KTM 1050/1090/1190/1290 Adventure Topic, Op eenzame hoogte.

Vind ze allebei niks. Mijn maat heeft net een nieuwe 1090R besteld met de wielen van een 1290S erin. Dat is echt super mooi aan het worden. Zijn hem nu aan het opbouwen bij de dealer.

Dat is een mooie vervanger voor de smt.
Ik vind ze qua uiterlijk best te pruimen, maar heb wel wat bedenkingen. Erg teleurstellend bijvoorbeeld dat de laaghangende tank de cilinders afdekt. Ik hou ervan om de techniek van een motor te kunnen zien. Ook jammer dat er geen 17/19 inch versie is (zoals mijn Adventure 1090). Dat stuurt toch weer een stuk beter dan met een 21inch voorwiel, en het karige off-roadwerk dat ik daarmee doe (bospaadje, gravelpad, grasweidje) lukt er prima mee.

Vreemd dat er standaard geen quickshifter up en down op zit, zoals op mijn Duke 790. Het is wel een optie, maar je moet het toch weer apart laten plaatsen (en betalen). En de inperking van het vermogen van 105 naar 95 pk, daar kan ik wel enig begrip voor opbrengen, omdat ze vermoedelijk het vermogen en het koppel naar een voor off-road meer bruikbaar toerengebied wilden verschuiven. Toch had ik liever het volle vermogen van de Duke 790 gezien, met een extra off-road mapping, die het topvermogen inperkt en het koppel breder uitsmeert bv. En tenslotte, het gewicht vind ik in vergelijking met de 1090 (205 kg droog) toch nog aan de hoge kant met 189 kg droog. Maar goed, hij blijft daarmee inclusief alle vloeistoffen en volgetankt vermoedelijk nog steeds 15 à 20 kg lichter dan de BMW 850GS (229 kg rijklaar) of de Triumph Tiger 800 XCA (221 kg rijklaar).

Ik kijk er in elk geval naar uit om de 'straatversie' te gaan testen op de orange days in het voorjaar (de R is voor mij te hoog). Pas dan kan ik er echt een oordeel over vellen.
 
Voordeel van die 790 juist door die tanks, is dat het gewicht laag zit. Hij mag dan niet zoveel lichter zijn dan de 1090, ik denk wel dat de 790 echt veel lichter aan zal voelen (vergelijk je 790 Duke maar met de 1290SDR;) ).
De enige concurrent voor de 790 is volgens mij de nieuwe Tenere700.
 
Voordeel van die 790 juist door die tanks, is dat het gewicht laag zit. Hij mag dan niet zoveel lichter zijn dan de 1090, ik denk wel dat de 790 echt veel lichter aan zal voelen (vergelijk je 790 Duke maar met de 1290SDR;) ).
De enige concurrent voor de 790 is volgens mij de nieuwe Tenere700.
Tja, dat voordeel van die laaghangende tankflappen snap ik wel, maar ik hoef het nog niet mooi te vinden. Het oog wil soms ook wel wat, en ik kan me voorstellen dat er ook andere opties zijn om het zwaartepunt lager te krijgen (bezinzinetank op de plaats van het luchtfilter bv.).
Ik denk dat je gelijk hebt dat de Yamaha Tenere 700 zijn belangrijkste concurrent is. Daarmee vergeleken doet de KTM het wel weer erg goed qua vermogen en koppel (95 pk vs 72,4 pk en 88 Nm vs 68 Nm).
 
Dat had ik zelf ook gedaan denk ik, Alhoewel de gietwielen ook erg mooi staan.

Vind zelf dit wel iets. Is gedaan door iemand uit Duitsland.


Bekijk bijlage 1337682


Oei die zijn erg dik!! Uiteraard hoef je niet persé Kineo's te kopen, Excel voldoet ook gewoon. Dan kan je onder de €1000 wel klaar zijn.

Vertelt hij ook hoe de rijeigenschappen zijn?
 
Laatst bewerkt:
Oei die zijn erg dik!! Uiteraard hoef je niet persé Kineo's te kopen, Excel voldoet ook gewoon. Dan kan je onder de €1000 wel klaar zijn.

Vertelt hij ook hoe de rijeigenschappen zijn?

Weet niet hoe het met je Duits is...
Felgen an der T evtl. Umbau 17 Zoll ? - ktmforum.eu

Google maar eens op ktm 1190 17 inch.
Zijn er meer die iets vergelijkbaars hebben gedaan. Snap daarom nog steeds niet dat ze er zelf niet mee komen.
Vind mijn smt nog steeds veel mooier dan de nieuwe modellen.
Ff spammen8-)

 
Laatst bewerkt:
vandaag de eerste 30 kilometer op de ktm gereden. Toch nog redelijk bokkig rij gedrag in de sport stand de toestand daar in tegen is wel een verschil
Echter die traction control vind ik maar een overbodige luxe deze is door middel van het display MTC uit te zetten toch? Ik heb geen boekjes van de ktm de oud eigenaar is dit nog aan het zoeken morgen maar eens even testen. Tot zover ben ik er wel content mee.
 
vandaag de eerste 30 kilometer op de ktm gereden. Toch nog redelijk bokkig rij gedrag in de sport stand de toestand daar in tegen is wel een verschil
Echter die traction control vind ik maar een overbodige luxe deze is door middel van het display MTC uit te zetten toch? Ik heb geen boekjes van de ktm de oud eigenaar is dit nog aan het zoeken morgen maar eens even testen. Tot zover ben ik er wel content mee.

Ik heb een beetje haat liefde met de traction control, soms is het echt hartstikke fijn, zeker als je net zoals ik in de polder woont. Alleen als je flink wilt gassen of iemand voor schut wilt zetten bij het stoplicht dan is de mtc alleen maar hinderlijk.
Voor mijn bandenslijtage werkt het wel subliem.
Je kan trouwens mtc uitzetten door met een stilstaande motor naar het menu te gaan de mtc te highlighten en dan de terug knop langere tijd in houden. Zelfde als met het veranderen van rijmodussen
 
Eigenlijk vind ik dat tot nu nog niet zo n probleem het voordeel er van is dat je wel bewust een veiligheids functie uitzet. We gaan het allemaal mee maken. Heb vandaag de bridgestone a41 laten monteren ben ook wel nieuwschierig hoe of dat hij zich houd.
 
Laatst bewerkt:
Weet iemand misschien hoe breed het stuur van de 1090 is ? Ik heb me zot geGoogled, maar kan het nergens terugvinden.
Ik ben aan het rondkijken voor een andere motor, maar ben een beetje beperkt in mijn keuze door de breedte van mn schuurdeur (90cm). Had vorige week een BMW R1200GS te leen, maar die ging er met veel pijn en moeite net in. Niet handig als je elke dag op de motor naar het werk gaat :-)

En wat zijn de bevinden van de langere rijders (1.93m) over het windscherm? Wel of niet last van turbulentie?

Alvast super bedankt voor de reacties !!
 
Eigenlijk vind ik dat tot nu nog niet zo n probleem het voordeel er van is dat je wel bewust een veiligheids functie uitzet. We gaan het allemaal mee maken. Heb vandaag de metzler a41 laten monteren ben ook wel nieuwschierig hoe of dat hij zich houd.

Ik neem aan de bridgestones toch? de metzeler maken de a41 niet.
Ik heb zelf de scorpion rally str er onder liggen sturen eigenlijk net zo goed als de pirelli trail 2. De heidenau k60 zaten er als eerst onder, maar dat is denk ik wel de slechste band die ik ook gekozen had. enige voordeel je kan er 12.000 km mee rijden en ze hadden nog genoeg profiel
Totaal geen grip met offroad rijden, de wal van de voorband is zo zwak dat je, je velg aan gort rijdt, biedt geen vertrouwen op de weg, of in de regen; en in de alpen ging ik met regen rechtdoor, terwijl mijn broer met afgesleten anakee's vrolijk aan het sturen was.
 
Weet iemand misschien hoe breed het stuur van de 1090 is ? Ik heb me zot geGoogled, maar kan het nergens terugvinden.
Ik ben aan het rondkijken voor een andere motor, maar ben een beetje beperkt in mijn keuze door de breedte van mn schuurdeur (90cm). Had vorige week een BMW R1200GS te leen, maar die ging er met veel pijn en moeite net in. Niet handig als je elke dag op de motor naar het werk gaat :-)

En wat zijn de bevinden van de langere rijders (1.93m) over het windscherm? Wel of niet last van turbulentie?

Alvast super bedankt voor de reacties !!

Ik weet het niet zo uit mijn hoofd, maar mijn 1190 r stuur is iets breder dan die van mijn vaders 1200 gs adventure.
De normale versie, de niet R hebben een iets smaller stuur zover ik weet.
Qua turbulentie vind ik het met mijn 1.84 meevallen, het is er wel maar ik stoor mij er pas aan na 2/3 uur snelweg rijden. Voor mij persoonlijk werkt geen ruit het beste, daarna het korte R ruitje.
Met de normale adventure ruit krijg ik wel al heel snel last van turbulentie.
 
De gewone 1090 gaat redelijk makkelijk door een deur van 90 cm breed. Ik heb mijn schuurdeur voor de motor verbreed naar een 90 cm-exemplaar. Wel een beetje manouvreren maar is goed te doen. Het is ook een redelijk makkelijke motor wat dit betreft, niet al te zwaar en best wendbaar.
 
Ik neem aan de bridgestones toch? de metzeler maken de a41 niet.
Ik heb zelf de scorpion rally str er onder liggen sturen eigenlijk net zo goed als de pirelli trail 2. De heidenau k60 zaten er als eerst onder, maar dat is denk ik wel de slechste band die ik ook gekozen had. enige voordeel je kan er 12.000 km mee rijden en ze hadden nog genoeg profiel
Totaal geen grip met offroad rijden, de wal van de voorband is zo zwak dat je, je velg aan gort rijdt, biedt geen vertrouwen op de weg, of in de regen; en in de alpen ging ik met regen rechtdoor, terwijl mijn broer met afgesleten anakee's vrolijk aan het sturen was.

Klopt ik heb het merk maar even aangepast. Ja het is onvoorstelbaar hoeveel keuze en verschil er in eigenschappen van banden zitten. Als je geen banden expert bent is het een hele puzzel om voor jezelf een goede band te vinden. Uitgaand van testraports en buget denk ik dat deze bridgestone bij mijn wensen in de buurt komt. Van het zomer ook de voorband er maar omweg. Eerst maar eens even genieten zolang er nog geen zout ligt.
 
De gewone 1090 gaat redelijk makkelijk door een deur van 90 cm breed. Ik heb mijn schuurdeur voor de motor verbreed naar een 90 cm-exemplaar. Wel een beetje manouvreren maar is goed te doen. Het is ook een redelijk makkelijke motor wat dit betreft, niet al te zwaar en best wendbaar.

Twigsterify en motorduiveltje, bedankt voor de reactie !
 
Pas bij Van Laar Suspension geweest, even de keerringen laten vervangen, was nog gezellig ook, kon heerlijk kletsen met hem over motoren terwijl ik hem bezig zag met mijn voorwiel en voorvork. Weer blij dat het voor de winter al is opgelost.
 

Bijlagen

  • 33B82FC1-282A-4B09-BDD6-DE700127B53D.jpeg
    33B82FC1-282A-4B09-BDD6-DE700127B53D.jpeg
    19,3 KB · Weergaven: 51
Cool, ik heb daar toen mijn vorkpoten afgegeven. Heb hem niet echt uitgebreid gesproken toen.
 
Ik heb hier nog een TuneECU kabel + KTM adapter liggen die weg mag voor 2 tientjes (halve nieuwprijs bij Lonelec). Iemand die nog nodig?
 
Ik zoek nog wel zachtjes naar extra valbeugels voor het bovenste gedeelte van de tank. Ook zo n gaasje ( beschermer) voor de koplamp vind ik wel mooi ogen alleen hopeloos met muggen om schoon te houden natuurlijk. Een setje zij koffers lijkt mij ook wel handig en er zit een beugeltje op mijn stuur van TomTom maar de navigatie mist het schijnt t van een TomTom Rider 4vd00 te zijn? En als laatste op het lijstje een verwarmd buddyseat lijk mij ook nog wel eens wat. Als ik al deze optie s nieuw moet gaan kopen kan ik de motor komende tijd niet eens meer gebruiken dan is het spaatpotje snel leeg dus ik hou het internet maar in de gaten maar wellicht dat iemand tzt wat spulletjes los wil verkopen dan hoor ik het natuurlijk graag. Ik wou pas mijn xtx nog inruilen op een 1190 ik kreeg al met al maar 500 euro meer omdat er onderander 2x acrapovic dempers op zaten.... Naja sinterklaas en kerst staan voor de deur zal het lijstje van de kinderen eens verwisselen wellicht brengt het iets...
 
Als het een ronde TomTom houder is die je in drie standen kunt draaien "Foto" dan is deze geschikt voor de TomTom Rider 40,42,400,410,420,450,500 en 550
 
Volgen mij is die voor de veel oudere TomTom Rider 2nd Edition / Urban Rider /Rider Pro 9K00.10

Dan kun je beter een recentere navigate kopen en de houder vervangen. TomTom is namelijk gestopt met de ondersteuning van veel oude modellen.
 
Ik zoek nog wel zachtjes naar extra valbeugels voor het bovenste gedeelte van de tank. Ook zo n gaasje ( beschermer) voor de koplamp vind ik wel mooi ogen alleen hopeloos met muggen om schoon te houden natuurlijk. Een setje zij koffers lijkt mij ook wel handig en er zit een beugeltje op mijn stuur van TomTom maar de navigatie mist het schijnt t van een TomTom Rider 4vd00 te zijn? En als laatste op het lijstje een verwarmd buddyseat lijk mij ook nog wel eens wat. Als ik al deze optie s nieuw moet gaan kopen kan ik de motor komende tijd niet eens meer gebruiken dan is het spaatpotje snel leeg dus ik hou het internet maar in de gaten maar wellicht dat iemand tzt wat spulletjes los wil verkopen dan hoor ik het natuurlijk graag. Ik wou pas mijn xtx nog inruilen op een 1190 ik kreeg al met al maar 500 euro meer omdat er onderander 2x acrapovic dempers op zaten.... Naja sinterklaas en kerst staan voor de deur zal het lijstje van de kinderen eens verwisselen wellicht brengt het iets...


Ik heb eventueel nog wel een set Givi koffers incl. beugel. Doe maar ff een pm indien interresse.
 

Bijlagen

  • IMG_0002.jpg
    IMG_0002.jpg
    564,6 KB · Weergaven: 85
Terug
Bovenaan Onderaan