KTM 1050/1090/1190/1290 Adventure Topic, Op eenzame hoogte.

Zojuist een OSCO gemonteerd, is goed zelf te doen, hopelijk blijft alles wat schoner nu 😅

Bekijk bijlage 1544583
Bekijk bijlage 1544584
Bekijk bijlage 1544585
Bekijk bijlage 1544586
Die plakkertjes laten op den duur los, heb het zo opgelost, kleine gaatjes geboord en tyreepjes er door gefrommeld. Slangetje onder kettingbeschermer geloodst.
9430FA82-8E10-4896-917A-107026E95630.jpeg
9430FA82-8E10-4896-917A-107026E95630.jpeg
 
Die plakkertjes laten op den duur los, heb het zo opgelost, kleine gaatjes geboord en tyreepjes er door gefrommeld. Slangetje onder kettingbeschermer geloodst.
Bekijk bijlage 1544793Bekijk bijlage 1544793

Nou dat heeft dus welgeteld 1,5 uur geduurd en toen lieten ze inderdaad los B|
Duidelijk geen 3M kwaliteit....
Bedankt voor de tip, morgen maar eens knutselen.
 
IMG_20200920_150207.jpg

Of je bent creatief met een aluminium strip en een bout.
Dan kan je het bijna onzichtbaar wegwerken.
 
Overigens op vakantie in de Eifel tegen onderstaande probleem met mijn 1090 aangelopen. Is dat herkenbaar hier of heb ik gewoon pech?

Symptomen:
Rond de 5000 rpm OF bij stevig gasgeven valt ineens het vermogen van de motor weg. Als je het gas dan open houdt gaat de motor erg stotteren: veel vermogen, geen vermogen, veel vermogen, geen vermogen enz..

Wanneer doen de symptomen zich voor:
  • De motor rijdt in het algemeen prima. Heb de storing nu vier keer meegemaakt. Drie keer bij temperaturen rond de 30 C. Een keer bij 22 C.
  • In alle gevallen nadat ik langere tijd (vele uren) met lage snelheid (30-70 kmu) gereden had.
  • In alle gevallen was de benzinepomp en de benzinetank heel warm/heet.
  • In alle gevallen was het probleem voorbij nadat de motor een nacht stilgestaan had.
  • In alle gevallen was het probleem (soms tijdelijk) verdwenen na het tanken van benzine.
  • In alle gevallen was het probleem voor korte tijd (2-10 mins) verdwenen nadat de motor 20 minuten stilgestaan had.
De voorlaatste keer dat het probleem zich voordeed was ik in Luxemburg en 180 km van huis. Ik heb toen met deze symptomen uren gereden door bergachtig gebied; voortdurend op het randje van inhouden van de motor. Na ongeveer een uur op de terugweg kwam het motorstoringslampje in. Diagnose de volgende dag bij de KTM dealer wees uit dat het de "Lambasonde, tweede cilinder" was (volgens de monteur). Hij heeft de storing gereset. Deze storing heeft zich niet opnieuw voorgedaan hoewel het probleem met inhouden van de motor dezelfde dag (op de terugweg) weer teruggekomen is.

Mijn conclusie:
Door de constructie van de motorfiets wordt de benzinetank en de benzine erin flink warm (de hevelleiding loopt vlak boven de uitlaatbocht en zit tegen de onderrand van de radiator aan, de radiatorlucht stroomt deels (linkerzijde) langs de tank naar buiten, de tank zit over de voorste cilinder heen gebouwd enz.). Bij het langdurig langzaam rijden bij hoge temperaturen worden de benzinetank en benzinepomp minder gekoeld door langstromende lucht en zal de benzine dus warmer worden. Dit is voelbaar aan de buitenkant tank (van de week amper aan te raken zo heet), benzinepomp (idem), benzine hevelleiding (ook heel warm).
Gezien de motor prima rijdt bij lagere temperaturen heeft de temperatuur (van de benzine?) klaarblijkelijk invloed op het ontstaan van dit probleem.

Mijn vermoeden is dat, als de benzine warm wordt, er dampbellen in de inlaat van de benzinepomp ontstaan (vapor lock) die ervoor zorgen dat de benzinedruk naar de injectors wegvalt boven een bepaald debiet.
Ik vermoed dat, door uren op het randje te rijden op mijn weg vanuit Luxemburg terug naar huis, cilinder twee (die het verste weg zit van de benzinepomp) langere tijd te weinig brandstof heeft gekregen, daardoor te arm is gaan draaien met het storingslampje als gevolg.
Doordat de (warme) temperatuur van de benzine een rol lijkt te spelen vermoed ik dat het zuigfilter van de benzinepomp deels verstopt zit. Hierdoor kunnen er dampbellen ontstaan na het zuigfilter bij grotere doorstroming doordat de zuigdruk na het filter verder wegzakt. Dit gebeurt niet als de benzine minder warm is.

Dit zou dan verklaren waarom dit probleem zich vooral voordoet als het heel warm is, met weinig koeling van de lucht. Het verklaart ook waarom het probleem enig tijd weg is na het tanken (dan is er koelere benzine toegevoegd en er stroomt geen benzine meer door de hevelleiding) en waarom er geen probleem meer is na langere afkoeling.
Vervang de brandstoffilters van de brandstof pomp.
 
IS iemand met een 1090R uitvoering al op gevallen dat de vork nogal slap aan voelt bij ver draaien van het stuur.
Het stuur indirect.
Het gemis van een voorvorkbrace kan dit volgens mij flink verbeteren, wie heeft dit er op zitten of weet waar je hem kan kopen.
 
brace op een dikke USD? zit je balhoofd lager nog wel goed vast?

inmiddels twee tanks leeggereden met de airflow ruit erop. Is even wennen met meer plastic voor je neus, maar de luchtstroom is wel mooi breed en laminair. wel heb ik wat last van turbulentie boven de 120, maar ik heb het idee dat dat bij de spiegels vandaan komt. Dus gisteren de rottweiler Arrow spiegels besteld, die stonden al een tijdje op de verlanglijst. Eens zien of dat nog helpt.
 
Vanmiddag z’n eerste beurtje, tot nu toe niks geks.
Ik laat alleen wel die automatische-knipper-stop deactiveren, dat vind ik alleen maar irritant.
 
Dan werkt dat systeem inderdaad bij KTM niet correct.
Ik wilde dat het ook op mijn Versys 1000 stond, want die schakelaar wil wel goed aan, maar nauwelijks uit ... kan ook gevaarlijk zijn , als tegenligger denkt dat jij afslaat en je toch verder rijdt ...
 
Inmiddels in de Eifel de Grootlichtknopjebeschermring werkt goed. Geen last van gehad en niet een keer per ongeluk het grootlicht aangehad. Seinen en uitzetten gaat nog even simpel. Grootlicht aanzetten is iets lastigen en moet nu van boven af. (Maar grootlicht gebruik ik niet vaak op de motor. Hij heeft op de KTM al vaker per ongeluk aangestaan dan op mijn vorige motor in de negen jaar dat ik hem had.)
Hij kan dus gewoon blijven zitten.
heb ik ook lastvan op 1090
 
heb ik ook lastvan op 1090
Als je wil kan ik er wel één voor je printen. (5 euro incl. verzenden)
Dan ga ik er van uit dat he knopje op dezelfde plek zit als bij de 1290. Wat is de diameter van de verdikking op het handvat bij de 1090? En heb je handvat verwarming?
 
Afgelopen weekend even naar winterberg gegaan, en onderweg merkte ik flink wat wiebelen in het stuur (1290 sa-r)

Rechtop zittend kon ik tot de 170 voordat het wiebelen te erg werd, en liggend tot de 240. (Met top koffer)

Gisteren eens 15w olie in de stuurdemper gedaan, binnenkort testen of dat een verschil maakt.

IMG_20200919_125446_008.jpg
 
Ik kom ook altijd bij René ,toen ik mijn motor had gekocht ben ik ook gelijk naar akersloot gereden en heeft hij hem helemaal nagekeken plus luchtfilter en oliefilters.
Ik heb zelf kort geleden de brandstof pomp uit de tank gehad omdat ik per ongeluk diesel had getankt,het filter was trouwens brandschoon
 
Ik kom ook altijd bij René ,toen ik mijn motor had gekocht ben ik ook gelijk naar akersloot gereden en heeft hij hem helemaal nagekeken plus luchtfilter en oliefilters.
Ik heb zelf kort geleden de brandstof pomp uit de tank gehad omdat ik per ongeluk diesel had getankt,het filter was trouwens brandschoon

😂😂😂
 
Afgelopen weekend even naar winterberg gegaan, en onderweg merkte ik flink wat wiebelen in het stuur (1290 sa-r)

Rechtop zittend kon ik tot de 170 voordat het wiebelen te erg werd, en liggend tot de 240. (Met top koffer)

Gisteren eens 15w olie in de stuurdemper gedaan, binnenkort testen of dat een verschil maakt.

Bekijk bijlage 1545699

240 km /u op een hoogpoter ???
Brrrrrrrrrrrrrrrrr !
 
Terug
Bovenaan Onderaan