KTM 1290 Superduke Deel 2

Status
Niet open voor verdere reacties.
dankjewel ;)

het is niet zozeer dat ik mij eraan stoor, het doet mij er alleen aan denken dat mijn juf nederlands ( prototiepe strenge juf on leeftijd maar dat je toch denkt, ik zou het er op kunnen ;) )
zo liep te zeiken of D en DT etc.

toen had ik al dat ik bij DT gelijk aan yamaha moest denken, maar los daarvan snapte ik het nut ervan gewoon niet.

bij het verwisselen van IS en EENS is voor het voor mij niet gelijk duidelijk hoe de zins opbouw is..eens ;)
Voor de komende? generatie zal men wennen aan een 'schrift' wat steeds fonetischer is.
asl ej niet begeipt what ick beteol, dus dit.
men zal steeds sneller kunnen begrijpen wat er staan of iig wat er bedoelt word.

Overigens wou ik allen er op attenderen dat het vaak niet nodig is om je te storen aan de opmerkingen van anderen.

Net als nu zal ik lange verhalen typen om uit te leggen wat ik denk dat er aan de hand is of om uit te leggen wat ik zie gebeuren.

Aan de ene kant is het onmogelijk dat alle superduke 1290 rijders muurbloempjes zijn, anders hadden ze wel een opel astra gekocht met een dik wijf :) ( of zonder)

Maar misschien is er ook wel een SD rijder die een opel omega 3.2 V6 heeft, maar dat alleen bespreekt in het 'welke auto rijd je naast je motor topic'.

Of heeft een andere SD rijder een dik lelijk mokkel maar denkt dit te kunnen compenseren met een mooie motor ;)

Maar het heeft geen zin om elkaar af te katten omdat men anders is als een ander.
De 1 koopt een sd omdat die wat leuks wil hebben en volgend jaar wel een panigale 1299 koopt omdat er dan ook een rode audi RS5 word gekocht en dat er leuk bij kleurt.

een ander spaart al 3 jaar en voelt zich daarna (terecht) de koning te rijk omdat het gelukt is zijn/haar droommotor bij elkaar te sparen.

als afsluiting zou ik graag willen zeggen dat een ieder die in de gelegenheid bevind om deze motor te hebben, zich dermate gelukkig mag prijzen dat die zich wel verheven mag vinden boven het mopperen en katten op anderen.

Vandaag heb ik weer een aantal uren aan een KTM gesleuteld, maar een aantal dingen zijn toch wel erg mooi geconstrueerd aan zo een motor hoor, onafhankelijk van het merk wat er op staat. :Y
 
zoals je eerder al aangaf dat ik altijd verfijnd antwoord, laat me lekker met rust met dat gemekker.

Koen weet heus wel hoe ik het bedoel en daar behoeft geen zac rijder popie om te komen doen. Als je normaal al amper reageert, hou je dan hier ook buiten (weinig toegevoegde waarde mijn inziens).

Maar ontopic, want lepens jij kan ook aardig "zeveren" op late tijdstippen zeg! haha.

Koen ben je echt van plan een SD aan te schaffen?

oja heb contact gehad met putoline en zij gaven aan dat het probleem van de slippende koppeling icm hun nanotech problemen geeft. Vandaag putoline gedraind en in vat gedaan (stuur ik naar hun op voor onderzoek). Boel goed uit laten lekken en dan lekker mijn vertrouwde 300v erin en morgen even testen of de platen de nm koppels nog pikken.
 
Hahaha wat een serieus gezwam hier.
Heb het ook nog allemaal gelezen😂😎

Prachtig
 
Heren bedankt voor jullie "verfijnde" antwoorden.

Ik ben afgelopen weekend naar de eifel geweest op de smc r.... maar inderdaad het is geen reisbrommer.
Zelf al langere poos fan van ktm! (Vrouwlief ook aangestoken die rijdt een duke*je*.

Ik vroeg mij dus inderdaad af wie er eerder een smc r heeft gehad en de overdtap heeft gedaan en zijn bevindingen hier wilt delen.

Ik denk dat ik het beste een motor erbij kan kopen voor langere afstanden maar denk dat ik op plek van bestemming toch liever de smcr bij me zou willen hebben. Tjah heel dubbel!.
Proefritje is nirt verstandig :( als je dat vermogen voeld dan ben ik verkocht!
Moet het maar eens overwegen wat ik zal doen, echte plannen voor verre reizen zijn er nog niet maar paar maten willen die wel graag plannen zodoende aan het oerienteren
 
Laatst bewerkt:
je kan een tomtom nemen en allemaal routes aan elkaar knopen , geen snelweg en maten die gelijkgezind zijn wat dat betreft ;)
 
Heren,

Ik heb een mooie SDR uit 2014 met 22.000 KM er op gezien, twijfel alleen over de KM stand. Heeft iemand wat meer info over de levensduur/onderhoudsintervallen/groot onderhoud etc?

Is 22.000 (te) veel voor zo'n motor, met het oog op zeker nog 25.000 km van mijn kant?
 
@Sjaakafhaak heb er 2 gezien met je genoemde km stand. Zwart van kleur zeker. Mooie fietsen👍

De blokken zullen het makkelijk aan kunnen lijkt me.
Als ik voor de 1290 zou gaan dan zou ik niet voor zo'n relatief hoge kmstand gaan. De motor is net 2 jaar oud.

Smaken verschillen natuurlijk!

Succes met het zoeken wat ook erg leuk is!
 
Snap de problemen rond de km standen op zich niet zo wat is 20k km nou eigenlijk is net ingereden of ben ik nou zo simpel
 
Na enig wikken en wegen bestelling gedaan voor een Quickshifter van Lohmann. Schijnt erg goed te werken. Hebben jullie ervaring met andere merken en hoe werken ze?
Ik heb voor de lol nog even proef gereden met de GT maar de quickshifter viel erg tegen. De schakelmomenten duurden veel te lang.
 
kilometerstand zegt niet heel veel over een motorfiets.
je kan beter naar de staat van de motorfiets kijken en of het onderhoud op tijd gedaan is bij betrouwbare dealers.
ik denk dat de blokken makkelijk 60k kunnen halen, zeker als er goed voor gezorgd is.
tja als je er alleen maar mee gaat racen is het misschien een ander verhaal, maar wie van ons rijdt er nou altijd in de toerenbegrenzer? en zeker op de openbare weg?!? :P
ik heb proef gereden bij 2 verschillende dealers en op de ene motor zat bijna 20k km en de andere nog geen 400 km. ik kan je vertellen, je voelt echt geen verschil. ze remden allebei even hard en het optrekken was bij beiden een flinke ervaring :)

@koenwitjes ik heb ook een smc-r gehad voor de sdr. motoren zijn niet te vergelijken met elkaar. je zit relaxter op de sdr dan op de smc en hij voelt ook minder nerveus aan. het vermogen is ook wel heel verslavend, ik dacht dat de smc snel kon accelereren maar de sdr is toch iets compleet anders! en qua bochtengedrag is de sdr eigenlijk perfect, je kan makkelijk korte bochtjes nemen zoals in de stad of haardspeldbochten in oostenrijk. lange zwiepers zijn ook veel beter te doen op de sdr, op de smc had ik altijd het gevoel alsof ik er af zou vliegen bij lange snelle bochten. :P van de wind heb je op de een of andere manier ook minder last van, terwijl je vaak wel harder rijdt dan met de smc. als je nog iets anders wilt weten hoor ik het wel.
 
tblijft appels en peren, ondanks hetzelfde merk..

20K zou ik zelf ook niet snel doen, maar goed de prijs zal ook aantrekkelijker zijn. Maar een goede reden om het niet te doen heb ik niet. Het is inderdaad belangrijk van WIE is hij geweest en hoe heeft diegene ervoor gezorgd.

Ik rijd ook trackdays met mijn sd en op straat kachel ik ook lekker door, maar durf mijn motor aan iedereen te verkopen als dat zou moeten. Alleen het beste voor mijn superdukeje!

Nog even over mijn slippende koppeling, mensen koop nooit NANO Tech 4+ voor in je 1290r. Geen succes. Motul 300v 15w50 erin gedaan en slippen was direct over. Gelukkig maar, hoef ik geen platen te wisselen en kan ik die energie is in poetsen steken ofzo :P
 
Bedankt mensen, ik heb voor mezelf besloten (gevoel) dat ik door spaar voor een nieuwe of wellicht een jong gebruikte 2015 met 8-10.000 km op de klok.
 
kilometerstand zegt niet heel veel over een motorfiets.
je kan beter naar de staat van de motorfiets kijken en of het onderhoud op tijd gedaan is bij betrouwbare dealers.
ik denk dat de blokken makkelijk 60k kunnen halen, zeker als er goed voor gezorgd is.
tja als je er alleen maar mee gaat racen is het misschien een ander verhaal, maar wie van ons rijdt er nou altijd in de toerenbegrenzer? en zeker op de openbare weg?!? :P
ik heb proef gereden bij 2 verschillende dealers en op de ene motor zat bijna 20k km en de andere nog geen 400 km. ik kan je vertellen, je voelt echt geen verschil. ze remden allebei even hard en het optrekken was bij beiden een flinke ervaring :)

@koenwitjes ik heb ook een smc-r gehad voor de sdr. motoren zijn niet te vergelijken met elkaar. je zit relaxter op de sdr dan op de smc en hij voelt ook minder nerveus aan. het vermogen is ook wel heel verslavend, ik dacht dat de smc snel kon accelereren maar de sdr is toch iets compleet anders! en qua bochtengedrag is de sdr eigenlijk perfect, je kan makkelijk korte bochtjes nemen zoals in de stad of haardspeldbochten in oostenrijk. lange zwiepers zijn ook veel beter te doen op de sdr, op de smc had ik altijd het gevoel alsof ik er af zou vliegen bij lange snelle bochten. :P van de wind heb je op de een of andere manier ook minder last van, terwijl je vaak wel harder rijdt dan met de smc. als je nog iets anders wilt weten hoor ik het wel.
Ik weet van Aprilia dat ze een Rotax blok zeker op 200.000 km hadden staan om te testen. Dat een motor met 20.000 km al oud is??? Kom op zeg........Ik heb een VFR 750 gehad die ik in 2,5 jaar op 100.000 km had staan. Zonder problemen. :)
 
Laatst bewerkt:
Ja bij motoren is iedereen in paniek als hij 20.000km heeft gedraaid en daalt de waarde naar nul.
Mijn falco/tuono knutsel staat nu op 89.000 km en blok loopt nog fantastisch met nul olie verbruik. Kan zo nog minimaal 50.000km of meer bij.
Natuurlijk hebben alle lagers en remmen ook zoveel km gemaakt maar vervangen hoort erbij, bij auto's heel normaal.

Enige nadeel blijft dat inruilen lelijke gezichten oplevert, op marktplaats blijven de 50 k plus km standen ook erg lang staan.
 
Ik weet van Aprilia dat ze een Rotax blok zeker op 200.000 km hadden staan om te testen. Dat een motor met 20.000 km al oud is??? Kom op zeg........Ik heb een VFR 750 gehad die ik in 2,5 jaar op 100.000 km had staan. Zonder problemen. :)

Me vader zijn fjr 1300 85k km loopt als een zonnetje nog nooit iets!! Aan stuk geweest

Mijn sd1290 liep bij 20k km mooier rond dan toen hij nieuw was 8-)
 
Ff een weekje weg. :]

20160513_1505291_zpsmarbzudj.jpg
 
Ben weer toe aan een nieuw setje banden ; :9~
na 7750 km (vakantiekms met TC)achterband vervangen;
de standaard gemonteerde Dunlop Sportmax sportsmart vervangen door een Pirelli Diablo Rosso Corsa die nu na 2000km(meestal zonder TC) op is!

Suggesties,tips zijn welkom

gr eric
 
Laatst bewerkt:
Sinds kort heb ik de Bridgestone S21 (set) erop zitten en ik moet zeggen dat ze fijner sturen dan de originele Sportsmart. Dient wel per set vervangen te worden.
 
@ sjaakafhaak, kijk ook goed in belgie. De mijne er ook gehaald vanwege de hoeveelheid opties. Lagere km stand en prijs (die met bpm dan wel weer richting de prijzen hier gaan, maar afijn dan heb je wel het eerdergenoemde)

@dukeeric, ja het ligt eraan wat je wilt he... rijd je veel snelweg en rechtdoor dan zou ik een allemans vriend nemen die goed beter tegen slijtage is bestand. Denk ook dat de metzeler in jou ogen sneller op zal zijn. Maar zowieso leuk om eens te proberen!

@ large, veel plezier man! waar ga je heen??
 
ik lees wel goede berichten over Metzeler Sportec M7 RR
denk dat ik die eens ga proberen
Die heb ik er een paar weken geleden om laten leggen. Voelen erg fijn, sturen heel neutraal. Zijn sneller op temperatuur dan de originele Dunlops naar mijn idee, en geven dus al snel een vertrouwenwekkend gevoel. Komende donderdag track-day op Assen, dan kan ik meteen even hun circuiteigenschappen testen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan