KTM 450 Exc / 500 Exc supermotard

BSMK

Rookie
24 apr 2020
1
0
Goedemiddag mf’ers

ik ben relatief nieuw in de motor wereld en had een paar vragen. Ik wil graag een supermotard kopen alleen twijfel ik nog tussen een KTM 450 Exc en een 500 Exc, wat is het verschil daar tussen niet alleen qua vermogen maar meer voor onderhoud en rijgedrag op de weg?

Ook staan er weinig Supermotards te koop dus zat ik te denken om een enduro om te bouwen naar supermoto. Waar moet ik dan allemaal rekening mee houden?

- Voorvork is dit nodig of is dikkere olie met andere veren ook al goed?
- Achtervering?
- Voorremschijf 320mm? Incl andere remklauw?
- SM wielen zoja welke inch’s raden jullie aan?

Hoor graag van jullie,

alvast bedankt!
 
Dag,

Voor je begint zou ik wat meer inlezen op andere forums, staat zat over supermotards.

Op je vragen: 450 is wat meer pit, maakt meer toeren en wat minder fijn op de weg. Als weg gebruik zou ik een 500 pakken, maar je kan altijd testen wat je fijn vind.
Denk vooral aan klein onderhoud bij deze machines: Olie/ filter om de zoveel uur en tussen de 100 en 200 uur een zuiger mits nodig.

Heb zelf een ombouw van enduro naar sm gedaan:
- assen moeten kloppen met je sm velgen (17 inch)
- 320 schijfje heb ik erop, origineel voldoet ook (naar mijn mening 320 dikker:P)
- Achtervering heb ik van mijn enduro strak gezet, kan d.m.v. een ring zo zelf te doen (enduro zijn vaak zacht geveerd)
- Voorvork is je eigen mening, op mijn gewicht (85 kilo) vond ik mijne te zacht dus heb er nu wat dikkere olie in gedaan.

Hopelijk helpt dit wat! :) Succes en veel plezier op de sm,

Mike
 
Als je een yamaha xt660 X of een suzuki drx 400Sm koopt heb je alles in 1 met relatief weinig onderhoud.
Een enduro ombouwen naar sm vraagt nogal wat aanpassingen en daarbij ook de nodige onderhoud als je er mee aan het rijden gaat.

Succes
 
addendum:

320 remschijf remt niet beter dan standaard, maar is beter te doseren,
mocht ik ooit een 450 aanschaffen (Yamaha, omdat ik wil thuiskomen)
komt er zeker een 320 schijf op!
 
Als je een yamaha xt660 X of een suzuki drx 400Sm koopt heb je alles in 1 met relatief weinig onderhoud.
Een enduro ombouwen naar sm vraagt nogal wat aanpassingen en daarbij ook de nodige onderhoud als je er mee aan het rijden gaat.

Succes


wat jij nu vergelijkt is zoiets als de mcdo en een goede angus steak, het is allebei eten maar het een smaakt toch wat beter... als je in de markt op zoek bent naar een 450/500 enduro of SM ga je echt niet genoegen nemen met een XT660 of DRZ.

Een omgebouwde enduro zoals TS wilt doen is vele malen leuker.


dat het onderhoud en aanschaf hiervan duurder is moet je erbij nemen.

Goedemiddag mf’ers

ik ben relatief nieuw in de motor wereld en had een paar vragen. Ik wil graag een supermotard kopen alleen twijfel ik nog tussen een KTM 450 Exc en een 500 Exc, wat is het verschil daar tussen niet alleen qua vermogen maar meer voor onderhoud en rijgedrag op de weg?

Ook staan er weinig Supermotards te koop dus zat ik te denken om een enduro om te bouwen naar supermoto. Waar moet ik dan allemaal rekening mee houden?

- Voorvork is dit nodig of is dikkere olie met andere veren ook al goed?
- Achtervering?
- Voorremschijf 320mm? Incl andere remklauw?
- SM wielen zoja welke inch’s raden jullie aan?

Hoor graag van jullie,

alvast bedankt!

Als je in de basis al begint met een set SM wielen (3,5x17 " vooraan en 5,00x17" achteraan) en een 320mm schijf met adaptor voor de originele klauw, dan kom je al een heel eind. Ook een kettingset met een meer aangepaste verhouding zou ik aanraden. Enduro's staan nogal kort qua verhouding.

Wil je meer dan dit dan kan je gaan voor een upgrade van de remmen (beringer kit, motomaster kit, ...) en de ophanging aanpassen door andere veren en setup. De voorvork of achterophanging moet niet in zijn geheel vervangen worden.

Als je doel puur SM rijden is zou ik voor de 500 gaan, qua prestaties scheelt het niet zoveel met de 450 maar het is net dat ietsjes extra.

addendum:

320 remschijf remt niet beter dan standaard, maar is beter te doseren,
mocht ik ooit een 450 aanschaffen (Yamaha, omdat ik wil thuiskomen)
komt er zeker een 320 schijf op!

Je moet voor de lol eens stevig supermoto gaan rijden met je dun standaard 260mm enduro schijfje...enkel doseren is geen probleem, hitteafvoer wel en de fading krijg je dan er gratis bij.
 
IMG-20190910-WA0014.jpeg

IMG-20200412-WA0010.jpg


Ik denk wel, dat ik begrijp wat je bedoelt. Maar deze jongen is relatief nieuw in de motor wereld. Dan geef ik hem liever een advies waardoor hij iets langer plezier van het rijden heeft dan het sleutelen aan een motor waarbij relatief veel onderhoud bij komt kijken. Ik rij met mijn drz400E ca 30.000 kilometer op een zuiger. Heeft 50pk het vermogen ligt wel wat anders als bij een 450 en een 500 maar de funfactor is gelijk.
 
TS wil geen wedstrijden rijden, (dacht ik te lezen)
ergo..

Wat maakt dat nu uit. Als TS nu een mooie KTM 450/500 exc wilt en geen oude XT660 of DRZ...

Als iemand Kroymans binnenstapt voor een Ferrari 812 Superfast, dan gaan ze hem toch ook Dacia Sandero aanraden ook al is dat de goedkopere optie op alle vlakken...

de XT en DRZ zijn goede motoren MAAR niet wat TS zoekt.

en met stevig rijden bedoelde ik helemaal niet 'wedstrijden' rijden, op de openbare weg krijg je een standaard dunne enduro al blauw van de hitte. Leer toch eens lezen jij..
 
Terug
Bovenaan Onderaan