KTM 390 Duke

En op de 690R kan je wel rustig rijden?
Ja! Het kan, maar het hoeft natuurlijk niet..
Daar zit het verschil. Met de fireblade kon ik ook gewoon relaxt en rustig rijden. Dát lukte met de MT-09SP niet.
Zodra ik daar opstapte, ging er een schakelaar om.

Verschil in vermogen,(In vergelijk met de MT-09SP) is behoorlijk, maar in de praktijk zie je dat met name het verschil komen na de 130 tot 140kmu.
Gevolg is dat ik onder de 120 zowat niets inlevert qua acceleratie.ja ik moet een stuk meer schakelen. De 0 tot 100 tijden verschillen maar 0,3 sec.

Met hetzelfde gevoel zit ik nu onder invordering, ipv er vorstelijk boven. Veel wegen zijn nu weer leuk, die dat met de 09 sp , niet waren. Én ik kan ook gewoon rustig een stukje touren. Zoals ik dat ook met de cbr 1000rr kon.

Ben van 2, naar 4, naar 3, naar 1 cilinder gegaan...
 
En dat heb je niet met de 690R?
daar kun je toch ook redelijk ‘gek’ mee rijden …
Edit: ik zie nu pas dat de soortgelijke vraag al was gesteld en beantwoord 👍🏻

gisteren heb ik nog even plaatsgenomen op het zadel van de Vitpilen 401. Zat direct lekker. Niet gereden hoor. Alleen gezeten en goed bekeken. Instelbare demping en veervoorspanning voor en achter itt de 390 Duke.
leuk ding.
 
Laatst bewerkt:
Wel een eigenzinnig model hoor, maar de looks van de Duke zijn inderdaad wat gelikter. Zithouding is persoonlijke voorkeur natuurlijk, en die van de Vitpilen spreekt mij veel meer aan. Lekker laag ding. Achterslijkvanger en kentekenplaathouder kunnen wel zo de sloop op. 😂
Sinds aanpassing van mijn stuur een 800 km gereden. Bevalt ook goed hoor. Alleen de spiegels nog wat beter ‘zetten.’ Je ziet er nu te weinig in. De ori stuurklemmen ook verwijderen en het dashboardje nog even plat en lager monteren. Knippers dan ook een plekje geven en heel platte stuurpropjes in de stuureinden. Voor het rijden maakt het niet uit, maar het oog wilt ook wat.
Voelt lekker. Zoals een breed, laag dragstuur. Lekkerder zithouding en nog meer gevoel van controle.
 
Ik zou graag wat info willen over een klepcontrole beurt voor de 390.
wat is er waar van verhalen over verkeerde merktekens bijvoorbeeld?
en wat zijn de kosten bij de dealer?
tips zijn welkom!
 
Over verkeerde merktekens weet ik niets. Ik heb laatst laten controleren bij mijn favoriete Suzuki dealer. Dat koste 90 euro en alles bleek nog binnen de toleranties. Voor mijn sv is het 120 igv alleen controleren en rond 190 als er flink (lees: de helft van de kleppen) gesteld moet worden. Is wel een tweecilinder, dus meer werk. Voor de duke heeft de Suzuki dealer geen shims op voorraad, dus igv stellen zou het relatief iets duurder worden en iets langer duren aangezien de (ruil)shims niet voor het grijpen liggen. Maar het zal ondanks dit voor een 1-pittertje zeker onder de 190 blijven. Ik denk dat het bij KTM goedkoper zal zijn. Meer ervaring, dus minder ‘uitzoekwerk’ en onderdelen voorradig.
 
Gisreren na dat ik thuis kwam van een blokje om even op de knieën de motor goed bekijken en toen viel mij iets op. Dit zou voor mijn gevoel op den duur een draadbreuk kunnen opleveren, het gaat om de stekker op het gasklephuis en een remleiding die daar vlakbij danwel tegenaan komt. Bij mij zat de remleiding op dat moment net tegen de bovenste draad van de stekker, ik heb daarna de bedrading iets andere route kunnen geven zodat er wat meer ruimte komt. Het gaat hierbij vooral om de gele draad, zie foto. Iemand anders hier misschien de zelfde situatie.
image.jpeg
 
Hoop niet dat mijn koppakking lekt, gisteren tijdens een ritje in de buurt stond ik even stil en zag toen opeens koelwater uit een van de panelen aan de voorkant druppelen. Hield daarna ook weer op maar toen toch maar naar huis gereden, onderweg nog een keer goed gekeken en toen was er niets aan de hand. Thuis vloeistofnivo even gecontroleerd en dit stond net boven minimum, motor reed op weg naar huis wel prima, niets geen rare dingen en reageerde ook normaal. Volgende rit even goed controleren wat er gebeurd.
 
Ik zou ‘m eerst eens op de aansluitingen van de koelvloeistofslangen controleren. Meestal zijn dat de boosdoeners. Ze lekker soms maar heel even, alleen met halfkoude motor. Net na het opengaan van de thermostaatklep dus. Bij warme motor als als rubber soepeler is niet meer. Je kunt ook gewoon de schroefjes van de slangklemmen preventief een half slager geven.
 
Ik zou ‘m eerst eens op de aansluitingen van de koelvloeistofslangen controleren. Meestal zijn dat de boosdoeners. Ze lekker soms maar heel even, alleen met halfkoude motor. Net na het opengaan van de thermostaatklep dus. Bij warme motor als als rubber soepeler is niet meer. Je kunt ook gewoon de schroefjes van de slangklemmen preventief een half slager geven.
Begin nu te twijfelen of het wel koelvloeistof is geweest, het kwam namelijk uit het linker zijpaneel waar 2 slangen uit komen. 1 slang voor benzinedampfilter en nog een slang, volgens mij overloop van benzine dop. Het was zowiezo geen benzine want ik heb er aan geroken en kon niets ruiken. Volgende rit onderweg maar op de knieën naast de motor en nog eens goed kijken.
 
IMG_1314.jpeg
Zo, dit topic is wel erg ver naar beneden gezakt...
Afgelopen dagen lekker gereden in het Sauerland. Was af en toe wat fris en nat, maar we hebben ook erg mooi weer gehad *D
 
Zeker! Ik vroeg mij een paar uur geleden ook af of iedereen de Duke nog heeft en of die brommertjes alleen maar probleemloos bereden worden (geen reden tot technische vragen) of in een schuurtje staan te verstoffen (überhaupt niets over te melden dan). Die van mij is niet veel bereden dit jaar, maar het jaar is nog niet voorbij. Ik denk nog geen 3000 km dit jaar. Teveel andere dingen te doen, maar nog steeds het lager en vlakker plastsen van het dashboard op de rol. Ketting en tandwielen moeten binnenkort ook. Dan kunnen ook de wielen met winterbanden er weer in. Zolang er geen pekel ligt zet ik de KTM in.

Mooie foto!
Mooi die zwarte wielen ook. Zijn het de standaard wielen van de 125 Duke, of heb je ze zelf zwart gespoten? Gezien de striping verwacht ik het eerste. Nu ik nog beter kijk, heb je ook een zwart frame? Weegg tv je zeker dat je een 390 hebt? :P
 
Deze Duke is zo goed als origineel (alleen korte kentekenplaathouder en andere spiegels), in ieder geval de kleuren.
En bij mijn weten is het een 390 met bestickering van 2021 ;)

PHO_BIKE_90_LI_390-duke-in20-rotw21-bl-90li_%23SALL_%23AEPI_%23V1.jpg


In grijs met oranje frame en wielen had ik mooier gevonden, maar er was weinig keus meer toen ik deze kocht.

Mocht het toch een 125 zijn, dan komt hij aardig mee met de 796 Hyper van mijn man :P
 
O nee, het is gewoon een 390 hoor. Ziet er goed uit!
Ik wist helemaal niet dat die ook in zwart frame met zwarte wielen geleverd is, maar blijkbaar wel in 2021.
Voor de eerdere modellen was oranje frame en wielen voor de 390 en zwart frame en wielen voor de 125.
Ik zou juist graag zwarte wielen willen, en denk dat er niets anders opzit dan zelf spuiten.
Zo best is de ori-verf niet. Beschadigt erg snel.
 
Ah, dat van die kleurverschillen wist ik niet. Ik kijk al wel een aantal jaar naar een lichte Duke, maar heb nooit goed op de kleurencombi's gelet.
En zoals gezegd had ik bij deze geen keuze. Van de 125 hadden ze nog wel een rijtje staan, maar dit was de laatste 390, bij andere dealers idem: leveringsproblemen uit India ... iets met corona enzo :P
Van slechte lak heb ik nog niets gemerkt, al heb ik na deze paar dagen nog niet goed gekeken. Maar al met al bevalt de Duke mij prima (2000 km gereden). Na ook een Ducati 900SL en een ST2 te hebben gereden, was ik bang dat ik (toch) vermogen zou missen, maar vooralsnog is het gewoon voldoende voor wat ik ermee wil *D
 
Ik deel de mening. Een Duc900 en een ST2 heb ik nooit gereden, maar ik was (en ben nog steeds) ook motoren met meer vermogen gewend.
De Duke mist wel wat aan PK's tov de volwaardig-A motoren, maar hij is erg leuk en je moet 'm inzetten waar ie in uitblinkt. Lekker licht sturen en genieten op wegen waar het gewicht van de motor meer van belang is dan het vermogen :t.
Als er serieus kilometers gevreten moeten worden gewoon iets anders pakken.
 
Ah, dat van die kleurverschillen wist ik niet. Ik kijk al wel een aantal jaar naar een lichte Duke, maar heb nooit goed op de kleurencombi's gelet.
En zoals gezegd had ik bij deze geen keuze. Van de 125 hadden ze nog wel een rijtje staan, maar dit was de laatste 390, bij andere dealers idem: leveringsproblemen uit India ... iets met corona enzo :P
Van slechte lak heb ik nog niets gemerkt, al heb ik na deze paar dagen nog niet goed gekeken. Maar al met al bevalt de Duke mij prima (2000 km gereden). Na ook een Ducati 900SL en een ST2 te hebben gereden, was ik bang dat ik (toch) vermogen zou missen, maar vooralsnog is het gewoon voldoende voor wat ik ermee wil *D
Ik heb er net nog een stuk of 4 gezien in oss
 
Ik deel de mening. Een Duc900 en een ST2 heb ik nooit gereden, maar ik was (en ben nog steeds) ook motoren met meer vermogen gewend.
De Duke mist wel wat aan PK's tov de volwaardig-A motoren, maar hij is erg leuk en je moet 'm inzetten waar ie in uitblinkt. Lekker licht sturen en genieten op wegen waar het gewicht van de motor meer van belang is dan het vermogen :t.
Als er serieus kilometers gevreten moeten worden gewoon iets anders pakken.

Klopt, voor hard rijden of lange afstanden is wat meer vermogen wel prettiger.
Het valt me bij de 390 op dat ik de gashandel behoorlijk moet 'dwingen' als ik een langer stuk 100 rijd (wat hier in D best vaak mag/kan). Op de Autobahn lijkt het mij helemaal geen feest, maar daar is hij gewoon niet voor bedoeld.
 
Net terug van weer een rit door Spanje en er gebeurde hetzelfde als de vorige keer, twee jaar geleden: melding dat de motortemperatuur te hoog opliep.
Controle wees uit dat er geen vloeistof in de radiator te zien was.
En dus ook niet in het overloop reservoir.
Ik heb er een flink glas water ingegoten, zo’n 300 cc en alles was weer OK.

De vraag is, of iemand dit herkent.
Twee jaar geleden is er geen lek gevonden in het systeem en ook nu weer, bij een visuele inspectie heb ik niets afwijkends kunnen ontdekken, geen lek- of verdampingssporen, geen vervuilde olie………
Waar blijft de koelvloeistof?
 
Inwendig lek zou ook nog kunnen. Komt het in de cilinder dan verbrand het, komt het in de olie dan wordt dat vieze smurrie (bij jou niet te zien) Je zou het koelsysteem onder druk kunnen zetten en dan kijken of de druk terug loopt.

Aangezien het 2 jaar duurt is de lekkage wel minimaal, of zou het verdampen ?
 
Dat is een tip, Erwin: onder druk zetten.
Zal er tzt de dealer om vragen.
Had niet gedacht aan een inwendig lek.
Bij verdamping zou er toch ergens een wittig spoor te zien moeten zijn…………..
 
Zit er een overloop op het koelvloeistof reservoir?

Mogelijk is het dan andersom, een kleine lekkage inwendig die druk geeft op het koelsysteem en zo gassen en koelvloeistof naar het reservoir drukt welke daar ontsnappen. Bij afkoelen gaat er dan weer koelvloeistof terug naar de radiateur waardoor uiteindelijk je reservoir leeg is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan