KTM 1050/1090/1190/1290 Adventure Topic, Op eenzame hoogte.

Screenshot_2022-10-04-15-01-07-92_510b4ad0ec8c2e2771909ea3d30560f0.jpg

Verbruik van mijn my 21 1290 sas over 16000 km
 
olie, keerringen en glijbussen binnen... binnenkort de voorvork maar eens vertroetelen. Ook mooie zwarte titanium remschijf boutjes binnen, die standaard dingen roesten als een malle.
 
Herken ik ook deze cijfers. Ik vind het bijzonder zuinig. Was met de 990 wel anders 🤣
Eerlijk is eerlijk, bij kortere ritten ligt mijn gemiddelde wel hoger. Maar met net-nog-geen 6L/100km vind ik dat nog altijd erg zuinig bij zo'n motor.
 
Ja in de stad rij ik ook met ander verbruik, maar ik ben over de hele linie erg tevreden/onder de indruk voor zo'n krachtige tank
 
Hoe krijgen jullie die consumptie voor elkaar? Ik rijd meestal met duo, en daarom verre van extreem, maar het verbuik van de '22 SAS schommelt rond de 1:16. Zeker beter dan de 1190, en duidelijk beter dan de 990's, maar verre van zuinig.
Nog maar ca 3500km er op staan, dus de motor is nog niet helemaal ingereden. Gebruik op N en grotere wegen vaak de ACC. Maar probeer deze wegen niet te veel in mijn routes op te nemen. Geen woonwerk verkeer, louter touristisch.
 
Ik hoef daar echt geen gekke capriolen voor uit te halen hoor. Oké 50 km snelweg helpt ook wel, go with the flow tussen de 90 en 120 km/h.

57F8099D-D03D-4908-B8E5-AC231D4B86BB.jpeg
 
Ik kwam niet onder de 6.7 gemiddeld en met 400 km constant snelweg aan 100 exact op 5L/100 km |(
 
Ik rij gemiddeld ongeveer 1:18 met de 1190, dat is niet met het mes tussen de tanden, maar ook als het tempo wat omhoog gaat is 1:16 meestal ook goed haalbaar.
 
Het verbruik (qua euro's bij de pomp) kan mij eerlijk gezegd echt helemaal niks schelen bij zo'n powerfiets als de 1290 SAS. Nice to know voor de actieradius, maar verder voor mij niet.

We geven duizenden euro's uit om zo'n fiets (gebruikt of nieuw) al te krijgen.
Tel daarbij op wat "we" in een jaar uitgeven aan verzekering / accessoires / onderhoud / kleding / motortripjes /banden etc, etc,

Als je (als voorbeeld) 8000 km in één jaar ermee rijdt, dan is het verschil tussen 1:15 en 1: 18 bij een prijs van € 2,00 de liter iets van € 178,= over zo'n héél jaar. Rij je minder is het verschil in euro's nog kleiner.
Zeker niet niks, maar in het licht van alles wat we jaarlijks uitgeven aan onze magnifieke hobby, is het natuurlijk maar een verwaarloosbaar habbekrats-bedrag toch?
 
En als je 30000 km op een jaar rijdt en de motor met KTM korting (30%) gekocht hebt?
 
ik trek het besparen niet over 1 ding maar over de gehele breedte en dat maakt dan werkelijk erg veel uit.
En rijd met net zoveel plezier.
 
In de formules aangaande de gemiddelde kostprijs van een voertuig per kilometer heeft de brandstof inderdaad relatief weinig belang .
Ik hou het verbruik van mijn motoren dan ook enkel in de gaten om eventuele technische mankementen tijdig op te sporen.
 
Als brandstof verbruik een issue is dan koop je geen dikke adventure.
Maar een licht fietsje.
 
Laag verbruik is gemak van minder tankstops.
Na een aprilia welke iedere 150km lampje aan, kijk je daar wel even naar.
 
Zeker als je van een tenere 660 komt die 500 km op een tank rijdt, is het frustrerend om elke 2 dagen te moeten tanken.
 
In de formules aangaande de gemiddelde kostprijs van een voertuig per kilometer heeft de brandstof inderdaad relatief weinig belang .
Ik hou het verbruik van mijn motoren dan ook enkel in de gaten om eventuele technische mankementen tijdig op te sporen.
per km
Benzine 1.85 / 1 op 16.5
0.115152​
Onderhoud ( over 30000 )
0.03​
Banden
0.035​
Afschrijving ( over 30000 )
0.166667​
verzekering 700 pj 15000 km
0.046667​
0.393485​
p km

Afschrijving van een nieuwe motor en verbruik zijn toch echt de grote kosten posten
 
Inderdaad, relatief zuinig + vrij grote tank = minder vaak tanken en (zeker als je wat van de geasfalteerde wegen afgaat) minder stress om tankstations te vinden en minder reden om van je onverharde route af te wijken. Ik vind het een erg fijne eigenschap van de KTM. Maatje z'n Multistrada doet amper 1:15 en dat betekent iedere 240 km tanken. Dat is best vlot.

Ik haal trouwens 1:17,5 bij vlot rijden, en over de snelweg naar de Eifel onlangs net onder de 5L per 100.
In de Pyreneen met 85-90 achter m'n maatje z'n oude Guzzi aan, zelfs ruim 1 op 22. Dan geeft de BC meer dan 500 km range aan na het tanken.
Dit alles wel afgelezen op de BC. Ik reken het niet na a.d.h.v. bonnetjes.

Trouwens gister de Terra Force R er weer afgetrokken en een nieuwe Mitas E07+ achter gelepeld. De voorband (Michelin Anakee Wild) is nog onderweg. TET seizoen is weer aangebroken 8-)
 

Bijlagen

  • IMG_20221005_205125197.jpg
    IMG_20221005_205125197.jpg
    194,5 KB · Weergaven: 16
Heb geen klagen van het verbruik, maatje zijn bmw1250 is inderdaad iets zuiniger maar goed scheelt nu ook niet zo heel veel.
Mijn oude honda xr650r doet zelfs 1/10 maar die wordt ook niet rustig gereden buiten de eerste 10minuten.
Wat wel jammer blijft, is dat je na een dagje rijden ondertussen toch een 20 euro meer kwijt bent dan pak weg 4 jaar geleden maar dit telt dan ook weer voor bijna elke hobby.
 
Heeft iemand wel eens zijn remmen geupgrade op zijn 1290 SAS? Ik heb zelf model 2017 maar ik vind de remmen onder de maat. De remmen van mijn R1100GS uit 1997 waren voor mijn gevoel veel beter. Bij aangrijpen vind ik de remmen van de KTM erg zwak aanvoelen en bij doorremmen moet ik veel te hard knijpen, vind ik. Misschien is er een slimme low budget upgrade?
 
Ik denk dat het vooral gevoel is, je kan er namelijk heel behoorlijk mee ankeren. Ik zou eerst eens andere blokken proberen, dat is kostentechnisch een stuk gunstiger. Ook vloeistof verversen en ontluchten mocht dat al een tijdje niet zijn gebeurd.
 
Terug
Bovenaan Onderaan