KTM 1050/1090/1190/1290 Adventure Topic, Op eenzame hoogte.

@Jos68

Ik rijd een 1090R ben zelf ook niet offroad gericht houd van echt flink gassen zowel door de bergen als op het circuit.

Wat me opvalt nu ik met een 21 inch wiel rijd je ongemerkt andere wegen pakt ,ik kies er niet eens voor het gebeurt onbewust.

(banden zijn de pirelli scorpian trail 2)

De vertrouwen is en gevoel is daar bij een heel stuk groter.
De veerweg is ook veel langer bij een R versie en volledig instelbaar bij de normale niet.

Voor mij was dit juist doorslag gevend omdat ik van een racer af kom en daar naast 9 jaar lang heb zitten kloten met een R1150RT die wiebel kont die niets af viel te stellen.

Ik vind de KTM heel scherp sturen met een 21 inch wiel rijd dan ook nog altijd met 2 personen.
Heb wel een hoger scherm geplaatst

Lastiger is dat de motor hoger staat dat kan voor sommige mensen een dingetje zijn

Wat versta je onder langer afstanden een dingetje waar vergelijk je dat dan mee
[/QUOTE
Ik rijd voornamelijk alleen, omdat ik lang ben zal inderdaad de ruit een issue kunnen zijn. Is de motor niet zoekende in het voorwiel met hogere of juiste lagere snelheden op het asfalt? Daar schijnt de 850gsa last van te hebben.

Degene die ik heb gesproken vertelde dat met een KTM (welke hij bedoelde, 1090 of 1190, is nog onduidelijk) op lange afstanden, dus lang achter elkaar rijden het geheel te heet werd onder je en problemen veroorzaakt.
 
Ik rijd voornamelijk alleen, omdat ik lang ben zal inderdaad de ruit een issue kunnen zijn. Is de motor niet zoekende in het voorwiel met hogere of juiste lagere snelheden op het asfalt? Daar schijnt de 850gsa last van te hebben.

Degene die ik heb gesproken vertelde dat met een KTM (welke hij bedoelde, 1090 of 1190, is nog onduidelijk) op lange afstanden, dus lang achter elkaar rijden het geheel te heet werd onder je en problemen veroorzaakt.
 
Het punt is dat ik kan kiezen.
- Of een 1090 waarbij de vering verder niet instelbaar is en waarbij we af en toe met ons tweeen zullen opzitten. Motor is bedoeld voor korte trips en jaarlijks een weekje alpen (bijvoorbeeld). Voornamelijk asfaltwegen.
- Of een 1090R met meerdere instelmogelijkheden voor de vering als je er met z'n tweeen op zit, grotere wielmaat voor, kleinere voorruit.

Vandaar mijn vragen over de ervaringen van jullie.
 
Ik ben 188 lang en naast de verhoogde ruit een klein schermpje er boven op omdat ik met een systeem helm rijd.
Die ving dan net iets wind en het kleine schermpje is het helemaal goed

De 1090 gaat als vergif ik kan ook alleen maar adv de R versie te nemen geeft je veel meer vrijheid .
Zoals ik aangaf dat je onbewust andere lastigere wegen ga nemen die voor die tijd ontwijkt en nu heel prettig rijden is met d R versie.
En de instelbare vering is fijn / handig.

En wat betreft noppen banden heb niemand gezien die ze er wel onder heeft

De motor is niet zoekende niets van te merken zowel alleen niet, als compleet beladen topkoffer en zijkoffers
 
ik heb nu een leen 790 adv
en het is verbluffend hoeveel vertrouwen de 21/18 geven!! vergeleken met de 19/17 van mijn
1290 saS
(doorgaande straat in mijn dorp is voor 3 maanden dicht voor herinrichting)

ik vind de 790 zo leuk dat dit wel eens mijn volgende motor zou kunnen zijn!!

uiteraad zijn het echt
Ik ben al over. Heb mijn 1090 vorige maand ingeruild tegen een 790 Adventure S, en heb er nog geen moment spijt van gehad. Wat een fijn fietsje, met dat best pittige, soms vinnige motortje en zijn zowel lichtvoetig als toch ook stabiele stuurkarakter. Dat lage zwaartepunt is echt super!
 
  • Leuk
Waarderingen: gsuk
1290 superduke dan :] ;) ook prima voor lange mannen, afstanden, duo en tenminste in 7 seconden op 200 km/h
Die 45 pk van een 790 kan écht niet :+
 
Minder is soms veel meer ( heb de 1290 sas gereden) vond het helemaal geen meer waarde eerder tegen over gestelde 1090 rijd fijner

En voor de 790 de opvolger staat al klaar

Het heet worden nee hoor met rijden heb je er helemaal geen last van.
Met stil staan ja op een gegeven moment merkt dat echt wel . maar met rijden ik heb er absoluut geen klachten over gelezen.
 
Ik vind alleen de zit op een 790 apart. Ben een tank tussen de benen gewend waar je je knieën in kunt zetten om te sturen. Op een 790 lukt dat niet.
Maar misschien toch eens proberen.

Idd, ik zie ook geen meerwaarde in de 1290. De 1090 is dan wel wat spartaanser, maar zeker meer wendbaarder.
 
Minder is soms veel meer ( heb de 1290 sas gereden) vond het helemaal geen meer waarde eerder tegen over gestelde 1090 rijd fijner

En voor de 790 de opvolger staat al klaar

Het heet worden nee hoor met rijden heb je er helemaal geen last van.
Met stil staan ja op een gegeven moment merkt dat echt wel . maar met rijden ik heb er absoluut geen klachten over gelezen.
niet iedereen kan tegen bokken en niet iedereen kan tegen snelheid ;)
 
Nee klopt niet iedereen kan tegen snelheid vooral mijn oude kamaraden met wie ik een geel brief relatie had.
Ene wat me opvalt is dat het meerendeel van de vermogende fietsen helemaal geen standaard nodig hebben.
Je kan zonder een zijstandaard laten staan
Blik op de band zegt genoeg...:Y
 
Idd, ik zie ook geen meerwaarde in de 1290. De 1090 is dan wel wat spartaanser, maar zeker meer wendbaarder.
Ik heb ook getest op een 1090, vond hem eigenlijk slapper afgeveert dan de 1290. Blok is in lage toerentallen ongeveer even sterk, bovenin zit er ietsie pietsie verschil 😎. Ik rijd ook vaak met duo, dus dat gaf de doorslag.
 
Ik rijd altijd duo zie tc heel vaak knipperen tja weet niet wat sommigen moeten trekken maar om nou te zeggen dat de 1090 niet van zijn plek wil .
De soepelheid met rijden is een groot voordeel even de bochten zeker als het al twee achter elkaar zijn merk je een verschil.
En het gaat om de bochten rechtuit is niet interessant , neem dan wel de trein............
 
1290 superduke dan :] ;) ook prima voor lange mannen, afstanden, duo en tenminste in 7 seconden op 200 km/h
Die 45 pk van een 790 kan écht niet :+
Heb je de Duke 790 al eens getest? Beetje off-topic hier misschien, maar jij begint erover. Door mijn persoonlijke ervaringen weet ik inmiddels dat veel vermogen niet alleenzaligmakend is. Geldt evengoed voor de adventures trouwens. Maar ik ga serieus harder rond op Assen met de Duke 790 dan met de Superduke 1290R die ik twee jaar geleden had.
Ik kan me heel goed voorstellen dat mensen een dikke bak kopen voor het enorme koppel en die flinke dot vermogen, want het voelt natuurlijk supervet. Maar het went ook, en bij doorsnee gebruik (als dat al bestaat) trek je hem toch niet voortdurend open. Ieder zijn meug natuurlijk, maar voor mij blijkt een lichtere fiets met een wat betere wendbaarheid en een hogere bochtensnelheid toch fijner.
 
lichter is meer tja kon toch heel goed op het circuit rond totdat er zo,n verrekte 250 tweetakt nog opschakelde voor de bocht waar ik remde hahah :]
 
Heb je de Duke 790 al eens getest? Beetje off-topic hier misschien, maar jij begint erover. Door mijn persoonlijke ervaringen weet ik inmiddels dat veel vermogen niet alleenzaligmakend is. Geldt evengoed voor de adventures trouwens. Maar ik ga serieus harder rond op Assen met de Duke 790 dan met de Superduke 1290R die ik twee jaar geleden had.
Ik kan me heel goed voorstellen dat mensen een dikke bak kopen voor het enorme koppel en die flinke dot vermogen, want het voelt natuurlijk supervet. Maar het went ook, en bij doorsnee gebruik (als dat al bestaat) trek je hem toch niet voortdurend open. Ieder zijn meug natuurlijk, maar voor mij blijkt een lichtere fiets met een wat betere wendbaarheid en een hogere bochtensnelheid toch fijner.
Nog niet gereden nee, maar staat wel op mijn wenslijstje!
Ik ben bang dat hij te klein is (1290 al kantje boord) en ik ruilde de 701sm juist in vanwege gebrek aan vermogen. Ultra wendbaar en in veel situaties sneller, maar die kick als ik de 1290 opentrek een bocht uit, onbetaalbaar!
 
Beste rijders, kan iemand voor mij meten wat het hoogste punt is van een 1190 R? Ik kan het op googlen niet vinden. Wil een 1190 ophalen uit België maar heb een busje en weet niet zeker of dat past. ( Aanhangwagen is beter maar dit is gratis :+)
 
K&N luchtfilter, nieuw in de verpakking.

Iemand interesse voor €50 inclusief verzendkosten? Geschikt voor 1050, 1090, 1190 en 1290.
 
Nog niet gereden nee, maar staat wel op mijn wenslijstje!
Ik ben bang dat hij te klein is (1290 al kantje boord) en ik ruilde de 701sm juist in vanwege gebrek aan vermogen. Ultra wendbaar en in veel situaties sneller, maar die kick als ik de 1290 opentrek een bocht uit, onbetaalbaar!

Toch best grappig ik ga mijn 1190 R inruilen om een 701 enduro te kopen. Ik mis juist de speelsheid van de 701 tegenover mijn 1190R
 
Toch best grappig ik ga mijn 1190 R inruilen om een 701 enduro te kopen. Ik mis juist de speelsheid van de 701 tegenover mijn 1190R
Als je offroad gaat geef ik je groot gelijk, maar op de straat wil ik liever een overdosis vermogen en koppel. En de superduke laat zich behoorlijk strak de bocht door gooien, helemaal top:]
 
Terug
Bovenaan Onderaan