KTM 1050/1090/1190/1290 Adventure Topic, Op eenzame hoogte.

Je kan er ook net als voor de motor een tweede bijkopen. Idealiter voor een andere rijstijl / ander doel.
 
Vanochtend de Garmin Zumo XT geïnstalleerd op de 1290SAS.

Ter info:
Op Amazone de Garmin aangeschaft, scheelt wat knaken. Bij ktm-shop.nl het standaard gps bracket verworven.
Heb de voeding van de gps geschakeld op het contactslot. Dat werkt allemaal netjes (zie filmpie).

Samen met de maat gaan we komend weekend binnendoor richting Luxemburg (Esch sur Sure). De route uitgezet met kurviger.de. Inprincipe gaat de tent mee tenzij het heel slecht wordt.

Wordt het eerste fatsoenlijke ritje met de SAS. Dat wordt genieten :]

Even kijken of we nog wat gravelpaden kunnen mee pikken, altijd leuk.
 

Bijlagen

  • IMG_8151.MOV
    10,2 MB
Vanochtend de Garmin Zumo XT geïnstalleerd op de 1290SAS.

Ter info:
Op Amazone de Garmin aangeschaft, scheelt wat knaken. Bij ktm-shop.nl het standaard gps bracket verworven.
Heb de voeding van de gps geschakeld op het contactslot. Dat werkt allemaal netjes (zie filmpie).

Samen met de maat gaan we komend weekend binnendoor richting Luxemburg (Esch sur Sure). De route uitgezet met kurviger.de. Inprincipe gaat de tent mee tenzij het heel slecht wordt.

Wordt het eerste fatsoenlijke ritje met de SAS. Dat wordt genieten :]

Even kijken of we nog wat gravelpaden kunnen mee pikken, altijd leuk.
Ben benieuwd hoe hij bevalt, zit er ook naar te kijken, kan je eens een foto posten hoe hij gemonteerd zit nu, ik kan je filmpje niet afspelen.....
 
Ben benieuwd hoe hij bevalt, zit er ook naar te kijken, kan je eens een foto posten hoe hij gemonteerd zit nu, ik kan je filmpje niet afspelen.....
Doe ik straks even.
In onderstaand filmpje zie je ook precies hoe anderen de installatie uitvoeren.
Ik heb nog wel wat kanttekeningen, maar zal die met de foto’s even aan tippen.


Aan het einde van dit filmpie zie je hoe het eruit ziet.
 
D393F001-41B3-480A-A14F-2D5E6012196E.jpeg


A1E82EF2-D4ED-4171-9314-D3647DF6FC64.jpeg


DED39E5B-0622-4850-A983-585D40C26B2F.jpeg


👌🏻
 
Heel benieuwd hoe dat rijdt, vooral ook op nat asfalt.

Wat ik nu na maar 10km rijden kan zeggen, op droog asfalt wel.

- Rechtdoor weinig verschil, misschien iets meer trillingen en geluid.
- Licht hangen in de bocht, alsof je op "ijs" rijdt.
-Meer hangen in de bocht, stabiel en grip.

Maar ik ben nog voorzichtig.
 
Dag allen,

Momenteel rij ik een superduke 990, 2 maanden geleden gekocht en super tevreden mee.
Echter ben ik gaan testrijden op de adventure 1290 R en ben er natuurlijk helemaal weg van.

Het staat dus op de planning om in 2024 een 1290 te gaan halen, nu nog even geniet van de duke.

Maar dan vind ik het wel zo fijn om hier al lekker mee te lezen. 👋
Ha dat gebeurde mij ook. Nu heb ik een 1290 sdr en advr naast elkaar staan🤦‍♂️ vrouw niet eens voor hoeven inruilen, maar die rijdt zelf ook. Dat scheelt
 
Ben benieuwd hoe hij bevalt, zit er ook naar te kijken, kan je eens een foto posten hoe hij gemonteerd zit nu, ik kan je filmpje niet afspelen.....
Ha Heipaal.

Bij deze wat foto's van de Garmin Zumo XT in gemonteerde toestand op m'n SAS.
IMG_8159.jpeg

IMG_8160.jpeg
IMG_8162.jpeg

Aangezien de standaard M4 boutjes in dit geval te lang waren...
IMG_8146.jpeg
...heb ik kortere M5 boutjes gemonteerd. Dit paste ook net wat beter in de standaard KTM GPS mount.
IMG_8167.jpeg

Contact ingeschakeld met alle schermen aan.
GPSview_bekrachtigd.jpg

Dan nu nog info waar je niet om vroeg, maar ik zet het er toch even op.

Koplamp gedemonteerd:
Koplamp gedemonteerd.jpg
Er ligt een 12V voeding die continue bekrachtigd is (groen omcirkel --> bruin en geel) en de 12V voeding welke geschakeld is op het contact (rood omcirkeld --> rood en zwart/rood als ik mij niet vergis).
Deze laatste heb ik zogezegd gebruikt. Even meten met de multi-meter, en je weet zeker welke welke is.
(Paarse pijl = de koplampvoeding)
Close-up_12V_aansluitingen2.png
De voeding van de Garmin dient aangesloten te worden met kabelschoentjes. Ik heb dit type gebruikt. Echter zijn ze wat grof voor een "knijpcontact". Daarom voorvertint, vervolgens gekrompen en aan de schoenzijde nog eens even gesoldeerd (locatie zie plaatje). De verbinding is daarmee goed in mijn ogen.
kabelschoentje2.png

Een iets uitgebreider antwoord dan je vroeg, maar wellicht dat 't iets toevoegt op het filmpje dat ik eerder heb gepost - mocht je de Garmin aanschaffen en zelf willen installeren.

Ik moet er nog mee rijden, en zien hoe het geheel gaat bevallen. Ik lees her en der dat de opstelling wat zou kunnen trillen, maar daar zijn de meningen over verdeeld. Dat kan diverse redenen hebben natuurlijk, maar ik ga het meemaken.

Wees gegroet.
 
Ik had die van mij ook exact zo gemonteerd. Trilde behoorlijk helaas, nu de steun van schaal cnc en die trilt amper, maar je verliest dan wel het makkelijke verstellen.
 
Weet iemand hier hoe een 1090 de kilometers (afstand, niet snelheid) meet?

Vorig weekend met een maat wezen rijden rondom de Moezel. Op een afstand van ~300km bleek er 15km verschil te zitten in wat de motoren aangaven.

Mn maat heeft zijn motor (tiger explorer 1200) ooit gecheckt mbv de gps, daar zat maar een paar km verschil in, wat mij doet vermoeden dat de ktm dus teveel aangeeft.

Opzich niet zo'n probleem (voor je gevoel vebruik je minder brandstof per km :+ ), maar ben wel benieuwd hoe dat zou kunnen. Ik had namelijk het idee (niet exact gecheckt) dat de snelheidsafwijking tov de gps op de ktm niet persee anders is dan mijn vorige motoren.
 
Pas op met GPS mounts waarbij de Zumo XT te dicht bij de TFT van de motor komt te staan. De storing die de TFT geeft zorgt er dan voor dat de Zumo XT problemen krijgt met de GPS ontvangst.

Ik heb zelf een metalen steun gehad die hetzelfde gemonteerd zat als de orginele steun. Zodra je rijd is deze trillingsvrij door de druk van de rijwind op het scherm.
 
Weet iemand hier hoe een 1090 de kilometers (afstand, niet snelheid) meet?

Vorig weekend met een maat wezen rijden rondom de Moezel. Op een afstand van ~300km bleek er 15km verschil te zitten in wat de motoren aangaven.

Mn maat heeft zijn motor (tiger explorer 1200) ooit gecheckt mbv de gps, daar zat maar een paar km verschil in, wat mij doet vermoeden dat de ktm dus teveel aangeeft.

Opzich niet zo'n probleem (voor je gevoel vebruik je minder brandstof per km :+ ), maar ben wel benieuwd hoe dat zou kunnen. Ik had namelijk het idee (niet exact gecheckt) dat de snelheidsafwijking tov de gps op de ktm niet persee anders is dan mijn vorige motoren.
Vrijwel elke motor met ABS gebruikt de ABS sensor voor de snelheidsmeter.
Anders vaak een sensor op de as waar het voortandwiel op zit.
Nog ouder een kabeltje vanaf het voorwiel.

Ik weet niet of KTM de voorste of achterste ABS ring gebruikt. (Misschien zelfs een combinatie van die twee.)
FF twee keer hetzelfde rondje rijden. De eerste met veel weelies en de tweede veel driften en je weet het.
 
Vrijwel elke motor met ABS gebruikt de ABS sensor voor de snelheidsmeter.
Anders vaak een sensor op de as waar het voortandwiel op zit.
Nog ouder een kabeltje vanaf het voorwiel.

Ik weet niet of KTM de voorste of achterste ABS ring gebruikt. (Misschien zelfs een combinatie van die twee.)
FF twee keer hetzelfde rondje rijden. De eerste met veel weelies en de tweede veel driften en je weet het.
De broer van een collega reed eens mee met zijn supermotard...
Op een ritje van 70km had hij 20km minder gereden dan de rest.
Zijn voorwiel hing voor m'n gevoel op elk recht stuk van de grond.
 
Ik ben te bang (om m'n motor te beschadigen) om een echte wheelie te doen.
Power wheelies doe in met plezier tot op een redelijke hoogte, maar zo net op dat evenwicht/kantelpunt blijven voelt nogal onnatuurlijk voor mij.
 
Mijn vorige motor gebruikte de ABS sensor van het achterwiel. Op een natte trambaan ga je dan soms ineens heel erg snel.

ASR moet nu eerst uit om te kunnen testen.
 
Ik vraag me vaak af hoeveel tijd het voor de gemiddelde talentloze rijder als ik zou duren om dat onder de knie te krijgen.
 
Veel. Weelies kun je trouwens beter leren op de fiets dan op de motor. Het evenwichtsgevoel van het dodepunt is exact hetzelfde.
Voor driften even een dag Supermotardschool boeken. (Staat bij mij ook op de wensenlijst)

Maar ook ik ben geen held en houd het liever rustig terwijl mijn broer als kind op de fiets al meer kilometers op het achterwiel reed dan op twee wielen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan