KTM 450 Exc / 500 Exc supermotard

BSMK

Rookie
24 apr 2020
1
0
Goedemiddag mf’ers

ik ben relatief nieuw in de motor wereld en had een paar vragen. Ik wil graag een supermotard kopen alleen twijfel ik nog tussen een KTM 450 Exc en een 500 Exc, wat is het verschil daar tussen niet alleen qua vermogen maar meer voor onderhoud en rijgedrag op de weg?

Ook staan er weinig Supermotards te koop dus zat ik te denken om een enduro om te bouwen naar supermoto. Waar moet ik dan allemaal rekening mee houden?

- Voorvork is dit nodig of is dikkere olie met andere veren ook al goed?
- Achtervering?
- Voorremschijf 320mm? Incl andere remklauw?
- SM wielen zoja welke inch’s raden jullie aan?

Hoor graag van jullie,

alvast bedankt!
 
Dag,

Voor je begint zou ik wat meer inlezen op andere forums, staat zat over supermotards.

Op je vragen: 450 is wat meer pit, maakt meer toeren en wat minder fijn op de weg. Als weg gebruik zou ik een 500 pakken, maar je kan altijd testen wat je fijn vind.
Denk vooral aan klein onderhoud bij deze machines: Olie/ filter om de zoveel uur en tussen de 100 en 200 uur een zuiger mits nodig.

Heb zelf een ombouw van enduro naar sm gedaan:
- assen moeten kloppen met je sm velgen (17 inch)
- 320 schijfje heb ik erop, origineel voldoet ook (naar mijn mening 320 dikker:P)
- Achtervering heb ik van mijn enduro strak gezet, kan d.m.v. een ring zo zelf te doen (enduro zijn vaak zacht geveerd)
- Voorvork is je eigen mening, op mijn gewicht (85 kilo) vond ik mijne te zacht dus heb er nu wat dikkere olie in gedaan.

Hopelijk helpt dit wat! :) Succes en veel plezier op de sm,

Mike
 
Als je een yamaha xt660 X of een suzuki drx 400Sm koopt heb je alles in 1 met relatief weinig onderhoud.
Een enduro ombouwen naar sm vraagt nogal wat aanpassingen en daarbij ook de nodige onderhoud als je er mee aan het rijden gaat.

Succes
 
addendum:

320 remschijf remt niet beter dan standaard, maar is beter te doseren,