KTM 390 Duke

NB!
Zo zagen de olie en -filters er uit bij de recente verversing: pikzwart en volgelopen met harige prut.
Een Raadsel.
De dealer heeft navraag gedaan bij KTM: is veroorzaakt door de versnellingsensor die ergens aanloopt.
KTM weet er dus van en je vraagt je af waarom dit niet via een terugroepactie gemeld is.
We waren er op tijd bij, je kunt je voorstellen wat er was gebeurd als de boel verstopt zou zijn geraakt.........

De nieuwste series hebben een oplossing voor dit gebrek, de 2017 modellen zoals die van ons dus niet.
Houd daarom je olie en je -filters in de gaten, als die pikzwart en vervuild zijn: maak er melding van.
Beter nog vraag je dealer hoe het met de sensor in jouw motor staat.
Wordt vervangen onder garantie.
 

Bijlagen

  • 20181019_102532_resized.jpg
    20181019_102532_resized.jpg
    95,8 KB · Weergaven: 51
  • 20181019_102523_resized.jpg
    20181019_102523_resized.jpg
    156,2 KB · Weergaven: 52
Wat een bagger. Is de oplossing in de 2018 modellen al doorgevoerd, of weet je dat niet? Bij mijn weten ziet de olie er nog perfect uit, maar ik zal binnenkort even kijken.
 
Haha, hoe dan?
Met de carburateurfiets zou ik dat allang hebben gedaan. Ik kan het stationair stelschroefje niet vinden op de Duke :(
 
't Is niet warm, maar ik ga toch zo even een stukkie doen op de brommer om de olie warm te rijden en die vervolgens te vervangen door 5W50. Uiteraard inclusief reinigen van de zeefjes en vervangen van het filter. Omdat het oliepeilglas nogal 'knullig' zit zal ik exact de voorgeschreven 1.7 liter erin doen en na rijden en laten zakken eens kijken hoe de moot nu eigenlijk neergezet moet worden om de olie 'ergens in het peilglas' te kunnen zien. De methode die in OM en WPHB staan zijn in elk geval NIET goed. :Y

Erwin83, hoe zit het nou met dat stationair toerental? Kan ik het zelf verhogen, of was het een vergissing?
De afgelopen week viel het afslaan mee trouwens.
 
Ik heb er nergens iets over kunnen vinden. Waarschijnlijk kan de gebruiker er zelf niets aan doen.

Zoals ik eerder al dacht is de motorolie met de motor met twee wielen op de grond niet zichtbaar in het peilglas. Volg je de handleiding om bij te vullen dan zit er duidelijk teveel olie in.
Na de oliewissel van vandaag waarbij ik de voorgeschreven 1700 ml in het carter het gekiept, heb ik een stukje gereden, de olie laten zakken en 'gepeild.'
Als de motor op vlakke bodem staat met het achterwiel 1 cm van de grond en het voorwiel 6 cm van de grond (dus de voorkant 5 cm hoger dan 'vlak') is de olie te zien in het peilglas zoals in de inzet van de foto. Dit ga ik dus maar aanhouden. Heel handig is deze werkwijze niet, maar nu wel bevestigd dat het echt zo werkt....

Presentatie1.jpg
 
Sinds de oliewissel naar 5W50 heb ik ruim 100 km gereden en al die tijd is de motor geen enkele keer uitgevallen bij intrekken van de koppeling bij tot stilstand komen. In situaties waarin je voorheen min of meer wist dat de motor zou afslaan blijft ie gewoon lopen. Aangezien ik er de hele zomer waarbij de olie warmer, dus dunner is geweest dan in de koudere maanden ook geen last van heb gehad lijkt het erop dat de viscositeit van de olie op enig moment bijdraagt aan het afslaan. Een dunnere olie zorgt natuurlijk op verschillende manieren voor minder weerstand in bewegende delen in het blok, en als de olie minder weerstand biedt kan dat in een situatie waarin het blokje net wel of net niet rond komt net het verschil maken.
5W50 is natuurlijk het hele jaar door 'gelijk of beter' dan 15W50, dus ik laat het hierbij.
 
Staan die van jullie net zoals did van mij ook allemaal droog gestald te wachten op mooi weer, of zijn er Dukes die gewoon de pekel door worden gejaagd?
 
een moedige poging roger_SV..... om wat leven in de brouwerij te krijgen.
OK dan: die van ons is net terug van de dealer waar onder garantie de versnellingsindicator vervangen is,
zodat-ie niet meer in een kabelharnas vreet waardoor de olie niet nog eens pikzwart wordt en de filters verstopt kunnen raken.
De 390 staat nu te wachten op een tot-showroomstaat-poetsbeurt. Daar hik ik nog even tegenaan.........
 
Mooi dat ie weer gemaakt is. Na een paar flinke regenbuien afgelopen week ben ik gisteren weer eens met de Duke de weg op geweest. 't Blijft een leuk machientje. Succes met poetsen
 
Ik heb het antwoord al. Ook uit het 790 Duke topic, en een Duits forum dat daarin genoemd wordt. Een nepperd. Binnenkort een setje winterbanden om laten draaien voor de 390.
 
roger_SV, stop met zoeken.
als je de 390 écht beter wil laten draaien, ga dan voor de PowerTronic.
(en dan zittie er op...... en denk je ....... had ik dat maar eerder gedaan ;))
 
uiteindelijk zal die combi goed remmen, maar het duurt een tijd voordat de schijf en blokken goed op elkaar ingelopen zijn.
ik heb de schijf ooit op m'n 690 gemonteerd en was in eerste instantie teleurgesteld............ beetje geduld dus.........
 
Welke schijf is dat?
Ziet er gaaf uit!
Ben je zo ontevreden over de standaard rem van de 390?
Ik heb nog nooit iets gehad dat zo goed remt, en zou liever hebben dat mijn andere fietsen wat beter zouden remmen.
(nieuw is soms dus wel beter ;) )
 
Het artikelnummer is correct, de getoonde afbeelding niet (is van het vorige model).
De schijf komt weliswaar van KTM maar is eigenlijk gewoon een Galfer.
Heb de schijf deels met de €50 KTM Power Parts voucher gekocht voor ca. €175.
Qua remgedrag zal bij normaal rijgedrag niet veel verschil zijn, wellicht bij een noodstop.
Moet zeggen dat de Bremboblokken (BB0235) de moeite waard zijn te monteren, remt merkbaar beter. Dat geldt voor de achterrem (GR18SA) nog meer! De remwerking van de originele achterrem blokken is schandalig slecht.
 
Het artikelnummer is correct, de getoonde afbeelding niet (is van het vorige model).
De schijf komt weliswaar van KTM maar is eigenlijk gewoon een Galfer.
Heb de schijf deels met de €50 KTM Power Parts voucher gekocht voor ca. €175.
Qua remgedrag zal bij normaal rijgedrag niet veel verschil zijn, wellicht bij een noodstop.
Moet zeggen dat de Bremboblokken (BB0235) de moeite waard zijn te monteren, remt merkbaar beter. Dat geldt voor de achterrem (GR18SA) nog meer! De remwerking van de originele achterrem blokken is schandalig slecht.

Waarom gebruik je niet sinterstaal remblokken?
 
Kleine correctie;

BB0235 (Achter - Carbon/Keramisch - Standaard 35):
Wrijvingsmateriaal ontwikkeld door Brembo voor de originele remdelen. Zodoende dat de hardheid overeenkomt met de orginele remblokken.

GR18SA (Voor - Gesinterd - Straat SA):
Een gesinterd compound specifiek bedoeld voor de voorremmen, gekenmerkt door een bijzonder goed efficiency onder alle omstandigheden.

Bij flink doorremmen, tegen een blokkerend voorwiel aan, remmen ze als een malle. Bij gewoon gebruik een veel prettiger gevoel.

Wat mij betreft een echte aanrader.
 
bijzonder dat achter carbon keramisch is, dat remt normaal toch koud voor geen meter :/
 
Kleine correctie;

BB0235 (Achter - Carbon/Keramisch - Standaard 35):
Wrijvingsmateriaal ontwikkeld door Brembo voor de originele remdelen. Zodoende dat de hardheid overeenkomt met de orginele remblokken.

GR18SA (Voor - Gesinterd - Straat SA):
Een gesinterd compound specifiek bedoeld voor de voorremmen, gekenmerkt door een bijzonder goed efficiency onder alle omstandigheden.

Bij flink doorremmen, tegen een blokkerend voorwiel aan, remmen ze als een malle. Bij gewoon gebruik een veel prettiger gevoel.

Wat mij betreft een echte aanrader.
Dank, ga ik onthouden. Is in beide gevallen voor gebruik met de originele schijven toch? Ik zoek nog wel een 320mm remschijf voor in een 2016 voorwiel, waarin origineel een 300mm remschijf gemonteerd is.
 
't Zou deze moeten zijn dan.
Voor montage op de naaf van de RC390 (2016) , dus met het kleinere naafgat dan bij de Duke vanaf 2017.
KTM Wave Remschijf Voor 90809960000
227 Euro waar dan 50 Euro KTM-Powerpartkorting vanaf gaat.
Daarmee heb ik dan ook op mijn tweede wielsetje dat afkomstig is een 390 Duke uit 2016 een 320 mm remschijf ipv de huidig gemonteerde 300 mm remschijf.
De 300 mm remschijf remt inderdaad iets minder goed dan de 320 mm, maar dat is logisch. Minder afgelegde weg en moment bij een kleinere straat van de schijf.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan