Ktm 25kw of toch niet

sweetracer

Rookie
1 sep 2006
18
0
Hallo,

Over dit onderwerp (25kw op kenteken) is vast al heel veel geschreven. Dit topic start ik echter specifiek voor KTM. Met de search kan ik hier niet veel over vinden.

Het zit namelijk zo.

Een vriend van me heeft een 25kw rijbewijs (18 jaar).
Nu heeft hij een KTM 520 supermotard gekocht met 13 of 18kw op het kenteken. De motor is echter zo'n 45kw denk ik.
edit: sorry heb niet zoveel verstand van :) . 35kw zou ook kunnen :z .

De discussie is nu dus, eigenlijk rij je onverzekerd. Stel dat je een groot ongeluk maakt en stel dat de verzekering je controleerd, ben je de l*l.

"Dan klaag ik KTM aan of zeg ik gewoon dat ik het niet wist" is zijn stelling. Ik denk dat je altijd aan het kortste eind trekt.

Nu gun ik hem die bike van harte, maar is de kans aanwezig dat hij bij een ongeluk de rest van zijn leven hiervoor moet opdraaien of niet?

Als iemand dit kan onderbouwen of een voorbeeld, nieuwsbericht heeft, graag!

Bedankt alvast.

edit: en natuurlijk hallo allemaal, zwaai zwaai etc. Leuk forum :] .
 
Laatst bewerkt:
Als er op het kenteken staat dat het een lichte motorfiets betreft, dan is het voor de verzekering gewoon een lichte motorfiets.
Heel misschien dat er een onderzoek naar komt, maar ik zou me nog niet te druk maken.

Er bestaan geen KTM's die het echte vermogen op het kenteken hebben staan. Dus eigenlijk rijden dan alle KTM-rijders onverzekerd rond?

Lijkt mij dat ik dat dan toch al eerder had opgevangen. Want ik heb al meerdere opgevouwen KTM's gezien.

Ohja, 45kw is overdreven. 61pk uit zo'n KTM komt in de regel niet voor. Tenzij er heel heftig getuned is.
 
Als er op het kenteken staat dat het een lichte motorfiets betreft, dan is het voor de verzekering gewoon een lichte motorfiets.
Heel misschien dat er een onderzoek naar komt, maar ik zou me nog niet te druk maken.

Er bestaan geen KTM's die het echte vermogen op het kenteken hebben staan. Dus eigenlijk rijden dan alle KTM-rijders onverzekerd rond?

Lijkt mij dat ik dat dan toch al eerder had opgevangen. Want ik heb al meerdere opgevouwen KTM's gezien.

Ohja, 45kw is overdreven. 61pk uit zo'n KTM komt in de regel niet voor. Tenzij er heel heftig getuned is.
De mijne staat ook 25kw op kenteken, dus volgens jou kan ik de begrenzer eruithalen en lekker doorrijden omdat het op kenteken wel een lichte motorfiets is :?

Was het maar zo mooi :+
 
De mijne staat ook 25kw op kenteken, dus volgens jou kan ik de begrenzer eruithalen en lekker doorrijden omdat het op kenteken een lichte motorfiets betreft :?

Was het maar zo mooi :+

Dat zei ik niet. Jouw Kawa heeft standaard een hoog opgegeven vermogen.
Maar bij KTM's wordt het vermogen niet juist opgegeven. Ook niet als het geen lichte motorfiets betreft.

Een verzekering kan bij twijfel een onderzoek instellen naar het vermogen, omdat hij een licht rbw heeft.
Maar bij een KTM, licht rbw of niet, staat het vermogen dus nooit goed aangegeven. Die zouden dus samen met Husqvarna's nooit verzekerd zijn?
 
Twijfelgeval dus. Lekker krom allemaal. Maar zolang het goed mag gaan is er dus niets aan het handje. Maar legaal is het dus maar half??
 
Twijfelgeval dus. Lekker krom allemaal. Maar zolang het goed mag gaan is er dus niets aan het handje. Maar legaal is het dus maar half??

Ik heb nog nooit een KTM gezien die echt maar 25kw had. De kindercrossertjes niet meegeteld natuurlijk.
Wat er gebeurd bij een ongeluk zal afhangen van de politie en de verzekering.
Strikt genomen ben je niet verzekerd.

De schuld leggen bij KTM zal niet werken in elk geval.
 
Maar bij een KTM, licht rbw of niet, staat het vermogen dus nooit goed aangegeven. Die zouden dus samen met Husqvarna's nooit verzekerd zijn?
Voor mensen met een licht rijbewijs zou het een probleem op kunnen leveren, voor mensen met een groot rijbewijs zal het geen probleem zijn.

Mja, snap wat je bedoeld :P
 
bij ktm vervalt de garantie (als je die tenminste krijgt, de smc's en de 640) als je de begrenzing eruit haalt
bij een exc kan je de verantwoordelijkheid idd niet bij ktm leggen, want ktm heeft hun machines gehomologeerd op de 12kw (12kw staat op de papieren van exc's)
 
Terug
Bovenaan Onderaan