KTM 1050/1090/1190/1290 Adventure Topic, Op eenzame hoogte.

Heel gek dat er geen levering direct geschikt voor de Adventure 1190 wordt aangeboden door KTM, als dat ene onderdeel goed blijkt te werken.
Ik vind het warme zadel vele malen hinderlijker dan eventuele warme onderbenen. Met laarzen aan voel je dat al een stuk minder.

Waarschijnlijk mis ik wel een paar aangedragen 'fixes' maar onderstaand lijstje geeft wel aan hoe de Adventure eigenaren dit als een probleem ervaren en hoe ze zelf gaan knutselen en uitproberen. Mij heeft het uiteindelijk ook teveel geld gekost.

1. Standaard KTM oplossing met 3 spoilertjes (werkt nauwelijks; paar tientjes)
2. Standaard KTM oplossing met lullig laagje zelfklevend aluminium onder tegen het zadel aangeplakt (werkt nauwelijks; paar tientjes)
3. Rottweiler air intake set (al dan niet compleet) (kan ik niet beoordelen, ik wil de setup liever standaard houden; van goedkope fuel dongles tot aan bizar dure set.
4. Zijpanelen Wings, Puig, KTM, Inpreda, etc. KTM en Wings bizar duur, Puig en Inpreda ok, maar helpt meer tegen warmte benen dan zadel)
5. Inventieve 'fixes' met zelfgemaakte plexiglas of plastic panelen of met luchthappers erin. Heb zelfs dikke (tuin)slangen langs zien komen om een airflow onder het zadel te genereren.. (het oog wil ook wat)
5. Andere uitlaat (heb ik.. maakt niks uit)
6. Katalysator er tussenuit laten halen (geen optie, beetje aso in deze tijd vind ik)
7. Achterste cylinderuitgang wrappen of kant en klaar geisoleerd exemplaar (helpt nauwelijks lees ik)
8. Cool cover (werkt eigenlijk te goed bij gangbare temperaturen tot 20 graden)
9. BLIJKT KTM al sinds 2017 een fix in huis te hebben die ze standaard leveren op de SAS 2017-2019. Eigenlijk schandalig.

Ik moet zeggen dat de achterste uitlaat met isolatie Orgineel wel goed vind werken . is ook beter voor je schokdemper al die hitte beinvloed ook de werking .
Je kan ook heel goed koop isolatieband over je uitlaat rollen kijken wat dat doet .
 
BMW een stuk verder?
Die zetten er gewoon een gigantische ruit op.
Een opzet ruitje is ook tricky.
Ik heb er één gebruikt van Ali, werkt goed.
Maar na 2 jaar wel barstjes rond de bevestigingspunten van de ruit.B|
Waarschijnlijk door het extra gewicht en trillingen.
 
Bij mij hielp dat voor geen meter...
En dan had ik nog voor verwarmde ERGO-zadels gekozen ... voor Zuid-Frankrijk.... pfffffffffffffff .
Ik had me toen voor 1 keertje niet voldoende ingelezen... en er -letterlijk- de prijs voor betaald !

Maar heb je ook wel de openingen dichtgetaped bij de middelste zadelsteunen? Daar komt bij het standaard hitteschild nog hete lucht doorheen. Tape je dat dicht, dan blijft het zadel een stuk koeler.
 
gisteren nog een paar uur gereden, mijn verwarmde zadel bleef eigenlijk op een prima temperatuur :+ nog een kleine ongeplande offroad excursie gemaakt, dankzij laagstaande zon, scherpe bocht en een plots opdoemende auto. Ging eigenlijk vebazingwekkend goed... heb al zin in de offroad cursus over twee weken :+
 
gisteren nog een paar uur gereden, mijn verwarmde zadel bleef eigenlijk op een prima temperatuur :+ nog een kleine ongeplande offroad excursie gemaakt, dankzij laagstaande zon, scherpe bocht en een plots opdoemende auto. Ging eigenlijk vebazingwekkend goed... heb al zin in de offroad cursus over twee weken :+

Ben benieuwd hoe ik morgen het zadel ga ervaren..Anders inderdaad maar wat laminaatondergrond eronder plakken, haha! Cursus Off-Road? Mooi man! Op eigen motor of?
 
Vandaag bij mijn verlosser langs geweest.

Eindelijk het licht gezien.


Wat een een verbetering na de 1000 beurt.
Nog iets soepeler met de dikkere olie.
Heerlijk dat doortrekken met wat meer toeren. Dus direct maar de long way home genomen.:]

Ik heb nu alleen een probleempje met v Max. Hoe lossen jullie dit op? Waarschijnlijk moet ik een training zelf discipline gaan volgen 🤪
 
Wie gebruikt er een hoes op zijn 1290 SAS? Ik zoek er één met de juiste dimensies, eentje die waterdicht is.

Ik gebruik er een van DS Covers, prima ding, hitte bestendig aan de binnenzijde, stevige clip aan de onderkant tegen opwaaien en 2 ring ogen thv het voorwiel om een kettingslot of iets doorheen te halen. En niet al te duur.
 
Wie gebruikt er een hoes op zijn 1290 SAS? Ik zoek er één met de juiste dimensies, eentje die waterdicht is.

Ik heb ook Verheul. Fijne ademende hoes. Echter door met name zonlicht kan hij wel snel verdrogen en kwetsbaar worden. Af en toe behandelen zou moeten, maar ja gedoe ..
 
Ik gebruik de Oxford Stormex XL, super blij mee. 1190 is dan voor 95% bedekt, je ziet alleen een klein deel van de banden. Met touring ruit in hoogste stand.
 
Zo! Gisteren 500km snelweg gereden! Ook niks aan, maar je moet wat als je een 1290 SAS wilt halen. Eerste indruk: Wat een verslavend vermogen! Hoewel alleen nog maar recht toe recht aan gereden, kom ik later wel met een uitgebreid verslag t.o.v. mijn GS die ik hiervoor had. Wel moest ik erg wennen aan het remmen. Bij mijn GS kon ik met een pinkje vol in de ankers en nu moet ik weer "ouderwets" knijpen. De KTM heeft een afleverbeurt gehad waar alle vloeistoffen zijn vervangen, dus dat kan het ook niet zijn. Wellicht het karakter van de motor..De TFT is schitterend, onderweg in 2 minuten had ik mijn iPhone gekoppeld en muziek via het TFT naar mijn headset. Evenals Navi via het TFT. Dit was erg simpel.

Ook gelijk de Arrow demper gemonteerd die ik voordelig kon overnemen van iemand. Vandaag tankpad/knee pads en tankdopsticker plakken. Donker ruitje dat ik had besteld, kwam transparant binnen. (na dubbelgechecked door mij en winkel), die is weer retour. Ben dus nog wel op zoek naar een mooi donker ruitje.

3496CC7B-419C-42A3-AB2C-04F2D8F42AF9.jpeg
 
Ja, aan die remmen kon ik indertijd ook maar moeilijk wennen... zeker met dat enorme vermogen, is dat een vreemde keuze van KTM (omwille van de off-road-mogelijkheden van deze motor ?)
Bij een recente proefrit met een kleinere broer , de 790 Adventure , bleek het echter wél te kunnen : fluks remmen met 1 vingertje.
 
Ja, aan die remmen kon ik indertijd ook maar moeilijk wennen... zeker met dat enorme vermogen, is dat een vreemde keuze van KTM (omwille van de off-road-mogelijkheden van deze motor ?)
Bij een recente proefrit met een kleinere broer , de 790 Adventure , bleek het echter wél te kunnen : fluks remmen met 1 vingertje.

We zijn verwend Slijk door het geweldige remsysteem op de BMW...;-)
 
Je moet flink knijpen inderdaad, maar ook vind ik er weinig gevoel in zitten. Dat was op de 690's een stuk beter.
 
Je moet flink knijpen inderdaad, maar ook vind ik er weinig gevoel in zitten. Dat was op de 690's een stuk beter.

Had jij nou net als ik een 1090?
Bij dat model hebben ze helaas bespaard op de rempomp, de 1290 heeft een radiale pomp en vind ik beduidend beter en harder remmen.
Niet dat de 1090 slecht remt, verre van nu met de Galfer schijven en straat gesinterde blokken, maar vergeleken met 1290 (en zeker met een GS) kan het wel wat beter.
 
Vandaag voor het eerst met iemand achterop gereden.
Ik weet nu wat @SLIJKMOTO bedoelt na het moeten keren met duo op een krappe weg met wegverkanting.
Maar zolang je de boel rijdend houd stuurt het lekker makkelijk bergje op en af.
Ook het vermogen help om eenvoudig bergje op te gaan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan