KTM 1050/1090/1190/1290 Adventure Topic, Op eenzame hoogte.

BTW, de C400X haalt met moeite 135 km/u maximaal op de teller…. geen 150 !
Die CB300 die 160 gereden heeft, zal ook eentje op afstandsbediening geweest zijn denk ik. Zonder gewicht van de rijder, bergaf met de wind in de poep.
Met de standaard instelling van het shift light (kan je instellen) staat dat ding in 6e permanent te pinken aan 120.
 
Die CB300 die 160 gereden heeft, zal ook eentje op afstandsbediening geweest zijn denk ik. Zonder gewicht van de rijder, bergaf met de wind in de poep.
Met de standaard instelling van het shift light (kan je instellen) staat dat ding in 6e permanent te pinken aan 120.
Het was een Indiër, je moest wel plat liggen op de tank volgens de comments.
En normaal 140-145km/u (bij de 2022 model tenminste)
Shift light kan je verzetten in het menu.
 
twee streepjes olie... misschien gewoon iets vals plat of wat olie die in het blok bleef hangen? Zolang er geen rookwolk uitkomt kan het best meevallen, wel in de gaten houden uiteraard!
 
Net 3000km naar Italië geweest. Op zich prima bevallen. Ik heb op mijn 1290 SAS een powerparts zadel van een 1190 zitten die zo hard als een plank is maar dat is mij heel goed bevallen. Vroeger op de GS kreeg ik altijd een enorme houten reet en ook echt open plekken als het 30+ graden was. Maar met die harde plank gaat dat veel beter. Viel me echt op hoeveel beter dat werkt bij mijn achterste. Zacht is dus zeker niet altijd goed. Ik heb de hele vakantie met een lage ruit gereden maar ik heb geen enkel moment meer bescherming willen hebben. Het enige minpunt was wat veel krachten op het kinstuk van de helm als ik met 170+ omkeek.

Wel een paar dingetjes onderweg gehad...

Zoals een raar tikkend geluid in de aandrijflijn. Ik dacht in de frequentie van de ketting maar ik kon er niks aan zien. Bij elke bocht in lage toeren uit accelereren was het tak----tak---tak-tak. Dus toen maar de KTM dealer in Bolzano opgezocht. Die was zo vriendelijk om tijd voor me te maken dus dat was heel fijn. Tevens was ik een bout van mijn jiffy verloren dus die heeft hij er ook meteen in gezet. Ik was eigenlijk wel bereid om er daar ter plekke een andere kettingset onder te jassen maar volgens mij had hij daar niet zo'n zin in. Ik zag er verder ook niks geks aan dus heb ik de gok maar genomen. 2000km later nog exact hetzelfde geluid dus het zal wel. Oordoppen hielpen goed!

Daarnaast gedoe gehad met mijn achterrem. Het viel me op dat die bij hard afdalen wel erg heet werd. Veel heter dan aan de voorkant. Gevolg een compleet blauwe schijf. Dus ik de klauw een keer terug geduwd en weer opgepompt. Toen was het pedaal ook weer meteen harder dus ik had het vermoeden dat er ergens lucht in zat die bij warmte ging uitzetten en dus de rem liet aanlopen. Ik wilde eerst de klauw gewoon terugdrukken en alleen met de voorrem verder rijden maar dat werkt natuurlijk niet op deze motor omdat hij een gecombineerd remsysteem heeft. Na een paar bochten was de achterrem telkens gewoon weer opgepompt. Nu bij thuiskomst eerst maar eens ontlucht. Vreemd: kwam geen lucht uit. Wel was de olie echt vuil dus die heb ik maar meteen vervangen. Hebben er meer mensen problemen met een heet wordende achterrem? Ik weet dat Multistrada's er bijvoorbeeld ook vaak last van hebben.

Voor de rest is hij prima bevallen in de bergen. Je kunt er heerlijk hard mee de bergen mee op bonken. TCS uit, bochten uit wheelie-en. Echt leuk. Na 3000km ook geen echt olieverbruik kunnen constateren dus dat is ook meegevallen. Kortom dus... paar kleine klusjes te doen maar op zich is hij geslaagd voor de test. Hij begint al met me vergroeid te raken.

Verder ook nog goed kunnen experimenteren met de bekende SAS wobble. De nieuwe Meridian banden hebben het voor mij een redelijk stuk opgelost maar met de koffers er op begon hij boven de 170 toch wel wat onvast te voelen en af en toe wat te slingeren. Niks heel ergs maar toch schande voor zo'n fiets. Ik merkte dat mijn positie op de motor best veel uitmaakte. Als ik wat actiever op de voorkant ging hangen of mijn armen stijver hield dan werd het echt een stuk minder. Ik heb het gevoed dat het door aerodynamiek getriggered wordt. Dikkere stuurdemper olie heb ik er ook al in zitten. Nu 15w dus 20 kan ik ook nog wel proberen maar ik heb niet het idee dat dat het op gaat lossen. Voor mijn gevoel zit er gewoon niet iets helemaal goed in de geometrie in combinatie met zwaartepunt en luchtstromen. De nieuwste types schijnen er nog meer last van te hebben.
 
Net m'n 1290 SAR opgehaald van de 30.000 beurt. Net voor einde garantie laten doen.

Tering wat een geld !

€945,17.

Alleen de beurt, verder niets erbij.
 
Net 3000km naar Italië geweest. Op zich prima bevallen. Ik heb op mijn 1290 SAS een powerparts zadel van een 1190 zitten die zo hard als een plank is maar dat is mij heel goed bevallen. Vroeger op de GS kreeg ik altijd een enorme houten reet en ook echt open plekken als het 30+ graden was. Maar met die harde plank gaat dat veel beter. Viel me echt op hoeveel beter dat werkt bij mijn achterste. Zacht is dus zeker niet altijd goed. Ik heb de hele vakantie met een lage ruit gereden maar ik heb geen enkel moment meer bescherming willen hebben. Het enige minpunt was wat veel krachten op het kinstuk van de helm als ik met 170+ omkeek.

Wel een paar dingetjes onderweg gehad...

Zoals een raar tikkend geluid in de aandrijflijn. Ik dacht in de frequentie van de ketting maar ik kon er niks aan zien. Bij elke bocht in lage toeren uit accelereren was het tak----tak---tak-tak. Dus toen maar de KTM dealer in Bolzano opgezocht. Die was zo vriendelijk om tijd voor me te maken dus dat was heel fijn. Tevens was ik een bout van mijn jiffy verloren dus die heeft hij er ook meteen in gezet. Ik was eigenlijk wel bereid om er daar ter plekke een andere kettingset onder te jassen maar volgens mij had hij daar niet zo'n zin in. Ik zag er verder ook niks geks aan dus heb ik de gok maar genomen. 2000km later nog exact hetzelfde geluid dus het zal wel. Oordoppen hielpen goed!

Daarnaast gedoe gehad met mijn achterrem. Het viel me op dat die bij hard afdalen wel erg heet werd. Veel heter dan aan de voorkant. Gevolg een compleet blauwe schijf. Dus ik de klauw een keer terug geduwd en weer opgepompt. Toen was het pedaal ook weer meteen harder dus ik had het vermoeden dat er ergens lucht in zat die bij warmte ging uitzetten en dus de rem liet aanlopen. Ik wilde eerst de klauw gewoon terugdrukken en alleen met de voorrem verder rijden maar dat werkt natuurlijk niet op deze motor omdat hij een gecombineerd remsysteem heeft. Na een paar bochten was de achterrem telkens gewoon weer opgepompt. Nu bij thuiskomst eerst maar eens ontlucht. Vreemd: kwam geen lucht uit. Wel was de olie echt vuil dus die heb ik maar meteen vervangen. Hebben er meer mensen problemen met een heet wordende achterrem? Ik weet dat Multistrada's er bijvoorbeeld ook vaak last van hebben.

Voor de rest is hij prima bevallen in de bergen. Je kunt er heerlijk hard mee de bergen mee op bonken. TCS uit, bochten uit wheelie-en. Echt leuk. Na 3000km ook geen echt olieverbruik kunnen constateren dus dat is ook meegevallen. Kortom dus... paar kleine klusjes te doen maar op zich is hij geslaagd voor de test. Hij begint al met me vergroeid te raken.

Verder ook nog goed kunnen experimenteren met de bekende SAS wobble. De nieuwe Meridian banden hebben het voor mij een redelijk stuk opgelost maar met de koffers er op begon hij boven de 170 toch wel wat onvast te voelen en af en toe wat te slingeren. Niks heel ergs maar toch schande voor zo'n fiets. Ik merkte dat mijn positie op de motor best veel uitmaakte. Als ik wat actiever op de voorkant ging hangen of mijn armen stijver hield dan werd het echt een stuk minder. Ik heb het gevoed dat het door aerodynamiek getriggered wordt. Dikkere stuurdemper olie heb ik er ook al in zitten. Nu 15w dus 20 kan ik ook nog wel proberen maar ik heb niet het idee dat dat het op gaat lossen. Voor mijn gevoel zit er gewoon niet iets helemaal goed in de geometrie in combinatie met zwaartepunt en luchtstromen. De nieuwste types schijnen er nog meer last van te hebben.
Zet 'm wat meer op z'n neus, wordt t minder!
 
Bij koud bij de min is goed.
Koud en bij max is (te) veel.
Bij mij staat hij op Max “koud” heeft nochtans net een onderhoud gehad 1000 km geleden . Ik zal er wat uithalen . Mss dat er door de warmte en de “actieve rijstijl” net iets teveel druk op het systeem is gekomen en verder in oog houden .
De olie pijl ik steeds op dezelfde manier en op dezelfde plaats die waterpas is , dus er is sowiezo olie “verdwenen” an sich geen ramp maar wel spijtig . Men 1190 verbruikte geen druppel
 
De Honda cb300r is geen teleurstelling.
Heeft wel geen tractiecontrole zoals de KTM. :(
Het achterwiel brak af en toe uit op de kasseien.:P
ABS is ook niet betuttelend, laat voldoende slip toe voor hij ingrijpt.
Foto voor de geïnteresseerden, een review post ik ook wel nog eens
IMG20220812162609.jpg


IMG20220812162626.jpg
 
Bon.. @Mods, kan er iemand de topictitel aanpassen naar 'honda CB300R fanclub'?

ABS is beter dan bij KTM, maar oh wee als je dat hier zegt in het mighty 1290 topic.
 
Smaken verschillen. Twee maanden geleden een dag op een vergelijkbaar ‘categorie A2’-fietsje gereden (leenfiets). Ik vond er geen ruk aan. Geef mij maar een 1290. Ieder zijn meug… :)
 
Leuk al die verhalen over niet KTM. :o

Na 6 jaar en 2 1290’s is de laatste deze week opgehaald door de nieuwe eigenaar.
Of en wat er gaat volgen is nog niet beslist. Vanwege het dagelijks gebruik heb ik de K1300GT eerder dit jaar al verkocht en een jong gebruikte, zuinige F900XR gekocht. 4,2/100km aan de pomp bij woon werk verkeer is nu heel normaal.
Eerder gedacht aan een C400X scooter, toch blij dat ik nog een “motor” heb gekocht na het lezen van @SLIJKMOTO zijn verhaal.
Volgende week krijg ik waarschijnlijk een C400X voor een dag, misschien is het wel iets om mee te nemen op vakantie’s met de camper.
(of een Vespa 300 :X )

KTM is (denk ik) gedaan, de 890 is niet mijn ding en een nieuw model 1290 hoeft niet meer. Daarnaast is de dichtstbijzijnde dealer in Nederland en daar heb ik een hele slechte ervaring gehad met de 1e 1290. De Belgische dealer waar ik mijn motoren kocht is geen dealer meer vanwege de eisen van KTM. (Volgens zijn zeggen). De dealer waar ik de laatste 2 jaar kwam is een uur rijden.

Als ik nog voor een zware motor ga dan zal toch een GS boven aan de lijst staan, misschien geen nieuwe omdat ik de bezoeken aan de dealer ook beu ben. Wil graag zelf het onderhoud weer gaan doen.
BMW is gemoedelijk en misschien wat saai maar voelt voor mij wel altijd goed aan, van de KTM krijg je een grotere lach op je gezicht.
 
Ben net terug van 2 dagen teutoburger wald. Op de A31 de SAS nog ff uitgelaten. Ik reed met beladen topkoffer. Tot 220 km/h daar boven werd de SAS zoekerig. Niet ernstig maar toch. Voor mij zeker goed genoeg. Ik rijd met Michelin Road 5 trails. Fijne banden. Ik heb verder totaal geen issues met de SAS. Geen olieverbruik en bij gematigd gebruik ook zuinig met benzine. Bij 220 1 op 13 💪
 
Laatst bewerkt:
Net 3000km naar Italië geweest. Op zich prima bevallen. Ik heb op mijn 1290 SAS een powerparts zadel van een 1190 zitten die zo hard als een plank is maar dat is mij heel goed bevallen. Vroeger op de GS kreeg ik altijd een enorme houten reet en ook echt open plekken als het 30+ graden was. Maar met die harde plank gaat dat veel beter. Viel me echt op hoeveel beter dat werkt bij mijn achterste. Zacht is dus zeker niet altijd goed. Ik heb de hele vakantie met een lage ruit gereden maar ik heb geen enkel moment meer bescherming willen hebben. Het enige minpunt was wat veel krachten op het kinstuk van de helm als ik met 170+ omkeek.

Wel een paar dingetjes onderweg gehad...

Zoals een raar tikkend geluid in de aandrijflijn. Ik dacht in de frequentie van de ketting maar ik kon er niks aan zien. Bij elke bocht in lage toeren uit accelereren was het tak----tak---tak-tak. Dus toen maar de KTM dealer in Bolzano opgezocht. Die was zo vriendelijk om tijd voor me te maken dus dat was heel fijn. Tevens was ik een bout van mijn jiffy verloren dus die heeft hij er ook meteen in gezet. Ik was eigenlijk wel bereid om er daar ter plekke een andere kettingset onder te jassen maar volgens mij had hij daar niet zo'n zin in. Ik zag er verder ook niks geks aan dus heb ik de gok maar genomen. 2000km later nog exact hetzelfde geluid dus het zal wel. Oordoppen hielpen goed!

Daarnaast gedoe gehad met mijn achterrem. Het viel me op dat die bij hard afdalen wel erg heet werd. Veel heter dan aan de voorkant. Gevolg een compleet blauwe schijf. Dus ik de klauw een keer terug geduwd en weer opgepompt. Toen was het pedaal ook weer meteen harder dus ik had het vermoeden dat er ergens lucht in zat die bij warmte ging uitzetten en dus de rem liet aanlopen. Ik wilde eerst de klauw gewoon terugdrukken en alleen met de voorrem verder rijden maar dat werkt natuurlijk niet op deze motor omdat hij een gecombineerd remsysteem heeft. Na een paar bochten was de achterrem telkens gewoon weer opgepompt. Nu bij thuiskomst eerst maar eens ontlucht. Vreemd: kwam geen lucht uit. Wel was de olie echt vuil dus die heb ik maar meteen vervangen. Hebben er meer mensen problemen met een heet wordende achterrem? Ik weet dat Multistrada's er bijvoorbeeld ook vaak last van hebben.

Voor de rest is hij prima bevallen in de bergen. Je kunt er heerlijk hard mee de bergen mee op bonken. TCS uit, bochten uit wheelie-en. Echt leuk. Na 3000km ook geen echt olieverbruik kunnen constateren dus dat is ook meegevallen. Kortom dus... paar kleine klusjes te doen maar op zich is hij geslaagd voor de test. Hij begint al met me vergroeid te raken.

Verder ook nog goed kunnen experimenteren met de bekende SAS wobble. De nieuwe Meridian banden hebben het voor mij een redelijk stuk opgelost maar met de koffers er op begon hij boven de 170 toch wel wat onvast te voelen en af en toe wat te slingeren. Niks heel ergs maar toch schande voor zo'n fiets. Ik merkte dat mijn positie op de motor best veel uitmaakte. Als ik wat actiever op de voorkant ging hangen of mijn armen stijver hield dan werd het echt een stuk minder. Ik heb het gevoed dat het door aerodynamiek getriggered wordt. Dikkere stuurdemper olie heb ik er ook al in zitten. Nu 15w dus 20 kan ik ook nog wel proberen maar ik heb niet het idee dat dat het op gaat lossen. Voor mijn gevoel zit er gewoon niet iets helemaal goed in de geometrie in combinatie met zwaartepunt en luchtstromen. De nieuwste types schijnen er nog meer last van te hebben.
Hmmm, misschien is KTM dan toch een kutmerk? :+

Kutmotor doet mijn banden raar afslijten.:+
IMG20220803174820.jpg
 
Ben net terug van 2 dagen teutoburger wald. Op de A31 de SAS nog ff uitgelaten. Ik reed met beladen topkoffer. Tot 220 km/h daar boven werd de SAS zoekerig. Niet ernstig maar toch. Voor mij zeker goed genoeg. Ik rijd met Michelin Road 5 trails. Fijne banden. Ik heb verder totaal geen issues met de SAS. Geen olieverbruik en bij gematigd gebruik ook zuinig met benzine. Bij 220 1 op 13 💪
ik deel dezelfde ervaring. Met de 2 beladen koffers begon de sas boven de 220 beetje te wiebelen. Daaronder (muv de bekende wobble rond 75) geen problemen. Mijn hard schakel probleem is opgelost met herkalibreren van de schakelsensor intussen. Nieuwe bandjes zijn ook besteld.
Over de gehele autobahn reis had ik gemiddeld 5,8 met de koffers en snelheid waar toegelaten rond de 170 constant met uitschieters naar +200. Gelukkig op de 7000km ook geen olieverbruik.
 
Je hoeft je over olieverbruik niet druk te maken bij die blokken. Er zal wel iets uitgaan, maar dat is niet significant tussen beurten. Ook niet na 60K km.
 
Dus toch een beetje blij met k#tKTM? *O*:t


Toch wel geinig "beetje wobble boven de 220km/h met volle koffers"
De meeste allroads halen die snelheid niet eens zonder koffers :+
ik ben blij met mijn ktm, leg mij geen woorden in de mond. Dat wil niet zeggen dat ik accepteer dat zo'n motor wiebelt als een gek bij een normale snelheid van slechts 75kmpu. Ik zou eerder zo'n stuuruitslag verwachten aan +180kmpu.
Als ik op de tweedehandsmarkt een motor zou zoeken en die trekt naar rechts en wiebelt bij 75, dan zou ik er snel van weglopen. Bij een ktm is dit blijkbaar een 'feature'..
 
Terug
Bovenaan Onderaan