KTM 1050/1090/1190/1290 Adventure Topic, Op eenzame hoogte.

Dankjewel voor de tips. Ik twijfel heel erg tussen een 790 adventure of een 1090 adventure. De 790 is voor mijn lengte ideaal. Ik ben bang dat ik het vermogen ga missen omdat de 790 "maar" 95 pk heeft. De 1090 is meer motor vind ik.
zou gewoon eens proefrijden. Een verlaagde R is een beetje zonde van de 'R' naar mijn idee, ding is hoog omdat je meer veerweg hebt. Kan je net zo goed een standaard versie kopen. Daarbij is de 790 volgens mij wat toegankelijker voor de kleine mens :+
 
De 790 adventure is een hele fijne motor, zeker als je wat kleiner bent. En dat pk verschil merk je in de praktijk niet zoveel van, het koppel zit vrij laag. Hij is heerlijk laag in gewicht, mijn vriendin heeft hem gehad.
Op rechte stukken moet je echt hard doortrekken met een 1290 om hem eruit te rijden, het vermogensverschil zit hem vooral in de hogere touren, maarja wanneer gebruik je dat nu op de openbare weg...
 
De 790 adventure is een hele fijne motor, zeker als je wat kleiner bent. En dat pk verschil merk je in de praktijk niet zoveel van, het koppel zit vrij laag. Hij is heerlijk laag in gewicht, mijn vriendin heeft hem gehad.
Op rechte stukken moet je echt hard doortrekken met een 1290 om hem eruit te rijden, het vermogensverschil zit hem vooral in de hogere touren, maarja wanneer gebruik je dat nu op de openbare weg...
Zeker niet dagelijks volgens m'n advocaat.... :+
Laat staan op die paar afgesloten lange rechte stukken die ik dagelijks rij.
 
Afgelopen week remolie laten vervangen, omdat ik dacht dat de olie behoorlijk zwart was (niks te zien in kijkglaasje). Blijkt dus dat er gewoon geen enkel referentiepunt in het kijkglaasje zit; je kijkt een zwarte doos in en dus lijkt de olie zwart. Ik zie bij veel andere motoren dat er een metaaltje in zit om een "achtergrond" te hebben.

Herkennen jullie dit op de grote KTMs?
Jawel. Er zit een zwarte membraamring van rubber in het deksel van het potje. Als je remolie nivo teveel zakt trekt ie de ring naar beneden. En lijkt het potje zwart. Zwart is dus een teken om de remblokken te vervangen….
 
Als je niet te lang bent.
Kan je beter een S kiezen.
De heeft kleinere wielen en een kortere Veerweg dan een R.
 
Jawel. Er zit een zwarte membraamring van rubber in het deksel van het potje. Als je remolie nivo teveel zakt trekt ie de ring naar beneden. En lijkt het potje zwart. Zwart is dus een teken om de remblokken te vervangen….
Ah! Daar kan ik wat mee, dank. Toch nog eens naar kijken.

Blokken zijn goed, olie is vers, toch geen zicht. Heb garage er nog extra naar laten kijken, maar alles was ok zeiden ze...
 
Jawel. Er zit een zwarte membraamring van rubber in het deksel van het potje. Als je remolie nivo teveel zakt trekt ie de ring naar beneden. En lijkt het potje zwart. Zwart is dus een teken om de remblokken te vervangen….
De boel net ff open gehad, zie wat je bedoelt. Alleen is dit niet het geval. Zelfs met deksel en membraan er af, lampje er boven, zie je bijna niks in kijkglaasje... terwijl de olie wel vers en doorzichtig is. Vreemd...
 
De boel net ff open gehad, zie wat je bedoelt. Alleen is dit niet het geval. Zelfs met deksel en membraan er af, lampje er boven, zie je bijna niks in kijkglaasje... terwijl de olie wel vers en doorzichtig is. Vreemd...
Eerlijk... Ik heb nog nooit dat glaasje gebruikt toen ik motoren had daarmee. Remblokken in de gaten houden en periodiek je remvloeistof wisselen is een betere manier van onderhoud.
 
Eerlijk... Ik heb nog nooit dat glaasje gebruikt toen ik motoren had daarmee. Remblokken in de gaten houden en periodiek je remvloeistof wisselen is een betere manier van onderhoud.
Helemaal mee eens! Ik kijk er normaal ook niet naar, maar het viel mij laatst dus op dat ik alleen maar zwart zag. Ik dacht dus dat er meer drap dan olie in zat.

Aangezien ik de ktm na afgelopen zomer 2e hands had gekocht wist ik ook niet hoe oud de olie was.

Na vervangen had ik dus wel verwacht geen zwart gat meer in te kijken. Vandaar dat ik het wel graag even wilde begrijpen :).
 
Mij maakt het wel veel uit of er spaakwielen in zitten. Op een adventure bike horen, naar mijn mening, spaakwielen.
En ik wil af en toe off road gaan met de motor en doe dat liever niet met gietwielen.
 
Gisteren Mitas Terra Force R gemonteerd op mijn 1190 AdvR. Dit in voorbereiding op de aanstaande asfalt vakantie.
Net als bij de E07+ afgelopen herfst, viel het op dat er best veel lood nodig is om het voorwiel te balanceren. De wielen hebben geen schade, maar wel TPMS sensors uiteraard.
Ik heb beide keren de band nog 180 graden gedraaid om te kijken of dat iets uitmaakt, maar de grootste onbalans zit blijkbaar echt in de velg. Jammer want 50-70 gram lood is best een hoop op zo'n smal velgje.

Wat is jullie ervaring hiermee?
 
geen ervaring mee eigenlijk, misschien even balanceren zonder band? dan weet je ongeveer hoeveel het is. Het lijkt me (naast de tmps) vrij onlogisch dat er veel onbalans kan zijn, gezien de wanddikte van de velg echt niet veel zal afwijken en de spaken zijn allemaal even lang
 
Gisteren mijn Superduke 990 ingeruild bij Jtx Racing voor een zeer mooie Adventure S.

😁
 

Bijlagen

  • received_485490739932479.jpeg
    received_485490739932479.jpeg
    200,6 KB · Weergaven: 60
  • 20220520_194412.jpg
    20220520_194412.jpg
    198,8 KB · Weergaven: 60
Een paar dagen een vraag geplaatst omtrent het verlagen van een 1090r. Nu heb ik de knoop doorgehakt en ga ik toch voor de 1090r omdat ik het meer fiets vind. Nu heb ik gelezen dat er ook verlaagde zadels van 2cm. Heeft iemand hier ervaring mee op een 1090r met een lengte van 1.72? En heeft niet iemand een verlaagd zadel liggen, passend voor de 1090, waar die vanaf moet?
 
Een paar dagen een vraag geplaatst omtrent het verlagen van een 1090r. Nu heb ik de knoop doorgehakt en ga ik toch voor de 1090r omdat ik het meer fiets vind. Nu heb ik gelezen dat er ook verlaagde zadels van 2cm. Heeft iemand hier ervaring mee op een 1090r met een lengte van 1.72? En heeft niet iemand een verlaagd zadel liggen, passend voor de 1090, waar die vanaf moet?
Ik ben 175 en vind de r veel ste hoog..krijg hem niet van de standaard af als ik er op
zit..denk niet dat die 2cm je gaat redden
 
Een paar dagen een vraag geplaatst omtrent het verlagen van een 1090r. Nu heb ik de knoop doorgehakt en ga ik toch voor de 1090r omdat ik het meer fiets vind. Nu heb ik gelezen dat er ook verlaagde zadels van 2cm. Heeft iemand hier ervaring mee op een 1090r met een lengte van 1.72? En heeft niet iemand een verlaagd zadel liggen, passend voor de 1090, waar die vanaf moet?
Ik heb een verlaagd Touratech-zadel op de gewone 1090. Als dat zadel past mag je het eens proberen. Het bevalt mij in elk geval goed (en wil er dus niet van af).

Btw: ik ben 1.78 en voor mij is de R (helaas) te hoog. Ik vind dat niet comfortabel/veilig.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan