KTM 1050/1090/1190/1290 Adventure Topic, Op eenzame hoogte.

Het slave probleem bij de LC8 is in 2018 opgelost met een verbeterde slave cilinder. Daarna geen enkel probleem meer…
In 2018....
Probleem sleepte al meerder generaties aan en de oplossing was om er dezelefde elende terug te monteren..
Yam staat nu niet bekend om z'n bakken.
Leg uit, ik heb nog niet veel gehoord over defecte versnellingsbakken van Yamaha de laatste 20j.
Mn mt09 schakelde nog als nieuw na 44k kilometers en 45 circuitdagen.
En dagelijks gebruik van de originele quickshifter.
De handvatverwarming was wel ruk, elk jaar 1 handvat defect.
Ik denk dat je slave cilinder bedoelt?

Gemaakt door Magura trouwens…Prima spul (vanaf 2018)…
Klopt.
Zo goed is het niet als het lekt...
 
Verschillende yam modellen hadden bepaalde jaren last van brekende tandwielen in de bak (zelf gehad bij een 2009) en de Yamaha's die ik had schakelden over het algemeen niet zo soepel als andere japanners. Verder niets mis mee, 3 van mijn all time favoriete motoren zijn Yamaha's en de bakken zijn lang zo erg niet als die van ducati (die bij momenten gewoon gevaarlijk zijn).
Er was helemaal niets mis of aan te merken op de bak van mijn 1290. Als 'ie versnellingen begon te missen, was het teken dat de ketting strakker moest, dat was alles.

 
Laatst bewerkt:
Alle Yamaha-motorfiets versnellingsbakken zijn kut.

Ik trek die conclusie op basis van een uitgebreide testperiode van plm. 2 jaar, 1990 en 1991. Alle Yamaha's die ik toen heb gereden, hadden last van een uit de tweede versnelling springende bak.
Verder vond ik mijn XS750 een hele fijne motor.




:+
 
  • Haha
Waarderingen: zen
Ik had ooit een 1991 soes die dat ook had, bleek intern een boutje los, was na een jaar vloeken opgelost op 5 minuten.
Maar goed, 1290 adventure...
 
Ach ja. Morgen ermee naar Denemarken. Hopelijk overleeft mijn reet het.

Ipv azijnzeiken, de acc op de sas werk wel perfect. Heerlijk om mee te cruisen.
 
Realisme is niet azijnzeiken he.

Ik was van m'n 1290 zeer tevreden, maar heb wel een lijstje issues gehad, die grotendeels vlot in garantie opgelost zijn.

Na afschrijving (3 jaar, 65K km) heb ik nu een T7 gekocht.
Na 2 jaar wacht ik nog op het eerste issue. :+
 
Genoeg geklaagd! Onderhoud is klaar en nieuwe radiator, we kunnen weer knallen!
Gelijk kapjes onder tank zwart gespoten, staat wat stakker vind ik.
 

Bijlagen

  • 20220804_163515.jpg
    20220804_163515.jpg
    247,9 KB · Weergaven: 31
In 2018....
Probleem sleepte al meerder generaties aan en de oplossing was om er dezelefde elende terug te monteren..

Leg uit, ik heb nog niet veel gehoord over defecte versnellingsbakken van Yamaha de laatste 20j.
Mn mt09 schakelde nog als nieuw na 44k kilometers en 45 circuitdagen.
En dagelijks gebruik van de originele quickshifter.
De handvatverwarming was wel ruk, elk jaar 1 handvat defect.

Klopt.
Zo goed is het niet als het lekt...
Dat is mijn punt: vanaf 2018 lekt het niet meer😁
 
Realisme is niet azijnzeiken he.

Ik was van m'n 1290 zeer tevreden, maar heb wel een lijstje issues gehad, die grotendeels vlot in garantie opgelost zijn.

Na afschrijving (3 jaar, 65K km) heb ik nu een T7 gekocht.
Na 2 jaar wacht ik nog op het eerste issue. :+
Ofte : ... van tissue (KTM) naar geen issue (Yam)... daar zit ergens een slogan in... :+
 
Laatst bewerkt:
Er zijn motoren die ik op eerste contact ongelooflijk saai vind, maar na meerdere dagen intensief rondrijden heel erg indrukwekkend, op een veel minder in your face manier.
 
Ritje.
 

Bijlagen

  • 2B639CB9-B2AA-43FF-A74A-2E386194040F.jpeg
    2B639CB9-B2AA-43FF-A74A-2E386194040F.jpeg
    158,2 KB · Weergaven: 58
  • 283A6AE9-BC13-42B2-97CA-CAF456429A91.jpeg
    283A6AE9-BC13-42B2-97CA-CAF456429A91.jpeg
    499,2 KB · Weergaven: 60
Genoeg geklaagd! Onderhoud is klaar en nieuwe radiator, we kunnen weer knallen!
Gelijk kapjes onder tank zwart gespoten, staat wat stakker vind ik.
Staat inderdaad een stuk beter 👍
Ik ben van plan ook de grijze kapjes waar de richtingaanwijzers op zitten te spuiten. Weet nog niet of het zwart of het oranje van de "1190" letters gaat worden (mijn handkappen zijn ook hetzelfde oranje/zwart)
Zal pas tegen de winter worden, samen met een uitgebreide beurt.
 
Dat is wat je kunt zeggen een dikke rit. Ik vind de nieuwe SAS een echte allrounder. Waar alle andere van alles ook kunnen maar nergens in uitblinken doet mi deze fiets dat juist wel. Nou ja behalve het gewiebel boven de 200km/u wat de mijne natuurlijk ook doet. (Eenmalige test op de Duitse Autobahn) Verder rij ik nooit dergelijke snelheden. Ik ben er heel gelukkig mee en geen spijt van deze toch wel kostbare aankoop.
 
met zulke afstanden kan je volgens mij beter een R1200RT kopen, die wiebelt ook niet :+

Ik denk wel dat als je gaat zoeken naar probleem verhalen je ze altijd wel vind, ik ken niet veel KTM rijders maar degenen die ik ken zijn er tevreden mee, net als dat ik happy ben met de 1190. Ik sleutel normaal redelijk veel aan mijn motoren, maar de ktm rij ik zakelijk en laat het onderhoud dus over aan de garage. Maar wanneer ik een bandje wissel of met het monteren van de koplamp ben ik toch wel onder de indruk van hoe goed het spul in elkaar zit, overal dezelfde boutjes, imbus of hex, spanningsvrij plastic.
 
Staat inderdaad een stuk beter 👍
Ik ben van plan ook de grijze kapjes waar de richtingaanwijzers op zitten te spuiten. Weet nog niet of het zwart of het oranje van de "1190" letters gaat worden (mijn handkappen zijn ook hetzelfde oranje/zwart)
Zal pas tegen de winter worden, samen met een uitgebreide beurt.
Dank u. Zit zelf ook nog te twijfelen over de bovenste grijze kapjes. De donkergrijze kleur van het blok vind ik ook een optie.
 
Maar wanneer ik een bandje wissel of met het monteren van de koplamp ben ik toch wel onder de indruk van hoe goed het spul in elkaar zit, overal dezelfde boutjes, imbus of hex, spanningsvrij plastic.
Dat is wel iets wat de europeanen goed voor elkaar hebben. Gemak van sleutelen, kwalitatieve materialen ipv roestend staal met een fancy kapje over, weinig dingen die een afterthought lijken of waarvan je niet weet hoe in godsnaam ze eraf moeten.
Jappen denken misschien op een andere manier.
 
Dat is wel iets wat de europeanen goed voor elkaar hebben. Gemak van sleutelen, kwalitatieve materialen ipv roestend staal met een fancy kapje over, weinig dingen die een afterthought lijken of waarvan je niet weet hoe in godsnaam ze eraf moeten.
Jappen denken misschien op een andere manier.
Gemak van sleutelen?
Heb je al eens olie bijgevuld?
Die stomme slang zit onder zo'n grote hoek dat je ofwel aan 1cl per minuut moet gieten of een trechter nemen om het erin te gieten.
De oliepeilsensor zit verbonden aan die slurf, is niet apart te verkrijgen.
Om die te vervangen moet je 2 bouten losmaken, daarvoor moet de volledige tank gedemonteerd worden en de helft van je koplamp.
Die oliepeilsensor geeft ook regelmatig de geest...
Kwalitatieve materialen zou ik ook met een korrel zout nemen.
Ik heb met de KTM nog maar 1 winter gedaan er zijn al meer bouten verroest dan na 4 winter bij m'n MT09 en 10 winters bij m'n vorige Honda ST1300.
Maar als je niet in de pekel/regen rijdt blijft hij wel mooi. (Dat heeft de vorige eigenaar bewezen)

De spaken en de wielen blijven wel heel netjes.
 
Ha de beroemde mt09, onverwoestbaar en sneller dan een superduke. Haha wat een typetje ben jij. Ga lekker yamaha rijden huilerd
 
Ik heb me vroeger best vermaakt op MF.
Samen ritjes maken, onderdelen en advies uitwisselen, lullen over fietsen..
Is weinig van over, wat een partij snot zeg, ik ga wat anders doen.

Zal wel komen door motoren die ik nu rij. Duurder modellen = oudere kopers = sexueel gefrustreerde ouwe mannen met een kut huwelijk die lekker onzinnig kunnen vuilspuien op internet
 
Ha de beroemde mt09, onverwoestbaar en sneller dan een superduke. Haha wat een typetje ben jij. Ga lekker yamaha rijden huilerd
Super adventure.... Nooit gezegd over de superduke, dat heb je (meermaals) verkeerd begrepen.
Ik heb me vroeger best vermaakt op MF.
Samen ritjes maken, onderdelen en advies uitwisselen, lullen over fietsen..
Is weinig van over, wat een partij snot zeg, ik ga wat anders doen.

Zal wel komen door motoren die ik nu rij. Duurder modellen = oudere kopers = sexueel gefrustreerde ouwe mannen met een kut huwelijk die lekker onzinnig kunnen vuilspuien op internet
Praat je nu over jezelf want je reactie hierboven slaat nergens op.
Volgens mij ligt het vooral aan jezelf, reageren zoals een 15 jarige.
De manier waarop je denkt in de laatste alinea's bevestigen het alleen maar.
Ik begrijp niet waarom je je zo aangevallen voelt, het is maar een motor/merk.
Er zijn genoeg nadelen aan, gelukkig zijn er ook voldoende voordelen aan.
Anders reed ik wel met iets anders.
 
Terug
Bovenaan Onderaan