KTM 300 blokolie verbruik (niet vanuit keerring)

Joost_KTM

Rookie
30 dec 2020
4
4
Hallo allen!

Al jaren rij ik met liefde op mijn KTM tweetakten. Inmiddels ook al enkele jaren op deze KTM EXC 300 uit 2015. Motor gekocht met 60 uur op de teller en inmiddels staat er 155 uur op.
10 uur geleden is het hele blok uit elkaar geweest, big-end, krukaslagers, keerringen, zuiger, alle pakkingen etc. vervangen. De motor is dus weer helemaal fris tot hij laatst steeds vetter begon te lopen en niet meer goed wilde starten. Ik vond olie onder de zuiger dus vermoedde een verkeerd gemonteerde keerring van de krukas (van ouderdom kon hij niet lek zijn). Deze is inmiddels vervangen en met extra aandacht gemonteerd. Motor weer gestart, goed stuk gereden zodat eventueel 'oude' olie verbrand werd maar het olieverbruik blijft. Op de een of andere manier blijft er toch olie naar de cilinder komen. Iemand enig idee waar het van kan zijn? Zelf verdenk ik dan de pakking tussen de carters maar voordat ik weer helemaal alles uit elkaar trek was ik benieuwd of het ook ergens anders in kan zitten.
Wie weet?
 
Hallo allen!

Al jaren rij ik met liefde op mijn KTM tweetakten. Inmiddels ook al enkele jaren op deze KTM EXC 300 uit 2015. Motor gekocht met 60 uur op de teller en inmiddels staat er 155 uur op.
10 uur geleden is het hele blok uit elkaar geweest, big-end, krukaslagers, keerringen, zuiger, alle pakkingen etc. vervangen. De motor is dus weer helemaal fris tot hij laatst steeds vetter begon te lopen en niet meer goed wilde starten. Ik vond olie onder de zuiger dus vermoedde een verkeerd gemonteerde keerring van de krukas (van ouderdom kon hij niet lek zijn). Deze is inmiddels vervangen en met extra aandacht gemonteerd. Motor weer gestart, goed stuk gereden zodat eventueel 'oude' olie verbrand werd maar het olieverbruik blijft. Op de een of andere manier blijft er toch olie naar de cilinder komen. Iemand enig idee waar het van kan zijn? Zelf verdenk ik dan de pakking tussen de carters maar voordat ik weer helemaal alles uit elkaar trek was ik benieuwd of het ook ergens anders in kan zitten.
Wie weet?

Keerring verkeerd om gemonteerd?
 
Pakking lek tussen de carters.
Dus tussen de bak en krukas

Hier dus;
s-l400.jpg

Of wellicht nog wat oude pakkingsresten op die plek? Of een kleine beschadiging/scheurtje in carter?
 
De keerring zit in ieder geval niet verkeerd om. Dat deel gaat goed.
Ik hoop ook zeker niet dat mijn carter kapot/beschadigd is maar dat zou natuurlijk kunnen. Hoe dan ook maar uit elkaar gaan halen dus. Goede suggestie om de bak op druk te zetten, loop je dan niet de kans dat andere keerringen ook 'ploppen'?

Er zijn in ieder geval niet veel meer opties dan krukaskeerring of via het carter/pakking, toch? Of mis ik een asje wat bijvoorbeeld ook die kant op loopt?
 
De keerring zit in ieder geval niet verkeerd om. Dat deel gaat goed.
Ik hoop ook zeker niet dat mijn carter kapot/beschadigd is maar dat zou natuurlijk kunnen. Hoe dan ook maar uit elkaar gaan halen dus. Goede suggestie om de bak op druk te zetten, loop je dan niet de kans dat andere keerringen ook 'ploppen'?

Er zijn in ieder geval niet veel meer opties dan krukaskeerring of via het carter/pakking, toch? Of mis ik een asje wat bijvoorbeeld ook die kant op loopt?
Op druk zetten moet je met beleid doen, niet met de brulkikker compressor op 10 bar...
 
Wat voor pakking zit er tussen de carterhelften?
Papieren, heb je OEM gebruikt? Bij sommige merken is aftermarket een echte afrader!!
Vloeibare, heb je het op ge juiste manier aangebracht? Heb je de juiste pakking gebruikt? Threebond is duur, maar duidelijk beter dan de 10 euro merken, heb je het een minuut of 20 laten drogen voor je de boel in elkaar zette/ tegen elkaar aan schroefde?
 
Wat voor pakking zit er tussen de carterhelften?
Papieren, heb je OEM gebruikt? Bij sommige merken is aftermarket een echte afrader!!
Vloeibare, heb je het op ge juiste manier aangebracht? Heb je de juiste pakking gebruikt? Threebond is duur, maar duidelijk beter dan de 10 euro merken, heb je het een minuut of 20 laten drogen voor je de boel in elkaar zette/ tegen elkaar aan schroefde?
Er zit gewoon een originele pakking tussen, dus die is papier-achtig. Carters ook netjes schoongemaakt voor het in elkaar zetten. Verder heeft een KTM een soort bus om de krukas waar de keerring op zit, ook die is vervangen dus er zijn geen loopsporen oid.
De keerring was al nieuw natuurlijk, daarna vervangen en weer nieuw dus die kans is wel vrij klein dat dit het is.
 
olie verbruik -> bak olie ?
en ga je puur af op vette bougie en "plasje olie"of moet je effectief de bak bijvullen ?
Ja het is wel bakolie want er ligt een plasje onderin en ik mis bakolie, die moet ik echt aanvullen.

Komend weekend de boel maar eens uit elkaar plukken! Dank voor de antwoorden in ieder geval. Als ik meer nieuws heb dan zal ik het weer posten ;-).
 
Terug
Bovenaan Onderaan