KTM 1050/1090/1190/1290 Adventure Topic, Op eenzame hoogte.

Ok, ik ben al weg naar het absoluut niét saaie GS-topic, waar ieder gelukkig zijn stokpaardje wordt gegund... zelf zit ik vaak in Zuid-Frankrijk en storen de meer en meer afgesloten dijkweggetjes me niet bovenmatig.
Dat geldt echter niet voor de meerderheid van de lezers hier... en ik vind het enorm zonde dat het auditieve egoistische genot van sommigen blijkbaar primeert boven het plezier van de andere motorrijders.
De uitlaat van mijn eigen KTM is lelijk en slecht afgewerkt, maar ik laat hem zitten, want hij stoort niemand... maar dat zal ook wel te weinig genuanceerd zijn, vermoed ik...
 
Is het GS topic te saai?

Hier gaat het for god sake om een wettelijk goedgekeurde Akrapovic uitlaat welke officieel door KTM geleverd wordt, niet te verwijderen db-killer heeft en voorzien is van EC keurmerk.

Een standaard KTM klinkt werkelijk helemaal nergens naar. Bereid je er vast op voor want er komt tzt ook een Arrow onder mijn 1290.

Geen akra of bos? 😯
 
een mooie uitlaat hoeft niet teveel herrie te maken ;)

en standaard akra voor de ktm is zeker niet te luid, helaas slopen veel mensen de killers eruit.

Ik ben happy met m'n desert fox, met de demping dicht is het prima qua geluid
 
Ok, ik ben al weg naar het absoluut niét saaie GS-topic, waar ieder gelukkig zijn stokpaardje wordt gegund... zelf zit ik vaak in Zuid-Frankrijk en storen de meer en meer afgesloten dijkweggetjes me niet bovenmatig.
Dat geldt echter niet voor de meerderheid van de lezers hier... en ik vind het enorm zonde dat het auditieve egoistische genot van sommigen blijkbaar primeert boven het plezier van de andere motorrijders.
De uitlaat van mijn eigen KTM is lelijk en slecht afgewerkt, maar ik laat hem zitten, want hij stoort niemand... maar dat zal ook wel te weinig genuanceerd zijn, vermoed ik...

Wat snap je als jurist zijnde niet aan “wettelijk goedgekeurde uitlaat, niet-verwijderbare db-killer en EC goedgekeurd”??
Dat er dán nog mensen* zijn die er aanstoot aan nemen.. bekijk het dan lekker en ga met de deur op slot achter de geraniums zitten en wacht tot magere Hein je komt halen. Pffff. Doodziek wordt ik ervan.

* de klagende dijkbewoners, niet jij.
 
Begrijpelijk, die prijzen slaan nergens op.. Hoe lang nog voordat het nieuwe monster in de schuur staat?

Kijk eens... Vrijdag opgehaald en deze foto’s dateren van vanmorgen ;)


0273140F-EF09-49FB-9622-E217E772AE8E.jpeg


7E835B58-3135-4BD9-83F7-BFCB337533CA.jpeg
 
Wat snap je als jurist zijnde niet aan “wettelijk goedgekeurde uitlaat, niet-verwijderbare db-killer en EC goedgekeurd”??
Dat er dán nog mensen* zijn die er aanstoot aan nemen.. bekijk het dan lekker en ga met de deur op slot achter de geraniums zitten en wacht tot magere Hein je komt halen. Pffff. Doodziek wordt ik ervan.

* de klagende dijkbewoners, niet jij.

Ik snap er alles van, maar die eigenschappen van de kwestieuze uitlaat bleken niet uit de bijdrage , waarop ik reageerde... enkel dat hij voor de schrijver eigenlijk nog niet genoeg lawaai maakte ( te "tam" voor hemzelf, want enkel de "omgeving" genoot er blijkbaar van).

Vooraleer ik mijn stokpaard in deze hitte weer in de koele stal zet : in "mijn" Franse streek zijn er twee individuen die elke avond rond 19.30 u met een open uitlaat langs komen gescheurd, tot werkelijk begrijpelijke ergernis van mijn Franse buren.... ofschoon men aldaar echt een mentaliteit heeft van "laissez faire, laissez passer", gaan er sinds kort toch stemmen op (niét van mij want ik moei me als buitenlander daar niet) om klacht neer te leggen bij de politie...en dan is het hek van de dam : eens de plaatselijke gendarmes er de gewoonte hebben aangenomen om op die plek op motorrijders te gaan jagen, dan kan je je verwachten aan zéér regelmatige andere (snelheids)controles... en dat allemaal omdat twee idioten er per se een tinnitus willen opdoen...

Proficiat trouwens met je nieuwe brommer, een mooi ding waarvan de power afstraalt !
 
Laatst bewerkt:
Jep, de omgeving roept : “BLIJF WEG VAN ONZE DIJKWEGGETJES MET JE POKKEHERRIE “ !!!!
8-)

De Dr. Jekill & Mr. Hyde uitlaat demper is zelfs stiller dan de originele demper. Buiten de dijkjes kun je hem iets voller zetten maar het blijft legaal.
https://www.motoplus.nl/magazine/uitgaven/artikel/made-in-holland-dr-jekill-mr-hyde/
Maar ik vind hem iets te prijzig dus laat ik de originele olietanker er maar opzitten.

Ik moet SLIJKMOTO wel gelijk geven.
Ik kan mij namelijk goed voorstellen dat mensen zich gaan storen als grote aantallen motorrijders met open pijpen langskomen. Pas is ook één van mijn favorite weggetjes afgesloten voor motoren.

Op mijn vaste stek in de Eifel zit aan een paar leuke wegen die groen zijn op de Michelin kaart. Als ik dan op het terras zit erger ik mij ook aan de rijders die angstig en met hoge toerentallen zonder DB killer rijden. Dan denk ik weer man geef eens gas (of schakel een versnelling hoger als je niet durft). Een uitlaat maakt nu eenmaal het mooiste als je vol gas geeft. Maar een mooie sound als bij de Moto-GP of WK super bike is mij nooit gegund. Ook een Akra met DB killer klinkt gewoon niet lekker bij een angsthaas.

Maar over het algemeen vind ik de KTM 1X90 Adventures en GS'en een stuk beter klinken de de snelle 4 cylinders en Harley's
 
Zondag teruggekomen uit de Dolomieten, wat mij betreft het mooiste/spannendste gebied om met de SAS te rijden. Door Oostenrijk rijdend zag ik heel wat max 95Db borden staan. Als je meer geluid produceert mag je niet de Hanhtenjoch, Oberjoch, Gaichtpass, Ötztal (en dus Timmelsjoch) op. De borden stonden er, of er ook gehandhaaft wordt weet ik niet maar ik zag wel meer politie dan anders. Ik rijd zelf met een Akra dus no problemo. Met een Multistrasse heb je dus wel een serieus probleem of je moet de 950 hebben.
 
Zondag teruggekomen uit de Dolomieten, wat mij betreft het mooiste/spannendste gebied om met de SAS te rijden. Door Oostenrijk rijdend zag ik heel wat max 95Db borden staan. Als je meer geluid produceert mag je niet de Hanhtenjoch, Oberjoch, Gaichtpass, Ötztal (en dus Timmelsjoch) op. De borden stonden er, of er ook gehandhaaft wordt weet ik niet maar ik zag wel meer politie dan anders. Ik rijd zelf met een Akra dus no problemo. Met een Multistrasse heb je dus wel een serieus probleem of je moet de 950 hebben.

Gelukkig rijd de Polizei aldaar op Multistrada 1260’s en hoef je daardoor niet bang te zijn voor een achtervolging :P

ED094A88-42BE-4869-BF63-E697E7A7E63A.jpeg
 
Is het GS topic te saai?

Hier gaat het for god sake om een wettelijk goedgekeurde Akrapovic uitlaat welke officieel door KTM geleverd wordt, niet te verwijderen db-killer heeft en voorzien is van EC keurmerk.

Een standaard KTM klinkt werkelijk helemaal nergens naar. Bereid je er vast op voor want er komt tzt ook een Arrow onder mijn 1290.


Ook dat valt best mee de standaard uitlaat produceert best een mooi geluid. ik heb ook de akra. heb in oostenrijk origineel gereden ook prima iets minder luid .
Wacht maar op de euro6 motoren je zal je originele uitlaat jou motor dan wel heel anders klinken in je oren.
 
Wanneer je als berijder meer motorgeluid zou willen horen, dan kan je dat vaak beter bereiken door een meer open inlaat traject te creëeren.

Een aftermarket uitlaat met e-keur geeft echt al wel een leuker geluid (binnen de wettelijke norm), aanpassingen aan het inlaat traject is ook iets wat binnen de wettelijke norm kan, en andere mensen hebben er geen last van.
 
Ik snap er alles van, maar die eigenschappen van de kwestieuze uitlaat bleken niet uit de bijdrage , waarop ik reageerde... enkel dat hij voor de schrijver eigenlijk nog niet genoeg lawaai maakte ( te "tam" voor hemzelf, want enkel de "omgeving" genoot er blijkbaar van).

Vooraleer ik mijn stokpaard in deze hitte weer in de koele stal zet : in "mijn" Franse streek zijn er twee individuen die elke avond rond 19.30 u met een open uitlaat langs komen gescheurd, tot werkelijk begrijpelijke ergernis van mijn Franse buren.... ofschoon men aldaar echt een mentaliteit heeft van "laissez faire, laissez passer", gaan er sinds kort toch stemmen op (niét van mij want ik moei me als buitenlander daar niet) om klacht neer te leggen bij de politie...en dan is het hek van de dam : eens de plaatselijke gendarmes er de gewoonte hebben aangenomen om op die plek op motorrijders te gaan jagen, dan kan je je verwachten aan zéér regelmatige andere (snelheids)controles... en dat allemaal omdat twee idioten er per se een tinnitus willen opdoen...

Proficiat trouwens met je nieuwe brommer, een mooi ding waarvan de power afstraalt !

Bedankt voor de felicitatie, het is een serieus brok kracht die 1290. Het inrijden met zo nu en dan doortrekken tot 5500 á 6000 tpm voelt al krachtiger dan het eindschot van de 1090. Ben zeer benieuwd wat daarboven nog zit!

Ja weet je Slijk, niks persoonlijks naar jou je bent een beste vent, maar het geklaag van iedereen en vooral de níet motorrijders begint mij de neus uit te komen.
Er moet duidelijk ook een nuance zitten in tinnitus oplopen van een 70mm Termignoni op een Ducati 1198, een full Akrapovic op een Yamaha MT-10.. óf een straatlegale íets luidere - maar nog altijd ruim binnen het toelaatbare - Akrapovic (of in mijn geval; Arrow met db killer) op onze KTM 1090/1190/1290.
Voor eerstgenoemde heb ik alle begrip als mensen daarover beginnen te klagen. Indien punt 2 ergernis opwekt, dan tja... Leef en laten leven.
 
Wanneer je als berijder meer motorgeluid zou willen horen, dan kan je dat vaak beter bereiken door een meer open inlaat traject te creëeren.

Een aftermarket uitlaat met e-keur geeft echt al wel een leuker geluid (binnen de wettelijke norm), aanpassingen aan het inlaat traject is ook iets wat binnen de wettelijke norm kan, en andere mensen hebben er geen last van.

Qua restricties valt daar sowieso meer te halen dan aan de uitlaatzijde.
Maar zo'n Rottweiler systeem (waar jij op doelt denk ik?) lijkt me ook niet zaligmakend.
Regelmatig de tank eraf om het geheel te cleanen enzo, poeh.
 
Qua restricties valt daar sowieso meer te halen dan aan de uitlaatzijde.
Maar zo'n Rottweiler systeem (waar jij op doelt denk ik?) lijkt me ook niet zaligmakend.
Regelmatig de tank eraf om het geheel te cleanen enzo, poeh.

Dat lijkt me ook niet ideaal. Vaak is een k&n filter plaatsen al iets van een verschil (qua geluid en vermogen) maar hoe groot het verschil is, is heel erg afhankelijk van de motor.

Met de 1290 heb ik persoonlijk geen ervaring, met de 690 enduro wel.
 
Ik vind het persoonlijk wel fijn als een motor niet te veel herrie maakt. Ik kan me nog een proefrit op een motor zonder DB killer herinneren. Ik ging automatisch van het gas en met minder toeren rijden waardoor ik het ding maar bokkig en traag vond. Zelfs dan vond ik het nog te veel herrie aan mijn kop. Later zo’n zelfde motor zonder herrie pijp rijd gewoon erg prettig vlot en zonder bokken.

Ook nu zal ik eerder een stillere uitlaat monteren en het inlaat geluid vind ik ook niet erg als dat minder wordt. Vermogen kom ik zeker niet te kort op mijn 1290 SAS. Wel mag het er soms wat directer uitkomen dan nu.
 
Op mijn vaste stek in de Eifel zit aan een paar leuke wegen die groen zijn op de Michelin kaart. Als ik dan op het terras zit erger ik mij ook aan de rijders die angstig en met hoge toerentallen zonder DB killer rijden. Dan denk ik weer man geef eens gas (of schakel een versnelling hoger als je niet durft). Een uitlaat maakt nu eenmaal het mooiste als je vol gas geeft. Maar een mooie sound als bij de Moto-GP of WK super bike is mij nooit gegund. Ook een Akra met DB killer klinkt gewoon niet lekker bij een angsthaas.
Wat bedoel je met angstig?
 
Over uitlaten gesproken:
De standaard KTM uitlaat op mijn 1090 begint nu, na 3 jaar, al te roesten aan de zwarte eindkap en de ophangbeugels. Is dat bijzonder of herkenbaar voor de veteranen?
 
Overigens op vakantie in de Eifel tegen onderstaande probleem met mijn 1090 aangelopen. Is dat herkenbaar hier of heb ik gewoon pech?

Symptomen:
Rond de 5000 rpm OF bij stevig gasgeven valt ineens het vermogen van de motor weg. Als je het gas dan open houdt gaat de motor erg stotteren: veel vermogen, geen vermogen, veel vermogen, geen vermogen enz..

Wanneer doen de symptomen zich voor:
  • De motor rijdt in het algemeen prima. Heb de storing nu vier keer meegemaakt. Drie keer bij temperaturen rond de 30 C. Een keer bij 22 C.
  • In alle gevallen nadat ik langere tijd (vele uren) met lage snelheid (30-70 kmu) gereden had.
  • In alle gevallen was de benzinepomp en de benzinetank heel warm/heet.
  • In alle gevallen was het probleem voorbij nadat de motor een nacht stilgestaan had.
  • In alle gevallen was het probleem (soms tijdelijk) verdwenen na het tanken van benzine.
  • In alle gevallen was het probleem voor korte tijd (2-10 mins) verdwenen nadat de motor 20 minuten stilgestaan had.
De voorlaatste keer dat het probleem zich voordeed was ik in Luxemburg en 180 km van huis. Ik heb toen met deze symptomen uren gereden door bergachtig gebied; voortdurend op het randje van inhouden van de motor. Na ongeveer een uur op de terugweg kwam het motorstoringslampje in. Diagnose de volgende dag bij de KTM dealer wees uit dat het de "Lambasonde, tweede cilinder" was (volgens de monteur). Hij heeft de storing gereset. Deze storing heeft zich niet opnieuw voorgedaan hoewel het probleem met inhouden van de motor dezelfde dag (op de terugweg) weer teruggekomen is.

Mijn conclusie:
Door de constructie van de motorfiets wordt de benzinetank en de benzine erin flink warm (de hevelleiding loopt vlak boven de uitlaatbocht en zit tegen de onderrand van de radiator aan, de radiatorlucht stroomt deels (linkerzijde) langs de tank naar buiten, de tank zit over de voorste cilinder heen gebouwd enz.). Bij het langdurig langzaam rijden bij hoge temperaturen worden de benzinetank en benzinepomp minder gekoeld door langstromende lucht en zal de benzine dus warmer worden. Dit is voelbaar aan de buitenkant tank (van de week amper aan te raken zo heet), benzinepomp (idem), benzine hevelleiding (ook heel warm).
Gezien de motor prima rijdt bij lagere temperaturen heeft de temperatuur (van de benzine?) klaarblijkelijk invloed op het ontstaan van dit probleem.

Mijn vermoeden is dat, als de benzine warm wordt, er dampbellen in de inlaat van de benzinepomp ontstaan (vapor lock) die ervoor zorgen dat de benzinedruk naar de injectors wegvalt boven een bepaald debiet.
Ik vermoed dat, door uren op het randje te rijden op mijn weg vanuit Luxemburg terug naar huis, cilinder twee (die het verste weg zit van de benzinepomp) langere tijd te weinig brandstof heeft gekregen, daardoor te arm is gaan draaien met het storingslampje als gevolg.
Doordat de (warme) temperatuur van de benzine een rol lijkt te spelen vermoed ik dat het zuigfilter van de benzinepomp deels verstopt zit. Hierdoor kunnen er dampbellen ontstaan na het zuigfilter bij grotere doorstroming doordat de zuigdruk na het filter verder wegzakt. Dit gebeurt niet als de benzine minder warm is.

Dit zou dan verklaren waarom dit probleem zich vooral voordoet als het heel warm is, met weinig koeling van de lucht. Het verklaart ook waarom het probleem enig tijd weg is na het tanken (dan is er koelere benzine toegevoegd en er stroomt geen benzine meer door de hevelleiding) en waarom er geen probleem meer is na langere afkoeling.
 
standaard dempers roesten inderdaad, vandaar de noodzaak er en open kachelpijp op te zetten :+

De brandstof filters en snelkoppelingen van het benzine systeem lijken wel eens problemen te kunnen geven. vapor lock lijkt me wat minder aannemelijk bij rijden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan