KTM 1050 Adventure

Monti 70

Rookie
30 nov 2014
26
1
Een Oostenrijks oordeel over deze nieuwe Oostenrijker...

https://www.1000ps.at/testbericht-30...ture-test-2015


Die KTM 1050 Adventure knüpft meiner Meinung nach dort an, wo die 990er-Adventures vor einigen Jahren aufgehört haben: Rund 100 PS Leistung, ein spielerisches Handling und so viel bzw. wenig Elektronik wie gerade State-of-the-Art ist. Der Motor ist nämlich alles andere als schwachbrüstig, ABS und Traktionskontrolle regeln sicher und unauffällig und das Fahrverhalten ist unter anderem wegen der relativ schmalen Bereifung extrem spaßorientiert. Und das alles zu einem Preis, der in der Liga der großen Reiseenduros nur von wenigen Konkurrenten unterboten wird. So traurig es nämlich auch ist, die beiden 1190er-Adventures und vor allem das Flaggschiff 1290 Super Adventure sind beim Preis in empfindlich hohe Sphären entschwebt. Und genau deshalb ist die KTM 1050 Adventure vielleicht sogar das stimmigste der vier Adventure-Modelle.

Positiv:
+ kräftiger, kultivierter Motor
+ abschaltbares ABS
+ einstellbare Traktionskontrolle
+ agiles Handling
+ verstellbare Ergonomie
+ prestigeträchtige, den großen Schwestern ähnelnde Optik
+ höhenverstellbares Windschild
+ niedriges Gewicht
+ günstiger Preis

Negativ:
- Drehzahlbegrenzer schreitet bereits bei 8500 Touren ein
- Winschutz nicht ganz optimal


Wat vinden jullie ?
 
ik vind..

het op zich geen slecht idee om een goedkopere KTM met minder cc's op de markt te brengen. Ik ben alleen een beetje teleurgesteld met de keuze om er een straatmotor van te maken. De 990 Adventure was ooit de benjamin van de grote allroadmotorwereld, als spannendere tegenhanger van de eeuwige BMW R1200GS Adventure. Toen kwam KTM met de 1190, later ook de 1290. Groter=beter was dus het devies. Voor mij persoonlijk liepen ze gewoon BMW achterna, waarna ze er de overtreffende trap aan toevoegden. Zonde, want het eigenwijze van de 990-tijd was er toen wel meteen af.

Nu had ik gehoopt dat dit een soort adventure-light editie zou worden, iets wat vooral minder gewicht zou hebben en een soort opvolger van de 990 zou zijn. Iets wat het offroad erg goed doet, en op de straat ook erg leuk is en waar je lekker mee kan toeren en reizen. Helaas is het een echte straatmotor geworden, met gietwielen en een minder luxe uitrusting. Iemand die deze motor koopt zal waarschijnlijk liever een 1290 of 1190 hebben gekocht, maar om financiële redenen dit niet al hebben gedaan. Dit lijkt me in geen elk aspect de leukste, coolste of beste fiets in de markt, en dat is jammer.
 
het had een 800-900 cc offroad Vtwin moeten zijn met een gewicht onder de 200 kg.
 
ik vind..

het op zich geen slecht idee om een goedkopere KTM met minder cc's op de markt te brengen. Ik ben alleen een beetje teleurgesteld met de keuze om er een straatmotor van te maken. De 990 Adventure was ooit de benjamin van de grote allroadmotorwereld, als spannendere tegenhanger van de eeuwige BMW R1200GS Adventure. Toen kwam KTM met de 1190, later ook de 1290. Groter=beter was dus het devies. Voor mij persoonlijk liepen ze gewoon BMW achterna, waarna ze er de overtreffende trap aan toevoegden. Zonde, want het eigenwijze van de 990-tijd was er toen wel meteen af.

Nu had ik gehoopt dat dit een soort adventure-light editie zou worden, iets wat vooral minder gewicht zou hebben en een soort opvolger van de 990 zou zijn. Iets wat het offroad erg goed doet, en op de straat ook erg leuk is en waar je lekker mee kan toeren en reizen. Helaas is het een echte straatmotor geworden, met gietwielen en een minder luxe uitrusting. Iemand die deze motor koopt zal waarschijnlijk liever een 1290 of 1190 hebben gekocht, maar om financiële redenen dit niet al hebben gedaan. Dit lijkt me in geen elk aspect de leukste, coolste of beste fiets in de markt, en dat is jammer.

Niet elke fiets wordt in de markt gezet om de snelste, coolste of leukste motor te zijn.
de 1050 heeft als bijkomend voordeel dat hij begrensd kan worden voor een lichter rijbewijs.
helemaal zo slecht nog niet, volgens mij verkopen die lichte dukes en rc390 vrij aardig

Op dit moment kun je kiezen tussen de 690 enduro en de 1190 adventure (R) als je op reis wilt en zand wilt happen.
er komt ook een nieuwe lijn aan met 600-800 cc motoren, binnen drie jaar volgens Pierer (CEO KTM)
 
Laatst bewerkt:
je hebt gelijk, niet alles hoeft per se uit te blinken. Maar je kunt bijvoorbeeld van de F800GS nog zeggen dat het een betere offroader is dan de 1200GS, ook al heeft 'ie wat minder opties en wat minder vermogen.

Daarbij kun je van de duke 390 inderdaad zeggen dat het een grote funfactor heeft, door het lage gewicht en lage aanschafprijs eigenlijk een super gaaf ding is. Lekker wendbaar en toegankelijk enzo.

Voor mij persoonlijk valt deze KTM er nét overal buiten. Het is geen vlees, het is geen vis. Maar inderdaad misschien voor degenen met een A2 rijbewijs, dan is dit misschien wel één van de beste fietsen die je nog kunt begrenzen. Daar had ik niet bij stil gestaan.
 
Laatst bewerkt:
je hebt gelijk, niet alles hoeft per se uit te blinken. Maar je kunt bijvoorbeeld van de F800GS nog zeggen dat het een betere offroader is dan de 1200GS, ook al heeft 'ie wat minder opties en wat minder vermogen.

Daarbij kun je van de duke 390 inderdaad zeggen dat het een grote funfactor heeft, door het lage gewicht en lage aanschafprijs eigenlijk een super gaaf ding is. Lekker wendbaar en toegankelijk enzo.

Voor mij persoonlijk valt deze KTM er nét overal buiten. Het is geen vlees, het is geen vis. Maar inderdaad misschien voor degenen met een A2 rijbewijs, dan is dit misschien wel één van de beste fietsen die je nog kunt begrenzen. Daar had ik niet bij stil gestaan.

aan de andere kant, hoeveel mensen met een lichter rijbewijs (lees; jonkies) kunnen bijna 15000 euro lappen.
ook niet mijn soort fiets, maar volgens MCN rijdt hij wel erg lekker.. De laatste tijd komen er wel erg sappige fietsen uit Mattighofen met de 1290 superduke, 1190 adv r :9~ en nu de volgens recensies zeer goede 1290 super turbo ultra adventure
 
In Nederland is hij erg duur. In België, Frankrijk enzo zit hij op het prijsniveau van een V-Strom 1000, Versys 1000 en Tiger Sport 1050.

Nu, het is en blijft een tijdelijke oplossing om iets aan te bieden met minder cc's en vermogen. Om het segment van 800-1000cc niet helemaal aan zich te laten voorbij gaan.

Persoonlijk zou ik deze prefereren boven een andere straatgerichte hoogpoter met vergelijkbare cilinderinhoud. Zelfs als ik enkel op straat zou rijden. Wegens een stuk lager gewicht en meer veerweg.

Zonder elektronische beperking zal het blok waarschijnlijk ook wel een 120-tal paardjes in huis hebben. Al kom je met 95 ook al heel ver, en is het het koppel wat telt.
 
Laatst bewerkt:
Op het Youtube kanaal van de Italiaanse organisatie "Rivista Motorciclismo", is een interessante test van veel mooie X-Over moto's verschenen.
Ook zeer mooie beelden.

Deel 1
Deel 2

Als winnaar werd de KTM 1050 uitgeroepen (zie 13'30" in de 2e video).

Concurrentie was sterk en talrijk aanwezig.
Volgens reporter wist hij de aanvallen van de Jappen en de Europeanen goed af te slaan.
Hij wordt ook geroemd voor zijn veelzijdigheid.
 
Op het Youtube kanaal van de Italiaanse organisatie "Rivista Motorciclismo", is een interessante test van veel mooie X-Over moto's verschenen.
Ook zeer mooie beelden.

Deel 1
Deel 2

Als winnaar werd de KTM 1050 uitgeroepen (zie 13'30" in de 2e video).

Concurrentie was sterk en talrijk aanwezig.
Volgens reporter wist hij de aanvallen van de Jappen en de Europeanen goed af te slaan.
Hij wordt ook geroemd voor zijn veelzijdigheid.

Wat vonden ze van de tiger?
 
Wat vonden ze van de tiger?

Even mijn beste Italiaans moeten boven halen.
Niet echt mijn specialiteit...

De Tiger wordt in de 1e video besproken (minuut 4);

Hierbij de commentaar van de hoofdtestrijder:
Op eerste zicht geeft hij een wat ouderwetse en lompe indruk,
maar hij is toch de grote verrassing van de vergelijking.
Een erg ‘zoete’ motor.
Bestemd voor rijders die enerzijds houden van het ‘evenwicht’ van de Japanners en anderzijds de sportiviteit van de Europese constructeurs.
 
Even mijn beste Italiaans moeten boven halen.
Niet echt mijn specialiteit...

De Tiger wordt in de 1e video besproken (minuut 4);

Hierbij de commentaar van de hoofdtestrijder:
Op eerste zicht geeft hij een wat ouderwetse en lompe indruk,
maar hij is toch de grote verrassing van de vergelijking.
Een erg ‘zoete’ motor.
Bestemd voor rijders die enerzijds houden van het ‘evenwicht’ van de Japanners en anderzijds de sportiviteit van de Europese constructeurs.

Top! Dankjewel. Mijn Italiaans bestaat niet, dus had eeuwig kunnen gissen.
 
My two cents:

De 1050 is, naar mijn inschatting, het antwoord van KTM om het segment motorrijders aan te spreken die een betaalbare (fun) straat georiënteerde adventure fiets zoeken. De punten die 1000PS en de Italianen benoemen in de video zijn allemaal waar. Maar in NL zitten we met BPM. Door dit belastingmiddel overstijgt de fiets zijn categorie waar de betreffende doelgroep budget voor vrij wil maken. Zeker de A2 doelgroep. En laten we eerlijk zijn, we zijn (de meesten op dit forum dan ;)) motorrijders die heel bewust shoppen en vergelijkend waren onderzoek doen. Kort door de bocht, voor 14.500 EUR koop je een jonge 1190 adv die in alle opzichten meer waarde oplevert (elekt. vering, 150 pk, rijdermodi, etc.). Ik weet wel welke ik koop voor dat geld...
 
Terug
Bovenaan Onderaan