KTM 390 Duke

Weet iemand zo de service interval van een 390?

Mijn vriendin heeft nu 7500km er op staan. Volgens mij is er dan een oliebeurtje nodig, ze had net de dealer gebeld maar de beste man gaf aan grote beurt en dat ze er niet op kon wachten.

Iemand die je het toevallig weet? Anders moet ik thuis de boekjes opzoeken/doorspitten
 
Weet iemand zo de service interval van een 390?

Mijn vriendin heeft nu 7500km er op staan. Volgens mij is er dan een oliebeurtje nodig, ze had net de dealer gebeld maar de beste man gaf aan grote beurt en dat ze er niet op kon wachten.

Iemand die je het toevallig weet? Anders moet ik thuis de boekjes opzoeken/doorspitten
Tja, wat is een grote beurt.. Beurtje is wel elke 7500km. Als ik kijk in het schema (pdf, 390 Duke 2018) dan is nagenoeg alles (van de 7500 beurt) gelijk aan de latere beurten behalve klepspeling en bougie vervangen (elke 15k) en een swingarm & frame check (elke 30k). En elke 2 jaar moet de remvloeistof vervangen worden, elke 4 jaar de koelvloeistof.

Hopelijk kun je hier wat mee :)

Edit, oh vond nog een plaatje in m'n '390 Duke' folder :P
1565265943621.png
 
Laatst bewerkt:
Nee, zo werkt het niet ;)
De 1000 km oliebeurt is 'extra' en heel belangrijk. Voor de erop volgende oliewissels komt het echt niet op een paar duizend kilometer. Ik doe bij alle motoren die niet verbruiken 10 dkm tussen twee oliewissels.
In jouw geval gewoon even controleren of het niveau nog goed genoeg is en indien nodig bijvullen, maar zal niet nodig zijn. Je kunt natuurlijk ook zelf het oliebeurtje doen. Vergeet dan niet het 'zeefje' ook even schoon te maken (of mee te vervangen). Oliefilter uiteraard mee vervangen.
 
Na lang dit forum bekeken te hebben afgelopen vrijdag mijn eerste motor gekocht.. Een KTM 390 Duke 2019 model!!*O*
Top top top!
Heel veel plezier ermee en welkom in het topic. Nieuw gekocht en nog helemaal origineel? Al wel mods in gedachten?
 
Hi @roger_SV.

Ja nieuw gekocht. Het verschil tussen een 2dehands (2017+) model en een nieuwe was te verwaarlozen!
Ik heb bij de motor een paar witte handkappen besteld. Voor de rest helemaal origineel.

Phoee.. op zo'n mooie motor hoef je toch geen mods te hebben?
Maar nu ik erover na denk wil ik rustig gaan kijken voor het volgende :)

- Tail-tidy
- andere spiegels (twijfel geval)
- seat cover (twijfel geval)

Het is een prachtige motorfiets. Het enige minpuntje is het hokken en stoten in lage toeren (Zoals hier vaker beschreven)
Wellicht dat dit minder word na de 1000km beurt (denk het niet)
En anders toch maar opzoek naar een powercommander.. (weet je toevallig hoe dit zit i.v.m. fabrieksgarantie)





PNG-afbeelding.png
 
Ja, mooi machientje hoor 👍🏻
Een tail tidy kun je bijna niet nalaten. Deze originele stok eraan is geen porum. :N
Met de powercommander krijg je het rukken niet weg. Daarvoor moet je dan de powertronic proberen waar @JackSparrow het telkens over heeft. Naar zijn zeggen werkt dat. De fabrieksgarantie zal er igv zelf monteren af zijn, maar het ding is zonder zichtbare sporen te verwijderen. Knippen en solderen in kabelboom hoeft niet. Hier heb je niets aan als de motor er onderweg mee stopt en je 'm direct naar een dealer laat brengen. Wel als je 'm zelf eerst kunt ontdoen van het ding. Mogelijk dat de garantie niet vervalt als de KTM-dealer de PC installeert, maar prijskaartje. Hoe je afslaan bij terugval naar stationair toerental kunt voorkomen weet je inmiddels. Dat vond ik ook erg irritant, maar de oplossing lag 'm in 5w50 ipv 15w50 motorolie dus. Sleutel je zelf? Check even de methode die ik ooit heb gepost voor oliepeil controleren en vullen. Wat in het boekje staat klopt niets (meer) van. Idem voor ketting stellen.
 
Wie hier heeft de veren vervangen?
Zo waardoor? Voor en achter?
Wat zijn de bevindingen.
Ik begin de instelmogelijkheid van de demping op de achterschokdemper een beetje te missen.
Af en toe pompt ie wat, en voor duogebruik (met bagage) is de demping al helemaal niet toereikend.
Ondanks dat morgen wel vertrekken voor een kampeerweekje Luxemburg, en sturen zodra de kampeeruitrusting op de camping is gedropt.
 
Kun je het externe reservoir van die schokdemper wel kwijt zonder in het plastic te gaan zagen?
 
ja :) is een veel toegepaste modificatie

de R6 veer is wat aan de lichte kant voor de normale rijder (80+ kilo incl motorpak) maar aangezien mijn meisje klein en licht is gok ik dat dat wel goed komt.
 
Dan zal het voor duogebruik nog steeds niet geweldig zijn, maar aangezien de demping instelbaar is zal ik eens op zoek gaan. De voorkant ben ik niet echt ontevreden over.
En anders een keer flink in de buidel tasten voor Hyperpro of een betere WP dan het standaard element.
 
Ja, mooi machientje hoor 👍🏻
Een tail tidy kun je bijna niet nalaten. Deze originele stok eraan is geen porum. :N
Met de powercommander krijg je het rukken niet weg. Daarvoor moet je dan de powertronic proberen waar @JackSparrow het telkens over heeft. Naar zijn zeggen werkt dat. De fabrieksgarantie zal er igv zelf monteren af zijn, maar het ding is zonder zichtbare sporen te verwijderen. Knippen en solderen in kabelboom hoeft niet. Hier heb je niets aan als de motor er onderweg mee stopt en je 'm direct naar een dealer laat brengen. Wel als je 'm zelf eerst kunt ontdoen van het ding. Mogelijk dat de garantie niet vervalt als de KTM-dealer de PC installeert, maar prijskaartje. Hoe je afslaan bij terugval naar stationair toerental kunt voorkomen weet je inmiddels. Dat vond ik ook erg irritant, maar de oplossing lag 'm in 5w50 ipv 15w50 motorolie dus. Sleutel je zelf? Check even de methode die ik ooit heb gepost voor oliepeil controleren en vullen. Wat in het boekje staat klopt niets (meer) van. Idem voor ketting stellen.


Hahaha.. Klopt die gaat er als eerste op.
Binnenkort moet ik voor de 1000km beurt. Dan zal ik eens navraag doen over de powercommander/powertronic icm fabrieks garantie.
 
Dan zal het voor duogebruik nog steeds niet geweldig zijn, maar aangezien de demping instelbaar is zal ik eens op zoek gaan. De voorkant ben ik niet echt ontevreden over.
En anders een keer flink in de buidel tasten voor Hyperpro of een betere WP dan het standaard element.
duo komt hier never nooit niet op _O- dus wat dat betreft kan ik m veilig vervangen :+ zal er zelf ook vrijwel nooit op rijden, voor mij zal die wat te licht zijn
 
duo komt hier never nooit niet op _O- dus wat dat betreft kan ik m veilig vervangen :+ zal er zelf ook vrijwel nooit op rijden, voor mij zal die wat te licht zijn
Jij rijd zelf 690 toch?
Als je dat gewend bent is een 390 inderdaad wat licht.
 
Jij rijd zelf 690 toch?
Als je dat gewend bent is een 390 inderdaad wat licht.
sorry we praten langs elkaar heen.

mijn opmerking heeft niks met CC’s of PK’s te maken, ik bedoelde dat de originele veer van de R6 shock aan de lichte kant is voor mij (95kg) maar voor mijn vrouw (60kg) juist prima. zij zal nooit met duo rijden (hooguit wat bagage) dus daar hoeft bij de keuze van shock/veer geen rekening gehouden te worden.

ik heb mijn 690 in het voorjaar ingeruild, mij een te bokkig karakter, in tegenstelling tot de 390 die nog steeds uitstekend bevalt. (en beduidend minder bokkig is). de 390 is dus van mijn vrouw en ik rij er heel af en toe een stukkie op.
 
Sinds enige tijd hoor ik tijdens het rijden af en toe een metalig geluidje. Beetje tsjilpend. Blijkt het plaatje waarop de carterbeschermer zit aan de voorzijde te zijn gebroken. Om te voorkomen dat ik het hele ding verlies als het plaatje aan de achterkant ook breekt maar even een tijdelijke borgdraad aangelegd met wat ik onderweg kon vinden. Niet heel subtiel, maar het werkt. ;) Als ik thuis ben even een stukje staal op maat maken en met epoxy achter het aluminium plakken.
IMG_8566.JPG
 
'Ktm dealers Nederland' in Google intikken lijkt mij het antwoord te geven.
Bijgaand mijn nieuwste aanwinst voor de 390. Eens kijken wat dit gaat brengen en het geruk er nu eindelijk mee is weg te krijgen is. Het ding in eerste instantie gebruiken om de optimale fuel table te bepalen, en vervolgens blijft de module continu de injectie (binnen grenzen) aanpassen om continu op de ingestelde AFR te blijven. De motor gaat er niet krachtiger door worden, maar wel mooier lopen en oppakken etc. Bevindingen volgen uiteraard.
IMG_8755.JPG
 
Dat had ik ook al bedacht haha.
Misschien heeft iemand hier ervaring met een bepaalde dealer.

Ben benieuwd naar de bevindingen van je dynojet!

Helaas me eerste pech geval gehad met de Duke.
Begin deze week wou ze helaas niet meer starten. Dit bleek uiteindelijk een lege accu te zijn.
Volgens de anwb hield de accu zijn vermogen niet meer vast.

Vandaag keurig opgelost door motoport wormerveer door er een nieuwe accu in te zetten.
 
Dat had ik ook al bedacht haha.
Misschien heeft iemand hier ervaring met een bepaalde dealer.

Ben benieuwd naar de bevindingen van je dynojet!

Helaas me eerste pech geval gehad met de Duke.
Begin deze week wou ze helaas niet meer starten. Dit bleek uiteindelijk een lege accu te zijn.
Volgens de anwb hield de accu zijn vermogen niet meer vast.

Vandaag keurig opgelost door motoport wormerveer door er een nieuwe accu in te zetten.
Gelijk 1000km beurtje laten doen? 🤔
 
Terug
Bovenaan Onderaan