KTM 250 GS

robinbouwman

Rookie
7 mei 2005
5
0
Sainte cecile
Hallo
ik heb net een oude ktm gekocht,(tweetakt)
ik gooi in een tank (ong. 10 liter) 125 ml synthetische olie.

nu beweren sommige mensen dat er ook minder olie in mag.

weet iemand hoe het precies zit???
 
nog minder olie :?

125 ml op 10 liter dat is dus de verhouding 1:80 als ik het goed heb... (correct me if i`m wrong)

1 liter olie op 80 liter benzine is wel heel karig

ik denk dat ze iets van 1:45/50 gesmeerd moeten worden
dat is dus (1:50)= 200 ml olie op 10 liter.

of heb je ook nog een olie reservoir op je crosser zitten?
 
nog minder olie :?

125 ml op 10 liter dat is dus de verhouding 1:80 als ik het goed heb... (correct me if i`m wrong)

1 liter olie op 80 liter benzine is wel heel karig

ik denk dat ze iets van 1:45/50 gesmeerd moeten worden
dat is dus (1:50)= 200 ml olie op 10 liter.

of heb je ook nog een olie reservoir op je crosser zitten?

Eeeeek!!!

Gooi er maar eens dik het dubbele aan olie in: 1:40-1:30 is ongeveer de voorgeschreven mengverhouding
 
Synthetische 2-takt olie bestaat ook hoor.

Die duurste van Castrol is ook vol-synthetisch...ben de naam ff kwijt

Goede olie.

Voor een scootah o.i.d. volstaat ook de goedkopere olie
 
A747 is een plantaardige olie (koolvorming 4 ever :+ )

Maarre, 1:40 of vetter lijkt me idd een beter idee.
Om 1:40 te smeren moet je 25ml olie per liter benzine dr in gooien.
Dus 250ml op 10L benzine.

Als je nu gaat rijden leeft ie niet lang ben ik bang :P
 
KTM mag iets minder olie per liter hebben dan de meeste jappen, maar dat geldt voor jongere exemplaren. Bij een oudere zou ik per 10 liter benzine, gewoon wel even 300 ml olie toevoegen. 1:30 dus.

BTW: Mijn boot heeft een twwetakt Yamaha motor en die draait op een mengverhouding ....................... 1:100.

Maar maakt geen toeren en gebruikt slechts 2,5L benzine per uur! ;)
 
hijs uit 88

heeft geen reservoir.

maar hij loopt onderin de toeren erg onregelmatig....motor is helemaal in orde
verder.
ik denk dat het iets met de precieze mengverhouding van de olie is.
 
KTM mag iets minder olie per liter hebben dan de meeste jappen, maar dat geldt voor jongere exemplaren. Bij een oudere zou ik per 10 liter benzine, gewoon wel even 300 ml olie toevoegen. 1:30 dus.

BTW: Mijn boot heeft een twwetakt Yamaha motor en die draait op een mengverhouding ....................... 1:100.

Maar maakt geen toeren en gebruikt slechts 2,5L benzine per uur! ;)

mijn spartamet ook. en het verbruik ligt ook behoorlijk laag 8-)
 
gewoon tussen 1:40 en 1:50,ik doe altijd een 5 liter jerrycan vullen met 4 liter benzine en dan 100 olie erbij..maar ja iedere gek heeft zun gebrek,oftewel doe wat jou het beste lijkt.
 
ik zou toch ook maar smeren op tenminste 1:40, van welk bouwjaar is die gs 250?
ik heb namelijk ook een gs 250 van 1994

Ik ben ook bezich met zo'n oud beesje tot leven te wekken. (1985)
Heb wat problemen met de ontsteking, de ontsteking met lichtspoel werkt niet.
Ik heb er ook een ontsteking van een crosser bij deze werkt wel, allebei zijn ze van motoplat.

Heb jij mischien een adres waar ik aan onderdelen kan komen?
Ik mis nog wat plaatwerk.
 
Ik ben ook bezich met zo'n oud beesje tot leven te wekken. (1985)
Heb wat problemen met de ontsteking, de ontsteking met lichtspoel werkt niet.
Ik heb er ook een ontsteking van een crosser bij deze werkt wel, allebei zijn ze van motoplat.

Heb jij mischien een adres waar ik aan onderdelen kan komen?
Ik mis nog wat plaatwerk.


Heb vorig jaar ook een GS250 uit 1984 onder handen gehad. Ik dacht nog in de mengverhoudingen van mid 70 (Honda 125 Elsinore mengde ik 1:20). Dat ging dus ook niet goed. Bij Brouwer lachten ze me vierkant uit: 1:40 dus !!

En ook mijn GS had een rotte motoplat.... Veel suk6 gewenst: tips: blijven zoeken op ebay en marktplaats. Stug volhouden. En vooral controleren of je een rechtsomdraaiende koopt :Z :Z :Z
En op vakantie naar Spanje gaan, daar wat dagen vrij maken om oude motor dealertjes af te rijden. Ik vond er uiteindelijk een bij een aggenebbis zaakje onder Barcelona, die had een gebruikte maar nog blinkende motoplat liggen met lichtspoel voor 35,= Euro (soms zit het mee...). Hij had als optie ook een "refurbished" voor 125,= Euro, die bestelde hij bij iemand in Barcelona. Alleen dat telefoonnummer kreeg ik niet van hem.

cu,
John

ps: Als je in Spanje gaat zoeken, niet de eerste dagen van je vakantie doen. Want toen ik die ontsteking had, wilde ik eigenlijk naar huis om die GS aan de gang te helpen, en dat vond moeders niet zo'n goed plan ...
 
Slechte loop onderin, heeft niks met de mengverhouding benzine/olie te maken.
Wel met de verhouding benzine/lucht, voor zover de ontsteking in orde is.

Dus smeren volgens de adviezen en benzine/lucht afstellen.

Nogmaals, dan ga ik er vanuit, dat de ontsteking wel goed is.
 
Hey Koen, een beetje gelijk heb je wel, maar ik kijk ook even naar het type motor.

En 1:30, of 1:40 smeren, moet dan niet zoveel uit maken, dat de motor onderin echt slecht loopt.

Tuurlijk krijgt hij ten opzichte van de hoeveelheid mengsmering, die hij de cylinder in zuigt, minder energie binnen, maar dat is natuurlijk wel marginaal.

Als een racemotor goed staat afgesteld op Euro 98/ 1:50, dan zal een verhouding Euro 95 1:20, wel echt iets uitmaken en in prestaties schelen, maar bij een hobby-machine ga ik er niet vanuit dat hij super is afgesteld en scherp gesmeerd.

Ik denk dat de afstelling van sproeier en lucht in dit geval meer doet.

Maar, nogmaals, ik was even te star in mijn mening.
 
Ik rijd al minstens 17 jaar met mijn GS250/280 uit 1985. En ga er ,als zeg ik het zelf, niet al te zuinig mee om) ook nog Enduro wedstrijden mee gereden.
Mengen met castrol TT (die rooie) of valvoline maar daarbij blijft met vochtig weer de schuif weleens bovenin hangen.
Mengverhouding 1:40 (250cc olie op 10L benz.
Belangrijk is dat je GEEN benzine met loodvervanger gebruikt , deze mengt niet goed met de olie (eigen ervaring en tevens van vele andere). Dus gewoon RON 98 met olie erin.

Beroerd lopen onderin?
Kijk de membraanplaatjes eens na, deze moeten heel zijn en geheel tot bijna geheel aanliggen (nieuwe liggen geheel aan en sluiten dus goed af).
Zuiger versleten of de Nicasil wand een beetje aan het verslijten?
Loopt de carburateur niet over (afsluitnaald versleten)?

Als het koppelingsdeksel nog een magnesium type is, houd dan de waterpomp in de gaten dat deze niet gaat lekken.
Is te repareren met JB weld, JB weld is ook te gebruiken om het te voorkomen, zoals in mijn geval.
Linksysteem van de schokbreker een keer uit elkaar halen om alle lagers een keer goed schoon te maken en in te vetten.Idem voor achterbrug lagers.

En zorg idd voor voldoende reserve onderdelen .Ik heb inmiddels 2 motorblokken voor reserve delen, als je Brouwer belt voor onderdelen dan kun je je beter vastgespen in een stoel. Prijzen zijn echt niet meer normaal voor deze "oudere" motoren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan