeren dan zal er weinig flashen...

Het is sowieso de vetste motor die ik gehad heb :9~
 

Bijlagen

  • 85CEAA00-0368-439F-A3D5-BBFD26E78AE4.jpeg
    85CEAA00-0368-439F-A3D5-BBFD26E78AE4.jpeg
    839,6 KB · Weergaven: 23
Terug
Bovenaan Onderaan