KTM 1050/1090/1190/1290 Adventure Topic, Op eenzame hoogte.

Misschien een deuk in zijn velg gereden. Is mij ook wel eens gelukt. En was dit een betaalbaar setje tweedehands.
Richten/spuiten/balanceren kan duur geintje worden.

Edit: nee onwaarschijnlijk. 1 velg richten spuiten is goedkoper dan 2 tweedehands velgen
 
soms wil je iets voor de looks en trouwens in de cross en enduro word al zo lang spaak wielen gebruikt.
Vind alle twee wel wat maar spaak is stoerder alu velg is voor softies.
 
Vorige week naar Oostenrijk geweest om passen te rijden in Oostenrijk, Italië und die Schweiz , met de SAS (2017) heen, maar met vervangende auto weer terug.....:( Wat gebeurde er; de dag ervoor nog bijna 400 km probleemloos gereden, de volgende dag start ik maar hij wilde niet direct aanslaan, terwijl hij altijd gelijk loopt. Hij maakte ook beetje vreemd mechanisch geluid dacht ik, toch nog even doorgestart en na een tijdje kwam hij met tegenzin op gang. Even laten lopen maar echt lekker liep hij niet, of hij op 1 cilinder liep durf ik niet te stellen, ook geen ervaring mee en ik ben geen techneut, lampje MTC failure ging branden en daarna motor uit gezet. Na paar minuten weer eens gestart en na enige pogingen sloeg hij toch weer aan. We hadden een prachtige route die dag en ik wilde zo graag..... dus toch maar gaan rijden, ik dacht; ik kijk het ff aan, na een klein kilometertje ging motormanagementlampje branden en echt lekker liep hij niet bepaald. Ben gestopt en één van mijn maatjes wees naar mijn carterbescherming waar de olie uitdroop. Na een kleine inspectie bleek de halve motor en het hele blok onder de olie te zitten waar het precies vandaan kwam kon ik niet achterhalen maar de kop van de voorste cylinder en uitlaat zat ook helemaal onder. Afijn einde rijden en KTMmobility service gebeld en motor afgesleept, over een dikke week komt ie pas naar Nederland naar mijn dealer. Geen flauw idee wat er mis mee is, maar dat het flink mis is is me wel duidelijk, heb mijn dealer gewaarschuwd dat er een pakketje uit Oostenrijk onderweg is. Hij zei dat ik de eerste was met een 1290 met dit soort problemen bij hem...... ben wel blij dat ik bij aankoop de verlengde garantie heb bij bedongen......wordt vervolgt....
 
Gisteren dus mijn motor opgehaald. Hele dag lekker op gereden en een paar stops gemaakt. Van de 10 keer starten op de dag heb ik twee keer gehad dat er eerst een heel metaalachtige “kggggggggg” klank uitkwam voordat de startmotor goed de startactie begon.

Is dat normaal? Net in het verkeerde moment in de compressie waardoor hij moeite heeft om door het punt te komen?

De motor heb ik er voor in de neutraal uitgeschakeld met de sleutel.
 
Gisteren dus mijn motor opgehaald. Hele dag lekker op gereden en een paar stops gemaakt. Van de 10 keer starten op de dag heb ik twee keer gehad dat er eerst een heel metaalachtige “kggggggggg” klank uitkwam voordat de startmotor goed de startactie begon.

Is dat normaal? Net in het verkeerde moment in de compressie waardoor hij moeite heeft om door het punt te komen?

De motor heb ik er voor in de neutraal uitgeschakeld met de sleutel.
Startkoppelling defect. Gebeurt vaker.
 
Spaakwielen hebben vaak een slag in de velg, maken meer windlawaai en vereisen regelmatig nazicht van de spanning der spaken... ikzelf heb ze liever niet...
Heb met mijn witte 1290 serieus trillende remmen gehad, de naven/aanleg vlakken van de remschijven zitten ruim in de toleranties van de spaakwielen.
Ben nu erg blij met juist geen spaakwielen op mijn nieuwe 1290S.
Het moeilijkste van dat probleem was een NL dealer die de klachten niet series nam en alles maar schuift onder de noemer dat ze het allemaal wel een beetje doen. Uiteindelijk door een BE dealer (na wat aandringen) opgelost met voor de 2e x nieuwe schijven en een nieuw voorwiel.
Het eerste wat ze zeggen, het ligt waarschijnlijk aan de gecupte voorband............


Hebben auto's ook zwevende remschijven? Ik meen van niet, mogelijk zit daar het verschil.
In de werkplaats CD van de KTM heb ik geen tolerantie waarde kunnen vinden voor de schijf slingering, wel dikte tolerantie.
Volgens mij heeft het weinig waarde om zwevende schijven op slingering te meten.
 
Laatst bewerkt:
Heb met mijn witte 1290 serieus trillende remmen gehad, de naven/aanleg vlakken van de remschijven zitten ruim in de toleranties van de spaakwielen.
Ben nu erg blij met juist geen spaakwielen op mijn nieuwe 1290S.
Het moeilijkste van dat probleem was een NL dealer die de klachten niet series nam en alles maar schuift onder de noemer dat ze het allemaal wel een beetje doen. Uiteindelijk door een BE dealer (na wat aandringen) opgelost met voor de 2e x nieuwe schijven en een nieuw voorwiel.
Het eerste wat ze zeggen, het ligt waarschijnlijk aan de gecupte voorband............



In de werkplaats CD van de KTM heb ik geen tolerantie waarde kunnen vinden voor de schijf slingering, wel dikte tolerantie.
Volgens mij heeft het weinig waarde om zwevende schijven op slingering te meten.
KTM Nederland kon mijn ook niet vertellen wat de maximale slingering mag wezen voor remschijven
 
Mooi zo'n zwarte carter bescherming. *D Neem aan dat je die zwart hebt gemaakt en dat het niet van de olie is. _O-
De alu kleur vond ik wel mooi op mijn witte 1290, bij de S heb ik deze ook zwart gespoten

Sterkte met je motor, ben benieuwd wat de oorzaak is. ;(
Ik ook... heb die carterbescherming idd zwart laten poedercoaten. Vond dat aluminium niet zo.

Zag net dat het nog een week duurt eer mijn motor überhaupt terugkomt. Dat duurt dan ruim 2 weken...:( en die KTM Mobility service is ook niet wat je er verwacht. Was achteraf blij met mijn reisverzekering.
 
Ik ook... heb die carterbescherming idd zwart laten poedercoaten. Vond dat aluminium niet zo.

Zag net dat het nog een week duurt eer mijn motor überhaupt terugkomt. Dat duurt dan ruim 2 weken...:( en die KTM Mobility service is ook niet wat je er verwacht. Was achteraf blij met mijn reisverzekering.

vertel?
 
Nou, je krijgt wel vervangend vervoer maar dat is alleen om daar rond te rijden. Dat is in 99% een auto i.p.v. een motor maar daar had ik al rekening meegehouden, dat is bijna overal zo. Als je met je huurauto naar huis (Nederland) wil rijden (wie niet? Je moet toch naar huis...) dan kan dat wel maar de terugkeer van de huurauto naar Oostenrijk moest ik zelf verzorgen....oftewel betalen. Dat vond ik een rare service, het meisje welke ik aan de telefoon had vond dat eigenlijk zelf ook wel. Ze suggereerde dat ik beter mijn reisverzekering kon bellen..... oftewel dan is voor hun het probleem “opgelost”.
 
Zo dat is flut inderdaad. Brengen ze de motor wel naar NL of is dat ook reisverzekering?
 
van het weekend een rondje gemaakt. Denk rij even langs de pomp, bandjes konden een scheetje meer lucht gebruiken. Helaas liep dat niet echt soepel, na een hoep oetelen uiteindelijk wel weer redelijk op druk gekregen maar niet tot de waarde die ik zou willen. Halverwege de rit kreeg ik een low pressure melding ( dat gebeurt blijkbaar al bij 2,4 bar) hoewel de druk verdr niet echt zakte onderweg.

Maargoed, krijg de druk blijkbaar niet echt boven de 2 bar volgens tps (3 volgens onbetrouwbare fietspomp) dus beetje gokken waar het nu aan ligt.

Van de week maar even bandjes laten wisselen in akersloot, die zijn toch zo goed als op, laat ik de boel meteen even nakijken.
 
Ik weet dat het al vaker besproken is, maar is het iemand gelukt om het pendelen bij hoge snelheden op te lossen? Mijn 1190 deed het, en nu de 1290 ook weer. Ik hoopte dat de gietwielen het verschil zouden maken, helaas niet. Heb ook iets gelezen over een Hyperpro stuurdemper? Ik zou het graag opgelost hebben, het stoort me mateloos dat de motor gevaarlijk wordt bij hoge snelheid.
 
Ik heb er gewoon met beide gereden alle twee maar dan de 1090 versie ben voor de R versie gegaan moet zeggen mis helemaal niets.
Het valt me juist op dat ik met de 21 wiel vaker paden pak ook met wegbanden of een weg bv in spanje pyrenneeën die smal zijn en waarvan de zijkant erg laag ligt.
Met een 21 inch wiel geen probleem hobbel zo van links naar rechts overal overheen.
Hiervoor een BMW RT gehad daarmee liet ik het wel om die weggetjes te pakken nu cross ik overal heen.
Het is voor mij een openbaring geworden waar je ineens overal rijd.

Ligt natuurlijk ook ten dele aan de KTM maar deze uitvoering maakt het juist zo veelzijdig.
ik heb nu een leen 790 adv
en het is verbluffend hoeveel vertrouwen de 21/18 geven!! vergeleken met de 19/17 van mijn
1290 saS
(doorgaande straat in mijn dorp is voor 3 maanden dicht voor herinrichting)

ik vind de 790 zo leuk dat dit wel eens mijn volgende motor zou kunnen zijn!!

uiteraad zijn het echt
 
Ik weet dat het al vaker besproken is, maar is het iemand gelukt om het pendelen bij hoge snelheden op te lossen? Mijn 1190 deed het, en nu de 1290 ook weer. Ik hoopte dat de gietwielen het verschil zouden maken, helaas niet. Heb ook iets gelezen over een Hyperpro stuurdemper? Ik zou het graag opgelost hebben, het stoort me mateloos dat de motor gevaarlijk wordt bij hoge snelheid.
rij je met een topkoffer?
 
Terug
Bovenaan Onderaan