ktm 250 EXC bougie gaat steeds kapot

hallo
ik heb een ktm 250 EXC 4 takt
vanaf het begin dat ik hem heb start hij al niet fijn. maar als hij liep liep hij perfect.
en had de eerste 2 maand geen problemen
toen in 1 keer wou hij niet meer starten, en was de bougie kapot
ik had een nieuwe bougie gekocht toen starte hij slecht maar liep wel mooi
naar een paar dagen wou hij sochtends alweer niet starten en was de bougie alweer kapot.
nog een keer een nieuwe bougie maar precies het zelfde probleem.
waaraan kan dat liggen?
 
Ja, dat kan.

Standaard is de afstelling van de EXC's erg slecht. Dat is zo omdat ze anders niet door de keuring komen. Mijn 450 EXC-R liep ook erg beroerd: Bovenin veel te arm en onderin niet fatsoenlijk oppakken. Ik heb nu een kitje van JD Jetting gemonteerd. 100% beter!

JDJetting LLC > Catalog
 
Kan ook je CDI unit zijn die niet lekker is, dan kan hij slechts starten maar vreet hij ook bougies
 
Dat is lastig. Het makkelijkst is er een proberen van iemand met dezelfde motor. Maar de afstelling van de carb is de meest logische verklaring. Dus zal eerst daar na kijken.
Kun je aan de CDI ook niet wat weerstandswaardes meten tussen de verschillende polen?
 
Kun je aan de CDI ook niet wat weerstandswaardes meten tussen de verschillende polen?

Niet zo in de zin van met een multimeter nameten zoals bij je spoelen of dergelijke heb ik mij wel eens laten vertellen. Zeker weten doe ik het niet :?
 
Niet zo in de zin van met een multimeter nameten zoals bij je spoelen of dergelijke heb ik mij wel eens laten vertellen. Zeker weten doe ik het niet :?
Bij de Honda's (CRF) kan het wel, dus ik verwacht dat het bij de KTM's ook wel kan. Even wphb checken.
 
Bij de Honda's (CRF) kan het wel, dus ik verwacht dat het bij de KTM's ook wel kan. Even wphb checken.
Staat er in het wphb van honda ook de weerstanden bij want bij yamaha staan van alle electra delen de te meten ohmse weerstanden behalve die van de cdi. Het lastige is volgens mij ook dat het nogal variabel is ivm toerental en tps
 
Laatst bewerkt:
Staat er in het wphb van honda ook de weerstanden bij want bij yamaha staan van alle electra delen de te meten ohmse weerstanden behalve die van de cdi. Het lastige is volgens mij ook dat het nogal variabel is ivm toerental en tps
Ah - mijn excuses - nu ik goed kijk (in het wphb) zie ik dat ze, via de stekker op de cdi, de beide spoelen doormeten (ignition en exciter coil) (en ook de puls generator). Dus niet de CDI zelf. :X
 
nu ben ik erachter gekomen dat hij veel te hoog stationair liep en dus de stationair schroef een eind terug gedraait en er weer een nieuwe bougie in gedaan.
nu starte hij direct en liep weer helemaal perfect. een paar keer uit en aan gedaan en dat ging goed. nu deed ik het vanochtend weer en hij starte direct. toen deed ik hem uit draaide ik de kappen er weer omheen. wou hem nog 1 keer starten. en toen was de bougie weer kapot.
terwijl hij perfect liep en starte daarvoor.
 
Wat voor een kleur heeft de bougie als je hem eruit haalt? Wit dan te arm en kan de rede zijn licht bruin of beetje grijs afstelling is ok. Dit wel 2 of 3x checken bij stationair halfgas en volgas. Kan natuurlijk zijn dat hij stationair goed loopt maar met het gas open te arm. Als dit alles goed is en als je dan ook zeker weet of je de juiste bougie gebruikt ligt het wellicht aan de CDI maar dan nog zal ik het daar niet snel zoeken.
 
In principe kun je zelf je CDI niet doormeten, dit omdat je niet weet wat er uit moet komen en omdat niet iedereen een scoop thuis heeft :)
Wat wel kan is hem openmaken en de print bekijken...maar dat heeft een aantal risico's (zie elders forum) en er zijn ook bedrijven die hem voor je kunnen nameten.

Zelf zou ik proberen of je hem niet ff met iemand kan omwisselen die dezelfde heeft...
 
de kleur van de bougie is zwart roet.
wat betekend dat dan?

Dit betekend dat je een slechte/onvolledige verbranding hebt. Dit kan leggen aan het lucht-brandstof mengsel (teveel brandstof tov lucht) of een slechte ontsteking van het mengsel. Ik zou beginnen bij de afstelling van mn carb. Wat je moet weten zijn de standaard afstellingen. Je weet nooit wat ermee gekloot is. Als je zelf niet veel kaas gegeten hebt van het afstellen van een carb zou ik hem wegbrengen. Kosten vallen meestal mee en t scheelt je een hoop ergernis.
 
een cdi kan je idd erg moeilijk nameten o.i.d.

maar het kan ook zijn dat de benzine te rijk gemengd is, dan kan die ook niet volledig verbranden en de bougie vet slaan.
 
Zoals iedereen hier al heeft gezegd, is het waarschijnlijk de jetting (carb: sproeierbezetting / stand gasnaald / afstelling brandstofschroef).

Ik zou eerst maar eens kijken wat origineel is in je wphb, en wat er nu in je carb zit. Werkt dat niet (zoals Speedphreax zegt) kun je hem wegbrengen om af te laten stellen (als je daar zelf niet aan wil/kan beginnen). Kost niet heel veel schat ik. Of bel eens met een KTM (cross)dealer in je buurt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan