KTM 300 stotteren als je achter auto rijd

Patatties

MF'er
12 feb 2016
182
4
Amersfoort
Goedemiddag!

Ik zit een beetje met het volgende probleem. Ik heb een 1995 KTM 300 waar ik aan werk. Momenteel ben ik bezig met de afstelling, en ik ben al een heel eind. Ik zit alleen nog een beetje met dit:
Als ik op bijv. een 80 weg achter een auto rijd, dan loopt de motor niet mooi. pas van ongeveer 1/4 gas pakt ie hem weer netjes op.

Ik heb er niet eeeeeeccchhhtt een filmpje van, maar het klinkt exact als op dit filmpje, de eerste keer dat ie optrekt rond 10 sec, en rond 45 als ie het gas stabiel houd hoor je t ook.


Ook heb ik zelf een filmpje gemaakt waar je t een beetje op kan horen van 10sec tot 15 sec in het filmpje.


De huidige afstelling is min of meer wat de dealer me aanraadde:
Hoofdsproeier 175
Gasnaald: N3CW clippositie: 2
Stationairsproeier 48
Luchtschroef 1,5 slagen uit.

Benieuwd naar jullie reacties!
 
Laatst bewerkt:
Klinkt als een te rijk afgesteld stationair circuit. Als de luchtschroef daadwerkelijk een luchtschroef en geen benzineschroef is, zou een halve tot een hele slag naar links het probleem moeten verminderen. Al kan je dezelfde symptomen hebben van een zweterige vlotternaald of te hoog vlotterniveau.

Maar goed, ik weet weinig van 2 takt af :+
 
De schroef bevind zich aan de kant van het luchtfilter, en is daarmee geloof ik inderdaad een luchtschroef. Ik zal die eens op 2 of 2,5 slagen uit zetten, en kijken.

De float is zo afgesteld dat het veertje in de naald word ingedrukt VLAK voordat de vlotter parallel staat met de carb. Dus dat zou in ieder geval dit niet moeten veroorzaken :)

De carb is in een ultrasoon badje gereinigd, en heeft nieuwe rubbers en een vlotternaald gekregen, dus een zwetende vlotternaald denk ik niet.
 
Laatst bewerkt:
Buiten de afstelling, in ieder geval zijn ze ook niet bedoeld om 80 km/u achter een auto te blijven rijden.
Continue gebruik is slopen. O-)
 
een 2takt heeft alleen een luchtschroef en geen mengselschroef.
Je kan een 2takt enduro nooit vergelijken met een normale wegmotor en zal altijd bokkerig lopen.
Je luchtschroef stel je af door je gas wat open te draaien en deze op precies dezelfde stand houd ,terwijl je dit doet draai je de luchtschroef in en of uit ...je zaldanzien dat hij hoger of lager gaat lopen , je moet dan het hoogste toerental nemen , de luchtschroef zal dan ong 1,5 slag uit moeten staan , is dit veel meer of minder dan kloppen je sproeiers dus niet.
Luchtfilter trouwens wel schoon en ingevet??
 
Welkom in de wereld van 2 takt. Heb een cr 500 gehad. Van alles geprobeerd. Maar continue snelheid rijden is gewoon niet mogelijk. Gashandle heeft eigenlijk geen zin . Is gewoon aan of uit. Alleen plankgas reed ie lekker 8-)
 
Laatst bewerkt:
Heb een 07 300, en met jd ketting kit loopt ie echt super.
Als ik 80 rijdt "4takt" ie niet, stuk prettiger op de weg.
De cr500 die ik heb gehad was trouwens ook gewoon goed te doseren, 80 rijden ging daar dan idd weer niet mee.
 
Buiten de afstelling, in ieder geval zijn ze ook niet bedoeld om 80 km/u achter een auto te blijven rijden.
Continue gebruik is slopen. O-)

Geloof me :p ik wil er niet 80km/u achter hangen, maar soms moet je gewoon ffkes.

een 2takt heeft alleen een luchtschroef en geen mengselschroef.
Je kan een 2takt enduro nooit vergelijken met een normale wegmotor en zal altijd bokkerig lopen.
Je luchtschroef stel je af door je gas wat open te draaien en deze op precies dezelfde stand houd ,terwijl je dit doet draai je de luchtschroef in en of uit ...je zaldanzien dat hij hoger of lager gaat lopen , je moet dan het hoogste toerental nemen , de luchtschroef zal dan ong 1,5 slag uit moeten staan , is dit veel meer of minder dan kloppen je sproeiers dus niet.
Luchtfilter trouwens wel schoon en ingevet??

Ik was gisteren wezen rijden, en toen had ik de luchtschroef wel echt ver uitgedraaid voordat ie wat normaler ging doen. Dus denk dan dat mn 48 stationairsproeier misschien wel gewoon te groot is.

Luchtfilter element is nieuw, en hij voelde vettig aan dus Ik heb m niet echt speciaal ingevet oid.

Ik wou verder testen voor de zekerheid, maar toen verstopte opeens mn benzinekraantje dus toen moest ik lopen :'), en had daarna geen tijd meer.

Welkom in de wereld van 2 takt. Heb een cr 500 gehad. Van alles geproben aan of uit. Alleen plankgas reed ie lekker 8-)

Hoewel mijn eigen 2takt ervaring is met scooters en schakelbrommers, weet ik dat 2takt ook op stabiel gas goed moet kunnen lopen. Zo niet alleen mijn eigen ervaring, dan wel de 100en filmpjes van KTM 300's die gewoon prima zonder gedonder over de weg blazen op youtube.

Deze gast heeft er bijvoorbeeld nagenoeg niet zoveel last van als ik:

Of deze:

Heb een 07 300, en met jd ketting kit loopt ie echt super.
Als ik 80 rijdt "4takt" ie niet, stuk prettiger op de weg.
De cr500 die ik heb gehad was trouwens ook gewoon goed te doseren, 80 rijden ging daar dan idd weer niet mee.

Dus ik zou een JD ketting kit moeten monteren om dit op te lossen? Niet bedoeld als kritiek, maar hoe helpt dat precies?
 
Laatst bewerkt:
Ik kon ook best toeren met de CR500, vooral na een overbrenging/klein kettingwiel die tot 175 km/u ging.
Maar het motorconcept is er niet voor bedoeld. Maar soms moet je idd wel even. :Y

Ook wel twee toertochten van 150 kilometer met motormaten gedaan op normale sportieve bikes.
Maar na zes maanden alweer een gescheurde zuiger. :')
 
Laatst bewerkt:
De overbrenging die ik nu heb doet geloof ik tot 120 ofzo. Die zal ik sowieso even flink langer maken.

Tsjah, gescheude zuiger is wel erg zuur. Maar preventief onderhoud is gelukkig niet heel moeilijk op ne 2 takt. Alleen beetje jammer dat ik n KTM 300 uit 1995 heb. Die heeft weer net een iets andere zuiger als andere bouwjaren :(
 
Geloof me :p ik wil er niet 80km/u achter hangen, maar soms moet je gewoon ffkes.Ik was gisteren wezen rijden, en toen had ik de luchtschroef wel echt ver uitgedraaid voordat ie wat normaler ging doen. Dus denk dan dat mn 48 stationairsproeier misschien wel gewoon te groot is.

Luchtfilter element is nieuw, en hij voelde vettig aan dus Ik heb m niet echt speciaal ingevet oid.

Ik wou verder testen voor de zekerheid, maar toen verstopte opeens mn benzinekraantje dus toen moest ik lopen :'), en had daarna geen tijd meer.Hoewel mijn eigen 2takt ervaring is met scooters en schakelbrommers, weet ik dat 2takt ook op stabiel gas goed moet kunnen lopen. Zo niet alleen mijn eigen ervaring, dan wel de 100en filmpjes van KTM 300's die gewoon prima zonder gedonder over de weg blazen op youtube.

Deze gast heeft er bijvoorbeeld nagenoeg niet zoveel last van als ik:

Of deze:
ik zou een JD ketting kit moeten monteren om dit op te lossen? Niet bedoeld als kritiek, maar hoe helpt dat precies?

Waarom denk je dat vrijwel iedereen die met een zware 2 takt op straat rijd hem na een poosje weer weg doet?

Ook ik was er zo een. Moest en zou een CR500 hebben. Helemaal nieuw gemaakt in SM trim. Is nog steeds de gaafste motor die ik ooit gehad heb. Maar normaal cruisen is er niet bij. Ook met toertochtjes door dorpjes getuft met continue de hand aan de koppeling om hem in toom te houden. Leuk en een hoop bekijks, maar je wordt het zat. Zo'n ding is gemaakt en getuned om te knallen.
 
Waarom denk je dat vrijwel iedereen die met een zware 2 takt op straat rijd hem na een poosje weer weg doet?

Ook ik was er zo een. Moest en zou een CR500 hebben. Helemaal nieuw gemaakt in SM trim. Is nog steeds de gaafste motor die ik ooit gehad heb. Maar normaal cruisen is er niet bij. Ook met toertochtjes door dorpjes getuft met continue de hand aan de koppeling om hem in toom te houden. Leuk en een hoop bekijks, maar je wordt het zat. Zo'n ding is gemaakt en getuned om te knallen.
Ik had vooral veel last van de frequenties uit de voorbocht en paarden die op hol sloegen.
Een keer in de bebouwde kom met twee dames voor mij en een keer op de snelweg waardoor de paardentrailer in de berm belande. :X
En dan deed ik echt mijn best om het geluid te beperken.
 
Je heb een enduro fiets gekocht , zegt genoeg eigenlijk.
Ding is gemaakt im het zand te spelen en niet om op het asfalt te rijden , er zit een kenteken op om de eventuele verbinding stukken te overbruggen.
Tis een crosser met iets andere bak en kenteken.
Tis gas of geen gas , je kan idd de versnellingen langer maken door van tandwiel maat te wisselen , alleen dan doet hij in het zand niets meer....
Als nu je kraan verstopt zit zou ik dat eerst gaan oplossen.
 
Je heb een enduro fiets gekocht , zegt genoeg eigenlijk.
Ding is gemaakt im het zand te spelen en niet om op het asfalt te rijden , er zit een kenteken op om de eventuele verbinding stukken te overbruggen.
Tis een crosser met iets andere bak en kenteken.
Tis gas of geen gas , je kan idd de versnellingen langer maken door van tandwiel maat te wisselen , alleen dan doet hij in het zand niets meer....
Als nu je kraan verstopt zit zou ik dat eerst gaan oplossen.

Tsjah, In het zand rijden lijkt me fantastisch veel lol, maar t mag hier nergens. Woon vlak naast MSV Salz (5km ofzeau), maar dat is nouwelijks open voor vrij rijden, en Brouwers in zwartenbroek kon me vertellen dat de dichtstbijzijnde locatie waar je wel veel vrij kan rijden 80km verderop is.
Dus ik ga sowieso het zand niet in ermee.

Ik snap dat eerst de kraan even ontstopt moet worden ;) Ik had er alleen gisteren geen tijd meer voor.
 
Laatst bewerkt:
Goedemiddag!

Ik zit een beetje met het volgende probleem. Ik heb een 1995 KTM 300 waar ik aan werk. Momenteel ben ik bezig met de afstelling, en ik ben al een heel eind. Ik zit alleen nog een beetje met dit:
Als ik op bijv. een 80 weg achter een auto rijd, dan loopt de motor niet mooi. pas van ongeveer 1/4 gas pakt ie hem weer netjes op.

Ik heb er niet eeeeeeccchhhtt een filmpje van, maar het klinkt exact als op dit filmpje, de eerste keer dat ie optrekt rond 10 sec, en rond 45 als ie het gas stabiel houd hoor je t ook.


Ook heb ik zelf een filmpje gemaakt waar je t een beetje op kan horen van 10sec tot 15 sec in het filmpje.


De huidige afstelling is min of meer wat de dealer me aanraadde:
Hoofdsproeier 175
Gasnaald: N3CW clippositie: 2
Stationairsproeier 48
Luchtschroef 1,5 slagen uit.

Benieuwd naar jullie reacties!
je membraamplaat is versleten. ik heb dit ook gehad. vorm is per carb. anders maar hier heb je een voorbeeld: https://www.kartingshop.nl/4770-6614-thickbox/tm-kz10b-membraamplaat-034-top.jpg

ik heb dit ook gehad. bij trekkende motor gaat t goed, maar bij half of deellast pruttelen als een malle...

(ik heb een 300 tweetakt uit 2016). t blijkt dat die hoekjes slijten en dan komt er valse peut binnen als ie dicht is (omdat die hoekjes eraf zijn).

als de membraamplaat helemaal openstaat en dus er veel benzine naar binnenkomt rijdt ie goed en merk je hier niks van.
 
Heeft wel met de afstelling te maken, en 2 takt blijft niet heel bijzonder voor op straat maar bij goeie afstelling is het op half gas rijden wel beter te doen.
 
je membraamplaat is versleten. ik heb dit ook gehad. vorm is per carb. anders maar hier heb je een voorbeeld: https://www.kartingshop.nl/4770-6614-thickbox/tm-kz10b-membraamplaat-034-top.jpg

ik heb dit ook gehad. bij trekkende motor gaat t goed, maar bij half of deellast pruttelen als een malle...

(ik heb een 300 tweetakt uit 2016). t blijkt dat die hoekjes slijten en dan komt er valse peut binnen als ie dicht is (omdat die hoekjes eraf zijn).

als de membraamplaat helemaal openstaat en dus er veel benzine naar binnenkomt rijdt ie goed en merk je hier niks van.

De membraan had ik al eerder schoongemaakt, en de membraanplaten stonden toen een klein stukje open (<1mm). Ik heb ze toen van kant gewisseld, zodat ze weer netjes sloten. Ik had toen geen beschadigingen of afgebroken hoekjes gezien.
 
Terug
Bovenaan Onderaan