KTM 250 EXC

schre240

MF'er
1 nov 2009
36
0
Haelen
Ik heb sinds kort een 250 EXC 2 takt uit 2005 en moet dus nog veel leren op dit gebied.....

Bougie sloeg soms vet en liep dan niet meer. Nu heb ik vanmiddag de gasschuif er uit gehaald en de naald een stand laten zakken. Het gevolg is dat ie helemaal niet meer start nu. Druppelt ook een beetje olie tussen de uitlaat en cilinder.

iemand een idee hoe ik hem weer aan de praat krijg?

Alvast bedankt!

Ps. Zou hij verzopen kunnen zijn????Zo ja, wat kan ik dan het beste doen??
 
Hij is gewoon verzopen. Benzinekraan dicht, bougie eruit gas open en een paar keer je aantrappen. Even een vers bougie erin , gas vol open en juh.
Wat tussen je uitlaat en cilinder uitdrupt is overtollige brandstof.
Btw, is de afsluitnaald van de vlotter nog goed?
 
Helaas is het niet gelukt, dus waarschijnlijk niet verzopen. Toen ik de gasnaald weer een stand hoger wilde zetten viel het me op dat de naald krom is. Wat is het gevolg van een kromme gasnaald?????

Verder nog iemand adviezen om mijn motor weer aan de gang te krijgen?????

Gr. harm
 
Kromme naald = gevolg van verkeerd erin zetten van je gasschuif of je ben te lomp geweest.

1 = nieuwe naald erin.

2= hoe vet meng jij?? ik adviseer 1:40.

3= bougie slaat vet = je vlotter niveau staat te hoog (geloof mij gaat je heel wat bougies kosten als je dit niet verandert :) )

4 = kijk of je motor uberhaupt wel vonkt , zoja het bovenstaande uitvoeren en zoals al gezegd AANDOUWEN.

Succes!
 
Welke bougie en wat voor naald kan ik t beste halen?

Wannneer mijn vlotterniveau te hoog staat.wat en hoe moet ik het niveau dan veranderen????

Ik dacht dat de "vette" bougie door een onjuiste stand van de gasnaald was. Dus dit betekent dat ik de stand van de naald niet hoef te veranderen?

Waarom aanduwen? wat is t verschil met aan trappen?

Bedankt maar weer!
 
Het beste ben je af met de originele onderdelen / afstelling.

informeer voor de originele naald en bougie type anders even bij jtx racing in cuijk ( ff google)

Ik zou even uitleggen hoe dit werkt via foto's

1 Haal je vlotterbak van je carbarateur af.

full


2 in je carb zit een vlotter , haal deze eruit doormiddel van een pennetje die je eruit moet schuiven.

Hetgene waar je aan moet werken is omcircelt met een rood lijntje.

full


Buig nou het lipje zoals te zien op de foto in de richting van het naaldje.

Let op!!! Deze handeling moet voorzichtig gedaan worden verbuig dit lipje niet te ver want dan krijgt je motor helemaal geen benzine meer!!

Probeer dit anders in stappen te doen , omdat je geen ervaring met sleutellen hebt.

Ik doe dit op gevoel.

0.5 - 1mm moet genoeg zijn.

full


Dit moet duidelijk zijn , dus nu weet je hoe je je vlotterniveau aanpassen.
------------------------------------------------------------------------------------------------

De stand van je gasnaald heeft niks met vet slaan te maken , dit is voor het afstellen van het benzine mengsel in het laag - midden gebied.
Bij volgas heeft alleen je hoofdsproeier hier iets mee te maken.

Ook niet onbelangrijk controleer meteen of de maat van de hoofdsproeier de originele is , nu je toch met je carb bezig bent.

En als laatste aanduwen is een stuk makkelijker , een stukje duwen van 5 meter staat gelijk aan misschien wel 50 keer trappen.

Bijvoorbeeld als je motor verzopen is benzinekraan dicht even duwen scheeld je een hoop moeite!

Sterker nog ik heb weleens gehad dat je de motor met trappen helemaal niet meer aan de gang kreeg , douwen was toen ook de oplossing.

Tip laat je duwen , zet de motor in de 2e versnelling koppeling los! (in je eentje wordt het ingewikkelder :) )

Succes!
 
Laatst bewerkt:
@Mellos

Ik ga het vanmiddag proberen. Ik heb momenteel alleen geen nieuwe bougie en naald, dus die moet ik morgen even halen. Maar als ik de motor alweer eens aan de gang krijg ben ik al blij.

Wat adviseer je met de gasnaald dan? Ik zal uiteraard een originele naald, bougie en hoofsproeier halen.

Hoe weet ik in welke stand ik de gasnaald moet zetten?

Gr. Harm
 
@Mellos

Ik ga het vanmiddag proberen. Ik heb momenteel alleen geen nieuwe bougie en naald, dus die moet ik morgen even halen. Maar als ik de motor alweer eens aan de gang krijg ben ik al blij.

Wat adviseer je met de gasnaald dan? Ik zal uiteraard een originele naald, bougie en hoofsproeier halen.

Hoe weet ik in welke stand ik de gasnaald moet zetten?

Gr. Harm

Hou voor je de andere onderdelen gaat halen de naaldbuis tegen het licht en kijk of deze nog volledig rond is.
Waarschijnlijk is die bij een kromme gasnaald ook niet geheel fris meer en kun je blijven afstellen tot je een ons weegt. Ik zou die meteen mee vervangen.

Verder zou ik beginnen met het lipje om de gasnaald in de middelste positie te zetten.

Uitstekende uitleg trouwens van Melios mbt het vlotter/brandstofniveau :}

Hier een plaatje van een aantal zaken die invloed hebben op je mengselverhouding.
Dit is een redelijke basis om je motor af te stellen, hoewel niet compleet maar volstaat voor nu lijkt me...


full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zoals ducati888 ook aangeeft is de naald al langerre tijd krom dan is het verstandig de naaldbuis te vervangen omdat deze dan misschien ingesleten is.

Maar Harm heeft zelf zijn naald -stand verandert dus ik ging ervanuit dat dit verkeerd is gegaan , dat de naald hierom krom is geworden in dit geval zou het misschien wel meevallen met de buis.

Ben je er niet zeker van vervang hem dan , nu je toch bezig bent.

Zoals gezegd begin met de middelste stand van de gasnaald , kijk en voel hoe je motor rijdt /reageerd.

Ben je niet tevreden dan kan je met de afstelling gaan spelen tot het gewenste effect is berijkt ( hoger / lager zetten van de clip)

De clip op de laagste stand = rijkerre benzine mengsel in het midden gebied.

De clip op de hoogste stand = armerre benzine mengsel in het midden gebied.

Je kan ook wel 1 op 50 smering proberen , is iets minder vet.

Gebruik kwalitatief goede olie (plutoline - castrol)

Waar woon je voor als je er niet uit komt? als het in de buurt van nijmegen is kan ik wel een kijkje komen nemen.

Succes
 
Hallo ik heb het zelfde probleem met de motor.. nu heb ik dankzij de foto's en uitleg hierboven een heel eindje kennen komen! ik heb echter wel een vraag, als je dat lipje hebt afgesteld op de Flotter kun je het dan controleren door de motor schuin te houden? zodat er dan benzine uitloopt, want dan weet je inprincipe tog dat hij benzine krijgt?
mijn motor wil nog niet starten ik ben bang dat ik hem verzopen heb. nu staat er dat duwen helpt maar moet ik dan nadat ik de benzinekraan heb uitgezet ook de bougie eruit draaien en dan gaan lopen? of is dat niet nodig? en is het zoiezo een oplossing om van een verzopen motor af te komen door ermee te gaan rennen?

M.v.g. Bart
 
.......................
Btw, is de afsluitnaald van de vlotter nog goed?
Dit ook wel gelezen?

Het is dat dikke naaldje dat door de vlotter wordt aangedreven; het puntje is meestal van rubber/kunststof, alleen goed te bekijken onder een sterk vergrootglas. Als dat puntje vervormd/versleten is dan kun je, zelfs binnen 1 rit wel eens afwisselend, zowel "verzuipen" oplopen door niet goed afsluiten als droog stilvallen door "kleven".
 
Laatst bewerkt:
Ja ik weet wat u bedoeld.. ik heb hem een paar keer in de handen gehad en idd even goed gekeken naar de plastic punt maar die is goed intact! ik heb net een beetje benzine bij de bougie in gedaan en hij vlamde met trap aan!
echter was het maar 3 seconden en toen ging hij weer uit..
daarna wederom de Carburateur eruit getrokken en nagekeken voor verstopping maar kon niet bizonders vinden heb de gasnaald op middelste stand gezet en de luchtschroef dicht gedraaid daarna 2 slagen open. maar helaas niks helpt..

Compressie?
 
Laatst bewerkt:
Heb je een sterk vergrootglas of een microscoop gebruikt bij het bekijken van het vlotternaaldpuntje? Als het een pietsie on-conisch, krom/scheef is, geheid ellende. Je ziet dat niet met het blote oog.

Heb je ook toen de carb uit elkaar was, doorgeblazen met perslucht (kleine gaatjes en de sproeier en zo)?
Zelfs met een handpompje van een fiets lukt dat "stotend" best aardig.
 
Laatst bewerkt:
Als je bougie nat blijft ktijgt de motor teveel , blijft deze droog > te weing/niets
Luchtfilter schoon, choke OK? Nieuw bougie geprobeerd?
 
met blote oog dus ik ga maar eens eff de vergrootglas pakken om de vlotternaaldpuntje te bekijken, ik heb de Carb. compleet uitgeblazen met luchtdruk.
Bougie is wel nat maar niet vies.. Lucht-filter is verschoond en ik had een andere bougie maar dat was niet de goeie.. Er zit nu een BR9ECM in.. Aankomend weekend ga ik een BR8ECM proberen mischien helpt dat.. Ook ivm met het weer.. Een 8 zal sneller aanslaan denk ik.
Igg bedankt voor zover.. Ik ga aankomend weekend weer druk aan de klus en ik zal deze punten ook weer even meenemen.. Ik laat wel weten als het gelukt is of als ik nog een "brandende" vraag heb.

Gegroet.
 
Indien bougie droog, wel tevens/eerst controleren of de benzine wel uit je tank komt .... even de kraan dicht, slang van de carb trekken, kommetje onder de slang, kraan even openen.

Tankventilatie (meestal een speciaal gaatje/kanaaltje in/door de tankdop) kan verstopt zitten ... dan helpt proef bij droog weer en niet te volle tank, rijden zonder tankdop (of natuurlijk gewoon de proef met het kopje en tankdop er af).

Er kan rotzooi op de tankbodem liggen, bladders, vuil en vooral op (zeefje van) de kraan-opening.

Bij sommige carbs zit, erg ouderwets, nog een extra zeefje op de slangaansluiting op het vlotterdeksel.

Er kan een extra filtertje in de benzineleiding zitten dat verstopt kan zijn. Maar het kan ook zijn dat het niet noemenswaardig vervuild lijkt maar dat er een pijl op staat voor de doorstroomrichting en die pijl moet dan naar de carb wijzen anders drukt het filtermateriaal (papier ofzo) tegen de perforatie-richting in al vrij snel dicht. Tref je deze laatste foutsituatie aan, dan filtertje NIET omkeren (want dan oud vuil naar je carb) maar een nieuw inzetten, uiteraard nu in de juiste richting.

Nog: het bougieKAPJE kan ziek zijn, inwendig kwetsbaar sinds die dingetjes wettelijk verplicht radio/tv-ontstoord zijn. Zelden iets aan te zien of zinvol aan te meten, vers kapje proberen.

En: type bougie zal niet veel uitmaken en zeker niet bij het starten.

Dan nog, maar nauwelijks voor te stellen als je een beetje oplettend bezig was: misschien zit er een rubber spruitstuk tussen carb en blok en als dat niet 100% sluitend gemonteerd zit (eerst in heet water leggen en/of met haarföhn soepel houden tijdens monteren) of, erger, lek/poreus/gescheurd is (meestal natuurlijk aan de onderkant, anders te makkelijk) verpest Valse Lucht de werking.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan