KTM 1050/1090/1190/1290 Adventure Topic, Op eenzame hoogte.

Tja. Voor die reden ben ik met enige regelmaat op de Lekdijk te vinden maar dan nog. Met straatrijden leg je 99% van je kilometers in een rechte lijn af en 1% in de bochten, dus verkanting is niet echt tegen te houden... en dat terwijl ik bewust de bochten opzoek en goed gas geef bij uitkomen.

Trouwens, vorig jaar waren mijn Michelin pilot powers heel minimaal vierkant tegen de tijd dat ik naar Zandvoort reed voor een circuitdagje. Het was niet meer rond te krijgen. Niet dat het een probleem was, daarvoor was het te weinig, maar rond worden ze niet meer.

Oh en ik heb een SDR met hypersport banden... niet bepaald een adventure :]
 
Tja. Voor die reden ben ik met enige regelmaat op de Lekdijk te vinden maar dan nog. Met straatrijden leg je 99% van je kilometers in een rechte lijn af en 1% in de bochten, dus verkanting is niet echt tegen te houden... en dat terwijl ik bewust de bochten opzoek en goed gas geef bij uitkomen.

Trouwens, vorig jaar waren mijn Michelin pilot powers heel minimaal vierkant tegen de tijd dat ik naar Zandvoort reed voor een circuitdagje. Het was niet meer rond te krijgen. Niet dat het een probleem was, daarvoor was het te weinig, maar rond worden ze niet meer.

Oh en ik heb een SDR met hypersport banden... niet bepaald een adventure :]
Minder gas geven op de rechte stukken en vlotter (minder remmen) rijden.
Ik heb meestal geen last van vierkante banden.
Ook al rij ik vaak met sportbanden en veel woon werk verkeer. (maar 11 bochten op m'n traject van 31km)
 
Trail Attack 3 zijn harder dan de Road Attack 3, en kleven dus wat minder aan de baan, maar bevallen mij toch
Eens, Trail Attack’s hebben ook mijn voorkeur, ook na 5k kilometers nog top! De Pirelli’s worden idd gauw plat en de voorbanden zijn snel “op” en geven rare slijtageplekken en kuppen heel snel.
 
Het probleem met dat vlak worden van de banden is dat het heel erg afhankelijk is van het gebruik en fabrikanten dus op een gulden middenweg moeten mikken met de verschillende rubbercompounds op een band. Er zijn banden (angel GT voorband) die eerst slijten op de flanken en dus in V gereden worden. Stuurt ook niet fijn.
 
Minder gas geven op de rechte stukken en vlotter (minder remmen) rijden.
Ik heb meestal geen last van vierkante banden.
Ook al rij ik vaak met sportbanden en veel woon werk verkeer. (maar 11 bochten op m'n traject van 31km)
Welke banden rij jij dan? Slijten die niet te hard met al die pk's ?
 
Welke banden rij jij dan? Slijten die niet te hard met al die pk's ?
Met de SA1290 heb ik nog niet veel ervaring, de banden die er bij aankoop opzitten waren zo goed als nieuw (trail attack 2) en die hebben sinds vorige week nog maar 700km.

Mijn MT09 had 115pk en redelijk wat koppel.
(was zelfs sneller dan de 1290 denk ik)
Banden waren S21 en S22.
De 1290 zijn banden zullen ook een beetje vierkant worden denk ik, momenteel heb ik nogal veel lol om op het achterwiel de bocht uit te komen.
En ik vertrouw de banden nog niet helemaal omdat ik sportbanden gewoon ben en de motor nog niet goed ken.
Dus bochten in gaat nogal traag (voor mij).

Ik zal dit weekend eens msc uitzetten en de motor in sport zetten om de motor en de banden eens te testen. (momenteel heb ik het gevoel dat de msc veel begrensd in de eerste 3 versnellingen)
 
Ik rij met de SC2, gemiddelde rijstijl schat ik zelf in.
Voorband met 5200km vervangen, morgen de achterband met 6500km.
Slijtage tot op de slijtnokjes.
Veel km in NL gemaakt wegens de huidige situatie, als er meer km in buitenland mogelijk was geweest had ik sneller mogen vernieuwen.

Ik vind dat prima omdat de band lang genoeg mee gaat voor een vakantie van een paar weken.
Twee weken vakantie kost me dus wel een setje banden maar dat gebeurd met een glimlach.
Grip is overigens meer dan prima, ook in nat.

Als alternatief een paar keer de Dunlop Roadsmart 3 gebruikt, stuurt veel lichter in, ook prima band voor droog en nat.
6000km was het voor deze band ook wel gedaan.
 
tja ik rij veel woonwerk, daar wordt een band plat van. Mocht de kawa niet willen dan pak ik de KTM wel mee naar zandvoort, wie weet nog een beetje rond te krijgen dan :]
 
De grootste oorzaak van de warmte wat ik overal lees: SAS systeem en de cat.
Het verwijderen van die zaken met de Rottweiler kit en andere uitlaatbochten zonder cat helpt behoorlijk heb ik begrepen.

Iemand hier ervaring daarmee?

Heb hem zelf nog standaard maar vind de hitte nog acceptabel. Het is niet zo dat het zeer doet of je helemaal wegfikt.
Het is meer een kleine punt van irritatie af en toe met hoge temperaturen. Het schijnt al minder te zijn dan bij de 1190 en de T versie.
 
gewoon goed ontluchten ondervangt het probleem
had het ook met de 1050
dat heb je als je de motor gebruikt ofroad
en af en toe neerlegt
komt er lucht in de mastercilindert
 
Ik kan uiteindelijk volgende week langsgaan... de persmededeling heeft het over 35 minuten werk.
Mijn remmerij voelt perfect aan, zodat ik mijn motor ondertussen gewoon verder gebruik, ofschoon KTM Frankrijk de issue wel belangrijk genoeg vond om me ervan te verwittigen dmv een aangetekende brief met ontvangstbevestiging.
 
Dag Allen,

Ik ga morgen bij een particulier kijken om mogelijk zijn 1290 SAR uit 2017 te kopen. Zijn er, naast de gebruikelijke dingen, nog aandachtspunten om op te letten? Alvast dank voor jullie reacties
 
Remschijven. Als je niet soepel van zeg 50 km/h naar stilstand kan afremmen zijn de schijven aan vervanging toe. Bekend probleem.
Verder is het gewoon een goed ding. Hij moet soepel schakelen en lekker fel op het gas reageren. Zet hm daarom gerust in sport modus.

Check onderzijde valbeugels, stepjes en swingarm op eventuele schade. Kan een valpartij zijn geweest.

Veel succes, ik heb er eentje gehad en was er tevreden mee! (behalve de hitte die er vanaf kwam, poeh)
 
Terug
Bovenaan Onderaan