KTM 390 Duke

Lekke koppakking zou niet mogen. Een koppakking blijft normaliter een motorleven heel. Zeker meer dan 26 dkm. Succes ermee.
 
Laatst bewerkt:
Hoe zat het ook alweer met de Duitse Gründlichkeit?
Zojuist de maagdelijk schone (nog geen eerdere eigenaar *D) voertuigpapieren per post mogen ontvangen.
Op de envelop staat 'Einschreiben' (Aangetekend). De postbode heeft de vlop gewoon tussen 2 pakketten op de vaste pakketjesplek geparkeerd :+
Nu kan dat hier prima, dat weet de (al jarenlang onze vaste) postbode ook wel. En natuurlijk willen ze zo min mogelijk contact om risico's te vermijden, maar ergens klopt het natuurlijk van geen kanten. Zelfs niet even aanbellen om aan te geven dat hij een aangetekend stuk heeft neergelegd... :N

Maar goed, het schiet op:
- Voertuigpapieren: check!
- (Keine) kentekenplaat besteld en binnen: check!
- Vooraanmelding voor verzekering (eVB, hier verplicht): check!
- Afspraak voor op kenteken zetten: check (vrijdag 7 mei)!

Een dezer dagen maar eens een afspraak maken voor ophalen op zaterdag 8 mei :]:]:]:]
 
Wat een gedoe, in Nederland kan je een voertuig ook zelf digitaal overschrijven. Mits je aan enkele voorwaarden voldoet zoals digiD en een kentekenkaart.
 
Wie weet wat dit is? Het zit in de luchtslang die tussen het koolstoffilter van de tankontluchting zit en injector/inlaatspruitstuk. Is het een sensor die de inlaattemperatuur meet????
Bekijk bijlage 1399642

Wat een shitmotor als het op sleutelen aankomt. Vooral de eerste keer dat je dingen moet verwijderen en eigenlijk nog niet weet hoe het allemaal vast zit.
Alle aan de tank 'opgehangen' onderdelen zijn ook niet echt handig, maar 't komt goed.
Als iemand weet wat het onderdeel op de foto is hoor ik het graag. Het zit op een metalen beugeltje geschoven dat rechts onder de tank aan de binnenkant van de rechter framebuis zit aangebout met zo ongeveer het enige RVS inbus boutje dat aan de 390 is te ontdekken. ;)
Hoi Roger. Ik weet wat het onderdeel op jou foto is, ik kon bij mij het merk en het artikelnummer lezen (Bosch 280 142 427) en ben toen even op internet aan het zoeken geweest. Het staat te boek als ventilatie / ontluchtingsklep, dus mijn theorie waar ik eerder over heb gehad klinkt nu wel heel erg aannemelijk.
 
Hoi Roger. Ik weet wat het onderdeel op jou foto is, ik kon bij mij het merk en het artikelnummer lezen (Bosch 280 142 427) en ben toen even op internet aan het zoeken geweest. Het staat te boek als ventilatie / ontluchtingsklep, dus mijn theorie waar ik eerder over heb gehad klinkt nu wel heel erg aannemelijk.
Dat is wel heel aannemelijk inderdaad. Goed uitgezocht 👍🏻
Wat een onnodige ‘zooi’ op zo’n moderne motor die daardoor alleen maar gevoeliger wordt voor storing.
 
Is er hier iemand die ervaring heeft met GPR uitlaten? Zien er best strak uit en zijn stukken goedkoper dan een Akra. Zit er aan te denken om er een te kopen voor m’n Duke.
 
Net een GPR gekocht voor M'n DRZ (satinox). De uitlaat zelf en linkpijp zijn heel mooi en kwalitatief, de fake carbon beugel en bouten waarmee hij vasthangt zijn nogal cheap.
Zie hieronder:
gpr-exhaust-systems-satinox-1_5e3002441616f.jpg
 
Mooi piepke, maar ik vind een verchroomde of rvs uitlaat niet echt bij een 390 Duke passen. Persoonlijke voorkeur natuurlijk.
 
Ik zat inderdaad aan een zwart exemplaar te denken. Zoals deze:

Bekijk bijlage 1628042
Ja die is wel mooi. Zwart past een stuk beter bij de rest van het geheel. GPR uitlaten zijn kwalitatief goed, alleen worden ze veel lelijker dan de gemiddelde uitlaat bij rijden door de pekel, aangezien de verf en compleet vanaf gaat. Nu neem ik aan dat jouw Duke net zoals die van mij niet als winterfiets wordt ingezet en door de pekel wordt gejast, en daarmee is de GPR zeker een goede keuze. Ik heb geen ervaring met de GPR specifiek op de Duke. Het geluid van deze dempers is in het algemeen 'hoorbaar maar netjes' Zeker op een 1-cilindermotor en twin klinken ze goed. Ze hebben een e-keur. Uiteraard met geplaatste dB-killer als die er überhaupt nog uitkan, want volgens mij mag die officieel niet meer 'met een schroefje' te verwijderen zijn anno 2021.
 
Ja, precies. Motorrijders hebben al geen beste naam. Lekker erin laten die dB-killer. Een aftermarket uitlaat klinkt ook met een dB-killer als mooier dan het OEM ding. GPR klinkt zeker goed!!
 
Zo, afgelopen vrijdag de Duke opgehaald, de eerste 260 km staan erop. Op 9 juni mag ik voor de 1000 km beurt, dus met Hemelvaart maar een lekkere deuk in die eerste 1000 km maken.

IMG_1027.jpeg
 
Mooie motor. Gave kleurstelling ook. Is de tail tidy een commercieel verkrijgbare of is het nog een model in wording? Heel veel plezier en geluk ermee, en succes met inrijden. Zie jij ook zo bar weinig in de spiegels? ;)
 
Nu ik even inzoom is het een gekochte kentekenplaathouder. Jammer dat de plaat zo laag zit...
En ook wel erg rechtop. Als ik de maker zou zijn zou ik het echt veel korter hebben bedacht.
Maar dit is al wel een heeeel stuk beter dan de OEM staart. :t
Veel plezier met de Duke.
 
De tail tidy is officieel van KTM. Op deze manier krijg ik er bij de TÜV hier in D geen problemen mee.
Werd me meteen aangeraden door de dealer: even bij 2 motoren gekeken wat het verschil tussen origineel en kort was, en dat was ook genoeg om meteen JA! te zeggen :+

Het duurde even voordat ik de spiegels goed had staan, maar nu gaat het prima. Ik ben niet zo heel groot (1,65m) en zit met mijn armen standaard redelijk naar mijn bovenlijf. Waarschijnlijk scheelt dat nog wel wat.
 
Dat klopt. De hoek van de kentekenplaat mag maximaal 30 graden zijn en in Duitsland mag de band niet het achterste deel van de motor zijn. Did val jou lijkt daar wel aan te voldoen. Als ik naar Duitsland ga zet ik mijn bagagerek erop. Plaat zowat rechtop en zeker achter de achterband. ;)
 
Dat klopt. De hoek van de kentekenplaat mag maximaal 30 graden zijn en in Duitsland mag de band niet het achterste deel van de motor zijn. Did val jou lijkt daar wel aan te voldoen. Als ik naar Duitsland ga zet ik mijn bagagerek erop. Plaat zowat rechtop en zeker achter de achterband. ;)

De plaatsing (b)lijkt toch niet helemaal te kloppen. Reflector is afgebroken, waarschijnlijk door inveren i.c.m. een wat diepere kuil. Nu toch maar iets schuiner gezet.
 
Die reflector in inderdaad ook wettelijk verplicht. In Nederland heeft bijna niemand ‘m er nog op, maar ook weer om gezeik te voorkomen zet ik ‘m er altijd even op bij buitenlandse uitstapjes. Vlakker en hoger monteren is wel mooier 👍🏻
 
De beide Dukes hier zijn toe aan nieuw rubber. Iemand nog tips/ervaringen kwa merk/type band?
Ik laat het doen door de lokale motorzaak, maar dan kan ik me ee vast een beetje in verdiepen voordat ik langs ga.
 
Ja, de Metzeler 5 en 7 sportbandjes bevallen mij prima. Zeker op een lichte motor een aanrader.
 
hier de combi conti SportAttack 3 voor en conti RoadAttack 3 achter, bevalt uitstekend en slijt behoorlijk gelijk.

op de 690 had ik Metzeler M7rr die me érg goed beviel maar weet niet of die in 390 maatvoeringen te krijgen is...
 
Terug
Bovenaan Onderaan