KTM 1050/1090/1190/1290 Adventure Topic, Op eenzame hoogte.

ik hanteer tegenwoordig 350 euro per uur voor koffiezetten, dus ik kan het beter door anderen laten doen
 
Zag pas een filmpje over koppelingsplaat vervangen bij een 1200GS. Ding moet je zo ongeveer in 2-en hakken. Zelfs de kabelboom moet van het achterframe af. Horror. Ja natuurlijk hoeft koppeling niet vaak, maar het is maar net waar je naar kijkt.
Ik heb begin 2021 de bak vaan mijn GS zelf gereviseerd en kan dit beamen. Monsterklus! Maar ik kan je ook vertellen dat een KTM veel kloteriger sleutelt. Het zit gewoon veel minder logisch in elkaar en je kan er doorgaans slechter bij. Ook dingen die je loshaalt waarvan je denkt: O, dat moet je niet 10 keer uit elkaar moeten halen want dan is het vanzelf een keer stuk. Je ziet bij KTM ook duidelijk dat er steeds meer bespaard moet worden onder de Indiase eigenaren. Dat uit zich in de dalende kwaliteit.
 
Zag pas een filmpje over koppelingsplaat vervangen bij een 1200GS. Ding moet je zo ongeveer in 2-en hakken. Zelfs de kabelboom moet van het achterframe af. Horror. Ja natuurlijk hoeft koppeling niet vaak, maar het is maar net waar je naar kijkt.
Als je kiest voor een GS dan weet je dat herstellingen aan de koppeling en de alternator (blok/bak splitsen) dure grappen zijn.
Als je kiest voor een KTM V2, waar de motor in de lengterichting ligt, dan weet je dat standaard onderhoudsintervallen en klepspeling controle/afstellen duur zijn omdat het eenmaal moeilijk is om aan de kleppen te komen.
 
De Koppeling van de nieuwe BMW R1250? zit al een tijdje vooraan nu. Dus dat is een hele verbetering. Direct bereikbaar. Ik denk dat dit verandert is vanaf de R1200LC maar ben niet zeker.
 
De Koppeling van de nieuwe BMW R1250? zit al een tijdje vooraan nu. Dus dat is een hele verbetering. Direct bereikbaar. Ik denk dat dit verandert is vanaf de R1200LC maar ben niet zeker.
ah ok, wist ik niet.

Weet dat de alternator wel in het midden zit en daarvoor moet het blok gesplitst worden van de bak. Gelukkig is dat geen periodieke klus...
 
De vloeistof gekoelde GS (vanaf 2013) heeft een natte plaatkoppeling zoals KTM en de meeste motoren.
Daarvoor was het een droge koppeling zoals de meeste auto’s en de Guzzi’s hebben.
 
Beetje flauw om sterk te overdrijven om een punt te maken.
Met mijn 990 en 701 en 1290 sdr betaalde ik significant minder, hoeft het geen oude honda voor te zijn. Maar dat zal nu ook wel het geval zijn vermoed ik, het is soms ook wat de gek ervoor geeft
Beetje overdrijven hoort erbij toch?

Maargoed, zoals hierboven al benoemd is het ook wel zelf te doen, maar nokkenassen van een twin weghalen om shims te wisselen is best wel wat werk. Maar het hoeft maar om de 30k, en dat scheelt echt wel, mijn kawa's moeten volgens het boekje elke 12k. Maargoed, dat doe ik zelf en kost me alleen tijd.

Mijn 30k service was 1400,-... maar dat was wel met een nieuwe startmotor en fuel dongles.
 
ik had al een tijd een setje SW motech tassen met montage rekken liggen die ik van iemand had overgenomen. Nu bleken deze niet te passen op mijn 1190 hoewel dit eigenlijk wel zou moeten, maargoed, tweedehands. Het scheelde links en rechte een paar cm en de hoeken klopten ook niet helemaal. Maar met een beetje gepast geweld en een flinke bankschroef wil het wel een beetje buigen... dus nu past het wel :t

t2rUVQI.jpg




tassen klikken er van onderen in, wat een beetje vreemd is want dan kunnen ze er ook weer uit klikken... lijkt wel redelijk stevig te zitten en ze worden met een dikke band met klitteband op het passagierszadel met elkaar verbonden, dus ze gaan nergens naartoe. Hopelijk komend jaar testen, is alweer te lang geleden dat ik een flinke trip met de vrouw achterop heb gemaakt.
 
ik had al een tijd een setje SW motech tassen met montage rekken liggen die ik van iemand had overgenomen. Nu bleken deze niet te passen op mijn 1190 hoewel dit eigenlijk wel zou moeten, maargoed, tweedehands. Het scheelde links en rechte een paar cm en de hoeken klopten ook niet helemaal. Maar met een beetje gepast geweld en een flinke bankschroef wil het wel een beetje buigen... dus nu past het wel :t

t2rUVQI.jpg




tassen klikken er van onderen in, wat een beetje vreemd is want dan kunnen ze er ook weer uit klikken... lijkt wel redelijk stevig te zitten en ze worden met een dikke band met klitteband op het passagierszadel met elkaar verbonden, dus ze gaan nergens naartoe. Hopelijk komend jaar testen, is alweer te lang geleden dat ik een flinke trip met de vrouw achterop heb gemaakt.
Is het nou de foto of ben je nu net zo breed als een auto?
 
Erg blij met mijn Kriega spulletjes: lekker smalle tassen en met bagagerol erbij alles bij me voor 2 weken trip incl. tent.
Kriega levert voor de bagagerol mooie lussen en spanbandjes die op het KTM bagagerekje passen, dus de rol zit stevig vast en toch snel erop en eraf.
 

Bijlagen

  • IMG_20220421_130640757_A.jpg
    IMG_20220421_130640757_A.jpg
    759 KB · Weergaven: 47
  • IMG_20220424_142543889_A.jpg
    IMG_20220424_142543889_A.jpg
    396,7 KB · Weergaven: 45
Ik ben vorig jaar ook van mn tassen-op-rek afgestapt ivm de breedte. Was wel mooie crashbar aan de achterzijde trouwens.... ik had de mosko moto pannier.

Nu iets soortgelijks als @Erwin83 ; mosko moto rackless 80L, met een KTM duffle bovenop. Die duffle vond ik handiger, want die gaat over de lange kant open ipv aan de zijkant.

20220618_124935.jpg
 
Ik ben vorig jaar ook van mn tassen-op-rek afgestapt ivm de breedte. Was wel mooie crashbar aan de achterzijde trouwens.... ik had de mosko moto pannier.

Nu iets soortgelijks als @Erwin83 ; mosko moto rackless 80L, met een KTM duffle bovenop. Die duffle vond ik handiger, want die gaat over de lange kant open ipv aan de zijkant.

Bekijk bijlage 1830783
Die heb ik ook, geweldige set.
Heel flexibel. Leeg is hij heel smal. Past veel in. En de flap bovenop kan je de gekste dingen onder klemmen. Goud20221213_131010.jpg
 
Eens! Zelfs gevuld is hij erg smal.

Ik heb ook 2 externe pouches erbij. Eentje met 2x 1L veldflessen, de andere met brandstoffles, ehbo, tiewraps etc. Ideaal.
 
Terug
Bovenaan Onderaan