KTM 390 Duke

Ik ben wel eens bij Hyperpro in Werkendam geweest met een RC390 waar ik een yamaha r6 schokbreker in gezet had. Als ik een veer bij hen kocht, wilden zij hem wel kosteloos monteren als ik de schokbreker zelf uitbouwde.
Voor een andere motor heb ik een veer gekocht bij HK Suspension en zij hebben die ook kosteloos gemonteerd op een zelf uitgebouwde schokbreker.
Als ik jou was, zou ik gewoon even bellen met de dichtsbijzijnde vering specialist en dan vragen wat zij ervoor vragen. Haal vooral de veer niet zelf van de schokbreker af als je er geen fatsoenlijk gereedschap voor hebt. Er staat vaak redelijk wat spanning op de veer(ook op de laagste voorspanning stand), dus als het eraf halen mis gaat, dan kunnen er nare dingen gebeuren.
 
Dat klopt. Die waren er toen ook niet. De kit is goedkoper dan een losse set veren en een achterschokker. Ik heb via Nouds Motorbazar gewoon de onderdelen kunnen kopen die ik nodig had voor de prijs van de kit. Daarnaast was Noud toch al iets goedkoper dan andere leveranciers van exact hetzelfde. 2x voorveren, 1 liter vorkolie, een platte steeksleutel om de vorkdoppen van de demperstang te kunnen halen, en de complete achterschokdemper.
mik kan je straks een foto sturen van de factuur of de sticker op de doos. Feitelijk zou je hetzelfde kunnen kopen, alleen aangeven dat je de verlaagde set wilt. Heb je eigenlijk al een 390?
 
Ja precies. Niet zelf gaan hobbyen met de veer. Zonder een speciale klem lukt het eigenlijk ook niet. Ik zou de OEM WP even moeten bekijken om te weten of de veer überhaupt vervangbaar is.
 
HK suspensions in Tiel hoor ik inderdaad ook alleen maar goede verhalen over. Ook mijn broer is tevreden over de set die ze ooit op zijn Ducati hebben gezet.
Voor de R6 swap even terugbladeren. Er zijn pagina’s mee gevuld. Moraal van verhaal: past niet zonder vijlen aan schokdemper of achtervork, is erg stug als je ‘m er toch opkrijgt. Last but not least, de rijhoogte blijft ongewijzigd, en volgens mij was verlaging juist de wens. ;)
 
Ja, het zijn echt specialisten. Ik was enorm positief verrast met de gastvrijheid van HK Suspension en hoeveel tijd ze namen om de vering in te stellen en mijn vragen te beantwoorden.
De R6 schokbreker paste vrij makkelijk in mijn RC390. Ik heb niets hoeven vijlen. Ik moest alleen een glijlager in het oog doen omdat Yamaha M12 gebruikt en KTM M10 gebruikt en ik heb shims aan elke kant van het onderste oog gedaan om het verschil in breedte op te lossen. Misschien is het bij een Duke of het Husqvarna model anders, maar bij de RC390 past het dus er heel makkelijk in.
De standaard Yamaha veer is juist minder stug over het grootste deel van de veerweg. De demping is echt veel beter dan van de originele schokdemper en bovendien instelbaar. Ik kan het echt iedereen aanraden.
De rijhoogte wordt er alleen inderdaad niet lager door. Daar heb je helemaal gelijk in. De Yamaha schokbreker is zelfs enkele millimeters langer dan de KTM schokbreker.
 
Klopt allemaal. Ik ben er ook mee bezig geweest. Inderdaad 2 of 3 mm korter, de vulringen en vulbus inderdaad ook nodig gehad. Op de 390 Duke vóór bij 2017 past ie inderdaad zonder vijlen. Op de RC blijkbaar ook. Op het laatste model 390 Duke niet. Blader terug. Ik ben de naam even kwijt van de persoon die het uiteindelijk heeft gedaan en ook heel uitvoerig hoe en de bevindingen met een link naar een Engels forum. Verder is de R6 schokdemper een heel mooi ding inderdaad.
 
Ik wist niet dat er verschil zat tussen de nieuwe en de oude modellen.
Ja, ik ben er in ieder geval erg tevreden over. Alleen helpt het niet echt voor het verlagen van de rijhoogte, zoals je al zei.
 
Dat klopt. Die waren er toen ook niet. De kit is goedkoper dan een losse set veren en een achterschokker. Ik heb via Nouds Motorbazar gewoon de onderdelen kunnen kopen die ik nodig had voor de prijs van de kit. Daarnaast was Noud toch al iets goedkoper dan andere leveranciers van exact hetzelfde. 2x voorveren, 1 liter vorkolie, een platte steeksleutel om de vorkdoppen van de demperstang te kunnen halen, en de complete achterschokdemper.
mik kan je straks een foto sturen van de factuur of de sticker op de doos. Feitelijk zou je hetzelfde kunnen kopen, alleen aangeven dat je de verlaagde set wilt. Heb je eigenlijk al een 390?
Roger, het is mij nog niet helemaal duidelijk; ik vind geen set verlaagde veren incl demper.

Heb nog geen duke 390; vermoedelijk wordt morgen de knoop doorgehakt.

Ofwel een Duke 390 2015 ofwel een nieuwe Duke 2020. Morgenvroeg ga ik plaats nemen op de Duke 2015, ben zeer benieuwd naar het verschil in zadelhoogte. Als die 80cm echt beter zit dan de 83cm op de nieuwe, dan ga ik voor het oude model.

Of raden jullie mij iets ander aan? :)
 
Er is heel veel ander leuks te koop, maar in het A2 segment is dit toch wel een topper met een hoge fun factor. De oudere modellen heb ik niet op gereden, maar hoorde van de monteur bij de dealer dat de nieuwe blokken echt veel mooier lopen door een balansas en mooier op het gas reageren. Geen eigen ervaring, maar de dealer heeft het mij niet verteld om mij een nieuwe aan te smeren. Een oud model is voor mij nooit een optie geweest en volgens mij vertelde hij het zelfs pas bij aflevering. Voor de verlagingssetje even mailen met HK, Nouds Motorbazar, YSS of wat dan ook. Volgens mij zijn de HP achterschokdempers naast standaard verkrijgbaar met een dikkere veer (voor zware mensen of veel met passagier of bagage rijden) en verlaagd. Ik ging voor standaard dus heb daar niet verder naar geïnformeerd. De YSS is in lengte verstelbaar!! Ik weet niet of die ook lager kan afgesteld dan standaard, maar allicht handig om te informeren. Ook die levert Nouds Motorbazar (ik heb geen belang ;)) .
YSS is de prijs van de voorverenset goedkoper dan Hyperpro.
veel plezier morgen en succes met het maken van de keuze.
 
Er is heel veel ander leuks te koop, maar in het A2 segment is dit toch wel een topper met een hoge fun factor. De oudere modellen heb ik niet op gereden, maar hoorde van de monteur bij de dealer dat de nieuwe blokken echt veel mooier lopen door een balansas en mooier op het gas reageren. Geen eigen ervaring, maar de dealer heeft het mij niet verteld om mij een nieuwe aan te smeren. Een oud model is voor mij nooit een optie geweest en volgens mij vertelde hij het zelfs pas bij aflevering. Voor de verlagingstransformator even mailen met HK, Nouds Motorbazar, YSS of wat dan ook. Volgens mij zijn de achterschokdempers verkrijgbaar met een dikkere veer (voor zware mensen of veel met passagier of bagage rijden) en verlaagd. Ik ging voor standaard dus heb daar niet verder naar geïnformeerd. De YSS is in lengte verstelbaar!! Ik weet niet of die ook lager kan afgesteld dan standaard, maar allicht handig om te informeren. Ook die levert Nouds Motorbazar (ik heb geen belang ;)) .
YSS is de prijs van de voorverenset goedkoper dan Hyperpro.
veel plezier morgen en succes met het maken van de keuze.
Bedankt, ik hou jullie op de hoogte!

Ik dacht dat het "oude" blok een extra balans-as had tov de nieuwe en dus netter liep. Hoorde wel dat de oude motor niet zo lineair loopt als de nieuwe, dat klopt.

Morgen zal het gevoel op de fiets bepalend zijn; ik ga eerst naar tweedehands kijken (oud model); op nieuwe model heb ik reeds gezeten.
 
Het doel van een extra balansas is juist dat het mooier rondloopt. Het zou niet logisch zijn om een balansas te verwijderen in een volgende generatie blok waardoor het minder mooi gaat lopen dan het oude blok. Hoe dan ook, je gaat het verschil zelf ervaren, dus we horen het nog wel ;)
 
Keuze is gemaakt; er staat sinds deze namiddag een Duke 390 in de garage te blinken :)

Deze ochtend naar "oud" model 2015 gaan kijken; 5000km op de teller en maniakaal onderhouden. Tevens zeer vriendelijke man en liefhebber.
Plaatsgenomen en ik was meteen verkocht: de zithoogte is echt ideaal voor mij en ik hou van de smalle tank en lichte gewicht. Dus ondanks ik het nieuwe model stoerder en mooier vind, meteen de knoop doorgehakt. Deze past gewoon op mijn lijf.

Duke1.jpg


Aantal leuke opties zoals korte nummerplaat, monozit, andere spiegels, enz. Heb alle originele onderdelen erbij gekregen. Heeft net onderhoud gekregen en nieuwe voor- en achterband.
Leuke extra is de Arrow volledige uitlaat-lijn; zonder demper echt een bruut geluid.
 
Keuze is gemaakt; er staat sinds deze namiddag een Duke 390 in de garage te blinken :)

Deze ochtend naar "oud" model 2015 gaan kijken; 5000km op de teller en maniakaal onderhouden. Tevens zeer vriendelijke man en liefhebber.
Plaatsgenomen en ik was meteen verkocht: de zithoogte is echt ideaal voor mij en ik hou van de smalle tank en lichte gewicht. Dus ondanks ik het nieuwe model stoerder en mooier vind, meteen de knoop doorgehakt. Deze past gewoon op mijn lijf.

Bekijk bijlage 1645559

Aantal leuke opties zoals korte nummerplaat, monozit, andere spiegels, enz. Heb alle originele onderdelen erbij gekregen. Heeft net onderhoud gekregen en nieuwe voor- en achterband.
Leuke extra is de Arrow volledige uitlaat-lijn; zonder demper echt een bruut geluid.

Mooie motor, gefeliciteerd en heel veel plezier ermee!
Zelf vind ik deze mooier dan het nieuwe model, maar het prijsverschil tussen dit model 2e hands en gewoon een nieuwe was mij te klein.
Misschien komt er ooit nog een van dit model, maar dan in 690 of zo ;)
 
@kuncing
Die worden ook al zeldzamer, iig de R versie.. prijzen gaan ok hard omhoog..
Heb de mijne begin dit jaar gekocht, en maar goed ook!

Ging kijken voor een nieuwe 390, en stampte naar buiten met een 690R.. :+
Vond de 390 te klein wbt zit. En ook bang voor een te grote stap terug in vermogen, gezien mijn MT 09 SP..
 
Tegen die tijd maar kijken; het is vooral omdat ik het model mooier vind, met name de koplamp.
Ik heb juist voor de 390 gekozen om na jaren nauwelijks tot helemaal niet motorrijden weer wat rijervaring op te doen op een lichtere motor (gewicht en vermogen) die wat beter bij mijn 1,63m past. Als ik mij weer wat zekerder voel en meer vermogen wil, staat er altijd nog de Ducati 900 SL uit mijn avatar in de schuur 8-)
 
@kuncing
Die worden ook al zeldzamer, iig de R versie.. prijzen gaan ok hard omhoog..
Heb de mijne begin dit jaar gekocht, en maar goed ook!

Ging kijken voor een nieuwe 390, en stampte naar buiten met een 690R.. :+
Vond de 390 te klein wbt zit. En ook bang voor een te grote stap terug in vermogen, gezien mijn MT 09 SP..
Waarom afgestapt van je MT 09 SP ???
 
Tegen die tijd maar kijken; het is vooral omdat ik het model mooier vind, met name de koplamp.
Ik heb juist voor de 390 gekozen om na jaren nauwelijks tot helemaal niet motorrijden weer wat rijervaring op te doen op een lichtere motor (gewicht en vermogen) die wat beter bij mijn 1,63m past. Als ik mij weer wat zekerder voel en meer vermogen wil, staat er altijd nog de Ducati 900 SL uit mijn avatar in de schuur 8-)
Exact hetzelfde bij mij....alleen heb ik geen Duc in de schuur.
Overweeg wel de overstap naar een MT 09 2021.
 
Proficiat FloR_41
Prachtige tweedehands duke 390 gekocht.
Mag ik weten hoeveel je ervoor betaalt hebt?
Bedankt!
Ik heb echt geluk gehad omdat ik er heel snel bij was, de vraagprijs voor deze motor was 3000 euro.
Mooie motor, gefeliciteerd en heel veel plezier ermee!
Zelf vind ik deze mooier dan het nieuwe model, maar het prijsverschil tussen dit model 2e hands en gewoon een nieuwe was mij te klein.
Misschien komt er ooit nog een van dit model, maar dan in 690 of zo ;)
Ik vind het nieuwe model mooier vanop de zijkant gezien. Vind enkel jammer dat nieuwe model hoger is en in mijn gevoel ook logger. Ben zelf 1m68, vermoedelijk ligt het daar aan. Als ik groter was geweest, zou ik ook nieuwe model verkiezen.
Bij de dealer staan nog 2 Dukes model 2021; die gaan daar in de verkoop voor 4999 + 121 rijklaar maken kosten. Dus ik ging normaal ook voor nieuw gaan. Maar zoals gezegd, ik heb gisteren enorm geluk gehad omdat die man zijn vraagprijs zo laag was.
Als ik nieuw had gekocht, ging ik toch nog zaken aanpassen zoals: andere uitlaat, spiegels, korte nummerplaat. Dan ben je snel nog eens 1000€ extra kwijt.

Uiteindelijk gisteren gewoon gevoel laten spreken: ik zat met mijn lengte gegoten op de fiets. Dus meteen beslist en ik ben er blij mee.
 
Da's een net bedrag, daar vind je ze hier in Duitsland echt niet voor.
Het zijn hier populaire motoren. Nieuw momenteel nauwelijks/niet leverbaar vanwege leveringsproblemen uit India. Een goede deal maken op een nieuwe motor kun je dus ook wel vergeten. Wil jij hem niet? Dan iemand anders wel.
 
Bedankt!
Ik heb echt geluk gehad omdat ik er heel snel bij was, de vraagprijs voor deze motor was 3000 euro.
Amai....dit is inderdaad een zeer gunstige prijs.
Normaal is de vraag prijs rond de 4000 € maar meestal met veel meer kilometers.
Je gaat hier nog veel plezier aan beleven en het blok geeft nog vele kilometers....goeie keuze.
 
Amai....dit is inderdaad een zeer gunstige prijs.
Normaal is de vraag prijs rond de 4000 € maar meestal met veel meer kilometers.
Je gaat hier nog veel plezier aan beleven en het blok geeft nog vele kilometers....goeie keuze.
Om een idee te geven: door montage van de arrow, had de beste man niet meer de voetsteun voor de passagier. Voor mij geen probleem.

Deze ochtend stond postbode aan mijn deur met pakje: voetsteun. Heeft die man besteld en laten leveren bij mij thuis. Dus ja, er bestaan nog correcte mensen.
 
390 is denk ik de meest probleemloze motor die er is gemaakt bij ktm, veel plezier met je motor
Bovenste citaat dateert van 2017...
Ondertussen loopt de Duke 390 model 2016 al aardig enkele jaren mee.
Benieuwd of het nog altijd de meest probleemloze motor is,
of dat er toch wat leden zijn die al de nodige problemen/kosten voor gehad hebben.
 
Terug
Bovenaan Onderaan