KTM 1050/1090/1190/1290 Adventure Topic, Op eenzame hoogte.

Gisteren is de borgbout van mijn versnellingspook losgetrild (KTM 1090). Kwam tijdens het rijden de pook los. Gelukkig zelf kunnen fixen onderweg.

Maar als nieuwe KTM rijder vraag ik me dan wel af of dit vaker voorkomt? En of jullie preventief bouten natrekken? Zo ja, hoe vaak dan?
 
Gisteren is de borgbout van mijn versnellingspook losgetrild (KTM 1090). Kwam tijdens het rijden de pook los. Gelukkig zelf kunnen fixen onderweg.

Maar als nieuwe KTM rijder vraag ik me dan wel af of dit vaker voorkomt? En of jullie preventief bouten natrekken? Zo ja, hoe vaak dan?

Met elke onderhoudsbeurt even vragen of ze alle bouten nalopen is zeker geen overbodige luxe bij de KTMs. Ben zelf meerdere bouten kwijtgeraakt onder andere van de valbeugels en middenbok. Vraag me ook af waarom KTM niet standaard op meer bouten blauwe loctite gebruikt.
 
Daarnet wat gaan rondrijden in zeeland, en de baantjes lagen er vrij vuil bij. Op een gegeven moment voelde ik in een bocht de achterkant duidelijk uitbreken, maar ik kreeg vrij onmiddelijk terug grip.

Kan je bij de 1090 eigenlijk op één of andere manier zien wanneer de traction control zijn werk doet? Brand er dan een lampje op het dashboard ofzo? Ik heb niks zien flikkeren ofzo, maar ik was natuurlijk ook niet naar mijn dashboard aan het staren. De motor stond op sport mapping, dus al ik het goed begrepen heb staat de tractiecontrole dan ook op de minst ingrijpende setting.
 
Daarnet wat gaan rondrijden in zeeland, en de baantjes lagen er vrij vuil bij. Op een gegeven moment voelde ik in een bocht de achterkant duidelijk uitbreken, maar ik kreeg vrij onmiddelijk terug grip.

Kan je bij de 1090 eigenlijk op één of andere manier zien wanneer de traction control zijn werk doet? Brand er dan een lampje op het dashboard ofzo? Ik heb niks zien flikkeren ofzo, maar ik was natuurlijk ook niet naar mijn dashboard aan het staren. De motor stond op sport mapping, dus al ik het goed begrepen heb staat de tractiecontrole dan ook op de minst ingrijpende setting.

Lampje gaat inderdaad flikkeren. Probeer maar eens plank gas in je 1 of 2 te gaan. Bij mij knippert hij dan non stop
 
Bij mij stond 'ie vandaag op standje "uit". Dan merk je pas goed hoe de elektronica je in de weg zit bij een sportieve rijstijl.

Ja precies! Soms kan het heel fijn zijn, maar 9 van de 10x denk ik bij mijzelf had ik hem maar uitgezet.
Een powerwheelie zit er niet in, normaal sportief optrekken ook niet.
Allemaal redenen waarom ik ga kijken naar de husky 701 en de tenere 700; minder vermogen maar ook een hoop minder poespas.
 
Bij mij stond 'ie vandaag op standje "uit". Dan merk je pas goed hoe de elektronica je in de weg zit bij een sportieve rijstijl.

Heb ik eens één keer geprobeerd, en het viel inderdaad wel op dat je het verschil voelt. Nu, ik ben wel fan van een electronisch vangnet om mijn domme stoten op te vangen, dus het blijft gewoon opstaan :)
 
Jahoor het begint weer te kriebelen :X

2B72354C-74B8-47D1-9F4D-CD0859D56725.jpeg

Zal ik het gewoon doen?? 8)7
 
En je vermijdt bovendien de kinderziektes van een nieuw model en een EURO 5 motor.. weet wel dat de (huidige) 1290 minder vlotjes rijdt dan de 1090... hij is logger en topzwaarder, maar hij is wel verschroeiend snel... :Y

Daarbij,in dit stadium heb je al lang besloten dat je hem gaat kopen.... been there, done that, many, many times... :+
 
Laatst bewerkt:
Ik zeg ook niet doen de 1090 heeft alles wat een motor nodig heeft de 1290 is zwaarder loopt minder soepel hamert meer. hoop prullaria .
het word een beetje als de BMW 1250 verhaal hoeveel zand kan je zien dat ding zakt er gelijk in.
 
Ik zeg ook niet doen de 1090 heeft alles wat een motor nodig heeft de 1290 is zwaarder loopt minder soepel hamert meer. hoop prullaria .
het word een beetje als de BMW 1250 verhaal hoeveel zand kan je zien dat ding zakt er gelijk in.

Dat ben ik dan wel weer met je eens.
Hoe meer er op zit hoe meer er kapot aan kan gaan.
En loopt een 1290 minder soepel dan z’n kleinere broertje? De souplesse van 1090 is inderdaad wel heel fijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan