KTM 450 EXC-R onderhoud onbekend

Tommy010

Rookie
7 jun 2019
16
0
Rotterdam
Goedendag,

Mijn naam is Tommy uit Rotterdam.

Ik heb een KTM 450 EXC-R uit 2008 op het oog. Het is een supermoto en hij ziet er zeer goed uit, ben al eens wezen kijken/proef rijden. Goed uitziende WP vering voor en achter. Elektrische start. Akra uitlaat met db-killer. Excel velgen.
Zo op het eerste gezicht lijkt het mij een goed apparaat, maar uiteraard weet je niet hoe die er van binnen aan toe is, motortechnisch.
Namelijk is de km-stand niet de originele, de teller is niet origineel, dus de lage km-stand vaan 2000/3000 klopt niet, maar wellicht is deze kort na productiedatum gemonteerd. In ieder geval is de urenstand sowieso niet bekend (urenteller zit er niet op), wat naar mijn idee veel relevanter is, toch.. Best jammer.

De eigenaar heeft hem gekocht bij de domeinen (inbeslagnameopslag van rijksoverheid) en er is dus geen onderhoudsgeschiedenis bekend.
Hij stond voor 4950 te koop maar tot nu toe heb ik aangegeven dat ik het teveel geld vind voor een motor waarvan dus niet te herleiden is hoe, waar, wanneer en wat er onderhanden is genomen, bij best wel een onderhouds intensief apparaat. Ik bedoel, van een Kawa Z1000 uit hetzelfde jaar o.i.d. zou ik daar minder moeite mee hebben. Met preventief olie verversen, tackle je al een hoop gezeur.

Het gaat mij dus eigenlijk vooral om de zuigerwissel, kettinggeleiders etc. Mechanische delen die bij achterstallig onderhoud voor een hoop kosten kunnen zorgen.

Wat denken jullie hiervan..? is er toch iets om te doen (behalve preventief zuigerwissel, kettinggeleiders etc) dat deze koop niet eindigt in een horrorverhaal..?

Ik hoor graag jullie meningen. Ik zat zelf aan +- 4000 te denken voor één waar wel vanalles van bekend is.

Bij voorbaat dank,

Met vriendelijke groet,

Tommy
 
Wel.. Een maat van me kocht in 2010 zijn 2008 voor €3000.
De prijzen op de tweedehandsmarkt zijn debiel op dit moment.
 
Supermotos zijn al jaren hun gewicht in goud waard. En een mooie, goed onderhouden, niet afgeragde machine vinden lijkt haast onmogelijk. Ik heb de mijne daarom uit België gehaald.

Bij mijn Husqvarna kan ik met de juiste kabel en software de draaiuren direct uit de ECU halen, onafhankelijk van het dashboard. Misschien is dit ook een optie bij deze KTM.

Als je hem echt wilt hebben, moet je met je budget/biedingen rekening houden dat er verborgen kosten in zitten. Anders wordt het een blinde gok die zuur kan uitpakken. Bij €5000 voor een motor uit 2008 zou ik meer zekerheid willen.
 
Supermotos zijn al jaren hun gewicht in goud waard. En een mooie, goed onderhouden, niet afgeragde machine vinden lijkt haast onmogelijk. Ik heb de mijne daarom uit België gehaald.

Bij mijn Husqvarna kan ik met de juiste kabel en software de draaiuren direct uit de ECU halen, onafhankelijk van het dashboard. Misschien is dit ook een optie bij deze KTM.

Als je hem echt wilt hebben, moet je met je budget/biedingen rekening houden dat er verborgen kosten in zitten. Anders wordt het een blinde gok die zuur kan uitpakken. Bij €5000 voor een motor uit 2008 zou ik meer zekerheid willen.
Precies, goed verhaal.

Ik heb tot zover af kenne dingen tot 4125. Maargoed, nog onzekerheid.

Ik heb nog een betaalde kentekencheck gedaan maar daar wordt je maar beperkt wijzer van.
Wel zie ik daarin dat hij in 2016 ingevoerd is NL vanuit België. Wellicht zo'n kanjer zoals u.. maarja ondertussen alweer 5 jaar geleden.
 
2008 was denk ik nog carb, allicht makkelijker om zelf aan te sleutelen. Die waar ik destijds achter reed spoog zwarte rook als er te veel olie in zat en de koppeling plakte extreem, was verder niets mis mee.
 
Ja, op den duur komt het sowieso op sleutelen aan, wat ik best overzie..

maar nu is het een dingentje met, ga je na de koop preventief de belangrijkste motormechanische dingen vervangen of ga je rijden en ipv normaal na +-200 uur de zuiger te vervangen, na t laatste onderhoud. Of wacht je t af totdat hij olie verbruikt/zwart gaat roken..
 
Ik zou het ding even op het blote frame zetten na aankoop, weet je meestal al vrij goed wat voor iemand eraan gesleuteld heeft.
 
Neen, ik heb een regel dat ik enkel dingen koop aan de prijzen van 10 jaar terug.
Meestal zijn die verkopers eerlijk, en het geeft je wat marge.

Maar gezien het jouw geld is: ja hoor, doe maar, een supermoto is altijd vet. :+

Vergeet de foto's (en het verhaal van je eventuele miserie) niet te posten achteraf.

Even een andere vraag:
Zou je voor een auto van 13 jaar oud met onbekende onderhoudshistorie en kilometerstand nog 50% van de nieuwprijs betalen?
 
Neen, ik heb een regel dat ik enkel dingen koop aan de prijzen van 10 jaar terug.
Meestal zijn die verkopers eerlijk, en het geeft je wat marge.

Maar gezien het jouw geld is: ja hoor, doe maar, een supermoto is altijd vet. :+

Vergeet de foto's (en het verhaal van je eventuele miserie) niet te posten achteraf.

Even een andere vraag:
Zou je voor een auto van 13 jaar oud met onbekende onderhoudshistorie en kilometerstand nog 50% van
 
Neen, ik heb een regel dat ik enkel dingen koop aan de prijzen van 10 jaar terug.
Meestal zijn die verkopers eerlijk, en het geeft je wat marge.

Maar gezien het jouw geld is: ja hoor, doe maar, een supermoto is altijd vet. :+

Vergeet de foto's (en het verhaal van je eventuele miserie) niet te posten achteraf.

Even een andere vraag:
Zou je voor een auto van 13 jaar oud met onbekende onderhoudshistorie en kilometerstand nog 50% van de nieuwprijs betalen?
Nou een auto is natuurlijk minder waardevast als een motor met dezelfde leeftijd, dus nee, in dat geval niet. Dan zou dat bedrag voor die auto hoe dan ook teveel zijn.

Maargoed, ik snap je wel..

Over die marge heb je wel echt een punt ja, die is er in dit geval(4125) niet echt.

Misschien kost dit het nu wel gewoon, net zoals de huizenmarkt, doe t nu en je weet dat je veel betaald omdat t aanbod schaars is en de vraag groot.. of wacht (misschien tot je n ons weegt) totdat de prijzen dalen..
 
uiteindelijk komt het erop neer dat het jouw beslissing is ;)

Voelt het als iets dat je graag wil doen, go for it. Voelt het als ow crap what have I done, dan doe je't niet.
Pas eens je de beslissing genomen hebt, zal je weten welke van de twee het is ;-)
Wij kunnen van hieruit die brommer onmogelijk beoordelen.
 
Even een ander merk (zelfde fabriek geloof ik):
Een Husaberg 501 FE uit 2004 , waar wel een hoop van bekend is, voor 3800, realistischer zijn?

Tot zover super bedankt voor de snelle reacties!
 
uiteindelijk komt het erop neer dat het jouw beslissing is ;)

Voelt het als iets dat je graag wil doen, go for it. Voelt het als ow crap what have I done, dan doe je't niet.
Pas eens je de beslissing genomen hebt, zal je weten welke van de twee het is ;-)
Wij kunnen van hieruit die brommer onmogelijk beoordelen.

Nee, dat is zo, maar t ging om t idee dat het dus een best leuk/goed oogend apparaat is maar over zijn innerlijke toestand :D vrijwel niets te zeggen valt, en dat je t dus wetende met die (onbekende) info, verstandig is of niet.
 
Het is een af te wegen risico.

Ik heb net een veel te duur huis gekocht waarvan ik de werkelijke staat ook moeilijk kan doorgronden op dit moment.. Such is life.
Soms moet je jezelf toelaten fouten te maken en met de consequenties leven.
 
Ja, zeker waar!

Kijk, ik heb vd winter interesse in een eenzelfde motor gehad waarvan er een paar 10tallen uren ervoor volledig onderhoud was uitgevoerd, met factuur alles erbij. Deze moest +- 3800 kosten maar liep mis omdat iemand anders eerder kwam kijken.

Terugdenkend lijkt dat een betere deal geweest te zijn en vraag me nu af of ik moet wachten op nog zo'n deal, of was die toendertijd extreem goed.. een soort once in a lifetime deal. En wellicht realistisch zijn dat dat niet meer gaat komen.. die aardige gozer van toen raadde mij in ieder geval streng aan om er geen te kopen zonder onderhoudsfactuurshit.
 
Alles komt opnieuw langs, je moet enkel geduld hebben en regelmatig kijken.
 
Bijna alle exc en Fe op marktplaatst hebben net zuigerwissel gehad en complete revisie.
Ja en daarna ga je hem verkopen
Want je gunt toch het beste voor je klant/koper.
Geloof jij het??
De meeste exc daar gaat meteen het nwe. Plastic vanaf wordt netjes stofvrij opgeborgen.
Lkr paar jaar jakkeren
Dan op mp met het mooie nwe plastic.
 
Zou jij een brommer met een vastloper verkopen dan? Of eentje waar alles aan moet gebeuren? Dat brengt veel minder op of het duurt veek langer voordat je de boel verkoopt. Als je het zelf kan doen is een nieuwe zuiger steken niet zo veel werk en een hoop mensen noemen dat dan al een revisie 🤨
 
Ik koop zowiezo geen oude crosser of supermotard.
De afgeragde zooi van een ander overnemen.kan ook bij de kringloop.
Tuurlijk kan er wat goeds tussen zitten.
Maar hoe groot acht je die kans?
Gokje wagen prima maar hou paar 1000 achter de hand.
 
Bijna alle exc en Fe op marktplaatst hebben net zuigerwissel gehad en complete revisie.
Ja en daarna ga je hem verkopen
Want je gunt toch het beste voor je klant/koper.
Geloof jij het??
De meeste exc daar gaat meteen het nwe. Plastic vanaf wordt netjes stofvrij opgeborgen.
Lkr paar jaar jakkeren
Dan op mp met het mooie nwe plastic.

Is zo, maar toch zie je er wel een aantal (altijd 300 km verder op, waar je niet ff langsgaat om te kijken) met foto's van facturen van onderhoud.
Ja, in hoeverre is dit fake, kan, maar als er een naam van een dealert boven staat, zal die dat niet zo tof vinden als je nabelt of dit klopt en dat niet zo is.
 
Ik koop zowiezo geen oude crosser of supermotard.
De afgeragde zooi van een ander overnemen.kan ook bij de kringloop.
Tuurlijk kan er wat goeds tussen zitten.
Maar hoe groot acht je die kans?
Gokje wagen prima maar hou paar 1000 achter de hand.

Maar als je iets leuks wilt doen, moet je soms een risicotje nemen toch 🙂

Hoe zit dat eigenlijk met die zaak VTR Motoren, kijk daar regelmatig op, maar altijd is alles verkocht.
Dikke dingen altijd wel! Maar te prijzig? Of koop je daar sowieso kwaliteit?
 
Gebruik de zoekfunctie zou ik zeggen. Zijn een paar topics over geweest
Vind supermoto motoren sowieso over priced.
90% is gewoon 17 inch velgen en een extra grote remschijf + adapter.
Dat kan je ook zelf van marktplaats halen voor pak hem beet 1000 euro

Persoonlijk zou ik geen enduro kopen zonder dat er aantoonbaar onderhoud aan is gedaan. Behalve als deze 1000 euro goedkoper is dan de rest, dan weet je toch al dat het "moet".
 
Terug
Bovenaan Onderaan