KTM 1190 Adventure: hulp bij radiateur vervangen

El Pollo Diablo

MF veteraan
14 jul 2007
7.122
104
Drechtsteden
Goedenavond collega motorrijders,

Ik hoop jullie hulp te kunnen krijgen met het volgende. Ik ben alweer enkele jaren trotse eigenaar van een 1190 Adventure. Heeft me al in allerlei uithoeken van de planeet gebracht zonder storingen, maar nu heb ik dan toch echt het eerste pechgeval te pakken: de radiateur is lek. Althans, dat weet ik bijna zeker. Er staat nu 36.000km op de 1190 en 6000km terug heeft hij groot onderhoud bij de dealer gekregen waarbij ook de koelvloeistof vervangen is. Echter toen ik een paar dagen geleden de tank gedemonteerd heb vanwege een upgrade zag ik dat het koelvloeistofreservoir plots leeg was. Ook de radiator een flink stuk leger. Ook zag ik aan de linkerkant van het blok sporen van lekkage. Of het olie of koelvloeistof was kon ik lastig zeggen omdat beide rood/bruin zijn. Alles schoongemaakt, radiator en reservoir afgetopt en motor half uur later lopen in de tuin. Niets te zien en motor loopt niet warmer dan 4 blokjes. Toen even eindje gaan rijden en toen ik ergens stopte en hem stationair liet draaien kwam er flink witte stoom/damp uit de radiateur. Ook weer op dezelfde plek sporen van vloeistoflekkage, zelfs nu ook op het voorspatbord. Vandaag ontdekt dat er ook koelvloeistof in de koelribben van de radiateur te zien is. Hij lijkt dus echt lek. Zie foto's.

Die moet dus vervangen worden (of misschien reparatie, maar schijnt lastig te zijn bij een aluminium radiateur heb ik me laten vertellen). Of het een nieuwe wordt of een goede gebruikte weet ik nog niet, maar hoe dan ook moet hij vervangen worden. Nu heb ik 2 vragen:

1: Ik ben zelf niet enorm technisch, maar de meeste onderhoudsdingen lukt me wel zelf. De radiateur vervangen lijkt me dan ook niet heel ingewikkeld. Alleen staat dit niet beschreven in de workshop manual en ook online vind ik weinig. Wellicht omdat het simpel is. Is er iemand die dit al eens gedaan heeft en mij op weg kan helpen in de vorm van een stappenplan?

2: Ik twijfel nog tussen een goede gebruikte of gewoon een nieuwe. Boonstra biedt een gebruikte aan van een 1090 Adventure die ook moet passen op mijn 1190. Maar als ik naar de KTM partsfinder ga zie ik dat onderdeelnummer van zowel de 1090 als de 1190 vervangen is door een nieuw onderdeelnummer. Waarschijnlijk hebben ze hem dus geüpdatet omdat het nogal eens voorkomt dat ze lekken. Maar als ik een gebruikte koop, hoe weet ik dan of de oude of de nieuwe is?

Jullie hulp wordt enorm gewaardeerd! Dank jullie wel alvast.
 

Bijlagen

  • WhatsApp Image 2021-04-09 at 16.00.58.jpeg
    WhatsApp Image 2021-04-09 at 16.00.58.jpeg
    232,3 KB · Weergaven: 22
  • WhatsApp Image 2021-04-07 at 18.23.09.jpeg
    WhatsApp Image 2021-04-07 at 18.23.09.jpeg
    242,1 KB · Weergaven: 18
Misschien nog even uitzoeken wat het verschil is mbt je huidige en de geüpdate variant. Wellicht kun je je huidige laten aanpassen als de radiateur gerepareerd word. En uiteraard kijken wat prijstechnisch het beste zou zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan