KTM 1050/1090/1190/1290 Adventure Topic, Op eenzame hoogte.

Ik heb inmiddels toch opnieuw een R1250GS (mijn "Blacky") besteld... dus nu kan-ie weer :+ :

Gay KTM.jpg
 
Met de dealer heb ik geen probleem, en met de motor heb ik thans kunnen proefrijden ( is een full option 2020 exemplaar dat bestemd was om demo te worden, maar die heb ik kunnen proefrijden, alvorens hij als dusdanig werd ingezet en die heb ik gekocht)... ik wéét dus dat hij ook wel een resonantiegeluid maakt, maar véééél stiller dan mijn vorige...

Van een nieuwe 2020 KTM 1290 SAS weten we voorlopig nog niets én hebben we nog maar af te wachten wat die EURO5 motor er van gaat bakken...
 
Met de dealer heb ik geen probleem, en met de motor heb ik thans kunnen proefrijden ( is een full option 2020 exemplaar dat bestemd was om demo te worden, maar die heb ik kunnen proefrijden, alvorens hij als dusdanig werd ingezet en die heb ik gekocht)... ik wéét dus dat hij ook wel een resonantiegeluid maakt, maar véééél stiller dan mijn vorige...

Van een nieuwe 2020 KTM 1290 SAS weten we voorlopig nog niets én hebben we nog maar af te wachten wat die EURO5 motor er van gaat bakken...

Heeft KTM België niet zoals hier een heel zooitje overjarig spul staan? Gaan weg tegen interessante voorwaarden. Hoor niet veel problemen met de huidige 1290.

Maar een 1250GS heeft ook wel wat, zag h’m in het GS topic. Mooi ding :Y
 
Heeft KTM België niet zoals hier een heel zooitje overjarig spul staan? Gaan weg tegen interessante voorwaarden. Hoor niet veel problemen met de huidige 1290.

Maar een 1250GS heeft ook wel wat, zag h’m in het GS topic. Mooi ding :Y

Ik heb de huidige KTM 1290SAS (2017) gehad, maar die bleek te hoog voor mijn vrouw (en tegelijkertijd wat topzwaar).
Men kondigde een tijd lang een nieuwe versie aan voor 2020 met een lager zwaartepunt en lagere zadels, maar het is alweer een hele tijd stilletjes rond dit onderwerp.
Het staat wél vast dat de 2020 versie een herwerkte motor zou krijgen om te voldoen aan de EURO 5 norm... en dat blijft uiteraard een groot vraagteken, hoe deze zich gaat gedragen.
De R1250GS voldoet qua hoogte en laag zwaartepunt en deze EURO 5 motor draait al een jaartje... vandaar...
De GS Adventure is veel te log en te breed voor mij, daarentegen...
 
De nieuwe motoren zijn niet nieuw ofbeter alles word nu gebouwd om de milieu te kunnen halen
Kijk bv eens naar de S1000R daar klaagt men er over dat onder de 8000tpm de motor veel tammer is geworden
 
Hmm, nou heft de ktm een week stilgestaan omdat ik de bandjes heb gewisseld, maar waar ik al een beetje bang voor was gebeurde vanochtend, niet genoeg porrie in de accu om het blok te laten aanslaan. Volgens mij is dit een bekend probleem, wie heeft de beste oplossing?
 
Hmm, nou heft de ktm een week stilgestaan omdat ik de bandjes heb gewisseld, maar waar ik al een beetje bang voor was gebeurde vanochtend, niet genoeg porrie in de accu om het blok te laten aanslaan. Volgens mij is dit een bekend probleem, wie heeft de beste oplossing?

Blijf dit altijd zo apart vinden, ik kan mijn 1190 gerust een maand met rust laten en hij start daarna direct.
 
Hmm, nou heft de ktm een week stilgestaan omdat ik de bandjes heb gewisseld, maar waar ik al een beetje bang voor was gebeurde vanochtend, niet genoeg porrie in de accu om het blok te laten aanslaan. Volgens mij is dit een bekend probleem, wie heeft de beste oplossing?

Kijk even welke startmotor je erop hebt zitten, indien de SM17, dan is die de boosdoener. < 5 graden slaat het heel moeilijk aan. Ik moet van mij ook nog laten vervangen voor de sterkere SM13. De SM17 is op de 1190’s geleverd tm 2014.
 
motor is van 2015.... hoewel dat niet alles zegt natuurlijk, wellicht toen pas op kenteken gezet. Kan ik daar makkelijk achter komen welk type erin zit?
 
Moet wel zeggen dat ik mijn motor heb voorzien van de nieuwere start motor. Het moet op je startmotor staan welke het is, er zijn een paar filmpjes op YouTube die het laten zien waar het staat
 
Idd, gewoon van de rechterkant, tussen de cilinders zie je het zitten. Modelnummer staat erop, misschien zaklampje erbij.
 
Weet je al wat er aan de hand is ?
Nou, motor is vorige week eindelijk terug gekomen uit Oostenrijk en door dealer open gemaakt. Bij de voorste cilinder is het één en ander niet goed gegaan bij de distributie ketting/tandwielen. Wat precies de oorzaak is kon de monteur en de schade-expert van KTM niet zeggen. Het gevolg was wel dat de zuiger een klep omhoog heeft geduwd hierdoor de nokkenas heeft ontzet en zelfs de houder welke aan de cilinder vastzit (waar de lagers zitten en de nokkenas in draait) heeft afgebroken. Dit heeft ook de kop weer ontzet waardoor ik olie verloor en de handel nog maar op één cilinder liep. Er was maar liefst 3 liter olie uitgelopen...... Afijn blok ligt geheel uit elkaar om te kijken of de krukas ook nog beschadigd is. Er komt geen nieuw blok; te veel kilometers, 34k. Nou, ik geloof het allemaal wel en zag dat dealer liep te stunten met 2019 modellen, kon een dealtje maken en heb een nieuwe gekocht. Op 2020 model zullen al mijn extra's (koffers, zadel, etc.) wel niet meer passen en nu wordt alles gewoon overgezet en kan ik voorlopig weer een paar jaar tuffen. Gelukkig voor mij valt alles onder de verlengde garantie, zowel monteur als KTM hadden dit nog nooit zo meegemaakt......
 
Volgens mij was de startmotor een terugroepactie, bij mij is de startmotor in ieder geval vervangen.

De accu spanning is ook een indicatie hoe goed je accu nog is, hoeveel geeft die nog aan als je het contact aandoet? Onder de 12v begint het toch wel spannend te worden.
 
Nou met dat foto's plaatsen loop ik altijd te hannessen........Als je goed kijkt zij je bij de bovenste nokkenas een breuk zitten in het gedeelte waar ie in draait, weet niet hoe dat heet. Op de onderste foto heb ik het losse deel een stukje verplaatst.
 
Volgens mij was de startmotor een terugroepactie, bij mij is de startmotor in ieder geval vervangen.

De accu spanning is ook een indicatie hoe goed je accu nog is, hoeveel geeft die nog aan als je het contact aandoet? Onder de 12v begint het toch wel spannend te worden.
Was geen terugroepactie voor, ging puur om meewerkenheid van de dealer
 
Dit euvel komt vaker voor de spanner zorgt voor problemen vaak bij de achterste cylinder hierdoor verspringt de ketting met de dit als oorzaak.
Vaak bij het starten
 
Nou met dat foto's plaatsen loop ik altijd te hannessen........Als je goed kijkt zij je bij de bovenste nokkenas een breuk zitten in het gedeelte waar ie in draait, weet niet hoe dat heet. Op de onderste foto heb ik het losse deel een stukje verplaatst.
Zonde van je verknoeide vakantie, maar dit is dan toch weer goed afgelopen...meer geluk met de nieuwe, nu !
 
oef da's in ieder geval een nieuwe kop en zuiger.

Gisteren t weinig tijd natuurlijk. Met hogere temperature wel iets beter rond maar nog niet genoeg, even starthulp erop en lopen. Accuspanning bij stilstand ongeveer 12,7V, laden 14V. Even een rondje gereden, maar daarna geen tijd meer gehad o de startmotor te bekijken... doh!

Ik heb inderdaad gelezen dat de startmotor van de 1290 een stuk beter is, maar ik weet niet zeker of dit onder garantie vervangen wordt? (hij is van 2015).

Wellicht dat een frisse accu de beste eerste proef is. Ik zal René in akersloot even bellen voor een diagnose.
 
oef da's in ieder geval een nieuwe kop en zuiger.

Gisteren t weinig tijd natuurlijk. Met hogere temperature wel iets beter rond maar nog niet genoeg, even starthulp erop en lopen. Accuspanning bij stilstand ongeveer 12,7V, laden 14V. Even een rondje gereden, maar daarna geen tijd meer gehad o de startmotor te bekijken... doh!

Ik heb inderdaad gelezen dat de startmotor van de 1290 een stuk beter is, maar ik weet niet zeker of dit onder garantie vervangen wordt? (hij is van 2015).

Wellicht dat een frisse accu de beste eerste proef is. Ik zal René in akersloot even bellen voor een diagnose.
Bij werd dit niet onder garantie gedaan, maar omdat ik al voor grote beurt ging en alles hebben ze alleen het onderdeel gerekend.
De starter kostte uit mijn hoofd iets van 300€
 
Sorrie voor het lange verhaal, moest het toch even kwijt....:)
Ik heb 2 weken geleden een motorlift gekocht, ideaal om bijvoorbeeld het voorwiel eenvoudig te kunnen demonteren.

IMG_20191005_172345 (Custom).jpg


Oke, prima, dus even uitgetest.
Zag ik ineens dat er 1 van de 4 remblokken voor bijna helemaal op waren...is wel vreemd natuurlijk. Zal wel een zuigertje vastzitten dacht ik.

Gelijk nieuwe remblokken besteld en vorige week gemonteerd en de klauwen helemaal schoongemaakt.
En zie het verschil: links de oude met 3 genoeg profiel en de achterste bijna kaal...
IMG_20190930_162852 (Custom).jpg


Blijkt na een proefrit dat het wiel nog steeds niet vrij loopt. Rechter schijf is warm en links is koud.

Dus probleem is niet opgelost. Motorlift er weer onder en jahoor het wiel draait amper een rondje rond.
Ik haal de rechterklauw los en hoppa...het wiel slingert met gemak 10 keer rond.

Dus het zit in de rechterklauw. Weer helemaal schoon gemaakt en gemonteerd. 1 keer remhendel inknijpen en weer het zelfde probleem..

Het viel me ook steeds op dat er 2 zuigers ver uitgaan en 2 niet, precies waar het remblok ook kaal was.
Dus de zuigers zullen wel niet soepel genoeg gaan dacht ik, dus hup die klauw uit elkaar ....

IMG_20191005_153015 (Custom).jpg


Tja... dan blijkt die helemaal als nieuw te zijn......verbaast met niet veel.
IMG_20191005_153036 (Custom).jpg


Nouja, alles weer opnieuw ingevet en gemonteerd volgens specificaties.
Nieuwe remvloeistof erin en alles ontlucht en nu draait het wiel iets soepeler, maar nog steeds niet overtuigend genoeg vind ik.

Vandaag weer naar werk en terug gereden en is toch weer is die rechter remschijf warmer als links. Dat klopt gewoon niet.

Vanavond weer inspectie en waar valt mijn oog op? Blijkt de remschijf helemaal niet in het midden van de klauw te zitten!
Sterker nog, deze zit zogoed als tegen de remklauw aan, 1 van de remblokken zit dus helemaal in de verdrukking. (Links zit die wel mooi in het midden).

IMG_20191008_193617 (Custom).jpg


Toen ben ik gaan nadenken wanneer mijn wiel eruit is geweest...
Verrek...dat is 6 weken geleden toen de KTM bij Hyperpro is geweest.
En ik heb sinds die dag altijd het gevoel gehad dat er iets niet klopte! De dag dat ik 'm ophaalde hoorde ik de remmen veel meer slepen.

Maargoed wat mij betreft is het probleem gevonden, alleen lijkt er dus iets niet te kloppen met de uitlijning/spacers bij m'n voorwiel?
Heeft iemand een idee of ik iets mis?
 
Terug
Bovenaan Onderaan