KTM 1050/1090/1190/1290 Adventure Topic, Op eenzame hoogte.

Dag allen. mijn naam is Robert en ben nu nog een TDM 900 rijder maar me aan t oriënteren op een 1290 SAS. Heb er net op een gereden die bij Jos Engbers in Tubbergen staat. Nu leek hij me wel goed te rijden, heb wel eens eerder op een KTM gereden (kameraad heeft een 1090 S) maar de turbulentie viel me zwaar tegen. Dacht er altijd last van te hebben op mijn TDM maar die bleek later een wonder van stilte te zijn toe ik ermee naar huis reed. Ik hoor dat het schermpje van de R wonderen doet op de SAS, iemand daar ervaring mee?
Ook zat er geen quick shifter op. Volgens Engbers is dat er voor €350 bij een KTM dealer op te zetten. Is dat zo?
 
welkom Robert!

Geen ervaring met de 1290 maar de 1190 ruit was voor mij ook niet super, onderop of bovenop de helm was het stelbereik... ik gebruik in de zomer een R ruitje of een extra opzet spoiler op de standaard ruit in de winter, dat werkt best aardig :t
 
Dag allen. mijn naam is Robert en ben nu nog een TDM 900 rijder maar me aan t oriënteren op een 1290 SAS. Heb er net op een gereden die bij Jos Engbers in Tubbergen staat. Nu leek hij me wel goed te rijden, heb wel eens eerder op een KTM gereden (kameraad heeft een 1090 S) maar de turbulentie viel me zwaar tegen. Dacht er altijd last van te hebben op mijn TDM maar die bleek later een wonder van stilte te zijn toe ik ermee naar huis reed. Ik hoor dat het schermpje van de R wonderen doet op de SAS, iemand daar ervaring mee?
Ook zat er geen quick shifter op. Volgens Engbers is dat er voor €350 bij een KTM dealer op te zetten. Is dat zo?

Klopt. Eigenlijk zit de quickshifter er al op maar moet ‘ie alleen nog even met de computer unlocked worden..
Heb ermee proefgereden en het werkt echt geweldig.
Maar nog beter neem je het Travel Plus Pakket of zoiets dergelijks, heb je meteen ook Hill Hold Control en MSR.
 
welkom Robert!

Geen ervaring met de 1290 maar de 1190 ruit was voor mij ook niet super, onderop of bovenop de helm was het stelbereik... ik gebruik in de zomer een R ruitje of een extra opzet spoiler op de standaard ruit in de winter, dat werkt best aardig :t

Ik heb ook last van turbulentie (ik ben 1.92) vooral bij wat hogere snelheden >140. spoiler was niet fijn omdat ik daar doorheen moest kijken. Nu op zoek naar een sport ruitje...
 
Ik heb de 1090 R heb hier al de lange ruit opzitten en dit is ook nog niet goed heb hier boven een opzet ruitje gemonteerd.
De ruit is vrij smal zou een breedere ruit kunnen kopen , dan krijg je weer minder frisse wind zeg maar in de zomer.

ideaal zal het wel nooit worden.
 
heb net een givi airflow gekocht op MP... ben benieuwd hoe die werkt. Alvast een beetje klaarmaken voor de winter :]
 
Er zijn 2 opties:

Extreem kort windscherm van de R versie. Dan zit je vol in de wind en geen turbulentie.

Grote schuurdeur als windscherm zoals de puig touring. Minder frisse wind maar geen gebulder meer.

Wat ook erg helpt is de standaard spiegels eraf halen en vervangen door de bar end kit van rally-motor.
 
Mijn oplossing
9C67675E-E1B2-4A52-8FA8-08A6E7109D4D.jpeg
 
Ik heb ook het Puig Touring ruitje maar dan de uitvoering met het opzet ruitje. Helm is nog niet helemaal uit de wind met het powerparts zadel in de hoogste stand. (ben 2 meter)

Spiegels doen inderdaad ook veel. Ik heb de standaard spiegels met verhogers een paar centimeter hoger zitten. Stuur staat ook iets verder naar voren en drie centimeter hoger. Veel beter zicht en ook iets minder turbulentie.

Nog een vraagje. Ik merk dat bij mij regelmatig het grootlicht aanstaat. Ik heb dan met mij handschoen maatje XXXXL perrongeluk het knopje aangeraakt. Ben ik de enige of zijn hier al oplossingen voor bedacht?
Ik zit er aan de denken om hier een ring voor te gaan printen die het knopje beter afdekt. Kan ik dan mooi combineren met een afstandbediening voor de zoom functie van de navigatie.
 
Hmm, dat is inderdaad iets waar ik met mijn poezelige XXL handjes ook al last van heb :+ Vooral met dikkere handschoenen. Zat eraan te denken het knoppendoosje en de koppelingshendel iets meer naar binnen te monteren, maar dat zal wel lastig zijn omdat er een palletje in het stuur zit
 
Er zijn 2 opties:

Je vergeet een derde optie die zeker ook overwogen moet worden: een opzet spoiler. Kost iets van een 100€ als je het nieuw koopt. Afhankelijk van rijder/origineelscherm/spoiler kan dit goed helpen, of helemaal niet, maar het is zeker en vast de goedkoopste en minst ingrijpende fix.
 

Bijlagen

  • ruitje2.jpg
    ruitje2.jpg
    254,4 KB · Weergaven: 17
  • ruitje.jpg
    ruitje.jpg
    273,9 KB · Weergaven: 17
Je vergeet een derde optie die zeker ook overwogen moet worden: een opzet spoiler. Kost iets van een 100€ als je het nieuw koopt. Afhankelijk van rijder/origineelscherm/spoiler kan dit goed helpen, of helemaal niet, maar het is zeker en vast de goedkoopste en minst ingrijpende fix.
Ik heb een vergelijkbare spoiler gehad van ome Ali.
Maar na 2 jaar waren de ontdekte ik barsten rondom de 4 bevestigingsschroeven van de originele ruit. ;(
Waarschijnlijk dor het gewicht en en trillingen.

Heb nu deze:

Geeft wel wat minder turbulentie, maar zeker niet perfect.
 
@guntherrex Ik ben net klaar met het printen van een Grootlichtknopjebeschermring. Hij bleek wel wat groter en dikker te moeten worden dan ik aanvankelijk dacht i.v.m. de handvatverwarming en het knopje dat iets naar binnenkomt bij het seinen. Hij heeft totaal iets meer dan 2 uur staan printen.

Grootlichtbeschermring .png


Nu nog testen hoe hij in praktijk bevalt.
 
orginele ruit + BMW opzet stuk (aliexpress a € 16,-) en BMW zijkuipjes.... dit geeft een werkelijke verschil met turbulentie, in de zomermaande het ruitje in de onderste stand zetten en je krijgt nog voldoende verkoeling.

IMG_1026.JPGIMG_1024.JPG
 
Laatst bewerkt:
Hee gaaf, schuif je die er zo omheen? Ben benieuwd hoe het bevalt :t

Ja, klemt over het handvat. Wel even de handkap losmaken. En wat afwasmiddel aan de binnenkant anders schuift hij te stroef. De maat is voor de handvatten met verwarming. Ik weet niet of zonder verwarming ook 52mm is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan