KTM 390 Duke

De YSS Z345 schokdemper zou volgens opgave op alle modellen 390 Duke moeten passen.
Ik ben tevreden over YSS op de Z1000, wat wel een compleet andere motor is, maar toch ...
Het is te overwegen, eventueel icm iets dikkere vorkolie (en minder luchtkamer) in de voorvork..
Een andere optie:
De achterschokdemper van een Ducati 749/999 meet 305 mm en heeft 10 mm montageogen.
Deze heeft een extern reservoir dat naast de schokdemper zit dus waarschijnlijk niets dat montage in de weg zal zitten.
De schokdemper heeft met aparte instelling voor ingaande en uitgaande demping meer mogelijkheden, iets dat de Z345 niet heeft.
Uiteraard heeft alles een instelbare veervoorspanning. Dat hoef ik niet eens te noemen. ;)
En Ducati is natuurlijk een wat zwaardere motor dan een 390 Duke, en in die motor zit de schokdemper wat rechter op gemonteerd dichter bij het scharnierpunt van de achterswingarm waardoor er meer kracht (moment) op komt.
Zou dit toch een optie kunnen zijn die het proberen waard is , of gaat dit min of meer gegarandeerd een veel te straf geveerde, dus niet goed af te stellen achterkant opleveren?
De powercommander icm de AT200 module doet zijn werk goed. Jammer dat je min of meer verplicht bent bij een Euro4 motor om deze investering te doen, maar het is niet zoor niets. Het brandstofverbruik is niet wezenlijk anders, maar de motor doet het wel een stuk lekkerder. De laatste dagen ook voor ww-verkeer op de snelweg ingezet aangezien ik wilde weten hoe het geruk onderin weg te krijgen was en ook dat blijkt nagenoeg gelukt. Is wel een langdurige methode geweest, maar het is nagenoeg weg. Wat er nu nog is valt waarschijnlijk toe te schrijven aan een ketting die niet meer meer helemaal fris is.
 
Laatst bewerkt:
Ben ook even aan het knutselen geweest t.b.v. mijn duke. Heb een steun gemaakt voor de navigatie. (iPhone SE in waterdichte behuizing) en deze vandaag even uitgetest. Het functioneert prima waarmee ik bedoel dat het op een goede plaats zit.
 

Bijlagen

  • image.jpeg
    image.jpeg
    138,9 KB · Weergaven: 27
  • image.jpeg
    image.jpeg
    204,1 KB · Weergaven: 28
Ziet er goed uit!
Maar even iets anders.
Ik was even op zoek naar de viscositeit van de vorkolie die in de Duke moet en toen viel mijn oog op de geadviseerde brandstof.
Is dit een foutje in de repair manual van het 2017 model Duke?
In elk geval niet duidelijk.
Do not use fuel with less than 19% ethanol
Do not use fuel with more than 20% ethanol.
Daar staat dus dat we benzine moeten gebruiken met een ethanolpercentage dat tussen de 19 en 20% ligt.
Dat lijkt mij sterk wat volgens mij is dat niet eens verkrijgbaar in NL.
Tegenwoordig gangbaar is E10 met MAXIMAAL 10% ethanol (de huidige RON95) en E5 (de huidige 98RON), maar minder mag in beide gevallen ook.
Ik mik altijd 95 Octaan (E10 sticker op het vulpistool dus) in de 390.
Dat voldoet niet aan de beschrijving uit de manual. :?
Naamloos.png
 
deze zin onderaan de bladzijde stelt gerust:Bekijk bijlage 1430531
Ja, het zou me ook verbazen als dat niet zo zou zijn, maar wel een beetje vreemd in het gedeelte erboven. Meestal tank ik inderdaad E10, soms ethanolvrije E5, maar nodig is dat voor de KTM niet.
Gemeten 'langjarig' verbruik is 1 op 25.5. Heel netjes. Uitlaatconfiguratie maakt niet uit.
 
Vandaag de knoop maar doorgehakt en dit setje besteld. Alleen dan met een zwarte veer, want HyperPro-paars met oranje is natuurlijk geen porum. Dit geintje kost wel zowat een tiende van de nieuwprijs van de hele Duke. Ik hoop (en neem uit ervaring met andere motoren aan) dat het de upgrade zeker weer waard zal zijn, net zoals de PCV-AT200 combi die ook zo'n tiende van de prijs van de hele motor kostte.
Over 1-2 weken is het spul naar verwachting binnen en de ervaringen volgen zeker.

IMG_9030.JPG
 
Laatst bewerkt:
Vanmorgen het setje opgehaald. Nog even de Suzuki klaarmaken en de werkplaats uitduwen, dan kan de Duke erin.
IMG_9099.JPG
 
Kom me hier maar melden met een soort van Duke 390, het Vitpilen topic heb ik gezien maar lijkt niet heel erg storm te lopen, de ervaring zit hier. ;)

Komende zaterdag mijn nieuwe Husqvarna Vitpilen 401 ophalen, dus ik ben alvast zo vrij geweest een kentekenplaathouder en bar end mirrors te bestellen. Als het echt troep is komt het er niet op, maar voor niet structurele dingen kan het me niet zo veel schelen of het aluminium vanuit de Rizoma fabriek komt of uit China.

Nu kwam ik onderstaande tegen en dat lijkt me wel wat. Zoek nog paddock bobbins en ben toch al geen fan van dingen in de swingarm draaien die misschien wel meer schade doen als je een keertje onverhoopt onderuit gaat.

Kent iemand dit voor de 390 modellen?


HTB1QlqCbELrK1Rjy1zbq6AenFXaX.jpg


Kom ze alleen nog tegen voor de grotere KTM's of de crossmodellen met de 17 mm achteras. Nu zou er best wel iets te verzinnen zijn met bussen maar mooier zou het zijn als het direct past. ;)
 

Bijlagen

  • 1571163832602.png
    1571163832602.png
    2,2 KB · Weergaven: 4
Welkom in het topic. Zien er leuk uit die bobins/crash protectors, maar het ziet er niet erg degelijk uit. Als je de motor onverhoopt neerlegt breekt dit gegarandeerd af, of gaat het je hier juist om? Waarom zouden doppen in de achterswing meer schade veroorzaken dan geen doppen? In elk geval heel veel plezier alvast met de zwarte pijl 👍🏻
Foto's altijd welkom. Ik heb de witte en zwarte pijlen nog nooit in het wild zien rijden. Erg bijzonder ontwerp. Ik geloof dat de 701 recent een ontwerpprijs heeft gewonnen.
 
Het gaat me ook niet om de functie als valbescherming, dat is Chinese praat waar je je niets van aan moet trekken. Gaat mij om de functie als bobbins voor de paddock stand. Dat gezegd hebbende, als het afbreekt tijdens een val heeft het iets van energie opgevangen en dus wat nut gehad. Wil alleen juist niet dat er iets afbreekt in de swingarm of daar mogelijk iets beschadigd. Maar misschien ben ik daar te bang voor.

Realiseerde me vandaag ook iets anders, met bobbins aan de kettingspanners...heb je dus nog steeds niets als je het wiel er uit zou willen halen of je moet er op willen vertrouwen dat ze wel blijven zitten...misschien was dit idee toch niet zo briljant. :+

Foto's tot zo ver zijn makkelijk, ze staan op de site van Husqvarna. Kan de motor zaterdag pas ophalen. :/

De YSS Z345 schokdemper zou volgens opgave op alle modellen 390 Duke moeten passen.
Ik ben tevreden over YSS op de Z1000, wat wel een compleet andere motor is, maar toch ...
Het is te overwegen, eventueel icm iets dikkere vorkolie (en minder luchtkamer) in de voorvork..
Een andere optie:
De achterschokdemper van een Ducati 749/999 meet 305 mm en heeft 10 mm montageogen.
Deze heeft een extern reservoir dat naast de schokdemper zit dus waarschijnlijk niets dat montage in de weg zal zitten.
De schokdemper heeft met aparte instelling voor ingaande en uitgaande demping meer mogelijkheden, iets dat de Z345 niet heeft.
Uiteraard heeft alles een instelbare veervoorspanning. Dat hoef ik niet eens te noemen. ;)
En Ducati is natuurlijk een wat zwaardere motor dan een 390 Duke, en in die motor zit de schokdemper wat rechter op gemonteerd dichter bij het scharnierpunt van de achterswingarm waardoor er meer kracht (moment) op komt.
Zou dit toch een optie kunnen zijn die het proberen waard is , of gaat dit min of meer gegarandeerd een veel te straf geveerde, dus niet goed af te stellen achterkant opleveren?
De powercommander icm de AT200 module doet zijn werk goed. Jammer dat je min of meer verplicht bent bij een Euro4 motor om deze investering te doen, maar het is niet zoor niets. Het brandstofverbruik is niet wezenlijk anders, maar de motor doet het wel een stuk lekkerder. De laatste dagen ook voor ww-verkeer op de snelweg ingezet aangezien ik wilde weten hoe het geruk onderin weg te krijgen was en ook dat blijkt nagenoeg gelukt. Is wel een langdurige methode geweest, maar het is nagenoeg weg. Wat er nu nog is valt waarschijnlijk toe te schrijven aan een ketting die niet meer meer helemaal fris is.

De achterschokdemper van een R6 '99-02 schijnt mooi te passen en vrij goed te werken. Tenminste, als ik RC390-forum of hoe het ook heet mag geloven. Zie dat je ondertussen al all-in bent gegaan met Hyperpro, benieuwd naar de ervaringen. Schokdemper van een Duc klinkt ook mooi. Met name het externe reservoir, dan warmt de boel ook niet zo op door de uitlaatbocht/katalysator. Had je dat nou maar eerst geprobeerd, naar die ervaringen was ik helemaal benieuwd. ;)
 
Bobbins op de kettingspanners zijn inderdaad alleen handig voor werkzaamheden waarbij het wiel er niet uit hoeft. 9 v/d 10 keer is dat het geval, maar niet altijd inderdaad. Ik heb ze gewoon in ervoor bestemde plaats in de achtervork. Ik weet niet hoe het bij de Vilpilen zit, maar bij de 390 zijn het geen standaard M10 bouten die je daar kunt draaien, maar bouten 1.25 draad. Fijnere draad dus.
De schokdemper van de R6 paste jammergenoeg echt niet op het laatste model 390 Duke, en is alweer verkocht. Die van de Duc heb ik ook maar niet geprobeerd ondanks dat het er goed uitzag. Ik had geen zin om weer iets te gaan halen, een hoop tijd in aanpassen te steken en er achter te komen dat niet niet goed werkt of afgestemd is op het gewicht etc. Het ding had wel mooie afstelmogelijkheden.
Soms moet je maar gewoon even diep in de buidel en kopen wat gemaakt is voor de motor.
 
Mooie fiets, daar ga je vast veel plezier mee hebben.

Ik heb even een vraag aan aan andere 390 bezitters, ik heb gisteren de software laten updaten bij de dealer. Had nl. een probleempje bij mijn motor en volgens de dealer moest waarschijnlijk de software ge-update worden. Er waren inderdaad updates (3) en toen ik naar huis reed draaide het blok duidelijk mooier en trilde ook minder, stationair ook minder zenuwachtig.

Iemand anders ook zoiets na update van software.
 
Dat ziet er goed uit! Wat een kort machientje.
Je hebt 'm ook een mooi plaatsje gegeven waar je er de hele winter van kan genieten ;)
Heel veel plezier met het pimpen en het rijden op de Vitpilen. :t
 
De originele voorvorkveren van de 390 blijken helemaal niet lineair te zijn, maar ook progressief. De HyperPro veren zijn wel wat anders, maar dan nog. Ze hebben plmn 0,4 mm dikkere windingen, mìnder windingen, en ze zijn 4 mm korter dan de WP veren. Ik ga er even wat gewicht op zetten om te kijken of ze ook stugger zijn. Uiteindelijk gaat het erom hoe ze het doen in de motor, maar aangezien ik meerdere dingen tegelijk verander ga ik nooit achter verschillen in de veren komen.
C17D32CC-D825-4EAC-8759-AA0DF285A104.jpeg

Links de HyperPro veer, rechts de WhitePower veer
 
Dat heb je inderdaad gemist, maar even terugbladeren werkt.
Gisteren een klein rondje door het donker gemaakt met de nieuwe spullen.
De voorkant voelt een stuk steviger aan, maar niet te hard de achterkant staat nog wat te slap.
De veer gaat volledig in (bottom out dus), en de motor veer achter duidelijk meer in dan voor dus moet aan de achterkant nog wat meer veervoorspanning hebben.
Afstellen komt nog, alleen met de huidige buitentemperaturen en een redelijk platte zomerband niet echt ideaal.
Volgens HyperPro moet de voorvork 10 mm laten doorsteken. Dat heb ik al eerder geprobeerd, en reed toen niet lekker. Het stuurde toen wat minder stabiel. Gisteren ook weer. Mogelijk moet dit weer terug naar de standaard 5 mm doorsteek (naloop en balhoofdhoek veranderen hierdoor)
Ik denk dat ik binnenkort de winterwielen er maar weer ga inzetten en dan afstellen. Winterbanden zijn intrinsiek wat slapper, dus zal het vinden van de perfecte afstelling wat moeilijker gaan door beweging in de banden, mn. de achterband, maar het zal daarmee een heel eind goed komen.
 
Laatst bewerkt:
OK, dan nog een keer. De achterveer is/wordt zeker met met bagage of passagier wat aan de slappe kant. Als je er alleen een beetje lekker op aan het sturen bent gaat de achterkant wel eens pompen. Ik wilde de WP waarvan alleen de veervoorspanning instelbaar is vervangen door iets met meer instelmogelijkheden. De schokdemper van een R6 geprobeerd, maar die bleek niet te passen. Daarom iets anders gekocht. HyperPro en TechnoFlex en HSS overwogen, en het blijkt HyperPro geworden. Afstellen moet nog, maar dat rondje met de haaksleutel in de binnenzak ga ik pas doen als de temperatuur het weer een beetje toelaat, dus de ervaringen houd je tegoed.
 
Ook benieuwd. :)

Waarop liep de R6 schokdemper niet? Vanwege de katalysator? Of heb je al een andere uitlaatbocht?

Wil uiteindelijk een ander uitlaatsysteem en dan de R6 schokdemper er onder, voel me tijdens de proefrit al op dat de standaard schokdemper qua demping niet veel doet. Moet alleen het ding wel even ingereden hebben natuurlijk voordat ik aan het uitlaatsysteem + mapping begin... ;)

Dus voorlopig maar wat kleine optische zaken. Bar-end mirrors zitten er al even op, kentekenplaathouder van Aliexpless is gisteren binnen gekomen, eens even puzzelen of daar wat van te maken valt... :)
 
Even terugbladeren, lezen en plaatjes kijken. Het frame of vork zitten in de weg.
 
Terug
Bovenaan Onderaan