KTM 1050/1090/1190/1290 Adventure Topic, Op eenzame hoogte.

beetje gelijk aan de remmen op de mountainbike... zit er toch nog wat speling tussen bouten en de gaten in de remklauwen
 
Dit heb ik ook gedaan nadat ze bij de dealer de boel gewoon hadden vastgezet. Maakte een groot verschil idd! Ben wel super geirriteerd dat de duur betaalde “professional” de juiste procedure niet volgt. Dat maakt dat ik besloten heb voortaan meer zelf te gaan doen....
Ik probeer me voor te stellen hoe het volgen van de juiste procedure tot een minder sponzige rem leidt. Wordt dan bereikt dat de remblokken aan beide zijden van de schijf tegelijkertijd de schijf aanraken bij remmen en/of de druk gelijkmatiger verdeeld wordt over het remblok? Wat is dan situatie als het niet volgens voorschrift is gedaan?

Idd heel irritant als een dealer het niet goed doet. Maar zou deze werkwijze dan heel specifiek voor KTM zijn? Het zijn toch gewoon Brembo-remmen die veel gebruikt worden?
 
Dit heb ik ook gedaan nadat ze bij de dealer de boel gewoon hadden vastgezet. Maakte een groot verschil idd! Ben wel super geirriteerd dat de duur betaalde “professional” de juiste procedure niet volgt. Dat maakt dat ik besloten heb voortaan meer zelf te gaan doen....
Dit heb je hoop ik nu ook gemeld bij de dealer.
 
Wat ook weleens kan helpen om een beter gevoel bij het remmen te krijgen, is een nachtje het systeem met een beetje druk erop te laten staan (tiewrapje om de remgreep/stuur heen) de theorie hierachter weet ik niet, maar het werkt wel.
 
Wat ook weleens kan helpen om een beter gevoel bij het remmen te krijgen, is een nachtje het systeem met een beetje druk erop te laten staan (tiewrapje om de remgreep/stuur heen) de theorie hierachter weet ik niet, maar het werkt wel.
Dat heb ik al geprobeerd maar dat heeft niet gewerkt. Ik dacht dat die werkwijze de bedoeling had om kleine luchtbelletjes te laten ontsnappen.
 
idee achter de procedure is waarschijnlijk dat de klauwen echt recht op de schijf staan, waardoor er minder flex is in het geheel wanneer er geremd wordt. De hoofdrem cilinder is ook 18mm, wat ook een iets zachter gevoel zal geven dan de standaard 19mm voor dit soort setups maar waarmee je wel beter kan moduleren, wat dan weer beter past bij een fiets met lange veerwegen en mogelijk offroad gebruik.
 
idee achter de procedure is waarschijnlijk dat de klauwen echt recht op de schijf staan, waardoor er minder flex is in het geheel wanneer er geremd wordt. De hoofdrem cilinder is ook 18mm, wat ook een iets zachter gevoel zal geven dan de standaard 19mm voor dit soort setups maar waarmee je wel beter kan moduleren, wat dan weer beter past bij een fiets met lange veerwegen en mogelijk offroad gebruik.
Van welke fiets is de hoofdrem cilinder 18 mm? De 1090?
 
1190 in ieder geval maar verwacht daar eigenlijk geen verschillen. de standaard remzuigers zijn blijkbaar 32mm
Volgens de parts catalog hebben de 1190, de 1050, de 1090 en de 1290 allemaal dezelfde voorrem klauwen.
De remcilinder van de 1190 zit ook op de eerste modellen 1290 maar niet op latere modellen. En de 1090/1050 hebben geen radiale remcilinder.

Als de 1190 dus een 18 mm cilinder heeft dan zal een 17 mm vervangscilinder minder remkracht maar meer slag vergen voor dezelfde remvertraging. Bij een 19 mm moet je harder knijpen tegen minder slag.

Tis dus echt een afweging wat je voorkeur heeft...
 
jup, kan ook nog een instelbare brembo nemen waarbij het het scharnierpunt kan veranderen voor een directer of minder direct gevoel. Hoewel die 19mm zijn, dus wellicht kies je dan tussen hard en heel hard :+
 
30:1 - soft feel
32​
16 mm pomp
27:1 - sweet spot for design
25,28395062​
18mm pomp
23:1 - firm feel
22,69252078​
19 mm pomp
20:1 - wooden feel

Als de remklauwen 32mm zuigers hebben is de 18 mm pomp de beste keuze.
Dank!

Brembo adverteert met de 17mm RCS in combinatie met M50’s (met 32 mm zuigers). Die wordt dus iets zachter dan de sweet spot... met het verstelsysteem wordt dat dan mss iets zacht tot precies goed...
 
Bumot koffersysteem.

Even terug komend op koffersysteem van Bumot, vandaag binnen gekomen en het rek gemonteerd volgens beschrijving op website van bumot. Wat mij opvalt is dat het busje dat aan de voorkant van de zij rekken komt (dichts bij de motor) te groot zijn om in de bus tegen het schroefdraad te vallen. Buitenmaat is net iets groter dan de binnenmaat in het frame van de motor. Waardoor dus het gevaar bestaat dat de boel beschadigd als het strak aangedraaid wordt. Beetje vreemd, heeft iemand hier ervaring mee?
Ook de beugel achterlangs die de zijrekken met elkaar verbindt paste niet, ik moest de zijrekken los draaien om die vast te krijgen, op het laatst alles vast gezet maar dan komt het er onder spanning aan te zitten. Opzich zit het geheel wel echt goed stevig vast.
Het valt me verder op dat de koffer aan de uitlaat kant flink aangeduwd moet worden om de vergrendeling dicht te krijgen. Links gaat dit zonder weerstand. Iemand er ervaring mee?
Alvast bedankt.
Gijs.

Ps. Het zijn prachtige koffers van hoge kwaliteit en het frame is ook mooi gemaakt, dus ook iets positiefs te melden.
 
Ik heb er nu een van Touratech in oranje. Superstevig en perfecte plaats.

P1020796a.jpg
 
Ik heb ook de standaard gps mount is handig te verstellen er zit wel wat beweging in maar stoort me niet
 
Ondanks de horrorverhalen over trillingen enzo was ik best tevreden over de standaard gps mount van KTM zelf.
Ik vond/vind de standaardmount ook helemaal niet slecht maar met de Zumo XT in combinatie met het Touratech scherm beviel hij me om twee redenen niet meer: ik kon hem niet verticaal genoeg zetten om reflecties te voorkomen en de XT-houder vereist een veel steviger in de houder plaatsen dan mijn vorige Zumo 660.

Ik heb dus ook een originele mount in de aanbieding. :)
 
Laatst bewerkt:
Bumot koffersysteem.

Even terug komend op koffersysteem van Bumot, vandaag binnen gekomen en het rek gemonteerd volgens beschrijving op website van bumot. Wat mij opvalt is dat het busje dat aan de voorkant van de zij rekken komt (dichts bij de motor) te groot zijn om in de bus tegen het schroefdraad te vallen. Buitenmaat is net iets groter dan de binnenmaat in het frame van de motor. Waardoor dus het gevaar bestaat dat de boel beschadigd als het strak aangedraaid wordt. Beetje vreemd, heeft iemand hier ervaring mee?
Ook de beugel achterlangs die de zijrekken met elkaar verbindt paste niet, ik moest de zijrekken los draaien om die vast te krijgen, op het laatst alles vast gezet maar dan komt het er onder spanning aan te zitten. Opzich zit het geheel wel echt goed stevig vast.
Het valt me verder op dat de koffer aan de uitlaat kant flink aangeduwd moet worden om de vergrendeling dicht te krijgen. Links gaat dit zonder weerstand. Iemand er ervaring mee?
Alvast bedankt.
Gijs.

Ps. Het zijn prachtige koffers van hoge kwaliteit en het frame is ook mooi gemaakt, dus ook iets positiefs te melden.
Dit is inmiddels opgelost.
 
Terug
Bovenaan Onderaan