ktm 450 exc of honda crf 450

Mrbalkenende

Rookie
16 nov 2012
26
0
Eindhoven
Jaja, weer eentje die een crosser als supermoto wil ombouwen maar niet weet welke hij nou moet hebben.
Ik snap dat jullie gek worden van mensen zoals mij omdat deze vraag waarschijnlijk al 1000x is gesteld. Ik heb de zoekfunctie gebruikt maar ik kon op dit forum nog niks vinden over deze 2 motoren.

Ik zou graag een crosser willen kopen die ik als wegmotor kan gebuiken. Hiermee bedoel ik dus niet om dalijks mee naar werk te rijden maar om s avonds even mee rond te rijden en in het weeken idem dito/lichte offroad weggetjes mee te pakken.

Supermotos in het algemeen vind ik gewoon geil. Vooral deze 2 motoren maar welke van deze 2 motoren is nou het meest geschikt om aan mijn wensen te voldoen?

"Koop een drz, deze zijn niet stuk te krijgen en zijn veel minden onderhoudsintensief!" Ik weet het. Ik heb al duizenden forums door gespit en zodra iemand een drz noemt, gaat het onderwerp langzaam in de richting van deze motor en blijft er van het originele onderwerp niks meer over. Graag zou ik deze dan ook niet meer willen horen. Ik bedoel, ik weet daf dit de perfecte supermoto is voor vele maar ik vind ze gewoonweg niet mooi, ik heb van horen zeggen dat ze niet bepaald fel reageren en ze wegen nogal wat.

Qua onderhoud, ik ben 19 en doe een bbl opleiding voor autospuiter (4 dagen werken, 1 dag school) Dit betekent dat ik geen 2000 euro verdien per maand. Ik werk wel fulltime maar ik verdien maar rond de 920 euro per maand (soms meer, bijbaantje in het zwart) omdat ik nog een leerling ben en pas 19 jaar oud ben.
Verder rijd ik een auto en heb nog wat kleinere vaste lasten zoals telefoon etc. Dus zijn deze 2 motoren überhaupt nog wel geschikt financieel gezien? Ik had grofweg 250 euro gepakt wat ik maandelijks ongeveer kwijt zou zijn aan de motor zelf. Onderhoud, olie etc. etc. Denk dat dit best reëel is?

Graag hoor ik jullie meningen. Ga me alsjeblieft niet meteen de grond in stampen met onzinnige reacties zonder echte argumenten want hier heb gewoonweg niks aan. Ook zou ik graag horen van mensen met ervaringen met deze motoren in plaats van mensen die de onderhoudsboekjes online hebben gezien zonder dat ze een exc of een crf hebben gehad waardoor ze dus eigenlijk geen idee hebben of die uren ook gelden voor iets minder intensief gebruik (straat in plaats van echte mx races)

Ik zal hiermee het onderwerp doorgeven aan jullie. Heb al veel te veel getypt. Als er vragen zijn, stel ze gerust. Dank voor jullie geduld

Jeffrey
 
Maakt geen klap uit. Welke kleur vind je mooier, rood of oranje?
De best onderhouden fiets is altijd de juiste. Kleur maakt niet veel meer uit. Elk merk heeft zo per jaar een dingetje van aandacht, maar geen enkele brommer is perfect.

Het is eigenlijk precies hetzelfde als met het uitzoeken van een vrouw. Volg je hart.
 
Laatst bewerkt:
Maakt geen klap uit

Das wel erg kort door de bocht. m.i. is een EXC beter geschikt voor straatgebruik als een CRF simpelweg omdat een EXC vanaf de fabriek een enduro is en een CRF een crosser.
Ben niet zo heel erg bekend met Honda`s maar volgens mij maken ze geen kant en klare 450 enduro alleen de door HM moto omgebouwde CRF 450 X? (correct me if I`m wrong)

Dus een een CRF moet je vergelijken met een (KTM) SXF en die zijn beide meer op pure prestaties gebouwd vergeleken met een enduro (dus meer onderhoud). En hebben standaard geen verlichting, accu, wide ratio 6 bak, km teller e.d. Dingen die wel fijn zijn op straat.

Een oud model 450 of 525 EXC met het RFS blok (tot 2007) is best een leuke en betrouwbare straat supermoto. De eerste serie 450 / 530 heeft niet zo`n beste reputatie, latere schijnen beter te zijn.
 
Das wel erg kort door de bocht. m.i. is een EXC beter geschikt voor straatgebruik als een CRF simpelweg omdat een EXC vanaf de fabriek een enduro is en een CRF een crosser.
Ben niet zo heel erg bekend met Honda`s maar volgens mij maken ze geen kant en klare 450 enduro alleen de door HM moto omgebouwde CRF 450 X? (correct me if I`m wrong)

Dus een een CRF moet je vergelijken met een (KTM) SXF en die zijn beide meer op pure prestaties gebouwd vergeleken met een enduro (dus meer onderhoud). En hebben standaard geen verlichting, accu, wide ratio 6 bak, km teller e.d. Dingen die wel fijn zijn op straat.

Een oud model 450 of 525 EXC met het RFS blok (tot 2007) is best een leuke en betrouwbare straat supermoto. De eerste serie 450 / 530 heeft niet zo`n beste reputatie, latere schijnen beter te zijn.

Ik nam aan dat ie naast de EXC de enduroversie van honda bedoeld, dus de X versie.

Zonder te vermelden wat ie wil uitgeven aan de aanschaf zelf maakt het wel moeilijk natuurlijk.
 
Laatst bewerkt:
Maakt geen klap uit. Welke kleur vind je mooier, rood of oranje?
De best onderhouden fiets is altijd de juiste. Kleur maakt niet veel meer uit. Elk merk heeft zo per jaar een dingetje van aandacht, maar geen enkele brommer is perfect.

Het is eigenlijk precies hetzelfde als met het uitzoeken van een vrouw. Volg je hart.

Ben ook heel erg benieuwd naar onderhoudskosten. Natuurlijk is het moeilijk te voorspellen als je een tweedehands motor gaat kopen maar wat zijn nou de eerste dingen die normaal gesproken gaan slijten? En na hoeveel kilometers/uren (straatgebruik)
 
Heb zelf een ktm 525 sinds 2 maanden, heb er 16 uur mee gereden dus net m'n eerste olie/filter wissel gedaan. Dit kostte me 12 euro voor de filters en een tientje voor een bus olie, dus dat zijn de kosten echt niet, je benzine slurpt er daar in reeg wat sneller doorheen :)
 
Das wel erg kort door de bocht. m.i. is een EXC beter geschikt voor straatgebruik als een CRF simpelweg omdat een EXC vanaf de fabriek een enduro is en een CRF een crosser.
Ben niet zo heel erg bekend met Honda`s maar volgens mij maken ze geen kant en klare 450 enduro alleen de door HM moto omgebouwde CRF 450 X? (correct me if I`m wrong)

Dus een een CRF moet je vergelijken met een (KTM) SXF en die zijn beide meer op pure prestaties gebouwd vergeleken met een enduro (dus meer onderhoud). En hebben standaard geen verlichting, accu, wide ratio 6 bak, km teller e.d. Dingen die wel fijn zijn op straat.

Een oud model 450 of 525 EXC met het RFS blok (tot 2007) is best een leuke en betrouwbare straat supermoto. De eerste serie 450 / 530 heeft niet zo`n beste reputatie, latere schijnen beter te zijn.

Daar ging mijn voorkeur ook naar uit. Ik zat te denken vanaf 2009/2010?
 
Laatst bewerkt:
Heb zelf een ktm 525 sinds 2 maanden, heb er 16 uur mee gereden dus net m'n eerste olie/filter wissel gedaan. Dit kostte me 12 euro voor de filters en een tientje voor een bus olie, dus dat zijn de kosten echt niet, je benzine slurpt er daar in reeg wat sneller doorheen :)

Naar een 525 heb ik ook een tijdje naar zitten kijken maar omdat t mijn eerste motor wordt wil ik liever een 450.

Hoeveel km kan je eigenlijk rijden met een volle tank?
 
Laatst bewerkt:
Zit niet veel verschil in een 450 of een 525, vind het zelfs niet eens bijzonder hard gaan. Had zelf een cr250 2takt crosser gehad, en nu de overstap naar een 525 gemaakt, het rijd echt heerlijk en het koppel is ook heerlijk, maar topsnelheid komt bij mij niet boven de 170 en dat rijd kut met noppen. Ik rijd gemiddeld. 80km op 5 liter maar hier zitten off. the road ritten bij, ik denk dat als je sm gaat rijden hij nog meer drinkt omdat je dan constant aan het gas hangt
 
Naar een 525 heb ik ook een tijdje naar zitten kijken maar omdat t mijn eerste motor wordt wil ik liever een 450.

Hoeveel km kan je eigenlijk rijden met een volle tank?


Een 450 is echt niet mak als je dat denkt :+
En hoeveel je op een volle tank rijd? Ligt eraan hoeveel gas je geeft.. Tuf je continu 60-70 of knal je volgas, zit nog wel wat verschil in natuurlijk.. En als je een sm koopt, lijkt het gemiddelde verbruik me niet relevant toch? Koopt dat ding om te knallen, anders kan je idd beter een Drz of xt kopen
 
Loopt wel ietsjes lichter op de weg tov klapzand of natte maisplak.
400exc is de imho de betrouwbaarste van t stel.
Latere idd betere als vroegere.
 
Zit niet veel verschil in een 450 of een 525, vind het zelfs niet eens bijzonder hard gaan. Had zelf een cr250 2takt crosser gehad, en nu de overstap naar een 525 gemaakt, het rijd echt heerlijk en het koppel is ook heerlijk, maar topsnelheid komt bij mij niet boven de 170 en dat rijd kut met noppen. Ik rijd gemiddeld. 80km op 5 liter maar hier zitten off. the road ritten bij, ik denk dat als je sm gaat rijden hij nog meer drinkt omdat je dan constant aan het gas hangt

Nee maar de snelheid hoeft ook niet bijzonder hoof te zijn haha. Één van de redenen dat ik een sm wil is omdat ik mezelf niet wil doodrijden met 200kmh. Maar een 450 exc is wel lichter dan een 525? Of dat lijkt?

En dan zit ik nog met mn 35kw rijbewijs he. Qua kw's zal het wel goed zitten want op papier staat iets heel anders dan dat ze echt zijn. Ik maak me meer zorgen over het gewicht, kw per kg regel bestaat ook nog..
 
Een 450 is echt niet mak als je dat denkt :+
En hoeveel je op een volle tank rijd? Ligt eraan hoeveel gas je geeft.. Tuf je continu 60-70 of knal je volgas, zit nog wel wat verschil in natuurlijk.. En als je een sm koopt, lijkt het gemiddelde verbruik me niet relevant toch? Koopt dat ding om te knallen, anders kan je idd beter een Drz of xt kopen

Nee benzine vraag was gewoon ff voor de nieuwsgierigheid. De eerste paar weken zal het verbruik waarschijnlijk het hoogst zijn haha
 
Een 450 is echt niet mak als je dat denkt :+
En hoeveel je op een volle tank rijd? Ligt eraan hoeveel gas je geeft.. Tuf je continu 60-70 of knal je volgas, zit nog wel wat verschil in natuurlijk.. En als je een sm koopt, lijkt het gemiddelde verbruik me niet relevant toch? Koopt dat ding om te knallen, anders kan je idd beter een Drz of xt kopen

*O*
Xt kan je ook aardig mee knallen, wereldreis mee maken én dan nog mee naar je werk.
*O*


En met de hoge snelheden... 170 heb je niet nodig.. snelweg rijden is toch geen klap aan.
Dijkjes-kronkel-onverharde wegen zijn véél leuker. daarop rijd je toch niet (veel)harder dan 100
 
Laatst bewerkt:
om diezelfde reden heb ik dus een enduro gekocht, geen zin om hoge snelheden te rijden, maar een 450 en 525 wegen ongeveel evenveel, daar zit geen 15 kilo verschil in, het frame en blok zijn identiek, maar vanwege andere slag in krukas heeft de 525 dus meer ''cc''

ik vind het vermogen zeker niet slecht maar verwacht geen onovertrefbare prestaties. het is echt een smile van oor tot oor als ik er op wegrijd iedere keer weer, dat wel.

en hij staat als 13kw op kenteken dus dat moet geen probleem zijn hoor ;)
 
Ik heb een 450 EXC 2008. Op het kenteken staat: het betreft een lichte motorfiets 0.08kW /Kg, massa ledig voertuig 113kg , 9 kW.
 
Ik heb een 450 EXC 2008. Op het kenteken staat: het betreft een lichte motorfiets 0.08kW /Kg, massa ledig voertuig 113kg , 9 kW.

Ja klopt. Kw is binnen de regeltjes alleen die 0,8 kw/kg is al teveel... Ik mag er maar 0,2 hebben. Dat wordt dus nog een struikelblok..
 
om diezelfde reden heb ik dus een enduro gekocht, geen zin om hoge snelheden te rijden, maar een 450 en 525 wegen ongeveel evenveel, daar zit geen 15 kilo verschil in, het frame en blok zijn identiek, maar vanwege andere slag in krukas heeft de 525 dus meer ''cc''

ik vind het vermogen zeker niet slecht maar verwacht geen onovertrefbare prestaties. het is echt een smile van oor tot oor als ik er op wegrijd iedere keer weer, dat wel.

en hij staat als 13kw op kenteken dus dat moet geen probleem zijn hoor ;)

En daar gaat het me om. Ik kijk niet zozeer naar prestaties, het moet vooral leuk zijn.
Snelwegen zal ik nooit gaan rijden. Hooguit 80 wegen en het liefst veel bochten.
 
Nu nog onderhoudskosten. Kan iemand me een schatting geven hoeveel jullie in de maand kwijt zijn aan de exc?

Btw thanks voor alle nuttige info en het snelle reageren. Aan jullie heb ik tenminste wat.
 
Kan je inmiddels zelf ook toch wel een beetje schatten? Uiteraard is het afhankelijk van de hoeveelheid meters die je maakt..

10-15 u met je olie + filters +/- 3 tientjes.

zuiger volgens het boekje om de 40u, maar als je een 525 pakt ofzo kan je eerder aan de 100 a 150u denken.

Verdere slijtage delen spreken voor zich..
 
Bij ons mankeren ze eigenlijk nooit echt wat, en toch is er altijd wel wat.
Met die 250 eu zou je t moeten redden.
Een goed gereviseerde rfs ktm moet toch zeker 300 uur kunnen zonder t blok open te halen (tenzij je Jeffrey herlings heet)
Bij m'n 300 2t gaat ie al 100+ mee.
Alles valt of staat uiteraard met hoe je er mee om ga en onderhoud.
 
Oke, wat mij betreft mag hier een slotje op. Ik heb m'n antwoorden gekregen en volgens mij is het prima haalbaar om een 450 exc vanaf 2010 als supermoto te gebruiken.

19 september beginnen met mn motorrijbewijs. Nog fftjes wachten dus :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan