Ik vind ze qua uiterlijk best te pruimen, maar heb wel wat bedenkingen. Erg teleurstellend bijvoorbeeld dat de laaghangende tank de cilinders afdekt. Ik hou ervan om de techniek van een motor te kunnen zien. Ook jammer dat er geen 17/19 inch versie is (zoals mijn Adventure 1090). Dat stuurt toch weer een stuk beter dan met een 21inch voorwiel, en het karige off-roadwerk dat ik daarmee doe (bospaadje, gravelpad, grasweidje) lukt er prima mee.Vind ze allebei niks. Mijn maat heeft net een nieuwe 1090R besteld met de wielen van een 1290S erin. Dat is echt super mooi aan het worden. Zijn hem nu aan het opbouwen bij de dealer.
Dat is een mooie vervanger voor de smt.
Vreemd dat er standaard geen quickshifter up en down op zit, zoals op mijn Duke 790. Het is wel een optie, maar je moet het toch weer apart laten plaatsen (en betalen). En de inperking van het vermogen van 105 naar 95 pk, daar kan ik wel enig begrip voor opbrengen, omdat ze vermoedelijk het vermogen en het koppel naar een voor off-road meer bruikbaar toerengebied wilden verschuiven. Toch had ik liever het volle vermogen van de Duke 790 gezien, met een extra off-road mapping, die het topvermogen inperkt en het koppel breder uitsmeert bv. En tenslotte, het gewicht vind ik in vergelijking met de 1090 (205 kg droog) toch nog aan de hoge kant met 189 kg droog. Maar goed, hij blijft daarmee inclusief alle vloeistoffen en volgetankt vermoedelijk nog steeds 15 à 20 kg lichter dan de BMW 850GS (229 kg rijklaar) of de Triumph Tiger 800 XCA (221 kg rijklaar).
Ik kijk er in elk geval naar uit om de 'straatversie' te gaan testen op de orange days in het voorjaar (de R is voor mij te hoog). Pas dan kan ik er echt een oordeel over vellen.