KTM 1050/1090/1190/1290 Adventure Topic, Op eenzame hoogte.

Dit is misschien ook een optie 🤔
Er staan ook filmpjes hoe je de tool zelf kan maken

Als een motor minder dan 10 jaar oud is, dan is dit 9vd10 keer de oplossing.

Er zit dan gewoon een beetje vuil tussen de leerling en de buitenpost. Echt in 10 minuutjes opgelost, en daarna gewoon met regelmaat even de stofkap los maken en schoon houden om het te voorkomen.
 
Nu we het toch over de voorvork hebben: mijn 1190 hobbelt ondertussen weer vervelend.
Soms heb ik er weinig last, maar zijn ook momenten dat die stuitert. Geen balhoofspeling, nieuwe banden, goed gebalanceerd, wiel onlangs gericht en alles op moment gemonteerd.

Ben al aantal keer terug geweest bij Hyperpro en iedereen die de voorvork bekijkt erkent het probleem.
De eerste paar cm zit die behoorlijk 'vast', ik zou het niet meer kleven noemen. En vandaar dus het vervelende rij-gedrag.

Ze gaan 'm weer opnieuw opmaken en nemen het gelukkig heel serieus. Moet alleen nog even geduld hebben.

Zij zien wel vaker de 1190/1290 met dezelfde problemen, schijnt een veelvoorkomend probleem te zijn met WP? Sommige krijgen ze helemaal perfect en er zijn ook voorvorken die maar probleem gevallen blijven.

Ik kan er maar weinig over vinden op het internet, wie is er nog meer bekend mee?

Bij m'n vorige 1290 (een sa-t) merkte ik dit op lage snelheid, tot 50km/u zeg maar.
Nooit echt verder in verdiept omdat ik er weinig last van had.
Wat best wel eens invloed er op zou kunnen hebben, is hoe strak de vorkpoten vast zitten in de kroon platen.

Bij m'n 690 enduro eens gehad, die veerde heel slecht na een revisie, maar ik had simpelweg de bouten te strak aangedraaid.
 
knap waardeloos dat hobbelen. Zelf gelukkig geen last van. Maar de 'hobbel' moet toch ergens van komen, en dat zal een onbalans in het wiel zijn. Dat het versterkt wordt door slecht aanprekende vering kan, maar de input komt uit het wiel. Wellicht dat en zijdelings een onbalns in zit die je statisch niet gebalanceerd krijgt?

Voorvork keerringen slijten ook gewoon hoor, als daar vuil onder komt is de afdichting gewoon niet goed meer en moet ie vervangen worden. Als de olie ververst moet worden even nieuwe keerringen en stofkappen erin is niet meer dan logisch.
 
Haan in Schijndel weet wel raad met spaakwielen.

Er zijn 2 dingen waar dealers vanaf moeten blijven; en dat zijn (spaak)wielen en vering.
 
[UPDATE] enkele weken geleden heb ik toch ook maar de onderkant van het zadel geisoleerd met hetzelfde materiaal als in de post hierboven. Ik had nog een stuk over van heatshielding.com. Dit scheelt enorm, ik heb vorige week met 35 graden naar Noordwijk gereden en het zadel werd niet onaangenaam heet.
Ik heb dan ook mijn cool cover nu op MP gezet, de isolatie optie is toch de beste gebleken en voldoet bij alle temperaturen prima.

20200812_142451.jpg
20200812_142436.jpg
 
[UPDATE] enkele weken geleden heb ik toch ook maar de onderkant van het zadel geisoleerd met hetzelfde materiaal als in de post hierboven. Ik had nog een stuk over van heatshielding.com. Dit scheelt enorm, ik heb vorige week met 35 graden naar Noordwijk gereden en het zadel werd niet onaangenaam heet.
Ik heb dan ook mijn cool cover nu op MP gezet, de isolatie optie is toch de beste gebleken en voldoet bij alle temperaturen prima.

Bekijk bijlage 1532712Bekijk bijlage 1532713

Kan jij mij vertellen waar jij die hitte plak folie onder de zadel gekocht hebt. ik heb zelf iets in de richting gekocht maar dat werkt niet plakt en de alu is te dun
 
..
Nou ik kan je vertellen dat is helemaal ruk dat ding zit er nu nog in, en al vanaf het begin is het stug eerst dacht ik aan sticslip maar dit bleek na eigen onderzoek niet te zijn......
Bedankt voor je interessante bericht! Ik krijg dat gevoel ook een beetje, met de orginele WP veren had ik het niet of minder voor mijn gevoel.

Ik heb de 1190 nu ruim een jaar en vorig jaar augustus bij Hyperpro langsgeweest omdat de motor zoveel dook bij flink remmen (kwam van een GS vandaan).
Over de progressieve veer ben ik opzich tevreden, want het duiken is niet meer zo aanwezig.
Het 'hobbelen' kan ik mij niet echt herinneren met mijn eerste ritten, lange tijd dacht ik ook dat mijn velg lag die een slag had.

Ben jij weer terug gegaan naar de orginele WP veren en was het toen opgelost?

knap waardeloos dat hobbelen. Zelf gelukkig geen last van. Maar de 'hobbel' moet toch ergens van komen, en dat zal een onbalans in het wiel zijn. Dat het versterkt wordt door slecht aanprekende vering kan, maar de input komt uit het wiel. Wellicht dat en zijdelings een onbalns in zit die je statisch niet gebalanceerd krijgt?

Voorvork keerringen slijten ook gewoon hoor, als daar vuil onder komt is de afdichting gewoon niet goed meer en moet ie vervangen worden. Als de olie ververst moet worden even nieuwe keerringen en stofkappen erin is niet meer dan logisch.
Ik sluit het niet uit, maar mijn spaakwiel is opnieuw gericht dit jaar, nieuwe banden erop.
En ik ging van ruim 85 gram lood nu naar iets van 45 gram bij balanceren. Lijkt mij niet slecht gezien het gewicht van de TPS in de velg.

Vorig jaar zijn er nieuwe keerringen ingegaan (SKF groen), Hyperpro veren en nieuwe olie, zal niet in 5000km versleten zijn denk ik :)

Haan in Schijndel weet wel raad met spaakwielen.

Er zijn 2 dingen waar dealers vanaf moeten blijven; en dat zijn (spaak)wielen en vering.

Klopt, ik heb mijn voorwiel daar laten richten. Draait nu weer heel mooi rond!
 
Bedankt voor je interessante bericht! Ik krijg dat gevoel ook een beetje, met de orginele WP veren had ik het niet of minder voor mijn gevoel.

Ik heb de 1190 nu ruim een jaar en vorig jaar augustus bij Hyperpro langsgeweest omdat de motor zoveel dook bij flink remmen (kwam van een GS vandaan).
Over de progressieve veer ben ik opzich tevreden, want het duiken is niet meer zo aanwezig.
Het 'hobbelen' kan ik mij niet echt herinneren met mijn eerste ritten, lange tijd dacht ik ook dat mijn velg lag die een slag had.

Ben jij weer terug gegaan naar de orginele WP veren en was het toen opgelost?


Ik sluit het niet uit, maar mijn spaakwiel is opnieuw gericht dit jaar, nieuwe banden erop.
En ik ging van ruim 85 gram lood nu naar iets van 45 gram bij balanceren. Lijkt mij niet slecht gezien het gewicht van de TPS in de velg.

Vorig jaar zijn er nieuwe keerringen ingegaan (SKF groen), Hyperpro veren en nieuwe olie, zal niet in 5000km versleten zijn denk ik :)



Klopt, ik heb mijn voorwiel daar laten richten. Draait nu weer heel mooi rond!

Als je met hobbelen stuiteren over de hobbels bedoelt dan is dit correct de veerweg voor comfort bestaat niet meer.
Het induiken van is wel een heel stuk minder.
En ik kom ook van een BMW af dus herken wat jij zegt.

De bedoeling is om de orginele veren weer terug te zetten, maar ik zit nog steeds met de lekkage van de vork word afspraak gemaakt bij KTM
 
duiken is even wennen als je van een GS afkomt, in principe niet erg natuurlijk.

In 5000km zou het spul nog wel goed moeten zijn, tenzij je veel offroad hebt gereden wellicht. Zijn de glijbussen toen ook vervangen of gecontroleerd?
 
Kan jij mij vertellen waar jij die hitte plak folie onder de zadel gekocht hebt. ik heb zelf iets in de richting gekocht maar dat werkt niet plakt en de alu is te dun

dat dikke aluminium kun je gemakkelijk modelleren, dus plakken van de onderste laag is niet nodig. de bovenste (op de onderkant van het zadel) heb ik wel geplakt. Belangrijk dat je de zadelsteunen goed isoleert (geen grote ruimte eromheen voor de hete lucht), daar wil nog wel warmte doorheen komen anders.
 
Het hobbelen/stuiteren is heel wisselend. Ik kan nog niet echt ontdekken waarom. De ene helft van de rit is best oke, maar na een korte pauze is het ineens weer ruk of andersom.
Hoe meer snelheid, hoe minder het probleem. Bij 20km/h op een klinkerweg stuiter ik soms helemaal weg, maar met 120km/h heb weinig last.

Er heeft een andere monteur aan mijn motor gewerkt, dan die mij advies gaf (was ziek). Het advies was namelijk om ook keerringen te vervangen, omdat de voorvork 'wat' kleefde.
Maar heb na de montage er altijd een raar gevoel aan over gehouden, er waren al kleine dingetjes niet goed gegaan.
Ik vraag me zeker af de toleranties van de bussen zijn gecontroleerd, voor mijn gevoel is het een haastklus geweest.

Ik heb alles uitgelegd en wordt gelukkig heel serieus opgepakt, moet helaas alleen nog 7 weken wachten. ;)
 
Ik laat de KTM er niet voor staan, gas erop!
Voordeel daarvan is dat ik dan nauwelijks last heb, omdat die uit de vering wordt getrokken. Dus tot die tijd een prima oplossing :P
 
Het hobbelen/stuiteren is heel wisselend. Ik kan nog niet echt ontdekken waarom. De ene helft van de rit is best oke, maar na een korte pauze is het ineens weer ruk of andersom.
Hoe meer snelheid, hoe minder het probleem. Bij 20km/h op een klinkerweg stuiter ik soms helemaal weg, maar met 120km/h heb weinig last.

Er heeft een andere monteur aan mijn motor gewerkt, dan die mij advies gaf (was ziek). Het advies was namelijk om ook keerringen te vervangen, omdat de voorvork 'wat' kleefde.
Maar heb na de montage er altijd een raar gevoel aan over gehouden, er waren al kleine dingetjes niet goed gegaan.
Ik vraag me zeker af de toleranties van de bussen zijn gecontroleerd, voor mijn gevoel is het een haastklus geweest.

Ik heb alles uitgelegd en wordt gelukkig heel serieus opgepakt, moet helaas alleen nog 7 weken wachten. ;)

Mijn ervaring over specialisten JJ suspension. die weten waar ze mee bezig zijn.
 
dat dikke aluminium kun je gemakkelijk modelleren, dus plakken van de onderste laag is niet nodig. de bovenste (op de onderkant van het zadel) heb ik wel geplakt. Belangrijk dat je de zadelsteunen goed isoleert (geen grote ruimte eromheen voor de hete lucht), daar wil nog wel warmte doorheen komen anders.

Een stukje voor 80 euro heb ik dat goed gezien
 
Ik heb destijds bij Heat Shielding "Thermo-Tec Suppressor geluids en hitte werende mat gekocht". Ook niet goedkoop maar goedkoper dan dit alternatief. Ik heb nog wel een stuk over.
 
Iemand hier die een Zumo 396 gekoppeld heeft met de 1290?

Mijn Zumo slikt het niet dat de sas gekoppeld is met de oortjes en overrulend de verbinding met als gevolg geen muziek via de sas.
 
Plus daarbij dat mijn autisme compleet met me aan de haal gaat als het gaat om het TFT scherm wat om de haverklap van dag naar nacht en visa versa veranderd.
als je TFT scherm niet wil laten omschakelen kun je de sensor afplakken dan blijft hij altijd donker .
voor mij leest dat ook nog prettiger
 
Iemand hier die een Zumo 396 gekoppeld heeft met de 1290?

Mijn Zumo slikt het niet dat de sas gekoppeld is met de oortjes en overrulend de verbinding met als gevolg geen muziek via de sas.
Die 2 gaan niet samen, tenminste mij ook niet gelukt.

Alles via de Zumo en geen bediening aan het stuur, of koppelen via KTM en geen koppeling maken met de Zumo.
 
als je TFT scherm niet wil laten omschakelen kun je de sensor afplakken dan blijft hij altijd donker .
voor mij leest dat ook nog prettiger

Dat ze in het menu geen optie laten zijn, begrijp ik werkelijk waar niet......
Is toch gewoon software?
 
Terug
Bovenaan Onderaan