KTM 200 & 390 Enduro 200

V-twin Kevin

MF veteraan
23 sep 2009
6.136
17
Easterwood
KTM is de laatste tijd goed bezig met hun nieuwe lijn lichte ééncilinders. Vooral de 390 serie is interessant voor de Europese markt want deze valt goed in het 35 kW segment.
Na de Duke 390 is op de Eicma zijn gekuipte broertje de RC 390 geïntroduceerd.

Na wat wishful thinking en wat Googelen werd mijn hoopvolle verwachting bevestigd: op termijn gaat de fabriek in India ook een 200 en 390 Enduro type produceren.

In a recent interview by CycleNews, KTM’s CEO Stefan Pierer has also confirmed dual-sport motorcycles for India. These will include models inspired by the 1190 Adventure but will be based on the Duke 200 and 390 platforms.

“We’re also developing a so called dual purpose or dual-sport version of each model (Duke 200 and 390), which I would say is a mix between Supermoto and Enduro. These will appear next, all made at the Bajaj factory in Chakan (Pune, Maharashtra),” said Pierer.
The bikes that will be based on the Duke 200 and 390 platforms will probably sport longer travel front suspensions and revised ergonomics. Engines too would be tuned for stronger mid-range performance and better torque. Most of all, as per Pierer’s comments, we might get the best of both worlds when it comes to looks, a radical design which is typically KTM.

De verwachting is dat de 200 cc versie vooral voor de Indiase markt is bedoeld en de 390 voor Amerika en Europa.
Met het huidige tempo waarin KTM haar gamma uitbreidt lijkt het me niet onredelijk om voorzichtig te zeggen dat deze nieuwe enduro's in 2014 toch wel geïntroduceerd gaan worden.

Kijkend naar de prijzen van de Duke 200/390 en RC200/390 kon dit wel eens een heel erg interessante fiets gaan worden voor wie op zoek is naar een lichte enduro/adventure (wat het precies gaat worden is nog niet duidelijk) en die de Suzuki DRZ-400 inmiddels wel gezien heeft ;)
Dit tezamen met het onderhoudsinterval van 10.000 km en de kwaliteit van de onderdelen zoals op de Dukes (denk aan WP vering en radiale "Brembo" remmen) maakt de "hebben-hebben!-factor" voor mij nu al erg groot.

Qua specificaties zal KTM wel uitkijken dat de 390 niet teveel van de 690 weg zal gaan snoepen. Maar aangezien een 390 Duke voor €5550 in de prijslijst staat en de 690 Enduro voor €9950 kon een 390 Enduro voor pak 'm beet €6000 wel eens heeeel erg interessant gaan worden voor wie het vermogen van de 690 niet nodig heeft :Y

Persoonlijk juich ik deze ontwikkeling erg toe. Het aantal mid-size enduro's (afgezien van de pure EXC-achtige modellen) is gewoon te klein.. de enige speler in dit segment is dus de Suzuki DRZ-400 en die is al flink op leeftijd.

Wat denken jullie? Slimme zet van KTM? Onnodig? Kun je niet wachten?
 
Laatst bewerkt:
Eerst zien dan geloven, ik ben bang dat er niet echt veel markt voor is. Er gaan ook al jaren geruchten over het internet van een 690 adventure maar die is ook nooit uitgebracht. Of een lichte KTM 750-800 vtwin adventure. Als er een paar mensen op forums hardop zitten dromen over zo`n motor zijn de geruchten er snel.

Die 6000 euro lijkt me ook erg optimistisch, de reden dat de 125-200-390 duke en RC zo goedkoop zijn komt voor een groot deel dat ze veel dezelfde onderdelen gebruiken. Voor een serieuze offroad / allroad heb toch wel wat andere hardware nodig. Er kan wel Wp op een vork staan maar das nog geen garantie voor hoogwaardige vering. De standaard duke 4 690 krijgt ook veel kritiek over z`n budget vering (ondanks dat er WP op staat).
 
Eerst zien dan geloven, ik ben bang dat er niet echt veel markt voor is. Er gaan ook al jaren geruchten over het internet van een 690 adventure maar die is ook nooit uitgebracht. Of een lichte KTM 750-800 vtwin adventure. Als er een paar mensen op forums hardop zitten dromen over zo`n motor zijn de geruchten er snel.
Is een bevestiging van dhr Perier zelf ook nog een gerucht?

In Amerika zijn lichte allroads als de DRZ400, CRF250L, WR250R en KLX250 ontzettend populair. Waarom zou KTM hier niet op in willen spelen?
 
De eerste spyshot is er al. Een supermoto met overduidelijk het frame en achter brug van de kleine Dukes.

Screenshot_2013_12_11_16_18_33.jpg


KTM Duke-based supermoto spied

Als ze dus bezig zijn met een SM versie zit er vast ook een enduro in het verschiet :Y
 
Die 200 is niet echt specifiek bedoeld voor India, wel voor Azië in het algemeen, want de economie is nu "booming" overal daar.
Slim van KTM om in te spelen op de overschakeling van pure vervoersmotoren naar Europese design wannahave motoren.
 
Laatst bewerkt:
economie boomen?

China begint net de crisis te voelen, vele grote bedrijven die daar geinvesteerd hadden raken nu in de problemen..
 
Crisis...Met een groei van pakweg 7%? _O- Dat is ongeveet wat wij in 1999, 2000 hadden..
Investeringen die gedaan zijn op basis van astronomische groei vallen nu uiteraard tegen, logisch.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan