KTM 1090 Adventure - Mijn ervaringen

Speedy-Gonzalez

Die hard MF'er
23 okt 2019
547
205
Nissewaard
Tijdens de zoektocht naar mijn eerste motor heb ik veel gehad aan motorrijders die hun praktijkervaringen deelden op internet. Daarom nu een post over mijn ervaringen met de KTM 1090 Adventure.

Mijn eerste motor. Welke?
De zoektocht naar mijn eerste motor was een lange. Er is zoveel keuze en welke motor is nu passend? Ik heb daardoor eerst eens op een rijtje gezet wat ik verwacht van een motorfiets:
Ik ga ermee toeren, mogelijkerwijs mee op vakantie. Daarom moet er een kofferset op kunnen. Hij moet geschikt zijn om zomer en winter mee te rijden. Daarom is wat bescherming tegen regen, wind en vliegen wel welkom. Hij moet in staat zijn om goed en veilig te rijden met mijzelf en mijn vrouw erop. Laadvermogen (incl. kofferset, bagage en motorkleding) dus > 210 kg. Hij moet dus ook voor ons samen comfortabel zijn op lange afstanden.
Daarnaast is het een wens om een zo licht mogelijke fiets te hebben. En eentje die lekker strak en sportief kan sturen.

Uiteindelijk kwam ik uit op de KTM 1090 Adventure. Na de proefrit kwam ik met een enorme smile van de motorfiets af! Deze moest het worden. Maar hoe bevalt ie nu ik hem een tijdje heb. Ik ga mijn mening en ervaringen met jullie delen in het komende jaar. Vooral voor hen die deze motor ook overwegen te kopen en info nodig hebben die je anders bijna niet kan krijgen (zoals: hoe bevalt de motor voor de passagier?).

Ervaring na 2500 km (waarvan 600 met passagier):
Ik had gelest op een Yamaha XJ6. En het eerste wat me opviel toen ik ging rijden op de KTM was dat het zwaartepunt veel hoger ligt. Het tweede dat de motor erg trilt en aan de ketting rukt. Dat laatste heeft erg met rijstijl te maken, daarover later meer.

Ik heb dus heel erg moeten wennen aan de motor. Een V-Twin is echt een heel ander beest dan een vier-in-lijn. Niet alleen omdat ie meer trilt maar ook omdat je je een andere rijstijl moet aanmeten. De Yamaha trok bij elke versnelling en liet zich zonder probleem afknijpen tot 2000 toeren. De KTM moet je echt (ruim) boven de 3000 toeren rijden. En het duurde dus ff voordat ik daaraan gewend was. Maar de motor roffelt erg lekker en gaat bij hogere toerentallen heerlijk huilen (i.p.v. snerpen zoals bij de Yamaha). Erg verslavend!
Waar ik ook aan moest wennen is dat de dikke V-Twin veel harder op de motor afremt dan ik gewend was. Daar kun je geweldig fijn mee leren rijden omdat je, met goed vooruitkijken, de remmen nauwelijks meer nodig hebt. Maar eigenlijk is dat verkeerde rij-techniek :-)...

Wat ik vanaf het begin heel erg waardeer is de manier waarop je uit de wind zit. Mijn motor heeft de grote toerruit uit de KTM powerparts collectie. En daar zit ik (met 1.85m) lekker uit de wind. Tijdens regen blijft je helm redelijk schoon en droog.

De motor rijdt waanzinnig lekker: strak en zeker. En, voor mij als beginner erg fijn, de gasresponse is echt perfect; je kunt het gas heel precies regelen waardoor de motor je in bochten nooit verrast. Dat vond ik wat verwonderlijk voor zo'n rauwe V-twin maar rijdt echt heel fijn. De 'rain' mapping geeft minder vermogen (100 pk i.p.v. 125) maar wel met een veel soepelere gasresponse. Ik gebruik de 'rain' mapping vooral als ik door 30 km zones heen moet rijden omdat de motor dan fijner te rijden is (bij 30 km/h is het vrij moeilijk om de motor boven de 3000 toeren te houden en dan reageert ie vaak wat bokkig op het gas; een eigenschap van de V-Twin). Verder staat ie vooral op de 'sport' stand voor een (inderdaad) flitsende response die niettemin nog steeds heel goed te doseren is. Op de snelweg rijdend in de 'rain' stand mis je de extra 25 pk's; vooral als je met passagier rijdt. Met ingeschakelde traction control maakt de motor nooit wheelies, hoe hard je ook accelereert.
En de motor is absurd snel. Ik heb nog lang niet alles uit de motor gehaald wat erin zit maar hij accelereert geweldig hard en blijft onder harde acceleratie volledig stabiel.

De vering is strak en sportief maar niet te hard. Op lange hobbels (op bijv. snelwegen) veert de motor goed en deint minimaal na. Korte harde ribbels vindt ie minder fijn: die geeft ie flink hard door. Als we samen rijden draai ik de veerspanning vijf slagen op en schroef de demping 3 clicks op. Dan blijft de motor nog steeds fijn en neutraal rijden. Ook op korte en lange hobbels slaat de vering dan niet door.

De motor stuurt, vind ik, erg neutraal; hij voelt erg lichtvoetig aan voor zo'n grote en zware motor. In het begin stuurde ik te snel in en kwam dan te kort door de bocht. Nu heb ik geleerd te wachten en draait hij geweldig strak de bochten in. Ook corrigeren in bochten gaat prima. De motor verlegt heel makkelijk zijn lijn. Ik heb al een paar keer mijn elleboog aan de grond gehad (voor mijn gevoel dan :-)) in de bocht maar dan nog raakt je stepje de grond niet. Je hebt dus best veel grondspeling en je kunt absurd hard door de bochten voor zo'n hoge motorfiets. Mijn fiets rijdt trouwens op nieuwe Bridgestone A41's. Superbanden wat mij betreft (voor wat het waard is :-))!
Ik vind wel dat de motor op snelheid veel stuurinput nodig heeft (je moet soms stevig duwen tegen het brede stuur). Dat heeft wel tot gevolg dat je armen moe worden als je bijvoorbeeld constant tegen de wind in moet sturen. Maar ik merk al dat dat went en dat mijn spieren er ook gewend aan raken. Ook op hoge snelheid rechtuit spoort hij als een trein.

Ik heb (op een parkeerterrein) uitgebreide remproeven gedaan om te wennen aan de remmen en te weten hoe de motor reageert bij een noodstop. De remmen voelen wat week aan in het begin van de slag. Dat zou wel wat bijteriger mogen van mij. Ze zijn wel heel goed te doseren. Je kunt precies zo hard remmen als je wil.
Doordat de remmen wat week aanvoelen had ik geen hoge verwachtingen van de remproeven die ik ging doen om de remmen beter te leren kennen. Maar het bleek dat je heel gedoseerd maar zeer hard kan remmen! Ik heb de motor tientallen keren vol in het ABS geremd, zowel op natte als droge weg. En telkens was de remweg erg kort (ca. 9 meter bij 50kmh) en, belangrijker, de motor blijft volledig stabiel bij keihard remmen en stopt gewoon zonder drama. Hij stopt ook zonder 'stoppie' trouwens. Dat was een van de dingen die ik perse wilde weten omdat ik mij met mijn lesmotor een keer bijna over de kop geremd heb. Bij de KTM kun je zo hard knijpen als je wil, hij houdt het achterwiel aan de grond.

Het comfort van de motor is prima! Het zadel zit goed en ook bij een hele dag rijden (dat heb ik vijf dagen gedaan) protesteert mijn achterste niet. De kniehoek (ik heb maat 36 lengtemaat) is erg relaxed en pas na een uurtje of drie klaagt mijn lichaam dat het tijd wordt ff te stoppen. Dus een regime van 2 uur rijden, 15 mins stoppen kan ik gemakkelijk volhouden.

Ik heb ca. 600 km met passagier (mrs. Gonzales) gereden. Dat ging goed! De motor rijdt dan ook stabiel. Na een paar kilometer had ik al nauwelijks meer door dat we samen reden. De motor is ook voor een passagier comfortabel. De enige klacht van mrs. Gonzales (165 cm lang) is dat het opstijgen wat lastig is. Verder vind ze dat ze zit als een vorst (ik rij met een topkoffer en dat vindt ze erg fijn om tegen te leunen en voor het idee), heel relaxed en ontspannen. Ze vindt het zadel ook prima op lange afstanden. Zij heeft ook geen problemen met haar benen en knieen.

Tenslotte nog een paar losse opmerkingen:
Ik vind het oliepeilglaasje een mooie uitvinding; nooit meer oliepeilen!
De KTM handvatverwarming is super en inschakeling via het menu werkt simpel.
Het menu werkt sowieso simpel en fijn. Ik kan dat nu bijna blindelings doen (ook rijmmodi schakelen).
De KTM loopt tot nu toe (op vooral kleine weggetjes met veel km's door dorpjes etc.) 1:19. Een lang stuk snelweg resulteert in 1:22.
Heel fijn zo'n 23 liter benzinetank!
De spiegelstelen hadden wat langer mogen zijn. Nu zie ik toch nog een stukje van mijn armen.

Over 6 maanden of bij 6000 km kom ik weer terug met een update... Intussen is jullie feedback welkom. Net als jullie vragen (mochten die er zijn).
 
Het heeft wat langer geduurt als beloofd maar hier is dan toch de update.

Intussen rij ik alweer bijna een jaar op de KTM 1090 en heb ik er ruim 21.000 km bijgereden. De motor is voornamelijk voor plezierritten gebruikt en voornamelijk secundair (hoewel er onvermijdelijk ook snelwegkilometers gereden zijn). Ik heb er vele dagtochten op gemaakt met als hoogtepunt vijf dagen Sauerland waarin ik echt elke dag een flink aantal uren gereden heb. Hij is dus gebruikt onder vele omstandigheden waaronder dus ook in het Sauerland, de Eifel en de Ardennen. Op mijn dagtochten draai ik mijn hand niet om voor 400 km op een dag met een enkele uitschieter naar 600 km. Verder op circuit Lelystad gemerkt dat je de motor ongenadig hard door bochten kan jagen!

Na al die kilometers is de overweldigende gedachte: wat een geweldige motorfiets is dit! Hij rijdt geweldig en ik kom er telkens weer af met een geweldige smile!

Even in het kort de plussen en minnen:

Plussen:

  • Heerlijk sturende motor
  • Geweldig motorblok met rauwe power
  • Comfortabel om langdurig op te rijden
  • Prima geschikt voor lange tochten met een duo

Minnen:
  • Zelfs met hoge ruit turbulentie op de snelweg
  • Standaard zadel is ongeschikt voor lange tochten met duo
  • Standaard eindoverbrenging niet goed geschikt voor Nederlandse wegen/situatie
  • Vering kan beter, zeker ook als je met duo rijdt

Is de motor storingvrij geweest de afgelopen 21.000 km? Nee!
Storingen:
  • Fuelpump failure melding gehad (2x). Beide keren tijdens het tweede deel van een lange rit in 35 graden.
  • Brakelight switch failure melding gehad. Vanzelf overgegaan en niet meer teruggeweest.
  • Verschillende keren Low Fuel melding gehad terwijl de tank nog (bijna) vol was. Telkens vanzelf weer over gegaan na 2-12 minuten).
  • Motor houdt in boven de 5500 rpm. Dit twee keer meegemaakt. Beide keren overgegaan nadat de motor afgekoeld was. Verdenking is een vuil brandstoffilter.

Uitgevoerde mods:
  • Valbeugel gemonteerd.
  • Powerparts zadel gemonteerd. Dat was alles bij elkaar een flinke verbetering!

Geplande mods:
  • Omdat ik de motor niet helemaal strak vindt in snelle bochten, hij erg duikt bij remmen en met een duo nogal diep in de veren ligt en erg deint ga ik de vering aan laten passen door HK Suspension. De voorvork krijgt een volledig verstelbare Andreani Evo cartridge. De shock wordt vervangen door een Wilbers 642 met hydraulische pre-load adjuster. Zodra ik daar rij-ervaring mee heb zal ik mijn ervaringen weer delen.
  • Bij de volgende kettingswissel ga ik met 17/45 rijden i.p.v. de standaard 17/42. Denk dat dat beter past bij de motor en de omstandigheden waaronder ik hem gebruik.
  • Meer licht in de winter door Dim/Grootlicht lampen te vervangen door Cyclops LED.

Ik twijfel nog over:
  • Fuel dongels. Ik twijfel vooral omdat ik nu (anders dan in het begin) totaal geen last meer heb van de eigenaardigheden van de motor waarvoor anderen de dongels zo waarderen. En met de geplande kortere eindoverbrenging zal dat probleem nog kleiner worden.
  • Extra goed zichtbaar in zomer en winter door twee extra lampen uit de powerparts serie te monteren. Dit is extreem duur en ik vraag me af of ik het dat waard vind.
  • Powercommander plus custom mapping om de koppeldip tussen 4-5k rpm glad te strijken. Ook hier twijfel ik of dit de (hoge) investering wel waard is. Zeker met de toekomstige kortere overbrenging is zal dit minder een probleem zijn.
 
Tijdens de zoektocht naar mijn eerste motor heb ik veel gehad aan motorrijders die hun praktijkervaringen deelden op internet. Daarom nu een post over mijn ervaringen met de KTM 1090 Adventure.

Mijn eerste motor. Welke?
De zoektocht naar mijn eerste motor was een lange. Er is zoveel keuze en welke motor is nu passend? Ik heb daardoor eerst eens op een rijtje gezet wat ik verwacht van een motorfiets:
Ik ga ermee toeren, mogelijkerwijs mee op vakantie. Daarom moet er een kofferset op kunnen. Hij moet geschikt zijn om zomer en winter mee te rijden. Daarom is wat bescherming tegen regen, wind en vliegen wel welkom. Hij moet in staat zijn om goed en veilig te rijden met mijzelf en mijn vrouw erop. Laadvermogen (incl. kofferset, bagage en motorkleding) dus > 210 kg. Hij moet dus ook voor ons samen comfortabel zijn op lange afstanden.
Daarnaast is het een wens om een zo licht mogelijke fiets te hebben. En eentje die lekker strak en sportief kan sturen.

Uiteindelijk kwam ik uit op de KTM 1090 Adventure. Na de proefrit kwam ik met een enorme smile van de motorfiets af! Deze moest het worden. Maar hoe bevalt ie nu ik hem een tijdje heb. Ik ga mijn mening en ervaringen met jullie delen in het komende jaar. Vooral voor hen die deze motor ook overwegen te kopen en info nodig hebben die je anders bijna niet kan krijgen (zoals: hoe bevalt de motor voor de passagier?).

Ervaring na 2500 km (waarvan 600 met passagier):
Ik had gelest op een Yamaha XJ6. En het eerste wat me opviel toen ik ging rijden op de KTM was dat het zwaartepunt veel hoger ligt. Het tweede dat de motor erg trilt en aan de ketting rukt. Dat laatste heeft erg met rijstijl te maken, daarover later meer.

Ik heb dus heel erg moeten wennen aan de motor. Een V-Twin is echt een heel ander beest dan een vier-in-lijn. Niet alleen omdat ie meer trilt maar ook omdat je je een andere rijstijl moet aanmeten. De Yamaha trok bij elke versnelling en liet zich zonder probleem afknijpen tot 2000 toeren. De KTM moet je echt (ruim) boven de 3000 toeren rijden. En het duurde dus ff voordat ik daaraan gewend was. Maar de motor roffelt erg lekker en gaat bij hogere toerentallen heerlijk huilen (i.p.v. snerpen zoals bij de Yamaha). Erg verslavend!
Waar ik ook aan moest wennen is dat de dikke V-Twin veel harder op de motor afremt dan ik gewend was. Daar kun je geweldig fijn mee leren rijden omdat je, met goed vooruitkijken, de remmen nauwelijks meer nodig hebt. Maar eigenlijk is dat verkeerde rij-techniek :-)...

Wat ik vanaf het begin heel erg waardeer is de manier waarop je uit de wind zit. Mijn motor heeft de grote toerruit uit de KTM powerparts collectie. En daar zit ik (met 1.85m) lekker uit de wind. Tijdens regen blijft je helm redelijk schoon en droog.

De motor rijdt waanzinnig lekker: strak en zeker. En, voor mij als beginner erg fijn, de gasresponse is echt perfect; je kunt het gas heel precies regelen waardoor de motor je in bochten nooit verrast. Dat vond ik wat verwonderlijk voor zo'n rauwe V-twin maar rijdt echt heel fijn. De 'rain' mapping geeft minder vermogen (100 pk i.p.v. 125) maar wel met een veel soepelere gasresponse. Ik gebruik de 'rain' mapping vooral als ik door 30 km zones heen moet rijden omdat de motor dan fijner te rijden is (bij 30 km/h is het vrij moeilijk om de motor boven de 3000 toeren te houden en dan reageert ie vaak wat bokkig op het gas; een eigenschap van de V-Twin). Verder staat ie vooral op de 'sport' stand voor een (inderdaad) flitsende response die niettemin nog steeds heel goed te doseren is. Op de snelweg rijdend in de 'rain' stand mis je de extra 25 pk's; vooral als je met passagier rijdt. Met ingeschakelde traction control maakt de motor nooit wheelies, hoe hard je ook accelereert.
En de motor is absurd snel. Ik heb nog lang niet alles uit de motor gehaald wat erin zit maar hij accelereert geweldig hard en blijft onder harde acceleratie volledig stabiel.

De vering is strak en sportief maar niet te hard. Op lange hobbels (op bijv. snelwegen) veert de motor goed en deint minimaal na. Korte harde ribbels vindt ie minder fijn: die geeft ie flink hard door. Als we samen rijden draai ik de veerspanning vijf slagen op en schroef de demping 3 clicks op. Dan blijft de motor nog steeds fijn en neutraal rijden. Ook op korte en lange hobbels slaat de vering dan niet door.

De motor stuurt, vind ik, erg neutraal; hij voelt erg lichtvoetig aan voor zo'n grote en zware motor. In het begin stuurde ik te snel in en kwam dan te kort door de bocht. Nu heb ik geleerd te wachten en draait hij geweldig strak de bochten in. Ook corrigeren in bochten gaat prima. De motor verlegt heel makkelijk zijn lijn. Ik heb al een paar keer mijn elleboog aan de grond gehad (voor mijn gevoel dan :-)) in de bocht maar dan nog raakt je stepje de grond niet. Je hebt dus best veel grondspeling en je kunt absurd hard door de bochten voor zo'n hoge motorfiets. Mijn fiets rijdt trouwens op nieuwe Bridgestone A41's. Superbanden wat mij betreft (voor wat het waard is :-))!
Ik vind wel dat de motor op snelheid veel stuurinput nodig heeft (je moet soms stevig duwen tegen het brede stuur). Dat heeft wel tot gevolg dat je armen moe worden als je bijvoorbeeld constant tegen de wind in moet sturen. Maar ik merk al dat dat went en dat mijn spieren er ook gewend aan raken. Ook op hoge snelheid rechtuit spoort hij als een trein.

Ik heb (op een parkeerterrein) uitgebreide remproeven gedaan om te wennen aan de remmen en te weten hoe de motor reageert bij een noodstop. De remmen voelen wat week aan in het begin van de slag. Dat zou wel wat bijteriger mogen van mij. Ze zijn wel heel goed te doseren. Je kunt precies zo hard remmen als je wil.
Doordat de remmen wat week aanvoelen had ik geen hoge verwachtingen van de remproeven die ik ging doen om de remmen beter te leren kennen. Maar het bleek dat je heel gedoseerd maar zeer hard kan remmen! Ik heb de motor tientallen keren vol in het ABS geremd, zowel op natte als droge weg. En telkens was de remweg erg kort (ca. 9 meter bij 50kmh) en, belangrijker, de motor blijft volledig stabiel bij keihard remmen en stopt gewoon zonder drama. Hij stopt ook zonder 'stoppie' trouwens. Dat was een van de dingen die ik perse wilde weten omdat ik mij me
 
Laatst bewerkt:
Waar ik mezelf erg stoor aan de KTm is zijn de spiegels dit zijn de slecht geplaatste spiegel die ik ken.
Deze zijn veel te ver naar achter gemonteerd waardoor je met een onnatuurlijke houding gaat kijken.
Eigenlijk heb ik zo liever voor de handvatten zodat je opzij kijkt gelijk goed in een flow kan kijken.


Het bokkige lopen tja weinig massa op het vliegwiel icm de tuning van de motor. dat blijft wennen
Je toerental is beter niet teveel onder 3000 tpm

Fuel dongels helpen hij loopt super onderin. het vreemde wat mij opviel is dat juist de motor daarna in een flinke gat valt lees minder sterkt lijkt.

De achterrem is gewoon prut al in de bergen al meerdere keren geen remdruk meer gehad.
Rij dan wel met 2 personen en flink door. de schijf is voor flink gebruik gewoon veel te klein.
De eerste motor waarbij ik mijn remmen achter weigeren

Verder is de gevoeligheid in het stuur abnormaal (dit lees je ook regelmatig) en inderdaad zonder koffer achter is het minder.

De ketting smeert de heleboel onder waarom Ktm denkt een kort plaatje standaard te moeten monteren is mij een raadsel.

Ook het duiken herken ik ondanks dat ik alles kan in stellen heb dit geprobeerd te ondervangen door een progressieve hypro veer te plaatsen.
Die zou ik nu iedereen afraden de motor is nu absoluut niet meer comfortabel.
Dacht dat het eerst wennen zou zijn maar dat blijkt net zo , kreeg ook al opm bij de dealer die vond echt vreselijk stug.
Hij duikt wel een stuk minder maar het lijkt wel of de vork op slot zit bij hobbels (gevoel)

De zitting Van De 1090 R is prut heb er de 1290 Sas gemonteerd ook prut het is er nu eentje van touratech geworden veel beter.
maar ook dit is de slechtste zadel vorm die ik ken.
Dat komt omdat de zadel erg smal is met de combinatie met het rechtop zitten.
 
Waar ik mezelf erg stoor aan de KTm is zijn de spiegels dit zijn de slecht geplaatste spiegel die ik ken.
Deze zijn veel te ver naar achter gemonteerd waardoor je met een onnatuurlijke houding gaat kijken.
Eigenlijk heb ik zo liever voor de handvatten zodat je opzij kijkt gelijk goed in een flow kan kijken.


Het bokkige lopen tja weinig massa op het vliegwiel icm de tuning van de motor. dat blijft wennen
Je toerental is beter niet teveel onder 3000 tpm

Fuel dongels helpen hij loopt super onderin. het vreemde wat mij opviel is dat juist de motor daarna in een flinke gat valt lees minder sterkt lijkt.

De achterrem is gewoon prut al in de bergen al meerdere keren geen remdruk meer gehad.
Rij dan wel met 2 personen en flink door. de schijf is voor flink gebruik gewoon veel te klein.
De eerste motor waarbij ik mijn remmen achter weigeren

Verder is de gevoeligheid in het stuur abnormaal (dit lees je ook regelmatig) en inderdaad zonder koffer achter is het minder.

De ketting smeert de heleboel onder waarom Ktm denkt een kort plaatje standaard te moeten monteren is mij een raadsel.

Ook het duiken herken ik ondanks dat ik alles kan in stellen heb dit geprobeerd te ondervangen door een progressieve hypro veer te plaatsen.
Die zou ik nu iedereen afraden de motor is nu absoluut niet meer comfortabel.
Dacht dat het eerst wennen zou zijn maar dat blijkt net zo , kreeg ook al opm bij de dealer die vond echt vreselijk stug.
Hij duikt wel een stuk minder maar het lijkt wel of de vork op slot zit bij hobbels (gevoel)

De zitting Van De 1090 R is prut heb er de 1290 Sas gemonteerd ook prut het is er nu eentje van touratech geworden veel beter.
maar ook dit is de slechtste zadel vorm die ik ken.
Dat komt omdat de zadel erg smal is met de combinatie met het rechtop zitten.
Eigenlijk vind je het gewoon een Klote ding ....😂😂
 
De achterrem is gewoon prut al in de bergen al meerdere keren geen remdruk meer gehad.
Rij dan wel met 2 personen en flink door. de schijf is voor flink gebruik gewoon veel te klein.
De eerste motor waarbij ik mijn remmen achter weigeren
Dit herken ik zelf niet. Heb recent een stevig rondje Eifel gereden met Mrs. Gonzales achterop.

Maar mss is dat rijstijl. Ik laat bijv. de motor rustig de helling aflopen in een lage versnelling waarbij ik alleen bijrem waar nodig en voordat ik de bocht induik. En als ik dan af en toe de achterrem erbij gebruik in de bocht gaat dat prima. Hierbij belast je de remmen eigenlijk maar minimaal.

Maar ik kan me voorstellen dat als je echt hard naar beneden rijdt en dan ook de remmen stevig gebruikt je wel iets van fading kan krijgen na verloop van tijd.
 
De zitting Van De 1090 R is prut heb er de 1290 Sas gemonteerd ook prut het is er nu eentje van touratech geworden veel beter.
maar ook dit is de slechtste zadel vorm die ik ken.
Dat komt omdat de zadel erg smal is met de combinatie met het rechtop zitten.
Ik heb er nu het KTM Powerparts zadel op en dat bevalt prima! Ook qua vorm en ook voor mijn vrouw.
 
Dit herken ik zelf niet. Heb recent een stevig rondje Eifel gereden met Mrs. Gonzales achterop.

Maar mss is dat rijstijl. Ik laat bijv. de motor rustig de helling aflopen in een lage versnelling waarbij ik alleen bijrem waar nodig en voordat ik de bocht induik. En als ik dan af en toe de achterrem erbij gebruik in de bocht gaat dat prima. Hierbij belast je de remmen eigenlijk maar minimaal.

Maar ik kan me voorstellen dat als je echt hard naar beneden rijdt en dan ook de remmen stevig gebruikt je wel iets van fading kan krijgen na verloop van tijd.

Als je bv Umbrail afrijd red je het niet om alleen op de motor af te remmen zeker niet als je lekker door rijd.
Ik heb hier al meer mensen over gehoord. je kan alleen de voor rem gebruiken maar als je nog een tandje harder gaat is de achterrem erbij noodzakelijk.
De hitte van de uitlaat doet dit ook geen goed als je net voor een wegwerkzaakheden moet stil staan is het even later al raak.
 
Eigenlijk vind je het gewoon een Klote ding ....😂😂

Nou als je redelijk wat motoren gereden hebt merk je dat KTM nog best een nieuw merk ik en veel dingen lang nog niet doordacht heeft.
Hoewel ik BMW gereden heb en ook daar niet alles heilig is hebben ze veel dingen wel op orde.
 
Is de motor storingvrij geweest de afgelopen 21.000 km? Nee!
Storingen:
  • Fuelpump failure melding gehad (2x). Beide keren tijdens het tweede deel van een lange rit in 35 graden.
  • Brakelight switch failure melding gehad. Vanzelf overgegaan en niet meer teruggeweest.
  • Verschillende keren Low Fuel melding gehad terwijl de tank nog (bijna) vol was. Telkens vanzelf weer over gegaan na 2-12 minuten).
  • Motor houdt in boven de 5500 rpm. Dit twee keer meegemaakt. Beide keren overgegaan nadat de motor afgekoeld was. Verdenking is een vuil brandstoffilter.

Geplande mods:
  • Omdat ik de motor niet helemaal strak vindt in snelle bochten, hij erg duikt bij remmen en met een duo nogal diep in de veren ligt en erg deint ga ik de vering aan laten passen door HK Suspension. De voorvork krijgt een volledig verstelbare Andreani Evo cartridge. De shock wordt vervangen door een Wilbers 642 met hydraulische pre-load adjuster. Zodra ik daar rij-ervaring mee heb zal ik mijn ervaringen weer delen.
  • Bij de volgende kettingswissel ga ik met 17/45 rijden i.p.v. de standaard 17/42. Denk dat dat beter past bij de motor en de omstandigheden waaronder ik hem gebruik.
  • Meer licht in de winter door Dim/Grootlicht lampen te vervangen door Cyclops LED.
X-Posting voor de liefhebbers. Zie dikgedrukte hierboven...

Verder ter lering (zie onderstreepte hierboven):
Intussen het brandstoffilter laten vervangen. Dat was totaal dichtgekoekt met vuil. Hierna rijdt de motor wat agressiever op het gas en heeft het probleem met inhouden zich niet meer voorgedaan.
 
had een r model niet praktieser geweest?
of was die te hoog?
of de 17/19 kombinatie?
Ik heb de R nooit overwogen. Vooral vanwege zijn spaakwielen die het gebruik van binnenbanden verplichten.

Maar je bedoelt: omdat ik de vering upgrade gedaan heb (en de R heeft multi instelbare en betere vering)?
 
de r heeft ook gewoon tubles banden doordat de spaken in de velg geseald zijn doormiddel van een rubber die in de velg is geplaatst
ja de r heeft de verrstelbare vering

ik rij zelf de 790 en die heeft dezelfde velgen als de 1090r
hiervoor de 1050 met de velgen die jij hebt gegoten velgen

misschien had de r goedkoper geweest
dat is mijn mening

dus je doet wat je doet en het is een verbetering
grote:t
 
Ik heb ook de gewone 1090 gereden omdat de vering hierbij niet verstelbaar is heb ik voor de R versie gekozen.
Het upgraden van je vering kan je doen maar vind het toch wel erg kostbaar .
Merk bij mezelf dat dit soort motoren al vrij snel erg veel dingen erbij koopt ongemerkt terwijl ik het echt zo min mogelijk wil doen.

Al dat geld steek ik dan liever terzijnder tijd in een nieuwere ahum kuch vraag me niet hoeveel rotzooi er al op zit
Ik had de valbeugels koffers en akra uitlaat er gratis bij. pff dat scheelde toch wel even zeg .
Een top koffer incl rugleuning handvat verwarming gps kettingsmeersysteem extra ketting kast ( de hele zooi onder met de standaard kapje)
Natuurlijk een grotere ruit en daarboven op een extra ruitje
Toen werd mijn kont heet en moest er een geisoleerde uitaat bocht op.
En daar ging nog even een touratech zadel bij 2 maal bij
Progressieve veren voor ( best stug geworden zeg)

Nu moet het wel eens klaar zijn lijk me zo 8)7

Vroeger op mijn GSXR600 een carbon uitlaat klaar en gassen maar.
 
de r heeft ook gewoon tubles banden doordat de spaken in de velg geseald zijn doormiddel van een rubber die in de velg is geplaatst
ja de r heeft de verrstelbare vering

ik rij zelf de 790 en die heeft dezelfde velgen als de 1090r
hiervoor de 1050 met de velgen die jij hebt gegoten velgen

misschien had de r goedkoper geweest
dat is mijn mening

dus je doet wat je doet en het is een verbetering
grote:t
Dat van die gesealde velgen wist ik niet. Weer wat geleerd:t.

Als ik tevoren had geweten wat ik nu weet....tsja....
De 1090 is mijn eerste fiets. Alle testers vonden hem geweldig (incl. de vering). Daar ga je dan vanuit. Uiteindelijk kom je dan hierop uit. Had vast wel iets goedkoper gekund als ik gelijk een R had gekocht. Had ie dan ook net zo goed gereden als nu? Geen idee. Maar ik heb geen spijt. Ik heb een geweldige motor die nu nog beter rijdt dan vooreerst 😁😁!
 
ik kan je de cyclops aurora aanraden als extra verlichting, dag rij verlichting met dimlicht en normaal licht met grootlicht
 
Terug
Bovenaan Onderaan