KTM 1050/1090/1190/1290 Adventure Topic, Op eenzame hoogte.

Solo klopt dat gevoel wel door de vorm van het zadel, maar als duo vond mijn vrouw de KTM toch ruimer in de lengte.
De voetsteuntjes stonden voor haar wel hoger, zodat haar benen meer opgevouwen zaten... eerder onbehaaglijk, in combinatie met het hoge klimmen.... vanuit die opgevouwen zit weer rechtstaan om dan van dat wiebelende klimrek af te klauteren, was er voor haar teveel aan.
 
Omdat de mogelijkheid lijkt te komen om binnenkort de Dolomieten te bezoeken toch een paar nieuwe banden laten plaatsen. Op de SMT heb ik meerdere keren de Pirelli Angel GT gehad. Beviel uitstekend. Ze zijn er ook in de 1190 ES maten (19", 17"). Heeft iemand deze op de Adventure en zo ja bevallen ze goed. En ja het is louter voor on-road gebruik.
 
Ik heb me al dikwijls afgevraagd of ik dat nu moet doen. Maakt dit nu echt zo een groot verschil?
Waar woon je, anders wil ik wel eens een rit gaan doen en swappen van motor :)

Tja, voor die paar tientjes is het de moeite waard. Ik merkte dat ik het vervelend vond dat wanneer ik 30 moest rijden in een dorpje, dat ik dan niet in zijn 2 kon rijden. In zijn 1 was hij natuurlijk veel te vel en te lawaaierig en in zijn 2 bokte die als een malle. Nu gaat dat prima door die dongles! Je moet alleen wel even je tank eraf durven halen.. (Het is niet heel ingewikkeld, maar het houdt vele tegen). Swappen zit er ff niet in, want de motor ligt even open. Had tijd over en dacht laat ik het een en ander eens even schoonmaken..:P
 
Sinds ik wat tijd over heb en weer naar wat upgrades zat te zoeken voor de 1090, kwam ik weer terecht bij de Rottweiler kit. (Stage 2)
Ik heb het forum een beetje doorgelezen, maar het is mij nog steeds niet helemaal duidelijk wat dit nou precies doet.
Is er iemand die de kit erop heeft zitten en misschien kan uitleggen wat de kit nou exact doet?
En is het de ruim 500 euro waard of is het zonde van de centen?

Hij maakt in ieder geval een stuk meer geluid heb ik begrepen, maar wat doet hij verder..?
En je kan hem combineren met een PowerCommander, alleen dan toen ging de totaal prijs iets te fanatiek omhoog8)7
 
Sinds ik wat tijd over heb en weer naar wat upgrades zat te zoeken voor de 1090, kwam ik weer terecht bij de Rottweiler kit. (Stage 2)
Ik heb het forum een beetje doorgelezen, maar het is mij nog steeds niet helemaal duidelijk wat dit nou precies doet.
Is er iemand die de kit erop heeft zitten en misschien kan uitleggen wat de kit nou exact doet?
En is het de ruim 500 euro waard of is het zonde van de centen?

Hij maakt in ieder geval een stuk meer geluid heb ik begrepen, maar wat doet hij verder..?
En je kan hem combineren met een PowerCommander, alleen dan toen ging de totaal prijs iets te fanatiek omhoog8)7

Ik heb met hetzelfde dilemma, of nee luxeprobleem gezeten... vraag @OHARA maar.

Inclusief Powercommander zit je rond de €1000.
Wat ga je ermee winnen? 5 pk?
€200 voor 1 pk.

Ruil hm in op een 1290, zou ik zeggen.
Kost je misschien €7000. Heb je wel 160 pk.
Is ook €200 per pk.

Maaaaar dan krijg je dus het dikkere blok, tft scherm, cruise controle en alle shit er gratis bij!

Is dat ff een tip op de zondagavond of niet dan?!

:+
 
Sinds ik wat tijd over heb en weer naar wat upgrades zat te zoeken voor de 1090, kwam ik weer terecht bij de Rottweiler kit. (Stage 2)
Ik heb het forum een beetje doorgelezen, maar het is mij nog steeds niet helemaal duidelijk wat dit nou precies doet.
Is er iemand die de kit erop heeft zitten en misschien kan uitleggen wat de kit nou exact doet?
En is het de ruim 500 euro waard of is het zonde van de centen?

Hij maakt in ieder geval een stuk meer geluid heb ik begrepen, maar wat doet hij verder..?
En je kan hem combineren met een PowerCommander, alleen dan toen ging de totaal prijs iets te fanatiek omhoog8)7
Ik heb hem gehad op mijn 1190.
Het werd toen gemaakt/ verkocht omdat de originele luchtfilter kan warpen of scheef gemonteerd kan zijn en dus je stof direct je blok inzuigt.
Omdat deze motor toch vaak offroad ook wordt gebruikt is dit geen fijn idee.

Het is dus een schuimfilter principe zoals bij motocross de standaard is.
De luchtfilterbox wordt verwijderd en er komt dus een schuimfilter overheen, met nog een overfilter ik raad aan om er nog een bij te kopen.
Ik heb hem toendertijd gekocht omdat mijn luchtfilterbox niet goed aansloot en ik relatief veel offroad reed en op stoffige wegen.
Wat ik merkte was dat de motor vrijer kan ademen en de hitte onder het zadel echt wel minder werd doordat het schuimfilter systeem minder ruimte inneemt

Wat vond ik de voordelen?
- Pakte beter op
- Minder warm zadel
- Ik houd van het extra intake geluid
- Het gevoel dat ik nu wel offroad kon rijden zonder dat ik stof op zuig
- nog meer vermogen samen met power commander

Nadelen?
- De prijs 500 euro is gewoon veel
- Controleren of je filter nog ingevet is (iedere keer die tank er weer af halen wordt irritant)
- Als je filter niet meer ingevet is, moet je hem invetten en kan je dus soms niet rijden, mits je een extra over filter hebt zoals ik had).
- Als filter niet ingevet is filtert deze uiteraard ook niet meer
- Sommige vinden intake geluid niks
- Als je veel offroad rijdt moet dus de tank er vaak vanaf, maar je weet zeker dat je blok schoon blijft
 
Sinds ik wat tijd over heb en weer naar wat upgrades zat te zoeken voor de 1090, kwam ik weer terecht bij de Rottweiler kit. (Stage 2)
Ik heb het forum een beetje doorgelezen, maar het is mij nog steeds niet helemaal duidelijk wat dit nou precies doet.
Is er iemand die de kit erop heeft zitten en misschien kan uitleggen wat de kit nou exact doet?
En is het de ruim 500 euro waard of is het zonde van de centen?

Hij maakt in ieder geval een stuk meer geluid heb ik begrepen, maar wat doet hij verder..?
En je kan hem combineren met een PowerCommander, alleen dan toen ging de totaal prijs iets te fanatiek omhoog8)7

Ik heb dat ding dus onlangs op een 1190 geschroefd, en je krijgt er inderdaad een bak inlaatgeluid voor terug. Ik deed 't vooral om de standaard airbox in de kliko te kunnen gooien, dat ik er daarbij wat aan koppel op vooruitgegaan ben en hij een stukje prettiger oppakt is natuurlijk mooi meegenomen.

Of het die sloot knaken waard is? Dat moet iedereen voor zichzelf bepalen, maar persoonlijk vind ik 't nergens op slaan. Helaas zijn er niet veel alternatieven.
 
Ik kan de aanschafwaarde van die Rottweiler kit ook nog niet helemaal rijmen. Ik rij zelf veel woon-werk kilometers en vooral het oliën van het filter vind ik dan toch een nadeel, ik geloof niet dat je dat pas na 15.000km hoeft te doen. Daarbij vind ik een paar extra PK ook niet zo heel erg noodzakelijk.

Gisteren de crashbars gemonteerd *O* wat een eitje

LJhMmB1.jpg


OV5uK0f.jpg


heb voor de originele KTM beugels gekozen, schijnen goed te werken (ik hoop er nooit achter te komen) en ik vind dat ze er erg minimalistisch uitzien. Pasvorm is werkelijk perfect, kwaliteit vind ik ook erg goed, zeker beter dan wat ik bijvoorbeeld van touratech heb gezien. Ik wacht alleen nog op een radiateur beschermer, zal wellicht wat lastiger zijn die te monteren zo.
 
Ik heb ook gekozen voor de originele valbeugels, ga er van uit dat ik ze niet nodig heb en vind de originele ook het mooist.
Radiator beschermer heb ik ook, volgens mij ook te monteren zonder de valbeugels te demonteren.
 
Ik heb op de 1050 en op de 1090 (die gekocht 🤤) test gereden. Je moet op allebei rijden en dan weet je precies wat iedereen hier bedoeld.
 
Ik heb met hetzelfde dilemma, of nee luxeprobleem gezeten... vraag @OHARA maar.

Inclusief Powercommander zit je rond de €1000.
Wat ga je ermee winnen? 5 pk?
€200 voor 1 pk.

Ruil hm in op een 1290, zou ik zeggen.
Kost je misschien €7000. Heb je wel 160 pk.
Is ook €200 per pk.

Maaaaar dan krijg je dus het dikkere blok, tft scherm, cruise controle en alle shit er gratis bij!

Is dat ff een tip op de zondagavond of niet dan?!

:+

Hahaha, wat een tip man!
Ik vind die 1090 nog veelte leuk om nu al in te ruilen op een 1290.
Misschien ga ik dat uiteindelijk doen, misschien ook niet.

Kwam laatst nog een 1290 tegen en ben er een stukkie achteraan gereden.
Dus dat werd natuurlijk een beetje spelen.. Vond dat de 1090 hem best goed kon bijhouden, 1290 natuurlijk sneller maar niet spectaculair.
Maar qua looks vind ik hem wel mooier!
Achja..

Wat vond ik de voordelen?
- Pakte beter op
- Minder warm zadel
- Ik houd van het extra intake geluid
- Het gevoel dat ik nu wel offroad kon rijden zonder dat ik stof op zuig
- nog meer vermogen samen met power commander

Nadelen?
- De prijs 500 euro is gewoon veel
- Controleren of je filter nog ingevet is (iedere keer die tank er weer af halen wordt irritant)
- Als je filter niet meer ingevet is, moet je hem invetten en kan je dus soms niet rijden, mits je een extra over filter hebt zoals ik had).
- Als filter niet ingevet is filtert deze uiteraard ook niet meer
- Sommige vinden intake geluid niks
- Als je veel offroad rijdt moet dus de tank er vaak vanaf, maar je weet zeker dat je blok schoon blijft

Duidelijk verhaal, goed om even te weten!
Als ik dit zo lees zakt mijn interesse wel in de Rottweiler.
Dat beter oppakken blijf ik dan wel interessant vinden, maar elke keer checken of die filter ingevet is..

Denk dat ik deze upgrade nog ff links laat liggen :P

Ik heb dat ding dus onlangs op een 1190 geschroefd, en je krijgt er inderdaad een bak inlaatgeluid voor terug. Ik deed 't vooral om de standaard airbox in de kliko te kunnen gooien, dat ik er daarbij wat aan koppel op vooruitgegaan ben en hij een stukje prettiger oppakt is natuurlijk mooi meegenomen.

Of het die sloot knaken waard is? Dat moet iedereen voor zichzelf bepalen, maar persoonlijk vind ik 't nergens op slaan. Helaas zijn er niet veel alternatieven.

Thanks, duidelijk:t

Ik kan de aanschafwaarde van die Rottweiler kit ook nog niet helemaal rijmen. Ik rij zelf veel woon-werk kilometers en vooral het oliën van het filter vind ik dan toch een nadeel, ik geloof niet dat je dat pas na 15.000km hoeft te doen. Daarbij vind ik een paar extra PK ook niet zo heel erg noodzakelijk.

Gisteren de crashbars gemonteerd *O* wat een eitje

LJhMmB1.jpg


OV5uK0f.jpg


heb voor de originele KTM beugels gekozen, schijnen goed te werken (ik hoop er nooit achter te komen) en ik vind dat ze er erg minimalistisch uitzien. Pasvorm is werkelijk perfect, kwaliteit vind ik ook erg goed, zeker beter dan wat ik bijvoorbeeld van touratech heb gezien. Ik wacht alleen nog op een radiateur beschermer, zal wellicht wat lastiger zijn die te monteren zo.

Met dat vermogen van jou zijn die extra PK's ook niet nodig denk ik zo..

Vind die originele onderdelen altijd wel mooier staan, past vaak net ff beter bij de fiets. Behalve de einddemper, maar daar heb je een goed alternatief voor gevonden:t
 
Hahaha, wat een tip man!
Ik vind die 1090 nog veelte leuk om nu al in te ruilen op een 1290.
Misschien ga ik dat uiteindelijk doen, misschien ook niet.

Kwam laatst nog een 1290 tegen en ben er een stukkie achteraan gereden.
Dus dat werd natuurlijk een beetje spelen.. Vond dat de 1090 hem best goed kon bijhouden, 1290 natuurlijk sneller maar niet spectaculair.
Maar qua looks vind ik hem wel mooier!
Achja..



Duidelijk verhaal, goed om even te weten!
Als ik dit zo lees zakt mijn interesse wel in de Rottweiler.
Dat beter oppakken blijf ik dan wel interessant vinden, maar elke keer checken of die filter ingevet is..

Denk dat ik deze upgrade nog ff links laat liggen :P



Thanks, duidelijk:t



Met dat vermogen van jou zijn die extra PK's ook niet nodig denk ik zo..

Vind die originele onderdelen altijd wel mooier staan, past vaak net ff beter bij de fiets. Behalve de einddemper, maar daar heb je een goed alternatief voor gevonden:t
Als je beter oppaken wilt kan je ook alleen de fuel dongles plaatsen. Sscheelt 450 euro
 
Als je beter oppaken wilt kan je ook alleen de fuel dongles plaatsen. Sscheelt 450 euro
Hahaha, wat een tip man!
Ik vind die 1090 nog veelte leuk om nu al in te ruilen op een 1290.
Misschien ga ik dat uiteindelijk doen, misschien ook niet.

Kwam laatst nog een 1290 tegen en ben er een stukkie achteraan gereden.
Dus dat werd natuurlijk een beetje spelen.. Vond dat de 1090 hem best goed kon bijhouden, 1290 natuurlijk sneller maar niet spectaculair.
Maar qua looks vind ik hem wel mooier!
Achja..



Duidelijk verhaal, goed om even te weten!
Als ik dit zo lees zakt mijn interesse wel in de Rottweiler.
Dat beter oppakken blijf ik dan wel interessant vinden, maar elke keer checken of die filter ingevet is..

Denk dat ik deze upgrade nog ff links laat liggen :P



Thanks, duidelijk:t



Met dat vermogen van jou zijn die extra PK's ook niet nodig denk ik zo..

Vind die originele onderdelen altijd wel mooier staan, past vaak net ff beter bij de fiets. Behalve de einddemper, maar daar heb je een goed alternatief voor gevonden:t

Ik heb vorig jaar de 1090 S ingeruild voor de 1290 SAS nog geen moment spijt
Het vermogen is over kil maar de vering is in drempel land super .
De 1090 heeft voldoende vermogen dat is geen punt. Maar de 1290
motor is veel soepeler als de 1090 . loopt lekker op de cruise op lage toerental.
pakt dan lekker soepel op . dongels zullen bij mijn machine niet veel uithalen.
 
Vrijdag verlof. Laat ik dan de 1290 SAS eens ga halen! Schijnt mooi weer te worden. Mag ook wel. Eerst 250km heen op de GS en dan 250km terug op de SAS.
Ik zoek ze altijd uit bij dealers aan de andere kant van het land, haha! Eerste onderdelen komen/zijn al binnen deze week. Vandaag komt hopelijk een Arrow demper binnen, zgan die ik kon overnemen. (Zelfde als @Danman) En morgen/donderdag hopelijk een smoked Givi ruitje..2e pinksterdag een ritje met kameraden op de planning staan, hoop dan alles gemonteerd te hebben en knallen met dat ding! We hebben al een lunch gereserveerd ergens. Horeca mag van 1200 uur weer open die dag, haha!
 
Ik heb besloten dat ik misschien toch crashbars op de 1090 wil. Liefst de originele ktm crashbars. Vind het best wel prijzig voor een hoopje buizen, heeft er toevallig iemand een linkje voor mij waar ze redelijk goedkoop staan?
 
Ik heb besloten dat ik misschien toch crashbars op de 1090 wil. Liefst de originele ktm crashbars. Vind het best wel prijzig voor een hoopje buizen, heeft er toevallig iemand een linkje voor mij waar ze redelijk goedkoop staan?

Wat klopt hier niet? :P

Je zou motorcorner eens kunnen proberen, die hebben vaak wel scherpe prijzen en leveren snel.
 
ktm crashbars zijn overal wel ongeveer dezelfde prijs voor zover ik ze heb kunnen vinden, maar ik vind de prijs-kwaliteit verhouding erg goed. Wil je goedkoper dan zijn de Heed beugels wellicht wat gunstiger geprijsd.
 
ktm crashbars zijn overal wel ongeveer dezelfde prijs voor zover ik ze heb kunnen vinden, maar ik vind de prijs-kwaliteit verhouding erg goed. Wil je goedkoper dan zijn de Heed beugels wellicht wat gunstiger geprijsd.
gezien dat Heed en Givi even duur zijn als je goed zoekt alleen Givi is niet in oranje beschikbaar maar alleen zwart.
 
Is er iemand in dit topic met ervaring van de1050 ?

Ik overweeg heeel mss een ruil van mijn v strom 650 xt uit 2018 voor een 1050 uit 2016.

De v strom is enorm goedkoop in verbruik. 1: 26 is heel normaal. Maar die 1050 lonkt....
Ik weet dat deze slechts 95pk heeft maar ter vervanging van de strom met 71 is er toch enige winst..

Vanmorgen even op gelet, over een afstand van 60 km bij 100 tot 115 km/h een gemiddelde gehaald van bijna 1:23 volgens de bc.
 
boordcomputers zijn zelden betrouwbaar ;) Hoewel die va de ktm redelijk in de buurt komt soms. ik zet de teller altijd op 0 na tanken, bereken ik even wat het verbruik is. Meestal rond de 1:17
 
Ik rij ook 1:17 maar vind het leuk om een beetje vlot op te trekken en tussensprintjes te doen en rij meestal op de snelweg ook behoorlijk door. Denk dat als je veel constanter rijdt en woonwerk-verkeer doet bij gematigde snelheid 1:20 makkelijk haalbaar is. Ach en wat kost een liter benzine vandaag de dag nog, de prijzen zijn al maanden laag. 😉
 
Ik heb met hetzelfde dilemma, of nee luxeprobleem gezeten... vraag @OHARA maar.

Inclusief Powercommander zit je rond de €1000.
Wat ga je ermee winnen? 5 pk?
€200 voor 1 pk.

Ruil hm in op een 1290, zou ik zeggen.
Kost je misschien €7000. Heb je wel 160 pk.
Is ook €200 per pk.

Maaaaar dan krijg je dus het dikkere blok, tft scherm, cruise controle en alle shit er gratis bij!

Is dat ff een tip op de zondagavond of niet dan?!

:+
Idd 😂😂 .... Na een Whatsapp verhaal van 3 dagen lang en een bezoek aan de plaatselijke motordealer na 4 bakken koffie en een broodje gezond tot de conclusie gekomen dat ........ het nergens op slaat die kit.
 
Ik heb sinds afgelopen week ook de Cool Cover over mijn Powersports zadel van de 1190 Adventure zitten. Ik zag een exemplaar bij Andre Motors in Ermelo op een 1290 zitten en was erdoor geintrigeerd.

Eerdere pogingen ter verbetering isoleren hitte in het zadel bij het zitvlak (de KTM air kit met 3 plastic deeltjes om de airflow te verbeteren en het stukje zelfklevend aluminium onder het zadel) boden geen oplossing. Ik heb het zadel in de hoogste stand.

Afgelopen zondag kreeg ik (bij koude wind en buiten temperatuur van 15-18 graden) werkelijk een zelfs ietwat koude kont.
Vanaf ongeveer 20 graden buiten temperatuur lijkt dit zadel voor mij de ideale oplossing. Het uiterlijk is even wennen, maar ach. En het zit goed.
Aandachtspunt is dat het aanbrengen om het zadel weliswaar maar 1 minuut werk is, maar het daarna terug vastklikken van het zadel lastig is door de dikkere laag.

Ik heb nu wellicht de dure aluminium isolatie van heatshieldings ( 5mm | ARMOR zelfklevend | Hittewerende mat glasvezel met stevige aluminium laag tot 950 °C) voor niets gekocht, maar dat ga ik toch nog aanbrengen zodat het rijden bij koelere temperaturen zonder hoes ook beter te doen is. Ik zal daarvan nog een review plaatsen t.z.t.

Over de Cool cover: Op youtube komen lovers en haters van dit product langs, maar ik ben er na die ene rit van 4 uur zeer positief over. Niks meer staan tussendoor om de kont af te koelen. Geen aanpassingen aan de katalysator of airbox of uitlaat sensoren nodig. Dus voor mij top!Bekijk bijlage 1501940

Daar ben ik weer met de hitte reeks deel 999 |(
Na flink wat lange ritjes met de cool cover bevalt hij me nog erg goed, al is het bij een graad of 15-18 gewoon fris (lees: koud) aan de kont.
Het is geen oplossing om de cover alleen bij 25 graden of meer te gebruiken, want dan wordt het zadel bij 15-25 graden nog steeds erg warm, zeker bij slomere ritjes om de kerk.
Dus toch maar besloten om het hitte folie dat ik nog had liggen, te gebruiken om een soort hitteschild te maken direct achter de tank. Ik kwam op het idee door het volgende Italiaanse forum, waar men het standaard geleverde plastic hitteschild vanaf de Super Adventure 1290 bouwjaar 2017 besprak:
www.MyKTM.it » KTM Forum Italia • Leggi argomento - Protezione sottosella KTM. Dit hitteschild is niet leverbaar voor de 1190, maar men heeft er goede ervaringen mee. Zie het topic.

EDIT:
2016 1290SA(T) seat heatshield upgrade
Betere link met beschrijving van waar de warmte moet worden afgeschermd, deze heb ik nagemaakt.
/EDIT

Hieronder mijn geknutselde variant met serieus folie eronder. Aan de zijkanten kan het folie mooi achter de air deflectors worden vastgezet.

Ik ga eerst een uur rijden in deze opstelling, dus zonder het folie direct op het zadel geplakt. Kijken of dit al afdoende is. Het belangrijkste schijnt te zijn dat ook de twee middelste steunen waar het zadel op rust goed geïsoleerd worden, want het metaal van die steunen geeft de meeste warmte door aan het zadel. Ik zal mijn ervaringen delen.
 

Bijlagen

  • 20200526_170833.jpg
    20200526_170833.jpg
    1,7 MB · Weergaven: 24
  • 20200526_170846.jpg
    20200526_170846.jpg
    1,7 MB · Weergaven: 23
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan