KTM 1050/1090/1190/1290 Adventure Topic, Op eenzame hoogte.

wat vind je van de TA3 Niels?

Erg goed! Nu 9000km mee gereden en nog steeds profiel over en grip. Met alle weersomstandigheden en ook het lichte off-road werk gewoon grip. Banden zijn ook zeer snel warm en kennen bijna geen inrijperiode bij montage. Het sturen is heel strak en geeft volop vertrouwen ook bij hogere snelheden, 200+.
 
Ik heb een 1290 SAS gehad, maar die bleek te hoog voor mijn vrouw achterop en in combinatie met een passagier vond ook ik het zwaartepunt best wat hoog (bij stilstand en trage maneuvers in de bergen).

Volgens een aantal spyshots, zou KTM werken aan een nieuwe versie van de 1290 SAS voor 2020 met -ogenschijnlijk- een aantal maatregelen, waardoor-ie een lager zwaartepunt zou krijgen (de laag liggende tank van de 790 Adventure, een lager zadel, etc.).

Hebben jullie daar al wat over gehoord ?

Qua rijden, vond ik mijn KTM namelijk top... en ik verkocht'm dan ook met behoorlijk wat tegenzin.
 
De hoogte van ktm is inderdaad voor een groot aantal mensen een heikel punt.
Ik ben zelf niet de kleinste maar zelfs ik heb er vooral in het buiten land problemen mee ligt er net wat graffel en als je moet afzetten dien je goed op te passen dat je niet wegglijd .
Kan me goed voorstellen dat mensen hem laten staan.
 
Jep, voor mijn vrouw....tja, ze rijdt hier in Frankrijk om de andere dag mee, zodat de beklimbaarheid van de motor en haar zitcomfort behoorlijk belangrijk zijn.
Ikzelf meet 1,92 m, zodat de hoogte niet zo’n issue is, maar als ik op een helling in een haarspeldbocht moest stoppen, was het ook solo soms alle hens aan dek om die kolos recht te houden...
 
Jep, voor mijn vrouw....tja, ze rijdt hier in Frankrijk om de andere dag mee, zodat de beklimbaarheid van de motor en haar zitcomfort behoorlijk belangrijk zijn.
Ikzelf meet 1,92 m, zodat de hoogte niet zo’n issue is, maar als ik op een helling in een haarspeldbocht moest stoppen, was het ook solo soms alle hens aan dek om die kolos recht te houden...
Ik begrijp dat je dat op de BMW minder merkte?
 
Ik heb nu een R1250GS, wiens motor echter een vreemd bijgeluid maakt, dat zogenaamd "conceptueel" is volgens BMW, maar mijzelf danig stoort en waaraan ik maar niet schijn te kunnen wennen...
Voordeel van de GS is wel zijn zeer lage zwaartepunt, dankzij het boxerconcept.
 
Ik heb nu een R1250GS, wiens motor echter een vreemd bijgeluid maakt, dat zogenaamd "conceptueel" is volgens BMW, maar mijzelf danig stoort en waaraan ik maar niet schijn te kunnen wennen...
Voordeel van de GS is wel zijn zeer lage zwaartepunt, dankzij het boxerconcept.
Sap ik ja.
Heb er zelf geen moeite mee, maar rij ook zelden met iemand achterop.
Als ie rolt, voel je er niets meer van :)

De 1250 heb ik nooit getest. De Watergekoelde 1200GS en GSA wel.
Super fijne motoren, maar de KTM heeft toch wel een veel hogere fun-factor.
 
ik heb de R1150RT gehad en vond juist het hoog zwaartepunt een probleem dat is veel erger dan de KTM.
Hij is ook een flink stuk zwaarder en niet zon beetje ook. en ook met het op een aanhanger zetten geen pretje.
Juist het lagere en laag gewicht van de KTM is voor mij ook een keus geweest.
 
De R1150RT is rijklaar makkelijk 30 kilo's zwaarder dan de R1250GS... en is dus moeilijk te vergelijken...
Deze laatste rijdt voortreffelijk , maar is nu reeds mijn tweede GS op korte termijn die mechanische issues heeft, en die door BMW als "inherent" worden weggewuifd...
indien de 1290 SAS van modeljaar 2020 inderdaad de op de spyshots gebaseerde vermoedens van een aangepaste ergonomie met een lager zwaartepunt à la 790 Adventure waar maakt, dan ben ik zeer geïnteresseerd...
In januari 2019 verscheen er een hele reeks artikelen in de motorboekjes, n.a.v. die spyshots, maar sindsdien is het rustig geworden rond de SAS... enkel de verwachte facelift van de MY 2020 Super Duke 1290 wordt nu vermeld.
 
Jep, voor mijn vrouw....tja, ze rijdt hier in Frankrijk om de andere dag mee, zodat de beklimbaarheid van de motor en haar zitcomfort behoorlijk belangrijk zijn.
Ikzelf meet 1,92 m, zodat de hoogte niet zo’n issue is, maar als ik op een helling in een haarspeldbocht moest stoppen, was het ook solo soms alle hens aan dek om die kolos recht te houden...
Daar moet je ook niet stoppen...🙄 en op dat soort momenten is iedere motor een lomp zwaar ding.
 
BMW en kwaliteit ik heb dat ding 9 jaar gehad en als je dan de problemen ziet van die motor ongelofelijk.
kleine voorbeeld te korte prise as waardoor de koppelingplaat maar voor 3/4 vast zit. en de bekende electronische remmen. en al de andere zeg ik maar niets over.
AlS je echt kwaliteit wil, koop je een jap die zouden eens een boxer moeten maken 8)7

Zelf heb ik nog niets gehoord voer de vernieuwde 1290 gehoord
 
Daar moet je ook niet stoppen...🙄 en op dat soort momenten is iedere motor een lomp zwaar ding.

Als ik daar stop, is het omdat het moét, duh.....'(
En op de vele duizenden kilometers die ik hier jaarlijks rijd, is het statistisch gezien onvermijdelijk dat dit een enkele keer gebeurt (kruisende vrachtwagen)... welnu, op de KTM met mijn vrouw achterop was dit problematisch , op de GS niet...
 
Laatst bewerkt:
BMW en kwaliteit ik heb dat ding 9 jaar gehad en als je dan de problemen ziet van die motor ongelofelijk.
kleine voorbeeld te korte prise as waardoor de koppelingplaat maar voor 3/4 vast zit. en de bekende electronische remmen. en al de andere zeg ik maar niets over.
AlS je echt kwaliteit wil, koop je een jap die zouden eens een boxer moeten maken 8)7

Zelf heb ik nog niets gehoord voer de vernieuwde 1290 gehoord

Japanse kwaliteit klopt : thuis heb ik voor W-W een probleemloze Kawa Versys 1000, maar dat is wel een érrug “brave” motor ...;)
Voor in de bergen, is een KTM wel een stuk pittiger en dus veiliger bij het inhalen, anders was de keuze snel gemaakt (de nieuwe Versys 1000 SE heeft nu ook alle toeters en bellen).
 
De woble merkte ik voor het eerst toen ik vorig jaar terug kwam uit Zweden.Had haast en had mijn vakantie afgebroken vanwege dat mijn moeder een ernstige val had gemaakt en het er niet goed uitzag.Dus het gas er op.Wou ook voorkomen dat ik nog ergens moest gaan pitten.
De motor was natuurlijk zwaar beladen en reed met alu koffers.
Bij 145 km trad het op en bij 155 dacht ikbde controle te gaan verliezen.Schrok er behoorlijk van.
Maar zonder bagage nergens last van. Heb nooit harder dan iets van 190 of zo gereden.
Op mijn 800XC had beladen nooit ergens last van.
Op zich kan ik er wel mee leven.Het is alleen het mentale.Je hebt een beest van een machine en door de woble blijf je steken bij 145 km per uur met bagage.
 
Ik rij normaliter alleen met een topkoffer maar als ik wel eens zwaarder beladen moet rijden dan bind ik een waterdichte tas op de buddy en daar gaat het gewicht in zodat in de topkoffer alleen de volumineuze en relatief lichte zaken zitten. Zo min mogelijk achter de achteras om de balans niet te verstoren.
 
Toch is het gek en best kwalijk. Je hoort natuurlijk gewoon je motor te kunnen beladen voor een tripje.

Ik heb het met de 1190 gehad met bagage voor 2 weken, zonder campeerrommel, dus zeker niet overdreven.
Het stuur ging dusdanig te keer bij 200+ dat je het wel uit je hoofd laat nog een keer die snelheid te gaan rijden.

De 1290 voelde bij 140 al zwabberig aan, maar ik heb nog niets aan de vering gedaan, dus zegt nog niet zo veel.
 
Terug
Bovenaan Onderaan