V-twin Kevin
MF veteraan
KTM is de laatste tijd goed bezig met hun nieuwe lijn lichte ééncilinders. Vooral de 390 serie is interessant voor de Europese markt want deze valt goed in het 35 kW segment.
Na de Duke 390 is op de Eicma zijn gekuipte broertje de RC 390 geïntroduceerd.
Na wat wishful thinking en wat Googelen werd mijn hoopvolle verwachting bevestigd: op termijn gaat de fabriek in India ook een 200 en 390 Enduro type produceren.
De verwachting is dat de 200 cc versie vooral voor de Indiase markt is bedoeld en de 390 voor Amerika en Europa.
Met het huidige tempo waarin KTM haar gamma uitbreidt lijkt het me niet onredelijk om voorzichtig te zeggen dat deze nieuwe enduro's in 2014 toch wel geïntroduceerd gaan worden.
Kijkend naar de prijzen van de Duke 200/390 en RC200/390 kon dit wel eens een heel erg interessante fiets gaan worden voor wie op zoek is naar een lichte enduro/adventure (wat het precies gaat worden is nog niet duidelijk) en die de Suzuki DRZ-400 inmiddels wel gezien heeft
Dit tezamen met het onderhoudsinterval van 10.000 km en de kwaliteit van de onderdelen zoals op de Dukes (denk aan WP vering en radiale "Brembo" remmen) maakt de "hebben-hebben!-factor" voor mij nu al erg groot.
Qua specificaties zal KTM wel uitkijken dat de 390 niet teveel van de 690 weg zal gaan snoepen. Maar aangezien een 390 Duke voor €5550 in de prijslijst staat en de 690 Enduro voor €9950 kon een 390 Enduro voor pak 'm beet €6000 wel eens heeeel erg interessant gaan worden voor wie het vermogen van de 690 niet nodig heeft
Persoonlijk juich ik deze ontwikkeling erg toe. Het aantal mid-size enduro's (afgezien van de pure EXC-achtige modellen) is gewoon te klein.. de enige speler in dit segment is dus de Suzuki DRZ-400 en die is al flink op leeftijd.
Wat denken jullie? Slimme zet van KTM? Onnodig? Kun je niet wachten?
Na de Duke 390 is op de Eicma zijn gekuipte broertje de RC 390 geïntroduceerd.
Na wat wishful thinking en wat Googelen werd mijn hoopvolle verwachting bevestigd: op termijn gaat de fabriek in India ook een 200 en 390 Enduro type produceren.
In a recent interview by CycleNews, KTM’s CEO Stefan Pierer has also confirmed dual-sport motorcycles for India. These will include models inspired by the 1190 Adventure but will be based on the Duke 200 and 390 platforms.
“We’re also developing a so called dual purpose or dual-sport version of each model (Duke 200 and 390), which I would say is a mix between Supermoto and Enduro. These will appear next, all made at the Bajaj factory in Chakan (Pune, Maharashtra),” said Pierer.
The bikes that will be based on the Duke 200 and 390 platforms will probably sport longer travel front suspensions and revised ergonomics. Engines too would be tuned for stronger mid-range performance and better torque. Most of all, as per Pierer’s comments, we might get the best of both worlds when it comes to looks, a radical design which is typically KTM.
De verwachting is dat de 200 cc versie vooral voor de Indiase markt is bedoeld en de 390 voor Amerika en Europa.
Met het huidige tempo waarin KTM haar gamma uitbreidt lijkt het me niet onredelijk om voorzichtig te zeggen dat deze nieuwe enduro's in 2014 toch wel geïntroduceerd gaan worden.
Kijkend naar de prijzen van de Duke 200/390 en RC200/390 kon dit wel eens een heel erg interessante fiets gaan worden voor wie op zoek is naar een lichte enduro/adventure (wat het precies gaat worden is nog niet duidelijk) en die de Suzuki DRZ-400 inmiddels wel gezien heeft
Dit tezamen met het onderhoudsinterval van 10.000 km en de kwaliteit van de onderdelen zoals op de Dukes (denk aan WP vering en radiale "Brembo" remmen) maakt de "hebben-hebben!-factor" voor mij nu al erg groot.
Qua specificaties zal KTM wel uitkijken dat de 390 niet teveel van de 690 weg zal gaan snoepen. Maar aangezien een 390 Duke voor €5550 in de prijslijst staat en de 690 Enduro voor €9950 kon een 390 Enduro voor pak 'm beet €6000 wel eens heeeel erg interessant gaan worden voor wie het vermogen van de 690 niet nodig heeft
Persoonlijk juich ik deze ontwikkeling erg toe. Het aantal mid-size enduro's (afgezien van de pure EXC-achtige modellen) is gewoon te klein.. de enige speler in dit segment is dus de Suzuki DRZ-400 en die is al flink op leeftijd.
Wat denken jullie? Slimme zet van KTM? Onnodig? Kun je niet wachten?
Laatst bewerkt: