KTM 1050/1090/1190/1290 Adventure Topic, Op eenzame hoogte.

Aanstaande maar weer eens rijden op de 1290 sas.
Vorige week op circuit met de zx10r eraf gestuiterd met een highsider.
Maar de brommer weer gereed voor aanstaande woensdag, maar eerst de KTM weer eens aantrekken.
 
Morning@all...Zojuist mijn complete 1050 Adventure verkocht! Gepoetst en wel naar een nieuwe eigenaar! Komt eerst geen motor voor terug. Bedoeling is om volgend jaar een verre reis te maken.

Mocht er wel iets weer komen, weet ik nog niet exact wat..Ik blijf wel meelezen hiero en hou de glimmende kant boven allemaal. Veilige km’s gewenst allen..
 
Mijn KTM mag over 500km voor een onderhoudsbeurt. Ik woon in Bodegraven, waar zouden jullie de motor heenbrengen voor de onderhoudsbeurt?
 
Dank je wel, Firecastle !

Ik zal hem missen :Y

Jammer dat mijn vrouw hem ook in B voor gezamenlijke ritjes niet zag zitten, wegens te hoog...zijn vervanger, de Versys 1000, is voor haar véél beter geschikt en die fiets is echt wel zeer OK, maar het is uiteraard geen 1290 SAS.

Hou het lollig én veilig, jongens !

Afgelopen donderdag een Versys 1000 meegekregen van de KTM dealer toen de 1190 erg onhandige kuren begon te vertonen. (spontaan uitvallen..).
Stond op het punt om een weekend naar de oosterburen te gaan.

Heb erg leuk kunnen rijden op de Versys, prima fiets hoor.
Vering is een aandachtspuntje als je wat zwaarder bent, maar dat is ook het enige wat me opgevallen is.

Maar verlang toch terug naar mijn 1190, de Versys heeft twee cilinders teveel ;-)

Vandaag eens horen of er al een oorzaak gevonden is, en eventueel gerepareerd.
 
Laatst bewerkt:
Ja, de vering moet zeker wat opgekrikt worden als je geen Miss Twiggy bent... .

En de motor van de KTM is ongetwijfeld leuker, maar die van de Versys viel niet spontaan uit, mag ik aannemen ... :+

Ik ben alleszins blij dat ik nog op m'n KTM 690 ENDURO R kan blijven rondhossen... zo blijf ik tenminste toch het KTM-gevoel behouden. :Y
 
Dit jaar een 1190 adventure gekocht , heerlijke motor , lekker hoog zitten , super remmen , super lichte koppeling, super gas dosering.
Had vroeger een vooroordeel ten opzichte van veel pk's maar deze motor is goed te doseren mits je wel een beetje kan inhouden maar dat geldt voor de meeste motoren niet waar!
Enige nadeel was de windbescherming , voorlopig voldoende opgelost met een sport Mra ruitje en zit na te denken over een proefritje bij mdi met verschillende raampjes voor de koude dagen (dus hoger raampje).
Heb een touratech zadel besteld maar duurt nog even voordat deze komt , gebruik kleine zadeltassen , vind ik mooi omdat de motor dan ook niet te breed wordt en ik neem toch niet veel mee.
En over dat vermogen , prachtig op de snelweg dan is het zo natuurlijk om snel weg te rijden voor overvolle kriskras door elkaar kruisende auto's.
Moet wel wennen aan het 19 inch voorwiel , moet echt meer omgooien op kleine wegen.
Merk wel dat dit een motor is uit het duurdere segment , alles is gewoon stukken beter , mijn vorige motoren heb ik omgebouwd met betere rempompen , veringen ,schijven etc uiteindelijk ook veel geld kwijt dus nu in één keer een goede motorfiets.
Kortom geweldige fiets deze KTM.
 
Vandaag een 1290 SAS meegekregen als vervangbrommer voor de GT.
Ding zit als een paard, maar is wel in alles veel soepeler en natuurlijker. Denk dat de elektronica toch echt een generatie verder staat.

Ook meer vertrouwen in dit druilerig weer.
 
Hallo, mijn naam is David en ik ga de keuze maken tussen een KTM 1290 SAS > 2017, nieuw model dus of een 1200 GS >2016
Jaja, vloeken in de kerk zeker hier met de GS? ;-))

Ik begrijp dat als ik een 1290 SAS koop en deze heeft geen quickshifter, Hill Control etc, ik dit later wel kan toevoegen middels software? Het mooiste zou zijn om 1 te vinden die dit al heeft natuurlijk, maar ik hoef hem er niet voor te laten staan?

Hiervoor veel supersports en nakeds gereden, maar ik wil nu een Adventure model motor.
Uiteraard raden jullie de KTM aan, nog ergens op letten bij een motor zo nieuw?

Alvast bedankt voor de input.
 
Quickshifter, Hill Holdcontrol, etc is idd een pakket en kan idd achteraf toegevoegd worden , dacht iets van rond de €600,- Ik zou het zeker doen.

En ja die GS.......ga je mond eens spoelen :+

Heb op de 1290 SAS nu 26000 km weggereden zonder noemenswaardige problemen.
 
Quickshifter, Hill Holdcontrol, etc is idd een pakket en kan idd achteraf toegevoegd worden , dacht iets van rond de €600,- Ik zou het zeker doen.

En ja die GS.......ga je mond eens spoelen :+

Heb op de 1290 SAS nu 26000 km weggereden zonder noemenswaardige problemen.

In een jaar tijd? Respect! Hoe zit het met het remmen van de SAS? Denk hierbij aan het duiken bij de voorrem en in de bochten? Bochten ABS standaard dacht ik? Ik weet dat het remsysteem van BMW niet te overtroeven is bijna.
 
In een jaar tijd? Respect! Hoe zit het met het remmen van de SAS? Denk hierbij aan het duiken bij de voorrem en in de bochten? Bochten ABS standaard dacht ik? Ik weet dat het remsysteem van BMW niet te overtroeven is bijna.

Wat is er zo geweldig aan dat remmen van een BMW :?
Dat een bmw niet duikt komt door dat bijzondere veersysteem.
Heeft weinig met de remmen te maken.
 
Laatst bewerkt:
Whaha! Erg leuk allemaal! ;-) Dan zou dat het veersysteem van BMW zijn inderdaad...
Ik gooi de parachute wel uit als ik wil remmen..
 
Whaha! Erg leuk allemaal! ;-) Dan zou dat het veersysteem van BMW zijn inderdaad...
Ik gooi de parachute wel uit als ik wil remmen..

Remmen met de 1290 voelt aan alsof je twee ankers overboord gooit. Grootste verschil bmw en ktm.
Ktm is sportief gericht (top als je altijd ss hebt gereden, spreek uit ervaring) en de bmw is op super conform gericht zonder echte kick actie die de ktm wel heeft.
En er rijden al zoveel GS rond in de wereld terwijl ze al gauw tot 5.000 duurder zijn in gelijkwaardige uitvoering van de al complete ktm.

De genoemde opties zijn makkelijk achteraf te installeren middels software en zonder hardware.

Maar de keuze is reuze.
 
Whaha! Erg leuk allemaal! ;-) Dan zou dat het veersysteem van BMW zijn inderdaad...
Ik gooi de parachute wel uit als ik wil remmen..

Als je BMW wil rijden, moet je dat zeker doen.
Ik heb bewust gekozen voor KTM.
Ondanks dat mijn motormaatjes GS rijden en tevreden zin.
Maar ze zijn zo verschrikkelijk 13 in een dozijn.

En ik ben liever wat origineler. :P
 
Toch moet ik zeggen dat de KTM heel erg goed remt. Zelfs met mijn pink kan ik heel erg hard remmen. Ik heb inmiddels 21 motoren "achter de rug" waarvan 9 BMW's maar geen van allen kon zo goed vertragen als de 1290.
Laten we zo zeggen dat zowel de nieuwe GS als de 1290 heel erg goed remmen. De 1 heeft de ("emotionele") voorkeur voor KTM en de ander voor de BMW. Van duiken heeft de KTM ook nauwelijks last.
 
Retourtje Corsica gedaan de afgelopen 2 weken. Fijn 52 uur gereden over 4200 kilometer. Prachtige wegen gezien. Wederom verbaasd over de multi inzetbaarheid van de 1290 SAS. Heb kleine stukjes offroad gedaan, 800 km snelweg en lekker vlot een pasje afgereden. Gaat allemaal met het grootste gemak.

Wel een mankement gekregen, de preload adjuster is kapot, geen ramp verder, maar wel een vervelend storingslampje gedurende de laatste week.
Inmiddels 28000 km met de SAS gereden en blijf er erg tevreden over. :}

MUST SEE -->
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan