KTM 390 Duke

Twee aanpassingen aan de 390 gedaan.

1: De originele eindemper vervangen door een Alipovic, waarmee de setup nu bestaat uit standaard luchtfilter, LeoVince decat linkpijp, Alipovic einddemper.
2: De AT200 module toegevoegd aan de PCV die ik al op de 390 Duke had.

Na ongeveer 4x15 minuten optimaliseren en tussentijds de waarden in de trim tabel accepteren in de brandstoftabel is de tabel op de foto tot nu toe de tabel die nodig is voor een AFR van 13,2.
Na de laatste keer afstellen waren er enkel lage waarden in de trim tabel, ten teken dat de tabel niet meer veel zal veranderen.
Enkel de kleine verschillen die de AT module tijdens elk gebruik van de motor on-the-fly zal uitvoeren om te corrigeren voor kleine invloeden (temp, luchtdruk, hoogte etc) die nog kunnen worden toegevoegd aan de tabel om deze nog verder te optimaliseren.
In het algemeen is te stellen dat het mengsel in het merendeel van het toeren/gasklepstand-gebied te arm staat met de standard injectiemap van de KTM. Er wordt flink wat gecorrigeerd. Bij volgas in de wat hogere toeren zie je dat de standaard injectie te rijk staat.

Een groot voordeel, en voor mij een heel belangrijke reden deze module gekocht te hebben, is het feit dat het mengsel niet te arm komt te staan omdat het continu wordt gecorrigeerd naar de ingestelde AFR en door een te arm mengsel veroorzaakte motorschade niet aan de orde zal zijn.
Ik weet nog niet wat de 'beste' AFR gaat worden. Ik moet hier nog wat mee spelen en onderzoek naar doen.
Ik ga nog even uitzoeken wat nu de beste AFR zou moeten zijn. Ik kom tegen 12,7 - 13,4. 12,7 zou het zuinigst zijn (het armste mengsel??), en 13,4 'het beste.'
Het beste voor de performance, dus het mooist oppakken van de motor en het minst rukken???
Het rukken is minder geworden, maar tussen de files door rijden waarbij het rukken vreselijk irritant is heb ik nog niet gedaan.

IMG-8768.JPG
IMG-8774.JPG
 
Laatst bewerkt:
Nee, net andersom.
AFR wordt air to fuel ratio genoemd, maar air OVER fuel ratio klinkt mij logischer ;)
Een hogere waarde is dus een armer mengsel. Genoeg over te vinden, ook op YouTube.
Voor beste performance AFR tussen 11,8 en 13,3.
Voor meest efficiente verbranding, dus laagste brandstofverbruik AFR tussen 13,3 en 16,5
bron:

De 13,2 die ik nu heb ingesteld lijkt dus redelijk OK.
Als het rukken onderin niet weggaat ga ik in dat toeren-gasklep gebied nog wat spelen met andere AFRs

Afbeelding1.png
 
Zo maar opgelost dan. Het beugeltje bleek aan een kant te kort gebogen te zijn waardoor het eigenlijk altijd onder spanning heeft gestaan, en dus kapot trilt. De huidige versie zit door het extra plaatje RVS en de popnagels strak tegen het blok, dus het hele ding beweegt niet mee door trillingen. Dit moet heel blijven zo. Nog even zwart verven en dan weer monteren.
IMG_8789.JPG
IMG_8790.JPG
 
De achterschokdemper van de R6 (99-02) past helaas niet.
De aansluitingen zijn met een extra vulbusje en vulringen op maat te krijgen en het remvloeistofreservoir moet iets anders gemonteerd moeten worden, maar dat is het probleem niet.
De kant van het gasreservoir is te groot voor in het frame van de Duke als je geen stukje van frame of demper zou afslijpen, wat ik dus NIET ga doen. Het element kan bij het bovenste oog niet ver genoeg naar beneden draaien om 'm ook onder vast te kunnen krijgen. Voor de gein heb ik 'm even ondersteboven gemonteerd, maar ook daar zit teveel 'vork' in de weg, waardoor ook daar geslepen zou moeten worden. Als ondersteboven monteren gewerkt zou hebben zou ik op zijn minst hebben kunnen rijden en voelen hoe ie het zou doen, maar ondersteboven past ie dus ook niet. Hij zou zonder modificatie moeten passen en dat is mogelijk waar op het 2013-2016 model, maar op het model vanaf 2017 niet. Daarnaast verwacht ik dat bij monteren in de rechtop positie de katalysator tegen het gasreservoir zal komen, waardoor deze demper naar mijn verwachting alleen bij gebruikmakeing van een decat pijp (en een stukje slijpen) zou passen op model 2017 en later.
Als iemand interesse heeft is een serieus nette demper van de R6, voor 35 Euro mag ie weer weg.
 
roger_SV, jammer voor je dat deze modificatie niet 1-2-3 te realiseren is. Hoe verhoudt de lengte van de R6-demper zich tot die van de originele demper?
 
Die zijn op 2 mm na identiek (R6 is 303 mm volgens opgave).
De hoh-lengte van de 390 schokdemper heb ik zelf 'geschat' op 305 mm. Het blijft een lastig te meten ding, maar nu ik ze beide heb zou ik er twee 10 mm stangen door de ogen heen kunnen doen en kijken of dat een beetje klopt. Mogelijk zijn ze zelfs even lang.
Naast elkaar liggend zie je het verschil zeker niet.
 
Correctie: ze zijn identiek. Als er al een verschil zou zijn krijg ik bij het insteken van de 10 mm stangen eerder de indruk dat de Yam schokdemper 1 mm langer is dan korter. Verwaarloosbaar verschil in elk geval.

IMG_8867.JPG
IMG_8870.JPG
 
Om het plaatjes kijken dan maar helemaal te completeren bijgaand de reden dat montage van de R6 schokdemper in het 2017 390 Duke frame niet lukt.
Het gaat maar om milimeters aan de montagekanten, maar slijpen aan frame of het gedeelte bij het vulgat van de gastank ga ik niet doen. :N
Montage met het gasreservoir aan de bovenkant:
Bovenste oog vast.
IMG-8855.JPG


Demper komt tegen frame en kan niet hierdoor niet ver genoeg naar beneden scharnieren met dit als consequentie bij het onderste oog.
IMG-8846.JPG




Met de module op de kop gemonteerd past het prima aan de bovenkant (geen afbeelding), maar is dit de situatie bij het montagepunt bij de vork:
IMG-8847.JPG
 
ai, jammer. Het is mm-werk aan de onderkant, zo te zien hè.
Ik zou ook graag een andere schokdemper plaatsen, maar heb voor mijn vrouw een 'korter oog' gemonteerd (bij pijl) om de zithoogte te verlagen.
Schermafbeelding 2019-09-03 om 10.00.39.png
Zo'n oog gaat niet passen op de R6 shock.
 
Inderdaad millimeterwerk, maar op een paar mm na niet passen is nog steeds niet passen. 😢
Een korter oog is inderdaad niet te realiseren aan de R6 demper. Ik neem aan dat je weet wat de hoh lengte van jouw demper nu is. Gewoon even marktplaats afstruinen op zoek naar een instelbare demper met de maten die je nodig hebt. De montagepunten zijn 10 mm diameter en 30 mm breed, maar ik neem aan dat je dat al weet.
 
Excusé.
Van de Duke zijn de montagebussen 32 mm breed. Geen 30 mm wat ik eerder schreef.
Van de R6 is dat 30 mm, waardoor mijn vergissing. Aan weerszijden van de bus is een 1 mm vulring nodig igv montage van de R6 demper in de Duke.
 
Ja, klopt.
De R6 schokdemper gaat zonder modificatie (lees: slijpen aan) frame en/of schokdemper niet passen. Nog los van het feit dat het met de katalysator gemonteerd waarschijnlijk nog lastiger gaat worden.
 
............ en zonder Cat en zonder 'zwarte trommel', dus met een LeoVince Catvervanger.........? Wat zou ik dan nog af moeten slijpen/verbouwen?
jaja, je ziet het houdt me nog steeds bezig: de schokbreker is het zwakste punt van een verder behoorlijk goede motor!
 
De foto's die ik geplaatst heb zijn gemaakt met een leovince katvervanger pijp. Dan is het inderdaad millimeterwerk om de demper erin te kunnen krijgen.
Een milimeter van de plaat aan het frame onder het bovenste oog eraf en 1 mm van de bovenkant van de schokdemper af en het zal waarschijnlijk al passen doordat dit zeer dicht bij het scharnierpunt zit en het, maar ik ga geen millimeter van frame afslijpen, noch van schokdemper.
Als je de demper op zijn kop zou monteren (wat dus óók niet lukt zonder iets te slijpen) zullen de originele katalysator en pot zeker passen. Als je de schokdemper rechtop monteert verwacht ik dat het reservoir tegen de kat aan zal komen. Er zit met de decat linkpijp al niet heel veel ruimte tussen pijp en reservoir. Duidelijk zo?
 
Laatst bewerkt:
Die heb ik. De pijp van dat ding is dunner op de plaats van de kat waardoor het gasreservoir de pijp niet zal raken. Ik schreef alleen dat als je de schokdemper zou monteren icm de originele uitlaat naar mijn verwachting ook nog eens het gasreservoir en de kat elkaar zouden kunnen raken. Dis icm de originele uitlaat niet alleen de paar mm die ergens teveel zitten, maar waarschijnlijk ook nog een kat die on de weg zit.
 
Er zijn weinig merken die vervangende veren en schokdempers maken voor het laatste model Duke.
HyperPro wel, maar YSS, Hagon, maken niets passends of in elk geval niet door mij gevonden.
Zelfs de website van WP-suspensions brengt me niets verder.
Wilbers, Ohlins heb ik nog niet naar gezocht, maar die gaan toch buiten budget.
Heel mooi natuurlijk als ze iets zouden hebben, maar wat ik zoek is ook geen absolute top top top, maar gewoon iets wat het lekkerder zal doen dan het origineel voor een acceptabele prijs.
Waarschijnlijk is dit een beetje een nadeel van een niche motor die qua verkoopaantallen enkele procenten van een BMW of willekeurige Japanner haalt ...
Ik kan mij voorstellen dat schokdemperbouwers niet gaan investeren in het bouwen van een schokdemper waarvan er 4 verkocht gaan worden. Dat verdienen ze nooit terug.
Misschien ga ik toch maar voorzichtig een hapje uit de R6 demper halen.
Ik ben toch wel erg benieuwd hoe ie het zal doen.

EDIT: nu kom ik via YouTube deze ineens tegen.
YSS voor het 2013-2016 model van de Duke.
Is die qua lengte en aansluitingen anders dan die van het laatste model?
Weet iemand dat?

Ik stuur ook wel even een berichtje naar Promax in Schijndel.
Toen ik een setje stereodempers voor mijn Z1000 zocht hebben ze mij daar ook prima geholpen, en een nette set in elkaar gesleuteld.
 
Laatst bewerkt:
De R6 demper gaat rechtop echt niet passen. Op zijn kop zou nog net kunnen, maar terwijl ik de slijptol al in de hand had om een paar mm van de montageplaats op de achtervork te halen bedacht ik me dat een schokdemper het mogelijk helemaal niet goed doet als deze op de kop gemonteerd is. Ik weet niet exact hoe het in elkaar zit in die demper, maar olie onder en gasdruk boven. Bij montage op de kop gaat het mogelijk helemaal fout. Ik zet de WP maar weer terug.
IMG_8929.JPG
IMG_8930.JPG
 
Terug
Bovenaan Onderaan