KTM 1050/1090/1190/1290 Adventure Topic, Op eenzame hoogte.

Dat is maar net afhankelijk van het model, daarnaast lijkt het zo dat ze minder cca hebben dan de yuasa. En net dat is belangrijk bij een dikke twin.
Als je de zoekfunctie gebruikt binnen dit forum kan je alle bevindingen zien over motobatt. Is gewoon top en heeft mij op al mijn dikke v twins nog niet in de steek gelaten. Dat kunnen we van yuasa niet zeggen helaas
 
Op basis van de afmetingen wat past in de 1290 H=110, L=150, B=87 komt:
- de standaard af fabriek Yuasa to een startkracht (CCA) van 230
- bij motobatt vind ik maximaal 190
- de Intact komt tot 250 (!)

op basis hiervan zou ik zeker voor een Yuasa of een Intact gaan
 
als je alleen met mooi weer rijdt dan is een lithium accu ook een optie, ik heb nu al 5 jaar een goedkope shido in de kawa en die start na een half jaar stilstand prima. Alleen ik heb slechte ervaringen bij temperaturen onder de 5 graden.
 
als je alleen met mooi weer rijdt dan is een lithium accu ook een optie, ik heb nu al 5 jaar een goedkope shido in de kawa en die start na een half jaar stilstand prima. Alleen ik heb slechte ervaringen bij temperaturen onder de 5 graden.
Het niet goed starten bij Ktm kan tot flinke schade veroorzaken terugslag op de ketting spanner met kromme kleppen tot gevolg.

Dat stond een werkplaats chef aan mij te vertellen

Dus een accu die niet goed werkt bij lage temp nee dank je.
 
Het niet goed starten bij Ktm kan tot flinke schade veroorzaken terugslag op de ketting spanner met kromme kleppen tot gevolg.

Klinkt mij ook als een behoorlijke ontwerpfout dan... proberen te starten met slechte accu is echt wel te verwachten in normaal gebruik.
 
Als de huidige accu het 5 jaar heeft vol gehouden, zie ik geen reden een ander merk te kopen.
 
Mijn 1190 uit 2013 had juist in eerste instantie dat hij slecht (kon) starten zodra het geen 20graden of meer was.
Even uit mijn hoofd de startmotor type T3 is later door KTM vervangen voor de iets zwaardere T4 uit de ktm 1290.

Heb de eerste 2 of 3 jaar met de T3 zo vaak terugslag op de ketting spanner gehad, maar nooit kromme kleppen opgelopen !
Daarnaast ook nog nooit gelezen dat iemand dit daadwerkelijk is overkomen.

Lijk meer op een stoer (lul) verhaal van de betreffende "werkplaats chef".
Aan de andere kant mijn chef, is ook maar een mens en weet/begrijpt ook niet alles _O- _O-
kortom 1 zwaluw maakt nog geen zomer 🤔

Ben zeer benieuwd naar de verdere onderbouwing van dit "tot nu toe zogenaamde" probleem.
 
Onderweg naar Spanje stil gevallen net na het tanken. Ben zeker dat geen diesel was en maatje heeft aan zelfde pomp getankt zonder probleem.
 
knap waardeloos... bougies loskoppelen en dieselen dan maar :+

Hopelijk is de tank makkelijk leeg te krijgen met die aftappers onderin? (mijn 1190 heeft die volgens mij, nooit gebruikt)
 
Kleine update en enkele foto's

Dus na het tanken waarbij het misging, 3de band ineens geen vermogen meer, gelukkig kunnen naar de pechstrook sturen zonder iets te raken of geraakt te worden. Hier al gekeken in de tank omdat alles goed ging tot net na het tanken, bovenaan niets verdachts, tank "gevingerd", ook geen typisch vet gevoel van diesel en rook naar benzine.
Batterij afgekoppeld en na 10 min nog eens geprobeerd maar niets.

1684504896535.png


Improviseren en omdat ik al bang was geen spannende bochtjes meer te doen, de meest risicovolle manier maar genomen om de 10km autostrade naar de volgende afrit te overbruggen.

1684504941718.png

1684505169743.png


Voor wie wil weten op welke manier je dit doet moest er zich ooit zo een situatie voordoen, hieronder een duidelijke foto.

1684505271107.png


Na een plekje gevonden te hebben waar we veilig stonden dan maar de tank laten leeglopen (lang leve zwerfvuil recipient) en hier werd duidelijk dat enkel het bovenste van de tank nog benzine was. Enkel liter verse benzine, nog een spoelen motor bleef pomp fout geven.
1684505404048.png


Uiteindelijk na overleg, de reisvrienden waren toegekomen ondertussen (en hadden lunch meegenomen!) de benzine pomp verwijderd en deze op een boerderij kunnen spoelen en uitblazen met compressor.

1684505539049.png


Helaas wou de motor nog altijd niet starten, verslagen voor die dag met de boer afgesproken dat de motor kon blijven staan en wij een hotel in de buurt geboekt, plan opgesteld om 's ochtends ktm winkels in de buurt te bellen (feestdag en brugdag..) en zien wat daaruit komt.
Geïmproviseerd bekertje rum cola gedronken om de frustratie door te spoelen.

1684505692489.png


Helaas was de ene ktm dealer dicht en bij de andere enkel een verkoper aan het werk met dit lang weekend, GAME OVER voor deze motor vakantie, zit weinig anders op dan even snel een aanhangwagen te halen thuis.

1684505789848.png


Was de eerste keer Thalys, viel niet tegen, al had het onder andere omstandigheden leuker geweest.
Morgen dan om 7h vertrekken met een aanhanger een maat om de boel gaan op te halen en hopelijk nog op tijd bij de dealer te raken in Belgie.
Heen en terug zal het vlotjes 700km zijn.
 
Sneu om zo de vakantie te moeten beëindigen. Je kunt de pomp ook uit de tank halen en leeg laten lopen. Ook de druk leiding dranken. Dan starten
 
Terug
Bovenaan Onderaan